Ik ben van plan een enkelspanstuig aan te schaffen in cob grootte(voor één van onze 6 ijslanders). Probleem is het volgende , hier op Ijsland is zo goed als geen mentraditie, en het aanbod aan materiaal voor aangespannen rijden vrijwel nihil. Was dan ook erg verbaasd dat in één van de grotere rijsportzaken in Reykjavík een tuig te koop is (telefonisch geinformeerd; is hier ongeveer 650 km vandaan...

) Het (vermoedelijk enige in Ijsland) aangeboden type is de "standard" cob van het merk Pfiff, als ik goed geinformeerd ben in Polen geproduceerd.
Korte zoektocht via google leert dat dat tuig in Nederland/Duitsland ongeveer 260 euro kost, hier willen ze er maar liefst 37.000 kronen = 420 euro voor hebben. Hoewel invoerkosten hoog zijn vind ik dit een nogal fors prijsverschil.
Na dit lange verhaal, zijn dit goede tuigen(kwaliteit/prijsverhouding?) en weet iemand toevallig of deze tuigen standaard met lichtogen worden geleverd. Ik vermoedt dat het aangeboden tuig lichtogen heeft, maar ben niet 100% zeker, ik geloof dat diegene in de winkel nog nooit een aanspanning van dichtbij( of veraf

) heeft gezien.