Heel wat vragen van een non-/halve-natural

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Heel wat vragen van een non-/halve-natural

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 16:07

Hallo allemaal!
Ik zit met heel wat vraagjes en vandaar dat ik dit topic start. Ik train sinds kort (vanaf 26-11) een merrie: Viralda. Ze is 4 jaar oud en pas ingereden.
Afbeelding
Ze is gekocht door de eigenaar, die heeft haar naar een stal gebracht waar ze ingereden werd. Man brengt haar weer naar huis, wil opstappen, maar lomp als hij is, hij geeft haar een schop en wordt, logisch, gelanseerd. De eigenaar heeft daar een soort ontsteking aan zijn voet aan overgehouden en heeft zijn paard daarom naar de manege gebracht waar ik rijd. Daar mocht ik de gelukkige zijn om met de pony (die eignelijk een paard is) aan de slag te gaan! Hyper!
In principe mag ik er mee doen wat ik wil, máár de eigenaar ziet al dat naturalshit niet zitten. Bitloos? Waarom? Boomloos? Huh? Dekenloos? Doe neit zo gek!
Ook wandelen is zinloos, daar moet je opzitten! Maar ik mág het allemaal wel, zolang ik de pony ook maar gewoon rijd zoals hij graag wilt.

Genoeg achtergrondinformatie denk ik zo, hier komen de vragen:

1. Nu heb ik heel veel geoefend met opstappen en de pony blijft nu stilstaan, tot ik BIJNA zit. Dan stapt ze aan. ALTIJD. En ze moet natuurlijk blijven staan tot ik zit, mijn beugel aandoe en de hulp geef om weg te stappen. Wat heb ik hier verkeerd gedaan en hoe los ik dit op? Ik wil namelijk dat de pony gewoon geduldig blijft staan tot ze van d'r plaats mag en ik rustig zit.

2. We hebben heel veel gedoe gehad met zadels. Ik had een zadel van de manege waar ik mee reed, maar ik merkte te laat dat deze niet meer paste. Hierdoor heeft de pony een antipathie gekregen voor het zadel. Vorig weekend heeft ze een nieuw zadel gekregen, helemaal mooi op maat gemaakt. Het zadel is nu (na ongeveer 4x rijden met dit aangepaste zadel) niet meer zo erg. Maar de singel! Bloos! Oeeh! Zodra ik daaraan kom zie ik dat ze heel gespannen wordt en d'r buik gigantisch opblaast. Wanneer ik ietsjes te snel doe met de singel, maakt ze een hap beweging naar mij.
Ik doe dus de singel heel langzaam, ik kriebel haar, bereid haar voor en doe de singel heeeel los. In de bak gaat hij pas strakker en dan vindt ze het ook veel minder erg dat hij strak getrokken wordt.
Wanneer ik, zonder singel, mijn handen op de plaats leg van de singel en een soort van 'trekbeweging' maak (soortgelijk als wat de singel zou doen) ook dan vertoont ze nijd.
Hoe zorg ik dat ze de singel wat meer vertrouwt?

3. We spelen heel vaak en graag in de bak. Ze loopt me braaf achterna zonder touw, volgt me waar het moet, staat stil, wacht, draait om enzovoorts. Ook rennend blijft ze in de buurt. Alleen het achterwaarts gaan lukt me maar niet! Ik kan d'r opzij duwen door alleen maar aan te raken, maar achteruit

4. Zonder touw en in de bak kan de pony naast me stappen, draven en galoperen. Buiten aan het halster, stapt ze alleen maar. Zodra ik haar in draf wil zetten kijkt ze me met grote ogen aan alsof ik iets heel engs doe. Waardoor komt dit probleempje?

5. Ik heb niet zo heel erg veel inspiratie en zou daarom wat dingen willen weten die leuk zijn (en goed) om met haar te doen. Ik rijd haar, heel af en toe longeer ik haar (maar dat vinden we beiden niet leuk), we wandelen, we hebben een keer buiten gereden, gewassen, balkjes lopen, spelen in de bak, poetsen. Maar wat kun je nog meer voor leuks doen?

Verder zijn algemene tips van harte welkom!

__PrinCess

Re: Heel wat vragen van een non-/halve-natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:27

Ik zal je proberen wat adviezen te geven die misschien kunnen helpen ;

1.
* Je stijgt op en let op op welk punt ze aan loopt
* Je stijgt nog een x opnieuw op mr stopt voor het punt dat ze altijd wil aanlopen.
* je zegt nog een x duidelijk HO en dan ga je rustig verder het zadel in.
* BLijft ze niet stil staan? Probeer het dan opnieuw en pak op dat punt de teugel wat strakker vast.

