[Vraag] Clickeren;Zonder clicker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ogrop

[Vraag] Clickeren;Zonder clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 21:42

Hey, ik volg nu toch al een maan dit forum, en heb de site 'pink horizon' gelezen. Ik vond er veel informatieve informatie, maar nu kwam ik eergisteren op het idee om te gaan clickeren zonder clicker. Ik heb hier nog geen topic over gevonden, vandaar ik het hier stel.

Waarom: Eerst en vooral lijkt het mij veel handiger om te gaan clickeren met bv m'n stem; Die heb je (of dat zou toch moeten) altijd bij je,zowel onder het rijden,longeren,VD,buitenrijden,wandelen, etc. Het lijkt me nogal onhandig om te rijden met een Clicker in je handen namelijk.

Hoe: Ik dacht eerst aan een Klakje met de tong, maar aangezien ik dit meestal gebruik om wat snelheid te gaan gebruiken, leek mij dit geen optie, dus nu had ik gedacht aan een geluidje zoals 'Puut'/'Sjoevv'/ of weet ik wat. Maar aangezien dit soms veranderd door gevoel of weet ik wat; zijn er mensen die nog iets anders in hun hoofd hebben?

Wie: Zijn er mensen die ervaring hebben met het clickeren zonder clicker, of mensen die een geluidje kunnen aanraden, zijn er mensen die dit afraden, of mensen die handige tips kunnen geven? Ik hoor het graag.

Conclusie: Ik zou graag weten als het mogelijk is om te gaan 'Clickeren' zonder clicker, (Stem of iets ander; ik hoor het wel.)

Bedankt alvast, Groetjes. Soet!

Animal_ABC

Re: [Vraag] Clickeren;Zonder clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:52

Je kunt op zich even goed een stemgeluid als beloningssignaal gebruiken. Welk woordje je kiest maakt op zich niet uit, maar hou het wel zo kort mogelijk. Sommige mensen gebruiken X (spreekt uit: ex), maar dat gebruik ik zelf niet. Ik gebruik "goed", dit kun je ook heel snel en duidelijk zeggen. Andere opties zijn: ok, flink, ja, yes, wauw... een kort en duidelijk woordje. Probeer het wel steeds op dezelfde toonhoogte te zeggen.

Eigenlijk moet je het beloningssignaal beschouwen als de klik van een fotocamera: juist op het moment dat je paard het gewenste gedrag laat zien, gebruik je het beloningssignaal, en zo neem dus zeg maar een foto van dat perfecte moment.
Als je ipv "goed" "goooooeeeeeed" zegt, is je foto bewogen. Hoe korter en duidelijker het signaal, hoe scherper de "foto" en hoe duidelijker voor je paard.

Voordeel van een clicker is dat het een geluid is dat echt heel opvallend is, tegenover een stemgeluid, wat ze al heel veel horen als je gewoon tegen je paard spreekt. Bovendien kun je het geluid van de clicker niet "uitrekken", dus het signaal verlengen, het is altijd een kort signaal. Nog een voordeel is dat de clicker bij iedereen die hem gebruikt hetzelfde klinkt, waar je bij het gebruik van een stemgeluid natuurlijk veel verschil kunt hebben.

Succes!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 21:58

Bedankt voor je reactie, ik zat zelf ook te denken aan een woordje, maar aangezien er bij mij al snel een gevoel bij komt wou ik eerder iets anders,

nu praate ik vandaag met vriendinnen en die zeiden dat ze het zo grappig vonden dat ik bij mijn spreekbeurten altijd 'ti' (klikje met tong of iets) zei, en nooit 'euh.'

En aangezien je hier geen gevoel of lengte in kan leggen lijkt het me wel iets...

Je voorbeeld met de foto is erg duidelijk;Bedankt. Je geeft aan dat jij 'Goed' gebruikt; Ben je hier ook mee begonnen bij het begin? (Dus bv een emmer vast houden, en als het paard de emmer aanraakt, Goed zeggen?) Of kwam het vanzelf..?

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:03

Je "start" een beloningssignaal door het één keer te zeggen, en DAARNA, dus niet tegelijkertijd, een snoepje te geven. Dit herhaal je een keer of 10 en dan begint je paard al door te hebben dat dat geluid een aankondiging is van een beloning.

Dan kun je hem leren je hand of een voorwep aan te raken. Als hij het aanraakt: beloningssignaal en beloning.

Als hij begint door te krijgen wat de bedoeling is, kun je het beloningssignaal ook in de dagelijkse omgang en in grondwerk en vrijheidsdressuur gebruiken.

