Dit is pas een mooi stekkie!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Dit is pas een mooi stekkie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 18:11

Sisco4life

Re: Dit is pas een mooi stekkie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:17

phoe..relaxt dat wel. Alleen het schoonmaken lijkt mij zo'n klus Tong uitsteken

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:18

als ik zo'n stal kon vinden vlak bij mijn woonplaats was ik er zeker weten heen gegaan. Dit vind ik nou echt geweldige manier van paarden houden. Ik denk dat qua kosten het niet veel verschil maakt. Je ziet hier nergens stro liggen dus er hoeft niet uitgemest te worden alleen drollen weg te halen. Lijkt mij ideaal en uiteindelijk kostenbesparend en beter voor de paarden..

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:19

coool en als u paard ni wilt rijdn dan kun je em ni meer pakn ee!

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:20

coool, en kun je ook zonder BreZaH taAl typen ? Haha!

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:42

Wouw. Lachen
en dat schoonmaken, dat valt wel mee toch,? aleen een beetje de drollen enzo wegscheppen..
zit hier helaas aleen niet in de buurt .. Tong uitsteken

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:15

Dit hebben ze ook in een persionstal/freestyle stal in Arnhem. Ik ben er van de zomer geweest en wat ik van dit filmpje heb verstaan is het eigenlijk precies hetzelfde. Echt enorm mooi! Haha!

Het mesten gebeurt met kleine tractoren die het bij elkaar op een hoop wegen waarnaar het in een soort van bak aan de tractor wordt gegooit en naar een mestbult wordt gereden Lachen

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:25

echt mooi !!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 01:21

Zo'n soort pensionstal bij mij in de buurt wat zou dat geweldig zijn. Mijn paard staat nu ook goed, maar dit is prachtig hoor! Ik vind het overigens wel smalle standjes waar ze in moeten voor het hooi.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 08:18

Ik heb de HIT stal ook in Arnhem gezien.

Ik was wel enthousiast maar niet hotel de botel. Ik miste gewoon een enorm stuk land erbij voor de zomer.

S'winters vind ik het een perefcte oplossing. maar krijg eigenaren maar eens zover dat ze al hun paarden bij elkaar zetten.

Naatus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 08:21

ik denk dat mensen die bang zijn voor blessures bij het paard door samen staat uberhaubt niet naar die stal gaan

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 08:22

Oh grappig dat ik dat zie *LOL*

Mijn manege gaat waarschijnlijk ook een HIT-stal worden Lachen manege/pensionstal is het eigenlijk, maar als het doorgaat wat (wat 90%) zeker is, dan gaat mijn paardje ook zo gehouden worden. Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:09

Een arbeidextensieve manier van een inloopstal managen.
Niets nieuws, alleen de marketing.

Het is een goede derde en deze marketing-ontwikkeling een erg positieve voor veel paarden.
Het nadeel van deze arbeidsextensieve manier van huisvesten is dat de dagelijkse hoeveelheid tijd met de paarden bezig zijn nóg verder verminderd wordt. Het voordeel van dit extensieve husvesten is dat het economisch aantrekkelijk is.
Een jaar of drie terug is ergens noord van Madrid een enórme rijschoool-stoeterij met een paar honderd paarden omgeschakeld wat echt tónnen besparing opleverde. Dát was de reden en het resulterende welzijn van de paarden een welkome afgeleide.
Voor de páárden echter telt dat ze er op vooruit gaan en het is voor veel eigenaren wellicht het maximaal haalbare compromis als manéges er kleinschalig op overschakelen zoals Mansoer (meen ik).

HC

pipeloi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 14:18

Cowgirl schreef:

Ik was wel enthousiast maar niet hotel de botel. Ik miste gewoon een enorm stuk land erbij voor de zomer.

S'winters vind ik het een perefcte oplossing. maar krijg eigenaren maar eens zover dat ze al hun paarden bij elkaar zetten.

idd zo"n HIT stal heb ik dus ooit op een beurs gezien ......het is heel paardvriendelijk alleen vondt ik wel dat de paarden die aanwezig waren en die zo werden gehouden ...veel bijtwonden en andere wonden hadden ..
Als ik mijn menselijke gevoel laat spreken vindt ik het onpraktisch je moet steeds je paard uit een kudde halen wat toch de nodige risco"s mee brengt
Qua paardengevoel zeg ik dat het voor een paard geweldig is .....paarden zijn tenslotte kudde dieren en stellen het op prijs om dagelijks contact te hebben

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:11

Wauw wat een geweldige stal! Als dat bij mij in de buurt was zou ik mijn paard daar zéker weten neerzetten.

Alleen, wat zijn dat voor stands zegmaar?

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:12

Ik ben er ook mee bizig geweest alleen de bank wilde niet meewerken Boos! Eerst waren ze heel positief en achteraf belde ze op we doen het niet.
Maar het is wel mijn idee van paardenhouden. Haha!

