barefoot schuift naar voren - tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Clovertje

barefoot schuift naar voren - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 00:22

Ik heb sinds een week of 3 een barefoot. Dat bevalt prima, het zit heerlijk!
Intussen heb ik er al wel aardig wat ritjes mee gemaakt.
Alleen schuift het toch iets naar voren af en toe, een heel klein stukje, met name na een galopje. Ik moet wel zeggen dat ik nog moeite heb met netjes zitten in de galop. Ook verlies ik vaak in de galop mijn rechterbeugel.

Ik gebruik een Grandeurpad met enkele inlages, deze is net nieuw, dus schoon. Ook de singel is een Barefoot en naar mijn idee strak genoeg aan gesingeld. Mijn tinker is rond van vorm, met een vrij korte rug en een klein beetje schoft.

Iemand van jullie nog tips, ideeen hoe ik dit naar voren schuiven kan voorkomen?

Verder wilde ik graag vanwege de ruggegraatvrijheid extra inlages in de pad doen. Ik hoorde dat dat nog best een flinke klus is om de inlages erin te krijgen. Ook hierover zijn tips welkom!
Alvast bedankt voor reacties!

Morrie

Re: barefoot schuift naar voren - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 08:39

tip: was het grandeur pad een keer (30 graden in de wasmachine met wasmiddel zonder wasverzachter) want er zit heel veel "pap" in van de fabrikage.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:41

Je zegt het zelf al: stiller leren rijden.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:04

Je kunt dubbele inlages ( wat zou en zo wel aan te raden is ) er makkelijker in krijgen met wat talkpoeder. Zelf had ik ook nog wat extra kussenvulling in het schof gebied waardoor er daar nog wat meer schoft vrijheid ontstond. Wellicht helpt dat bij jou ook om het glijden naar voren te voorkomen. Verder heb je geen steun aan dit zadel dus zal het rijden nog wel even wennen zijn. Succes!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 11:25

Clovertje schreef:
Alleen schuift het toch iets naar voren af en toe,

Kijk naar hoe de singel hangt ten opzichte van de singelplek van het paard.
Bij de Barefoot zit de singelophanging nogal ver naar achteren. Dat is een bewuste keuze om constructieve redenen en de prijs is een geometrisch nadeel waardoor bij veel paarden de singel schuin naar voren om het paard gaat om op de singelplek daarvan te passen.
Het nadeel is dat het zadel naar voren schuift én dat de singel niet of nauwelijk correct af stellen is en los gaat zitten.
Het strakker aantrekken wat veel geprobeerd wordt is geen oplossing. Ook een banaansingel is geen oplossing. Als de singelplek en de bevestiging aan het zadel niet verticaal overeen komen is een schuine belasting simpelweg een gevolg.

Je kan er een CorrecTOR proberen onder te leggen doch als het blijft verschuiven is de conclusie dat het geometrisch niet bij jouw paard past.

HC

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:49

Welke grandeurpad heb je? Met fleece/wol aan de onderkant of met sympanova?
Ik had eerst ook problemen met het naar voren schuiven toen ik nog een fleece dekje had.. ik heb een banaansingel geprobeerd, maar dat hielp niet. Nu heb ik een dekje met sympanova en hij blijft prima stil liggen Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:44

Als het niet tijdens elke rit gebeurd maar de ene dag wel en de andere dag niet ,
kan het ook zijn dat je het zadel die keer dat hij wat schuift net iets te ver naar voren erop hebt gelegd tijdens het opzadelen.

Dat heb ik zelf ook wel eens namelijk Knipoog

Kan echt een kwestie zijn van een centimeter verder naar achteren en hij ligt muurvast.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 10:24

Bedankt voor de tips iedereen! Daar kan ik wat mee.

Net heb ik met de talkpoeder vrij gemakkelijk de dubbele inlages er in gekregen, die worden vandaag uitgeprobeerd.

Ik rijd met de pad met de fleeceonderkant. Die andere schijnt niet zo geschikt te zijn voor paarden met een gevoelig huidje, daarom heb ik deze genomen. Niet dat Clover echt gevoelig is, maar ik wil geen risico.

Het zadel schuift inderdaad niet altijd, de ene keer wel, de andere keer niet. Misschien leg ik het wel te ver naar voren dan. Omdat Clover van achter overbouwd is en vorige zadels, boomzadels, te veel druktte in haar lendenen ben ik daar altijd wat voorzichtig mee om het naar achteren te leggen. Maar ja, te veel naar voren is ook niet goed natuurlijk!
Ik ga er eens even goed naar kijken.