Wil dit niet lukken vraag dan of iemand anders hem vast wil houden telkens dat je op stapt en zorg dat het duidelijk is dat ze niet aan mag stappen totdat jij haar een commando geeft.

2. Mijn pony had hetzelfde probleem.
* Leg het zadel op haar rug (als je niet van plan bent te gaan rijden)
* Maak heel voorzichtig de singel vast, NIET STRAK
* laat de singel 5 min zitten en trek hem dan wat strakker, poets je paard in die 5 min bijvoorbeeld even.
* maak de singel los en haal het zadel eraf.
* de volgende dag doe je precies hetzelfde, singel vast 5 min wachten, iets strakker en dan weer 5 min wachten en dan weer een x iets strakker
zo win je haar vertrouwen dat het niet eng is en het geen pijn hoeft te doen.

3.
* doe haar hoofdstel aan en ga voor haar staan.
je houdt de teugels vast met een hand en drukt haar nr achter tegen haar borst aan.
Loopt ze niet achteruit?
Pak een zweepje en leg die tegen haar borst aan en doe precies hetzelfde.
Als ze nog niet achteruit wil geef je haar telkens hele kleine zachte tikjes met je zweepje tegen haar borst aan.

4. Je moet zorgen dat je een zachte ondergrond hebt en goed je stem gebruiken en niet voor haar uit rennen je moet langs het paard blijven.

5. Ik ga heel vaak zomaar in de stal zitten en dan ga ik daar een boek lezen terwijl zij haar hooi zit te eten en dan zorg ik dat ik iets lekkers bij heb wat ik haar af en toe kan geven. na 3 maanden als ik in haar stal kwam liggen kwam ze bij me liggen af en toe !

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 16:05

@princess: jij hebt niet veel ervaring met NH of wel? zoals je antwoord op vraag 4: je moet ten allen tijde voor het paard lopen, niet ernaast, want dat betekent dat het paard de leiding heeft, niet jij....

@annetje:
Een vraagje: denk je eigenlijk dat het zin heeft om met dit paard zo aan de slag te gaan? Is de eigenaar het er wel mee eens?
En wat voor ervaring heb je eigenlijk zelf met natural horsemanship?

1. het stilstaan tijdens het opstijgen. Het kan zijn dat door het niet passende zadel het paard geleerd heeft dat het pijn doet als je gaat zitten en dus in feite weg rent voor de pijn. Verder kun je natuurlijk altijd de binnenteugel kort nemen zodat het paard niet weg kan, maar wat belangrijker is, is dat het paard gewoon leert stilstaan en het opstijgen niet automatisch verbindt met moeten lopen. Ik zou eens proberen de oefening te doen tot het punt waar ze normaal gaat lopen. Dan er weer af en belonen. Vervolgens weer opstijgen en weer een stukje verder, er meteen weer af en belonen. Steeds de oefening een stukje verder uitbouwen zodat ze leert om stil te staan en dat het geen pijn doet als jij gaat zitten.

2. gewoon zo doorgaan, op een gegeven moment valt het kwartje wel.

3. kent ze de hulp voor achterwaarts wel aan het halster? zo nee, oefen dat eerst eens met een halster en een touw!

4. ook weer omdat ze dit waarschijnlijk nooit geleerd heeft. Probeer haar met halster om net zo te behandelen als zonder. Niks aantrekken van een verbaasde blik van haar kant, ook aan het halster moet ze jouw tempo volgen.

5. er is vanalles te verzinnen. Google eens op parelli bijvoorbeeld, de 7 games zijn leuk en leerzaam. Verder kun je het grondwerk doen met wat balkjes of pionnen. Een schrikparcours is ook altijd leuk en nuttig Lachen

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-07 17:20

Ik denk dat het zeker wel zin heeft om zo met het paard aan de slag te gaan. Ik mag er straks gewoon mee doorgaan en als het allemaal goed gaat, kan ik de eigenaar ook beter uitleggen wáárom ik het zo doe. Ook denk ik dat het veel fijner is voor het paard en de verstandshouding tussen het paard en mij.
De eigenaar staat er een beetje neutraal tegenover. Hij snapt niet echt waarom ik het zo doe en waarom ik er niet meteen opspring. Hij staat er wel achter. Hij heeft meerdere keren gezegd dat ik moet doen wat ik het beste acht. Hij verwacht dat ik wel weet wat ik doe en anders om hulp vraag.

