Bij dravers/renpaarden zie je soms een neusriem die aan het bit vast zit. Hij zit als bitschijven om het bit, komt dan midden op de neus samen, en loopt in 1 stuk omhoog tot tussen de oren. Ik vraag me eigenlijk al jaren af of dit een naam heeft en waar het voor is?
Dat noemen ze een Australian Noseband en het zorgt ervoor dat het bit hoog in de mond blijft zitten, waardoor het paard zijn tong er niet over kan gooien.
Wordt trouwens ook wel gebruikt bij paarden die enorm hard trekken.
volgens mij om ervoor te zorgen dat je het bit niet door de mond trekt, maar dat weet ik niet zeker. Hoe het heet, weet ik niet meer, wel is het al wat ouderwets aan het worden
dat het wat ouderwets begint te worden, bedoel ik mee dat het niet meer zoveel gebruikt wordt (bij de dravers dan, volgens mij bij de renpaarden wel nog regelmatig?)
Wordt idd gebruikt om het bit hoog in de mond te houden. Overigens denk ik wel dat er dan constant druk op staat
Ja, dat doet het zeker. Wat zou anders de functie zijn Het is een elastiek die vrij strak zit, anders blijft het bit niet hoog genoeg en kan het paard alsnog zijn tong erover gooien.
De reden dat je t bij dravers niet zo vaak ziet is omdat het eigenlijk uit de rensport vandaan komt. Zo zijn er wel meer dingen die bij dravers vandaan komen en tevens voor renpaarden gebruikt worden en andersom gebeurt dit ook. Plus de reden dat je dit bij dravers niet ziet is omdat hun er veel meer verschillende bitten en opzetstukken hebben en mogen gebruiken.
Mwaah, ik denk niet dat die bitten en opzetten iets te doen hebben met de tong eroverheen gooien. Wij doen eigenlijk altijd gewoon een pantykousje om de tong heen om hem vast te binden. Mag dat niet in de rensport?
maar, ff hoor, waarom moet die tong 'vast gebonden" worden? Ja ok, omdat de tong anders over het bit gaat en dat is niet prettig, maar waarom gaat die tong dan over het bit? ligt dat aan het paard? Aan het materiaal? etc
sommige trainers doen bij voorbaat de tong vast in de keors of met snelwerken, gewoon om het tong-over-bit-gooien te voorkomen.
Bij ons op stal zijn de jonge paarden de enige die hun tong erover heen gooien en die binden we dan tijdelijke vast, totdat ze doorhebben dat dat dus niet de bedoeling is. Vinden ze ook niet erg
kenzo heeft jaren lang met ene tongebandje gelopen merk dat er meer mensen zijn in de rensport die gewoon gecombineerde neusriem gebruiken tegen de tong over het bit gooien dan dit soort dingen
het helpt overigens ook tegen het prongelijk het bit door de mond trekken. want soms lopen die met de mond open en als jij dan stuurt en zo. pijn doet het ding overigens niet als je het goed hebt zitten. maar ja ik denk nu even aan een sperrriempje bijvoorbeeld maar als ze echt helemaal aan het blazen zijn wordt de neus echt heel groot en gaat het sperriempje in de weg zitten dit "ding"niet.