[AR] Op welke leeftijd laat je een paard bepaalde dingen doen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Op welke leeftijd laat je een paard bepaalde dingen doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 16:00

Naar aanleiding van een ander topic kwam dit onderwerp boven drijven. Ben nog bezig een uiteenzetting te maken voor mezelf, deze komt later, maar de conclusie kan ik vast geven;
- 3,5 jaar tuigmak maken
- 4 jaar recreatief gebruik
- 5 jaar dressuur/vaardigheid
- 6 jaar of later eventueel marathon.
Dit is natuurlijk voor mij de ideale situatie. In een enkel geval zou eea een jaartje vroeger kunnen.
Graag uw ervaringen en reacties.

xElienx

Re: Op welke leeftijd laat je een paard bepaalde dingen doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:25

-africhten begint bij mij al vanaf dat ze geboren worden.
-vanaf die tijd gaan ze af en toe ook mee op een wedstrijd. een beetje rondkijken, wandelen, grazen etc. meestal waren ze dan met z'n 2en en hadden we de trailer als stal omgebouwd. (in het begin was dit voornamelijk omdat we geen stallen hebben en het veulen(s) niet graag zonder enig toezicht een hele dag alleen in de wei laten lopen)
-ook komen ze vanaf het begin heel veel in handen. veel wandelen etc.
-als ze 3 zij begin ik met longeren en tuigmak maken.
-als dit zonder problemen en soepel gaat (verschilt per pony), zet ik ze voor de kar en train ik voornamlijk dressuurmatig (basis) enkelspan ongeveer 1 keer in de week het ruiterpad op in het 2 of 4-span met een ervaren pony.
-op 4 à 5 jarige leeftijd lopen ze af en toe een oefenwedstrijdje mee in het 2 of 4-span .ook begin ik dan met een wat specifiekere dressuurtraining en een zwaardere conditietraining.
daarnaast blijf ik regelmatig met de dubbele longe werken.

helaas is tijd altijd een belemmerende factor

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:33

Ik begin vaak met longeren de winter voor ze 3 worden (dus met 2 jaar en 8/9 mnd), dan longeer ik 1 x per wk 15 min. en 2 x 15min. met het tuig erop een beetje rondsturen.
Een paar maanden nadat ze 3 zijn geworden gaat voor het eerst de kar erachter, 10 min lopen aan het halster. Dan gaat 1x per week de kar erachter, 1 x longeren en 1 x met tuig rondsturen.
Pas als ze het 'sturen' en de stemhulpen goed doorhebben gaan ze voor de kar met iemand erop die dan rijd, dan zijn ze vaak al ruim 3,5.
Voor die tijd zit er nog niemand op en is het alleen wennen aan het gewicht en het idee dat er een kar achter zit.
Pas als ze ruim 4 zijn gaan ze 3 of 4 x per week een half uur voor de kar en dat is grotendeels recreatief, dus buitenritten.

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 19:18

Bij mij begint de africhting ook vanaf de geboorte of vanaf waneer ik hem of haar heb mijn eigen welsh had ik toen hij 1,5 was en dan begint gewoon het borstelen wennen aan de stem freestyle en lekker wandelen aanhet halster.

Als hij 2 is krijgt hij een bitje in om daar aan te wennen. Dan wordt er ook met het hoofdstel gewandeld langs allerlij drukke wegen maar ook in bospaden zodat hij daaraan wend.

Als ze 2,5 zijn begin ik met longeren aan de lange lijnen met een shorftje en eerst een gewoon hoofdstel zonder oogkleppen. Na 2 maanden zo goed te kunnen longeren dan met oogkleppen. ik longeer ze dan 3 x per week opbouwend van een kwartier tot een half uur.

Als ze 3 zijn krijgen ze een bandje achter zich en als ze dat goed beheersen. (meestal duurt dit 1 maandje) dan gaat de sulky erachter. Eerst zonder iemand erop daarna met iemand erop. na 2 maanden zo goed te hebben gereden 3x per week een half uurtje of 20 minuten gaat de grote normale marathonwagen erachter en gaan we rustig op de weg en op het veld.

Wanneer te beginnen met wedstrijden vind ik verschillend en niet aan een leeftijd te koppelen. Ik vind dat je dat moet doen wanneer je denkt dat het paard er klaar voor is.