Mijn ervaring met natural horsemanship ligt in boeken (monty robberts, hempfling en parelli) en dit heb ik drie jaar terug op mijn verzorgpaarden toen uitgeprobeerd (zie profiel) Ik merkte dat deze aanpak veeel beter werkte dan de 'klassieke' manier en daarom wil ik dit jonge paardje ook zo trainen.

Bedankt voor jullie antwoorden! Zeker vraag 1 daar kan ik wat mee. Goed idee om gewoon te stoppen op het punt waar ze normaal aanstapt. Dit ga ik morgen dan ook meteen uit proberen en proberen en proberen.

__PrinCess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:43

@ wendy sorry maar ik denk dat jij het verkeerd begrijpt, je geeft het paard juist vertrouwen door er langs te lopen niet ervoor! misschien heb je zelf er minder verstand van?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:34

__PrinCess schreef:
@ wendy sorry maar ik denk dat jij het verkeerd begrijpt, je geeft het paard juist vertrouwen door er langs te lopen niet ervoor! misschien heb je zelf er minder verstand van?

Naast het paard is de positie van het afhankelijke veulen, niet van de leider. Zeker in het begin is het de bedoeling dat jij als mens de leiderschapspositie verovert.
Als jij een goede leider bent zal het paard je vanzelf gaan vertrouwen.
Een van de dingen die je moet doen om een goede leider te worden is te zorgen dat je letterlijk de leiding in handen hebt. Een van de manieren om dat te doen is te zorgen dat jij ten allen tijde voor je paard loopt. Als je paard naast je loopt bepaald hij immers het tempo en de richting!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:02

Om nog maar niet te spreken van het gevaar als je paard een sprong opzij doet...ik zelf heb geen zin in 600 kilo boven me Knipoog
Hij/zij blijft maar mooi een eind achter me, en indien er eens prong gemaakt wordt is er ruimte genoeg om mij niet in mn nek te springen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:04

Wendy schreef:
__PrinCess schreef:

Naast het paard is de positie van het afhankelijke veulen, niet van de leider. Zeker in het begin is het de bedoeling dat jij als mens de leiderschapspositie verovert.
Als jij een goede leider bent zal het paard je vanzelf gaan vertrouwen.
Een van de dingen die je moet doen om een goede leider te worden is te zorgen dat je letterlijk de leiding in handen hebt. Een van de manieren om dat te doen is te zorgen dat jij ten allen tijde voor je paard loopt. Als je paard naast je loopt bepaald hij immers het tempo en de richting!

Volkomen mee oneens.

Ik bepaal ter plekke , afhankelijk van de situatie en mijn humeur en wat mijn paard nodig heeft, waar ik loop. Ik laat heel vaak mijn paard naast me lopen, soms voor me. Nooit achter me.
Ik ben absoluut de leider. Daar valt niet over te twisten. Wordt er te hard gelopen, dan zet ik ze een paar passen, of eentje, terug. Daar discussieren wij niet over.

Waar ik ook loop, ik bepaal de richting en het tempo.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 20:25

Dan is dat geleerd gedrag van jouw paarden, want in de natuur loopt de leider of voor, of achter, maar nooit ernaast.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 01:16

een veelgemaakte fout met de singel is te strak aansingelen. hoe strak zit de singel tijdens het rijden? feitelijk moet de singel vrij los zitten, je moet er gemakkelijk je hand onder kunnen schuiven, onderaan, en aan de zijkant moet je hem een aardig stuk van de buik af kunnen trekken. als een zadel goed past, zal het niet schuiven met een lossere singel. toen ik mijn eerste les had afgelopen seizoen (mijn paard heeft een tijdje stilgestaan, en intussen een nieuw zadel gekregen), vroeg mijn instructrice: moet je niet aansingelen?
antwoord: nee, mijn zadel past, schuift niet (ook niet die ene keer dat hij een heeeele bruuske zijsprong maakte en ik half naast het zadel hing in één stijgbeugel), en bovendien belemmert een te strakke singel het gebruik van de buikspieren, die het paard o zo hard nodig heeft om de rug goed te gebruiken. bij het aanspannen van de buikspieren om de rug 'omhoog te drukken' doet de singel pijn, en dat is vaak de reden van singeldwang. ik heb het met verschillende paarden meegemaakt, bij eentje kwam het door een niet passend zadel dat simpelweg veel pijn deed, en bij de anderen door te strak aansingelen. met mijn eigen dieren heb ik het probleem nooit gehad, en 'singeldwang' bestaat imo niet, tenzij veroorzaakt door een trauma, al dan niet langdurig. bij correct gebruik van singel en zadel (ook goed passend telt dus mee) van begins af aan, hoeft singeldwang helemaal niet te bestaan imo.

