ik wil het zo graag anders...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

roylinde

ik wil het zo graag anders...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 18:57

hoi allemaal,
Is een beetje een rare titel voor een topic mischien maar wist even geen andere titel.
Even bij het begin beginnen.

6 jaar gelede kreeg ik mijn geweldig fjord royena, een echte draak maar na 1 jaar toch echt mijn droom paard.
Ik heb haar gekocht van een manege, daar werd ze gebruikt als menpony en als les pony voor de beginners (echt de kleinere die nog niets van het rijden wisten)
dus er is in haar mond getrokken en ze werd met stang gereden en het was heel normaal dat er een elastiek om zat (dan deed ze dr hoofd niet omhoog)
........... elende dus.
Ik heb dr gekocht, die stang er uit gehaalt en dr eerst maar eens manieren gaan leren Ach gut
heb ongeveer 2 weken met dr gewandelt aan halster.... daarna ben ik er op gegaan.
Ze was kopschuw en dat heb ik haar met veel uuren door brengen in haar box er uitgekregen.
later zijn we verhuist naar een andere stalling. hier kon ze lekker op het land en had ik een binnen bak (ben ik ook n verwend nest Tong uitsteken )

Nooit echt na gedacht over het echte welzijn van het paard eigenlijk. het was voor mij "normaal" dat mijn paard 6 uuren buiten staat en gereden word zo als ik het altijd geleerd had op de manege (aan de teugels trekken om haar "aan de teugel" te krijgen)

Zins kort heb ik haar enigzins nood gedwongen moeten verhuizen. Toen zijn we naar de eerste beste stalling gegaan, daar stond ze 3 of 4 uurtje buiten... royena veranderde in een ongelukkige draak...
dit was duidelijk niet wat ik en zij wilde, dus ik ging opzoek naar een andere, goedkopere stalling waar royena meer buiten komt te staan.
Dit is ons gelukt en ze staat nu dus op een stalling waar ze heerlijk een schuilstal heeft en dus altijd zelf kan bepalen wat ze leuk vind binnen of buiten Haha! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!
de volgende "problemen" zijn nu gewoon weg;
- zadelnijd... ze vond het zadel verschrikkelijk en nu geen probleem meer.
- boos heid het is een knuffel geworden.
- al het stro op eten, tja ze kan nu lekker naar buiten.

ik ben dus supper blij met deze stalling.
Maar kom nu ook tot de vraag bij mezelf wil ik wel blijven rijden zo als ik nu doe.
Ik heb eigenlijk geen zin meer om dr te trekken in dr mond, dat eeuwige "gevecht" van aan de teugel krijg ik er waarschijnlijk nooit uit.

Ik zit nu te over wegen om het gewoon allemaal om te gooien, een bitloos hoofdstel te kopen en gewoon te gaan rijden zonder dat bit.

alleen hoe kan ik dat het beste aan pakken? ze is al dr hele leven (ze is nu 10) een bit in dr mond gewend.
Kan ik dit gewoon zo maar uitproberen?
kan ik hier ook nog wel buiten mee rijden (of is dat te link)
Welk hoofdstel kan ik het beste gebruiken?

nou hopelijk hebben jullie tips/ iedeen.

Smystique

Re: ik wil het zo graag anders...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:01

Citaat:
Ik heb eigenlijk geen zin meer om dr te trekken in dr mond, dat eeuwige "gevecht" van aan de teugel krijg ik er waarschijnlijk nooit uit.

Ik zit nu te over wegen om het gewoon allemaal om te gooien, een bitloos hoofdstel te kopen en gewoon te gaan rijden zonder dat bit.

je kan ook gewoon een goede instructie regelen, een paard is z'n mond trekken is nooit de bedoeling, van strijd wordt je allebei slechter en je paard wint het toch wel.

wel goed van je btw dat je je liuxe stal verruilt heb voor een sobere stal, zijn genoeg mensen die ondanks het humeur van het paard toch voor de luxe gaan

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:12

Inderdaad, als ik jou was zou ik gewoon een goede instructrice zoeken! Geloof me, dat doet wonderen!

En als je toch bitloos wilt gaan rijden, dan ook met goede instructice raad ik je aan!
Of probeer gewoon wat grondwerk met haar!

En je hoort inderdaad niet vaak dat iemand de luxe van paard op stal en binnenbak verruilt voor een schuilstal met weide ! Super van je Haha! (dat je aan het paard denkt!)