Mijn andere welsh stond 7 weken voor de kar toen hij zijn eerste oefen outdoor reed. Hij was 4 jaar en ze zijden dat hij al voor de kar had gestaan waar wij niets van geloofde en zijn gewoon helemaal overnieuw begonnen alleen dan in een wat sneller tempo dan dat ik erboven heb beschreven. Dit aangezien hij al verkeersmak was en wist wat een tuig was en hoe longeren ging.

Hij is in Augustus 2005 voor de kar gegaan en heeft in 2006 het westrijd seizoen megelopen van een paar wedstrijden voornamelijk dressuur. We waren in de einduitslag van de West Brabandse mencompetitie 3e bij de enkelspan pony dressuur.

Dus wat dat betreft vind ik niet echt dat aan het wedstrijd rijden een leeftijd verbonden zit. Ook niet kwa wat voor wedstrijd. Ik vind het alleen zelf beter om eerst veel dressuurwedstrijden te rijden en daarna pas Indoor en marathons.

Mijn welsh die in Januari dit jaar 3 is geworden loopt nu voor de sulky. Volgende maand gaat hij voor de marathon wagen. Na een hele zomerperiode te hebben geoefend en conditie te hebben opgebouwd wil ik hem in augustus op een dressuurwedstrijd meenemen. En dan alleen het proefje rijden zodat hij went aan een vreemde omgeving.

Dit alles doe ik natuurlijk alleen als het goed gaat anders wachten we tot volgend jaar.

Hoop dat ik een beetje aan je vraag heb kunne voldoen.

Groetjes Samantha

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 13:47

Ik kan zelf niet echt spreken over wanneer zet ik ze in in de marathon om de simpele reden dat ik ze nooit zo jong gekocht heb.
Ik denk dat je op jonge leeftijd al voor een groot deel kan beginnen met de africhting. Zo liep onze fries met 1,5 aan de lange lijnen lekker door het bos. We waren altijd met zijn 2en voor het geval hij wat engs zag.
Met echt voor de wagen zetten vind ik dat je moet wachten tot zeker een jaar of 3.

André, waarom met 4 jaar wel recreatief en niet een keer een vaardigheidje om hem het spelletje al vast eens te laten zien?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:15

Ik heb beide pony's groen gekocht op een leeftijd van 5 jaar en vond dit de meest prettige leeftijd om te beginnen. Mijn andere pony heb ik beleerd bij 3,5 jaar maar die was echt nog jong in zijn hoofd. Op de leeftijd van 4-5 heb ik beide pony's wel binnen een maand voor de wagen gezet (dus het longeren, lange lijnen en daadwerkelijk los aangespannen lopen in enkel en tweespan)
Eerste wedstrijd met een drie maanden tot een half jaar (dressuur/vaardigheid onderling). Na een jaar was het span toe aan een marathon.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:29

Ik denk dat je met het lijstje van BlackDevils een aardige richtlijn hebt, van wanneer je met wat begint. Maar denk dat dit ook zeker afhankelijk is van het paard en wat het paard hierin zelf aangeeft.

Ik weet dat mijn pony wat meer tijd nodig heeft voordat we samengesteld kunnen starten, omdat haar spieren dit nog niet aankunnen.

Maar ik vind net als Laura dat je een paard dat al een klein beetje ervaring heeft met mennen wel kunt laten kennismaken met vaardigheid/samengesteld (door middel van een keer een hindernisje te rijden en ze kennis te laten maken met het spelletje)
Bij ons in de regio hebben ze een dressuur/vaardigheid’s competitie opgezet in de winter met als doel: onervaren menners/paarden/pony’s ervaring te laten opdoen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 15:08

Ik ga er zelf vaak eerst op voordat ik ze betuig.
Vaak is het zodra het lente word er op(max 1 of 2x in de week een kwartiertje, net hoevaak mijn werk en het weer toe laats, soms ook weken niet), daarna worden ze gedekt(en staan ze al snel weer 1 of 2 maandjes stil), als ze terug zijn van de hengst rustig aan betuigen (en hoe snel dat gaat hangt van de pony af). De winter gaan ze dan vaak op rust tot het veulen een maand of 3 is en dan gaan we het weer rustig op pakken. Mijn pony's zijn zowel voor de fok als sport maar merk wel dat het zwangerschaps verlof ze vaak veel goed doet.

Ik(oke, m'n vriend onder begeleiding van mij) heb dit jaar een jonkie die niet naar de hengst gaat omdat ik haar niet goed genoeg vind voor de fokkerij. Die gaat van de winter nog een paar maandjes naar kennissen op het land (staat ze nu ook, die hebben 's winters land over).

