Opratelen van kunstjes...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Opratelen van kunstjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 17:31

En dan vooral voetjes geven. Ik heb Vjesta geleerd dat als ik mijn hand tegen de aanzet van haar bovenbeen aanleg (dus zeg maar 5 cm voor waar je singel loopt) en ik 'voet' zeg, ze voetje moet geven. En dat doet ze perfect (aangeleerd met de clicker). Alleen nu is het zo dat als ik gewoon aan het poetsen ben, of als ik even wegloop ze voetjes gaat staan geven, omdat ze op een koekje hoopt. Ik negeer het al, en beloon iedere keer als ik het vraag, maar om een of andere reden blijft ze denken dat ze te eten krijgt als ze het uit het niets doet.

Hoe kan ik dit afleren?

dravergekkie

Re: Opratelen van kunstjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:41

negeren ..
werkt het niet dan duidelijk zeggen NEE.. of niet doen en duidelijk maken dat je z'n gedrag niet aceptabel vind.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:08

hihi mijne doet dit ook met voetje geven.
als hij weet dat ik iets bij me heb wat hij wel lust.
hij kan ook andere dingetjes waar hij tijdens vd uurtjes voor beloond word, maar dit doet hij nie tuitzichzelf om een beloning te krijgen.

voetje was zijn eerste "kunstje" zeg maar. ligt het daar aan?

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 17:19

negeren!
Leer ze nog wat andere dingen aan. Nu kent ze waarschijnlijk alleen dit dus ze moet niet nadenken wat moet ik nu doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 17:34

-Vjesta kan komen op vingerknip (ik knip in m'n vingers en zij raakt ze aan met haar neus)
-Ze kan m'n rits openmaken
-Voetjes geven dus
-Achteruit lopen op stemcommando

Bijna niets dus.

rudocaballo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:20

misschien kan je der leren alleen op comando voetje te geven
dus aleen als je voet zegt bijvoorbeeld en als ze het uit zichzelf doet duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is zo leer ik het mijn pony ook en dat werkt echt super

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 03:52

hmmm dit doet die van mij ook. Ze kan nee schudden, acheruit lopen en voetjes geven. Dit was inderdaad ook het eerste kunstje. ik volg dit even. Als ze ongeduldig is en ik loop weg staat ze heel blij voetjes te geven zo van : krijg ik nu niks?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 05:28

Als een oefening goed beheerst wordt, kun je er een naam aan geven als zgn discriminant zodat het dier weet welke oefening er bedoeld wordt. Het uit zichzelf aanbieden zal dan eerder uitdoven. Soms gebruikt men ook een handsignaal o.i.d. om de ene oefening van de andere te onderscheiden. Wel zo duidelijk voor het dier vind ik persoonlijk. Ik ga ook niet eerst de t.v. aanzetten om er dan uiteindelijk door te blijven proberen achter te komen dat iemand een glas water nodig heeft. Knipoog Behalve bij dat allereerste 'warm en koud' spelletje dan.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:46

Als hij het doet, drie passen weglopen met de rug naar je paard toe en negeren. Dan terugkomen en verder gaan met het werk waarmee je bezig was.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:52

misschien dit kunsje ook tijdens vd even niet meer uitvoeren zodat die het een beetje begint te vergeten en gewoon negeren

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 21:20

rudocaballo schreef:
misschien kan je der leren alleen op comando voetje te geven
dus aleen als je voet zegt bijvoorbeeld en als ze het uit zichzelf doet duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is zo leer ik het mijn pony ook en dat werkt echt super

Daar ging nou net het topic over. Clown Over HOE ik haar duidelijk kan maken dat het niet de bedoeling is.

Overgends staat het niet alleen op t stemcommando 'voet' maar op dat icm een aanraking.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 21:21

Paula schreef:
Als hij het doet, drie passen weglopen met de rug naar je paard toe en negeren. Dan terugkomen en verder gaan met het werk waarmee je bezig was.

Dan ben k op een avond 2 uur en 6 halstertouwen verder. Dus zet ik haar tegenwoordig niet meer vast, dus ze zal gewoon meelopen...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:09

Ik zou sowieso haar op een zweepaanraking leren het been op te tillen en actief corrigeren als ze op een ongevraagd moment doet. Negeren kan bij sommige dieren heel goed werken, bij sommige totaal niet. Maak je commando dus "groter" en actief corrigeren. Sommige paarden denken, als ik stil sta krijg ik niets, soms als ik een voet uitsla wordt ik beloont en soms als ik een voet uit sla gebeurt er niets. Dan kan ik dus beter een voet uitslaan dan niets doen...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 16:26

Hmm, het op zweepaanraking zetten is wel een plan, hoewel ik niet weet of Vjesta daar zo blij mee is. De kans dat ze gewoon de zweep grijpt en afpakt is groot...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:38

Goed vast houden Clown Enneh, wellicht ook het commando los aanleren Knipoog

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 09:10

Vjestagirl : je verzind overal een uitweg voor weglopen kan niet dan sloopt ze volgens jou en een zweep kan ookal niet.
zeker dat je aan vd begint?
leer er dan eerst maar een goede basis aan waarin nee ook echt nee is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 23:41

Ik verzin niet overal een uitweg voor, maar m'n paard wel!

Nee is nee, doodsimpel, maar ze is echt ontzettend inteligent. Ik ben juist met VD begonnen omdat ze zo slim is dat ze zich steeds verveeld. En halstertouwen vertrouw ik haar gewoon niet mee, de knoop losmaken is veeeel te leuk om t niet te doen.

Commando los aanleren is wel een goed plan ja Tong uitsteken

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 01:59

pff de jouwe ook al, ik heb het ook met Moon. Ook als ik in mn poetskist iets pak enzo.

Negeren en straffen dmv je stem