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 19:36

hoi,
Tja dat van een goede instructeur heb ik heel veel geprobeert.
Helaas heb ik niet de beschikking over een trailer. En er zijn maar weining mensen die voor niet veel geld naar mensen toe komen. Gezien ik financieel erg krap zit momenteel...
plus dat ik al veel les heb gehad, maar dresuur licht mij en royena niet...

zijn er in omgeving friesland mensen die les geven in bitloos rijden?

over die stalling, tja ik vind het belangrijker dat mijn paard het goed heeft, en daar geniet ik gewoon veel meer van als van een binnenbak. Haha!
Plus het scheelt financieel veel Bloos

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:46

Ik zou het eerst eens een tijdje gewoon eens voorzichtig in de bak proberen. rijd met niet teveel contact, want een bitloos hoofdstel werkt in op de neus en is ook bepaald niet fijn als er aan getrokken wordt. Succes in ieder geval met het vinden van de juiste balans. Lachen

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 19:48

ja dat is mischien wel een goed iedee.
ik vind het wel jammer dat ze zo "hard" is in haar mond, vandaar dat ik wat anders wil.
Plus dat het me veel paardvriendelijker lijkt.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:50

Dan heb je toch geen goede instructie gevonden denk ik Lachen

En een instructrice hoeft niet altijd dressuurles te geven hé Lachen
Toch zou ik ook wat grondwerk erbij proberen, want als je bitloos rijdt, wil je natuurlijk wel de aandacht voor 100% bij jou!

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:51

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:53

ik begrijp volkomen wat je bedoelt! vroeger stalde ik mijn paarden ook elk in een box heel de winter (en overdag op de paddock en rijden uiteraard Lachen )en in de zomer overdag de wei op en snachts meestal op stal... niet dat ik toen echt 'klachten' merkte, maar achteraf zie je wel een groot verschil!

Nu hebben ze ook een schuilhok en kunnen ze samen staan en doen wat ze willen. Nu heb ik drie vuile vrolijke en levendige varkentjes, die nooit wat mankeren of ziek zijn...

Ivm. het bitloos rijden: heb je het echt goed bekeken en doordacht dat het aan je bit ligt? kbedoel, het bit is niet noodzakelijk de oorzaak dat het niet goed lukt? wie weet zit je paard ergens vast ofzo. en dat hoeft niet eens letterlijk te zijn (bv in zn rug), maar dat kan ook zijn dat je paard een vast patroon heeft in zn hoofd van wat hij/zij van 'werk' denkt. Dat zie je wel vaker bij (ex)manegepaarden... Volledig gedemotiveerd of afgestompt tijdens het rijden; gewoon omdat het hen allemaal nx meer kan schele...
Jouw opdracht is dan van gewoon eens op een betere manier opnieuw te beginnen en je paard terug te motiveren.
Een paard dat met plezier loopt, loopt ontspannen en een ontspannen paard komt aan te teugel; daar hoef je niet voor te trekken!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:30

Let op. Een paard wat niet licht is aan de teugel is dat niet gelijk wel als je het bit eruit haalt. Bijvoorbeeld een touwhalster is bepááld niet per definitie vriendelijker dan een bit.
Je zal éérst een andere manier van communiceren met jouw paard moeten afspreken. Van P+/R- naar R+.
De grootste stap is die tussen de oren van de ruíter die slechts een zéldzame enkeling van de bitlozen maakt en die je ook kan maken mét bit. Daarom kan je vanaf PNH L3 ook gerust pósitief rijden met spoor en bit Knipoog

Een erg goede eerste stap is het boek van Inge Teblick lezen. Een lesgeefmens zoeken is stap twee, want pas als jíj het op je netvlies hebt weet je ook wélk lesgeefmens en kan je zonder onbedoelde omwegen naar joúw doel werken.

HC

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:37

Ach gut Haha!

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 21:37

ja ik weet dat ik het niet alleen moet veranderen door zonder bit te rijden, het gaat er alleen bij mij om dat ze in mijn ogen een hekel heeft aan het bit, ze hangt in mijn hand, dit heb ik al meerdere instucteurs laten zien, en behoordelen.
Elke zegt weer wat anders...
maar ik wil het gewoon niet anders...
Ik ben zeker wel bereid om eerst grondwerk met haar te gaan doen, ze is daarin ook al redelijk bekend. Heb al redelijk wat boeken gelezen. En al wat "geoefend" en als ik bitloos ga rijden ga ik me daar zeker nog wel meer in verdiepen (als ik iets doe ga ik t meteen goed doen Ach gut

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:51

Waarom probeer je niet eens om op z'n 'westerns' te rijden? Geen teugelcontact en neckreining. Het kan voor het paard een aangename afwisseling zijn om eens te bereden worden zonder druk in de mond, als je bitloos wil rijden zal je zowiezo met een lossere teugel moeten rijden! En gewoon niet teveel verwachten in het begin, rustig opbouwen en veel geduld hebben.
Wat ik zeker ook zou doen is eens een fysio naar je paardje laten kijken, goed kans dat ze door al dat verzet ondertussen al vastzit in de nek en/of rug.