En na het betuigen als ze ongeveer 4,5 (als het veulen er weer vanaf is) zijn hangt het er vanaf hoe fijn ze het op pikken. Maar de meeste ga ik dan rustig dresuurmatig trainen en af en toe starten (mits ik met m'n tijd uit kom Knipoog ).

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 17:59

Dennis, Ik neem aan dat jij met starten d/v bedoeld. Dit is wel een wereld van verschil met een marathon. Een marathon vraagt gewoon ontzettend veel van het lichaam van je paard. Dat is bij d/v niet het geval.
Laten we hier dus even duidelijk verschil in maken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 18:49

Idd, ik bedoel d/v. Marathon is gewoon afwachten tot ze er klaar voor zijn (en je zelf de mogelijkheden er voor hebt).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 19:33

Wij beginnen in de winter dat ze 3 worden met longeren en alles wat daarbij hoort.
Gedurende die zomer worden ze voor de kar geknoopt Haha! Haha!

Vandaaruit gaan ze gewoon rustig de training in..
Met 4 jaar een keer vaardigheid dressuur.
En zo opbouwend naar een oefenmarathon waarbij je na hind 2 of 3 kunt zeggen mooi geweest.
Tegen dat ze 6 worden gaan ze de wedstrijd in.
Ligt er wel aan of een merrie met 4 een veulen heeft gehad, want dan loopt het een jaar achter, ik vind met veulen aan de voet rijden 3x niks...

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 01:45

Ik denk niet dat je zulke stelregels kunt maken over waar een paard wel of niet aan toe is. Het is volgens mij geheel afhankelijk van leeftijd, ras en ontwikkeling.
Daarbij ook hoeveel het dier in handen is geweest voordat er iets mee gedaan wordt. Menig paard komt met drie jaar uit de opfok, heeft dan amper mens gezien en wordt zadelmak gemaakt en ingereden. Ik kom uit een gebied met bijzonder veel africhtingsstallen in alle takken van sport zitten en de meeste paarden worden met 3 gewoon 'klaargemaakt', de knopjes zitten erop en gaan de verkoop in. Dus de stelregels van jullie lijken me meer richtlijnen voor als je een of twee paarden hebt, maar als je commercieel bezig bent (ben ik ook niet hoor) is dit geen haalbare kaart. Het is onmogelijk een paard tot 5 jaar aan te houden voordat hij dressuurmatige aan het werk kan, dan zou een paard een vermogen gaan kosten want al die jaren moet hij wel eten, naar de smid, enten etc etc. Wij hebben op stal elk jaar 70 paarden in de opfok staan en na hun 2de jaar opfok (zijn dan dus ca 2 jaar en 6 maanden) worden ze klaar gemaakt, komen het 3de jaar terug om uit te groeien en gaan dan de sport in. Los van of het mijn ding is of niet, het gaat wel zo.....

Ik heb zelf een Belgisch trekpaard (hier is deze hele topic uit ontstaan) die met 23 maanden tuigmak is gemaakt, hij loopt nu 2 a 3 x per week een klein uurtje voor de kar. Verder doet hij niks, wandelen, soms wat longeren maar daar maakt hij graag een spelletje van, tutten, lummelen, beetje in de wei lopen en slapen Dromen is ook wel een van zijn hobbies.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 10:43

stilte voor de storm??? ik had hier wel een discussie verwacht....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:00

Hoezo discussie, iedereen is het met elkaar eens.
Op zijn vroegst met 3 beginnen en daarna rustig opbouwen richting de sport.

De discussie met Passiepaard is al gevoerd. En ieder bleef bij zijn standpunt, dus einde discussie.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:45

Slapen ik bedoel er mee dat Blackdevils dit topic had geopend om een off-topic discussie voort te zetten, maar het is behoorlijk rustig....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:50

Omdat die discussie in dat topic al op zijn eind was. zie mijn vorige reactie.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:55

xElienx schreef:
Slapen ik bedoel er mee dat Blackdevils dit topic had geopend om een off-topic discussie voort te zetten, maar het is behoorlijk rustig....

Wen er maar aan bij AR het vaste groepje dat antwoord geeft.
De rest van bokt die dit topic negeert
En een aantal die komen relschoppen zodat wij een slechte naam krijgen..
Valt bij de door mod aangezwengelde discussie ook op, daar ook doodstil..