Op het beloningssignaal volgt altijd een beloning. Dit kan een snoepje zijn, maar kan ook iets anders zijn dat je paard graag heeft: een krabbel op zijn schoft, in of uit de stal mogen...

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 22:06

Nu stel ik waarschijnlijk een erg rare vraag; Maar kan dat snoepje bijvoorbeeld ook weggelaten worden en vervangen worden door iets anders, bv een klopje. (bij het begin) Aangezien ik niet graag met eten werk als beloning, Of het is pas op het einde van het werk. (longeerwerk,dressuurwerk,buitenrit)

Bedankt voor je uitleg Knipoog
Edit;Typo
Laatst bijgewerkt door Ogrop op 16-02-07 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:11

Dat staat al in mijn vorige post Lachen

En ipv een klopje, zou ik dan eerder op de schoft of boven de staartwortel krabbelen, een klopje zegt een paard niet veel... Het moet iets zijn dat je paard graag heeft, niet iets wat jij graag geeft... ik heb nog nooit een paard een ander paard een klopje zien geven uit affectie. Wel op elkaars schoft krabbelen...

Een snoepje aan het einde van werk beloont de prestaties van het paard niet. Het beloont enkel het gedrag dat het paard vertoont op het moment dat je het snoepje geeft, dus dat is dan bijvoorbeeld naar zijn stal gaan...

Ik zeg niet dat je snoepjes MOET gebruiken, maar als je het op de juiste manier aanleert, zodat hij leert om niet te bedelen, kan het een goede motivator zijn voor je paard. Ik zou het beloningssignaal in ieder geval wel starten met snoepjes en stukjes wortel of wat korreltjes van zijn eten...

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 22:24

Oké bedankt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:27

Ik gebruik ook geen clicker, ik zeg Good Girl. Ik geef haar wel een brokje als beloning.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 13:42

Het nadeel van de stem als clicker is dat vooral bij het aanleren van het beloningssignaal het geluid voor het paard moeilijk te onderscheiden is. Je moet ook zelf heel erg opletten dat het een geluid is wat je niet regelmatig gebruikt. Ik zelf klik met mijn tong, ik duw mijn tong tegen mijn gehemelte en laat hem vallen. Dus niet het tjih, tjih, maar mee je een paard aanspoort, dat je maakt door je tong tegen je gehemelte te zetten en er aan de zijkant lucht langs te persen.

Warom wil je niet met voedsel werken? Als je het goed gebruikt krijg je gegarandeert geen schooierig paard.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 15:56

@ Amable; Ik had inderdaad ook juist aan zoiets gedacht.
Waarom? Eerst en vooral omdat wij het hier zo doen, als het ene paard iets krijgt; de anderen ook, en aangezien al het eten bij de paarden staat; (in een grote diepvries;zowel brood,korrels,worteltjes etc) en de paarden zien dieprvries opengaan; dan moet iedereen wat, en daarnaast bent ik ook zelf niet echt voor het belonen met voedsel..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 20:46

Goed, wat betreft de diepvries, dan gooi je bij allemaal 3 brokjes in de voerbak nadat je je zakken gevuld hebt. Paarden kunnen toch niet tellen Knipoog

Maar, waarom ben je dan niet voor het belonen met voedsel?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 20:50

Haha, ja misschien doe ik dat wel.
Nja,Waarom? Ik weet het niet ik denk dat het er zowaar is in geduwd. Zoiezo doen zei dat niet waar Geena staat. Bij rusty(Vz-shetlander) zou ik het bijvoorbeeld heel gemakkelijk doen. Waarschijnlijk ook omdat dat zo altijd is gebeurd. Maar vanaf ik Geena had heb ik eigenlijk ook nooit beloond met snoepjes/korrels/worteld ofzo. Komt vast daardoor Knipoog

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:02

Kijk, wat ik zeggen wil, jij gaat ook niet werken omdat je je baas zo aardig vindt, je wilt graag dat daar wat tegenover staat in de vorm van een salaris. Nu doet een paard heel wat zomaar, maar bij de meeste dingen zit er toch een stukje druk achter. Het gaat eigenlijk altijd om wijken voor druk. En door je sporen, bit en zweep krijg je een paard daar waar je hem hebben wilt.

Ga je echter in vrijheid werken, dan heb je een echte motivator voor je paard nodig. Een primaire versterker. Een versterker die door je paard ook als beloning ervaren wordt. En een primaire versterker is altijd een eerste levensbehoefte. Deze versterker moet je kunnen doseren, anders kan je hem niet als beloning gebruiken.

