Ikzelf heb eigenlijk een mengeling van vanalles, mijn pony reageert er goed op, en zou vreemd staan op te kijken wanneer ik het in een keer anders zou doen. Soms gebruik ik de dressuurhouding of uitgangshouding van Achenbach, vaker echter 'op zijn Boerenbachies' zoals het ook wel wordt genoemd; hierbij heb ik de leidsels eigenlijk net zo vast als dat men de teugels vast houdt ohz; pink 'doet niet mee' en duim er boven op, alleen gaat de rest van de leidsels dan niet 'naar boven', zeg maar, maar 'naar onder'. zweep houd ik wel altijd in mijn rechterhand, wijzend naar links en omhoog. Ik pas wel altijd het eigenlijke principe van Achenbach toe; bij bijvoorbeeld een wending naar rechts geef ik met links meer mee dan dat ik met rechts 'zit te rommelen' zeg maar. Ook werk ik erg veel met stemhulpen, maar dit is eigenlijk wat iedereen hier zo'n beetje wel doet, neem ik aan?
Ook gebruik ik gewoon de algemeen bekende signalen voor richtingaanwijzen.
Ik ben benieuwd wat jullie hier van denken, en hoe jullie het doen. Is het Achenbach systeem nou zo veel beter dan wat ik bijvoorbeeld doe? En zou het voor mij nog waardevol zijn om me eventueel toch nog 'om te scholen' naar het 100% Achenbachs? Ik men namelijk al járen op deze manier, en men ook altijd in principe met vrij zachte hand. Mocht ze echt klieren, en haar hoofd de lucht in gooien om te gapen of bit vastpakken (dit is erger geweest, soms doet ze het echter nog af en toe uit verzet, vaak het eerste kwartiertje dat we op pad zijn) dan pak ik haar meestal net iets meer door, en is mijn hand ook iets strenger, omdat ik dan het idee heb dat ik dan iets meer controle heb.
Dus; kom maar op met die meningen, ik ben erg benieuwd

Edit: typefoutje verbeterd