tie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:32

Leer rijden met een natural hackemore!!!! en leer communiceren met je paard (grondwerk) als je respect hebt van je paard hoef je echt niet te trekken, en zal je het gewoon kunnen vragen aan je paard!!!!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:57

Ik zou idd. eerst grondwerk doen,en de basis er goed in krijgen.
Je paard loopt met jou mee,en draaft wanneer jij ernaast rent.
Stopt wanneer jij stopt enz..
Parelli vind ik zelf een fijn programma,duidelijk ook.
(is voor ieder verschillend,je moet kijken naar wat het best bij jou en je paard aansluit)
Als alles er goed inzit kan je bitloos gaan rijden.
Of met bit,en dan hoef je niet meer te trekken in de mond.
(dat zou nu al niet moeten)
Les nemen kan ook zeker geen kwaad.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:59

Huertecilla schreef:
Let op. Een paard wat niet licht is aan de teugel is dat niet gelijk wel als je het bit eruit haalt. Bijvoorbeeld een touwhalster is bepááld niet per definitie vriendelijker dan een bit.

HC

Inderdaad, was mijn eerste gedachte na het lezen van de openingspost ook Lachen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 08:09

katiavl schreef:
Huertecilla schreef:

HC

Inderdaad, was mijn eerste gedachte na het lezen van de openingspost ook Lachen
Het klopt idd.
Als je paard met een bit in aan de teugels trekt,(of door de teugel heenloopt) dan doet ie dat ook met een touwhalster.
Daarom is het zo balangrijk om eerst de basis er goed in te krijgen,achterwaarts gaan,wijken voor druk, halthouden enz.(naast het paard,niet erop zittend)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:06

Tinkerloos schreef:
,wijken voor druk,

en dan graag niet letterlijk, dát is nu juist het muntje dat bij de ruíter moet vallen Knipoog

HC

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 17:28

ik trek ook niet aan de teugels, dat was eerst alleen echter wel het geval, dus ze is "afgestomt" zeg maar. Ze reageert niet tot nauwelijks op zachte hulpen. vandaar dat ik graag anders wil...

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:24

helaas ben ik geen deskundige maar ...ik ben op een van de andere dag over gestapt naar bitloos (gebruikte gewoon een halster met een bontje op z`n neus) , eerst in de rijbak en later ook buiten ...ik merkte gelijk dat m`n (toen 15 jarige kruising arabier) paardje veel rustige werd , en dit hebben we uit gebreid om alleen nog een touwtje om z`n hals te rijden en dit doen we al meer dan een jaar ....zoals in de rijbak maar ook buiten

men 4 jarige hengst rij ik ook bitloos ...en dat gaat ook super

ik denk dat het best kan lukken bij je paardje hoor , kwestie van tijd en geduld ...hij zal je eeuwig dankbaar mee zijn ...

als je al zover bent gekomen met je paardje dan lukt dit je ook wel

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:51

erg goed om je paard nu buiten te laten staan,
Rijdt zelf bitloos met een indian bosal, heb eerst met een touwhalster gereden maar die draaide heel erg en ik vond dat ze daar niet echt geweldig mee luisterde, maar nu gaat het erg goed, op www.nilshoefverzorging.nl kun je ze bestellen, je kunt ze gewoon aan een engels hoofdstel vast zetten, heb er zelf ook een shire mee ingereden en rijd alle paarden er verder mee. Ben gewoon van de een op de andere dag over gestapt op bitloos.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:57

Misschien is de equisense dvd wel wat voor jou. Hierop leer je eerst de basisprincipes van het grondwerk. Hier kun ook al meteen veel profijt hebben bij het (bitloos) rijden. Vooral omdat je je paard leert wijken voor druk, leert wat je moet doen als je paard aanraking vervelend vind (zadeldwang is daar ook een voorbeeld van, al wordt dit op de dvd niet direct aangehaald) en je leert signalen van je paard beter herkennen zodat je beter weet waarom je paard doet wat hij doet.
meer info? www.equisense.nl

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 11:24

tanx Lachen lijkt me leuk ga eens kijken Haha!

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:50

Ik zou bitloos rijden op zich niet als doel zien maar idd anders communiceren. En dat begint toch vaak met veel grondwerk en zeer consequent trainen, Parelli is mischien een idee wanneer je daar geen instructeur in de buurt hebt die je daar les in kan geven.