Eerste levensbehoeftes van een paard zijn:
water;
rust;
veiligheid;
sociaal contact;
en voedsel.

Water? Dat werkt alleen als het dier dorst heeft en om hem nu water te onthouden... Rust? Na iedere oefening op stal zetten maakt dat het erg lang gaat duren allemaal. En eigenlijk is het leuker als het paard graag meedoet dan dat je hem beloont door op stal te zetten. Veiligheid? Ik hoop dat mijn paard zich nooit onveilig bij mij voelt... Sociaal contact? Tja, da's dus dat kriebelen enzo, maar dat wil ik dus niet doseren, ik wil daar zoveel van geven als maar kan. Ik wil mijn paard continu kunnen knuffelen. Voer? Gelukkig hebben paarden altijd honger, ook zijn ze gewend om er veel voor te doen (paarden kruipen onder draden door of springen eroverheen om bij groener gras te komen!) Doseren is eenvoudig, je kan 1 brokje geven, een hele hand of heel vaak een beetje. En ik hoef me niet in te houden om hem niet te pas en te onpas iets te geven, dan knuffel ik gewoon!

Naar mijn mening is voer dus juist bij uitstek geschikt om als beloningsmateriaal te gebruiken. Vooral ook omdat het voor je paard nog veel leuker wordt om mee te werken omdat er echt iets tegenover staat in plaats van geen keuze hebben. Het is wel echt heel belangrijk om consequent te zijn met voer, jij bepaalt wanneer het beloningssignaal klinkt en wanneer er voer uitgedeelt wordt. Jij hebt de macht over het voer!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 21:24

Bedankt voor je uitlegt Amable; ik het er zeker wat aan, Nu moet je weten dat ik dus het 'clickeren' niet in eerste istantie wil gaan gebruiken voor de vd: eerder voor longewerk, onder het rijden, en dan de basis van Vd: Stoppen aan de hand,komen, blijven staan, draven op het zelfde tempo. Dat soort dingen

Nu ik even nagedacht heb lijken die brokjes me opzich een goed idee, bij longewerk krijgt ze zoiezo iets op het einde bv bij het stappen. En ook bij het rijden is dat zo.

Dus bedankt Lachen (ik hoor trouwens graag wat je hier van vind!)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:04

Ik denk dat je dan idd beter kan gaan clickeren, dan kan je namelijk, zoals eerder uitgelegd in de vorm van de foto camera, het perfecte moment belonen. Het leuke aan de clicker tijdens rijden en grondwerk is dat je paard er echt plezier in krijgt en beduidend beter zijn best voor je gaat doen!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 22:07

Ik ben nu al even aan het kijken waar hier clickers te koop zijn. Maar hoe kun je nu in godsnaam gaan clickeren onder het rijden? Bloos

Verder nog eens bedankt voor je uitleg Knipoog

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:39

Clickers vind je in elke fatsoenlijke dierenwinkel...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:39

Heb er ook een uit de dierenwinkel. Al een hele tijd, en heb er nog nooit wat meegedaan. ze krijgt bij mij voor ieder goed ding een schijfje wortel en vind het wel prima zo! Lachen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:14

Ik gebruik het woord 'EKS' zoals de 'X' in excellent. Dit doe ik omdat ik erg veel heb overgenomen uit het boek: Grondwerk met paarden van Inge Teblick, en die gebruikt ook als bridge een stem, ipv een clicker. Zelf vind ik het erg onhandig om een clicker altijd in een hand te moeten hebben, en bijv. een target en dan nog de beloning te kunnen geven. En een stem-bridge kun je ook nog enthousiast laten klinken, hoe beter hij het gedaan heeft, hoe enthousiaster het uit mijn mond komt, en ik weet zeker dat hij dat ook wel doorheeft. Vandaar Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 12:26

Paula schreef:
Ik gebruik het woord 'EKS' zoals de 'X' in excellent. Dit doe ik omdat ik erg veel heb overgenomen uit het boek: Grondwerk met paarden van Inge Teblick, en die gebruikt ook als bridge een stem, ipv een clicker. Zelf vind ik het erg onhandig om een clicker altijd in een hand te moeten hebben, en bijv. een target en dan nog de beloning te kunnen geven. En een stem-bridge kun je ook nog enthousiast laten klinken, hoe beter hij het gedaan heeft, hoe enthousiaster het uit mijn mond komt, en ik weet zeker dat hij dat ook wel doorheeft. Vandaar Lachen

Ik ga even opzoek naar dat boek, bedankt!