over het naast je paard lopen: als ik met een vreemd paard werk moet die achter me lopen, dominante typjes ook, tot ze de kneepjes van het vak doorhebben. mijn veulen laat ik overal lopen, hij mag ook een stukje voor me uit, immers achter hem heb ik de positie van opdrijvende leider, niks aan de hand dus. ik stuur hem hierin, voorop lopen schept ook zelfvertrouwen, wat weer belangrijk is met bijvoorbeeld verkeersmak maken, en andere potentieel 'enge' situaties. op zich lopen ze achter mij, tenzij ik dus anders aangeef. het is een kwestie van training en opvoeding. straks in het tuig moet hij ook voorop lopen immers. in principe is voor het paard de positie van de leider, maar met de juiste verstandhouding moet de leider in kwestie overal kunnen lopen tov het paard.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 01:29

Natural of niet, maakt mij niet zo veel uit. Naturals en niet-naturals doen toch helaas weinig anders dan met elkaar bekvechten dat ze het niet met elkaar eens zijn.

Volg ook je eigen gevoel. Je hebt genoeg gelezen (lees ik), ga het maar eens proberen. Maarreeeee, je ben nog geen twee maanden bezig....... Heb nog een beetje geduld, neem je tijd en ga door met de consequente aandacht, dan komt het best voor elkaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:35

Wendy schreef:
@princess: jij hebt niet veel ervaring met NH of wel? zoals je antwoord op vraag 4: je moet ten allen tijde voor het paard lopen, niet ernaast, want dat betekent dat het paard de leiding heeft, niet jij....:

Tsk.....
Wel eens van leidposities gehoord? Ik loop zelf áchter paarden, zelfs de hengst, meestal met lange losse lijn, soms zonder, de ultieme leidpositie Knipoog

HC

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 12:40

Hehe, een hele discussie over de leidpositie Tong uitsteken Ik ben het ongeveer eens met merrieveulen. Je kunt vanuit elke positie je paard leiden, maar dan moet je wel al de verhoudingen helemaal goed hebben en zelf niet meer na hoeven dneken wat je moet doen om die goed te houden.
Ik ben zelf nog af en toe wat onzeker, zeker wanneer de pony probeert de baas te spelen (wat doet ze nou!? Scheve mond ) en daarom loop ik dus VOOR haar. Omdat dit gewoon de makkelijkste leidpositie is voor mij en voor haar. Ook is het zo bij ons het meest duidelijk wie wie leid.
Als je heel ver bent kun je ook als je achter je paard staat bepalen waar het beestje heen gaat, maar zo ver zijn wij nog niet. Daarom blijf ik er dus liever voor/naast, maar zeker niet helemaal ernaast of erachter. Dat komt later pas.

Iedereen in elk geval heel erg bedankt voor de reacties! Ik vind die van de singel over de buikspieren trouwens heel erg aannemlijk. Ze heeft namelijk gigantische spierbundels op de plek van de singel (voel je als dikke bobbels) en ik kan me dan voorstellen dat die platgedrukt worden door de singel en hierdoor niet gebruikt kunnen worden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 22:33

Huertecilla schreef:
Wendy schreef:
@princess: jij hebt niet veel ervaring met NH of wel? zoals je antwoord op vraag 4: je moet ten allen tijde voor het paard lopen, niet ernaast, want dat betekent dat het paard de leiding heeft, niet jij....:

Tsk.....
Wel eens van leidposities gehoord? Ik loop zelf áchter paarden, zelfs de hengst, meestal met lange losse lijn, soms zonder, de ultieme leidpositie Knipoog

HC

ik met mijn jonge veulen dus ook, met mijn merrie wisselt het, die is eigenlijk meer op haar gemak naast of achter me. mijn ruin (die wel een speciaal geval is wegens fouten in zijn opvoeding) loopt achter mij, maar alleen omdat ik met hem de verhoudingen nooit voor de volle 100% in orde heb gekregen. mijn eigen schuld, en we gaan nog steeds vooruit, maar perfectie is er wat dat betreft nog niet.