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:16

pipeloi schreef:
Cowgirl schreef:

idd zo"n HIT stal heb ik dus ooit op een beurs gezien ......het is heel paardvriendelijk alleen vondt ik wel dat de paarden die aanwezig waren en die zo werden gehouden ...veel bijtwonden en andere wonden hadden ..
Als ik mijn menselijke gevoel laat spreken vindt ik het onpraktisch je moet steeds je paard uit een kudde halen wat toch de nodige risco"s mee brengt
Qua paardengevoel zeg ik dat het voor een paard geweldig is .....paarden zijn tenslotte kudde dieren en stellen het op prijs om dagelijks contact te hebben

Op zo'n beurs zetten ze meestal paarden erin die nog aan elkaar noeten wennen. En dan krijg je dat toch wel in het begin. Er moet toch een rangorde worden bepaald.
Daarnaast lopen er nog heel veel "Monsters" (lees: mensen) Die naar ze lopen te kijken. Haha!
Laatst bijgewerkt door Zilion op 16-02-07 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Uriel_Koska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:17

Onwijs gave stal.. Is volgens mij wel heel duur.. In aanschaf en in onderhoudt..

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:17

haha geweldig, dat voederstation doet me een beetje denken aan de MC Drive van Mac Donalds.
Je zult alleen je paard moeten zien te pakken als je wilt rijden, kun je alles bij langs om je paard te zoeken pfffff ben je een halve dag zoet mee.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:22

Geweldig! Errug mooi. Zouden we hier ook maar eens moeten doen Knipoog. Maar het is wel fijn dat ze ook veel ruimte hebben... zoals hierboven al werd gezegt vind ik het ook erg jammer dat in Arnhem geen weiland is voor ze...

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:23

cavaletti schreef:
haha geweldig, dat voederstation doet me een beetje denken aan de MC Drive van Mac Donalds.
Je zult alleen je paard moeten zien te pakken als je wilt rijden, kun je alles bij langs om je paard te zoeken pfffff ben je een halve dag zoet mee.

Ik ben er van overtuigd. Dat juist ondat de paarden de vrijheid hebben dat je ze makkelijker kunt pakken, omdat ze niet alleen een paar uurtjes zo lopen maar de hele dag

_Loes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:28

Stal Mansour heeft die stal inderdaad. Ik ben er ook met de open dag geweest. Mijn vader wees me erop want die verkoopt alles van Wasserbauer voor koeien. Mijn vader had dit filmpje ook op dvd. Hij heeft zo'n stal in Duitsland bekeken en daar is hebben ze veel meer ruimte, dan lijkt het mij ook beter werken dan in Arnhem.

memory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:43

Tuurlijk is meer ruimte altijd beter en fijner, en als je een wei hebt die je op het paddock gedeelte van het systeem kan aansluiten is het helemaal mooi. Maar aan de andere kant is dit stalsysteem juist een uitkomst voor bedrijven die geen of weinig weidegrond hebben. Op deze manier kunnen de paarden toch lekker rondlopen en genieten van elkaars gezelschap terwijl ze verspreid over de hele dag kunnen eten op momenten die ze zelf kiezen.

De kosten van bouw en onderhoud zijn vergelijkbaar met het neerzetten van een 'gewoon' stalcomplex en het bespaart inderdaad aan arbeidskosten en kosten voor strooisel.

Het 'vangen' van paarden is op beide stallen (er zit ook een pensionstal met een actiefstal in Arnhem www.demaesberg.nl) geen probleem, de meeste paarden komen gewoon naar je toe.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 17:30

Het eerste wat ik ook ga doen als mijn manege dus een HIT manege word, is mijn paard leren komen als hij het hondenfluitje hoort. *LOL* Naja, paardenfluitje dan.
In de zeikregen ga ik mijn paard niet halen. Haha!

Zal eigenlijk wel moeten. Nagelbijten / Gniffelen

Bij ons is het dan ook niet zo dat we het wilde doen omdat het goedkoop is, maar puur voor de welzijn van de paarden dat bij ons hoog in de vaandal staat op de manege. Lachen
Het is dan ook de bedoeling dat pensionmensen hun paarden ook in de kudde zetten, maar die maken nu al problemen. Stel je voor dat je paard naast een manegepaard loopt. Nagelbijten / Gniffelen
Mijne gaat in iedergeval lekker naar buiten. Lachen

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:50

Vind het een goede stal, maar zou niet geschikt zijn voor onze paarden. Mijn pony is heel dominant, en als bijv het paard van mijn zus dan in zo'n smal standje stond te eten en mijn pony komt eraan kan ze geen kant uit. En mijn pony zou het paard van mijn zus dus ook echt wel bijten en trappen dan..