Ik heb een 12 jarig paardje nu bijna een jaar terug gekocht, sind een half jaar met onc-training begonnen lijkt op Parelli. Dus veel grondwerk eerst, ik ben daarnaast wel buiten blijven rijden en dit gaat steeds beter. Zonder bit lukt mij echter nog niet heb hiervoor blijkbaar nog niet genoeg in huis. Ben op die manier er buiten al eens een keer afgevallen. In de bak is rijden op touwhalster geen probleem. Hoop ook ooit bitloos te kunnen rijden, maar als het niet kan dan niet. Wel rijd ik met een boogteugel, een gebroken trensje en inmiddels zonder neusriem/sperriem dit vindt ik ook al mooi.

Belangrijk om je te realiseren dat je niet zoveel met de teugel hoeft te doen, verzameling komt van achteren, mischien als je niet zoveel meer met de teugel doet dat je paard het ook minder erg vindt om een bit in te hebben.

Hoe dan ook succes,en het is leuk om deze weg in te slaan (vindt ik tenminste). Boek van Teblick vindt ik een goed boek.

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 00:42

roylinde schreef:
hoi allemaal,
Is een beetje een rare titel voor een topic mischien maar wist even geen andere titel.
Even bij het begin beginnen.

6 jaar gelede kreeg ik mijn geweldig fjord royena, een echte draak maar na 1 jaar toch echt mijn droom paard.
Ik heb haar gekocht van een manege, daar werd ze gebruikt als menpony en als les pony voor de beginners (echt de kleinere die nog niets van het rijden wisten)
dus er is in haar mond getrokken en ze werd met stang gereden en het was heel normaal dat er een elastiek om zat (dan deed ze dr hoofd niet omhoog)
........... elende dus.
Ik heb dr gekocht, die stang er uit gehaalt en dr eerst maar eens manieren gaan leren Ach gut
heb ongeveer 2 weken met dr gewandelt aan halster.... daarna ben ik er op gegaan.
Ze was kopschuw en dat heb ik haar met veel uuren door brengen in haar box er uitgekregen.
later zijn we verhuist naar een andere stalling. hier kon ze lekker op het land en had ik een binnen bak (ben ik ook n verwend nest Tong uitsteken )

Nooit echt na gedacht over het echte welzijn van het paard eigenlijk. het was voor mij "normaal" dat mijn paard 6 uuren buiten staat en gereden word zo als ik het altijd geleerd had op de manege (aan de teugels trekken om haar "aan de teugel" te krijgen)

Zins kort heb ik haar enigzins nood gedwongen moeten verhuizen. Toen zijn we naar de eerste beste stalling gegaan, daar stond ze 3 of 4 uurtje buiten... royena veranderde in een ongelukkige draak...
dit was duidelijk niet wat ik en zij wilde, dus ik ging opzoek naar een andere, goedkopere stalling waar royena meer buiten komt te staan.
Dit is ons gelukt en ze staat nu dus op een stalling waar ze heerlijk een schuilstal heeft en dus altijd zelf kan bepalen wat ze leuk vind binnen of buiten Haha! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!
de volgende "problemen" zijn nu gewoon weg;
- zadelnijd... ze vond het zadel verschrikkelijk en nu geen probleem meer.
- boos heid het is een knuffel geworden.
- al het stro op eten, tja ze kan nu lekker naar buiten.

ik ben dus supper blij met deze stalling.
Maar kom nu ook tot de vraag bij mezelf wil ik wel blijven rijden zo als ik nu doe.

alleen hoe kan ik dat het beste aan pakken? ze is al dr hele leven (ze is nu 10) een bit in dr mond gewend.
Kan ik dit gewoon zo maar uitproberen?
kan ik hier ook nog wel buiten mee rijden (of is dat te link)
Welk hoofdstel kan ik het beste gebruiken?

nou hopelijk hebben jullie tips/ iedeen.

Nou, ik heb een 12jarige draver en die heeft dus eerst jaren in zweden op de drafbaan gelopen, daarna verschillende eigenaren in Nederland gehad, ook 1 die haar met martingaal strak om over het strand heen joeg, daarna op een handelsstal gestaan, dus zij is ook gewend om met geweld behandeld te worden, ik heb haar gewoon op een dag een bitloos hoofdstel om gedaan en reed er zo mee weg, zelf niet gaan denken: o jee, straks doet ie dit of dat...., want dan merkt je paardje ook wel dat er iets spannends aan de gang is.
Ik heb het leren bitloze hoofdstel van de ruitersportshop en daar gewoon mn oude springteugels aan gemaakt en als je erop zit lijkt het precies hetzelfde (of het door de teugels komt??).
Dus niet te druk om maken van te voren en eerst in de bak oefenen voordat je naar buiten gaat, heel veel succes, goed dat je die overstap wil maken! Je paardje is je dankbaar hoor dat je stopt met 'het gevecht om hem aan de teugel te TREKKEN'
Het is nooit te laat voor een positieve verandering, hou je ons op de hoogte?