advies van naturals gevraagd over hoefschoenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kyona

advies van naturals gevraagd over hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 13:06

Voor mijn paard ben ik op zoek naar hoefschoenen. Hij is 1,5 jaar van de ijzers maar blijft gevoelig op het harde. Dit komt omdat hij van nature een te dunne zool heeft - die na die lange tijd dus nauwelijks dikker geworden is. Voor vakanties en ritten waarbij hij wat meer op het harde komt, ben ik op zoek naar hoefschoenen voor zijn voorvoeten. Achter heeft hij totaal geen problemen. Het vinden van hoefschoenen is nog niet zo eenvoudig. Zijn voeten zijn nl. vrij groot waardoor de meeste merken afvallen (ca 16,3 - 16,5 cm breed en ongeveer net zo lang, echt rond dus). De meeste merken gaan niet zo groot.

De boa horse schoenen lijken qua maat goed: maat 5 past hem en ze zijn net zo breed als lang. Een hoefsmid was hier wat minder gecharmeerd van en kwam met de easy boot bare als alternatief. Alleen heb je daar weer het probleem dat hij dan net in maat 6 valt (ca 1 cm te breed), maar die zijn meer dan 2,5 cm te lang. Die ruimte voorin lijkt mij niet handig, net zoals je zelf met te grote schoenen loopt.

Op het natural topic kwam ik nog iets tegen over renegade hoefschoenen, alleen kon ik daar geen verdere info. over vinden m.b.t. maten enzo.

Hebben jullie tips voor mij over:
- boa hoefschoenen (ervaring, gebruik, makkelijk aan/af doen, niet verliezen, schuurplekken)
- easy boot bare: zouden die wat op maat gemaakt kunnen worden?
- verder las ik van een gebruiker die 'schaap' in de hoefschoenen deed tegen het schuren. Hoe bevestig je dit?
- renegade hoefschoenen: waar vind je info over de maat?

Alvast bedankt,
Kyona

Mandyke

Re: advies van naturals gevraagd over hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:52

Hey, ik heb net hetzelfde probleem met mijn paard! Voor loopt ze gevoelig wegens een dunne zool (is van nature zo) en achter geen enkel probleem. Ik ben dus ook aan het uitkijken naar hoefschoenen. Ik ben het meest geïnteresseerd in de Easyboots Epic, alleen haar maat valt net tussen twee maten in dus ik ben nog een aantal weken bezig met meten vooraleer ik iets koop. Ik dacht wel dat de schoenen groter en kleiner gemaakt kunnen worden, ik bedoel dan dat je met het sluiten van de schoen dit kan aanpassen aan de omtrek. Weet wel niet of ze op maat gemaakt kunnen worden? Anders moet je eens surfen naar volgende site en Frederic contacteren, die weet er alles van. http://www.cabcalor.be

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 17:43

Er wordt ook wel Vettec gebruikt om het schuren van de kootholtes te gebruiken.

Citaat:
renegade hoefschoenen: waar vind je info over de maat?
Wat is dat??? Nog nooit van gehoord.

Ik heb met Dallmers gereden en heb ook Marquissen getest.

Verder geen ervaring met de schoenen die je opnoemt.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 17:44

Die Dallmers leken mij wel wat; alleen helaas ook te klein.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 01:09

Ik zou ze bij Smit op maat laten maken. Beter dan schoenen die net niet perfect zitten en speling hebben. Dat had ik en ik heb er alleen maar ellende mee gehad.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 11:28

Ken een paar gebruikers met Smit schoenen die niet tevreden zijn. Zelf vind ik ze erg lomp en nadeel dat ze aanraden om alle 4 de voeten te doen omdat ze voor alleen voor te zwaar zouden zijn. Omdat ik ze niet zoveel nodig hebt en hij achter echt zonder kan, zie ik dat niet zo zitten.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:47

Kyona schreef:
Ken een paar gebruikers met Smit schoenen die niet tevreden zijn. Zelf vind ik ze erg lomp en nadeel dat ze aanraden om alle 4 de voeten te doen omdat ze voor alleen voor te zwaar zouden zijn. Omdat ik ze niet zoveel nodig hebt en hij achter echt zonder kan, zie ik dat niet zo zitten.

Hoi Kyona,

Alleen voor Smitjes is echt geen probleem hoor.
Tenzij je paard de neiging heeft om met de achterbenen de voorbenen aan te tikken. In dat geval zou ik me voor kunnen stellen dat erger wordt door extra gewicht op de voorhoeven.
Groet,
Simon Lingbeek

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 00:34

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 10:47

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 15:21

Oeps, was zo enthousiast door dat artikeltje erboven dat ik hier overheen gekeken heb. Hoop dat soon ook echt soon is.

Mandyke: heb inmiddels een reactie van Fred terug. Hij is geen voorstander van de Smitjes en de andere van Easyboot vallen qua formaat helaas af voor mijn paard. Hij gaf aan dat de boa soms schuurt bij de kroonrand. Zijn er bokkers die dit probleem hebben en werken sokjes dan afdoende?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:47

Ik heb boa's gehad die schuurden, een stukje boven de kroonrand wel te verstaan, aan de voorkant van de schoen, tot bloedens toe. Dit kwam doordat ze niet helemaal perfect pasten, maar teveel speling hadden (een maat kleiner paste NET niet). Sokjes heb ik geprobeerd, die hebben aan de voorkant een los flapje dat je eraan kunt bevestigen, en dat je in de schoen stopt, dit zou het schuren op die plek tegengaan. Bij mij werkte dat in ieder geval niet, omdat die flapjes na 5 minuten rijden al naar boven uit de schoen kruipen. Soms was het zelfs zo erg, dat de hele sok zich uit de schoen wurmde tijdens het rijden. Wat ik uiteindelijk een prima oplossing vond voor het probleem van de speling, en dus de schuurplekken, was neopreen springschoenen om de hoef doen en dan met springschoen en al de hoefschoen aan trekken. De springschoen komt dan rondom een aantal centimeter boven de rand van de hoefschoen uit, waardoor de rand niet meer kan gaan schuren, maar zit rondom ook weer zo ver (en strak) in de hoefschoen, dat ze niet gaan verschuiven of opkruipen. Helaas had ik het op een gegeven moment zo gehad met het uit- en kapottrappen van de hoefschoenen, dat ze een enkeltje kliko gekregen hebben Bloos. Zal niet aan de boa's gelegen hebben overigens, ik betwijfel of mijn (lompe) paard andere hoefschoenen wel aan en heel laat... En als ze niet optimaal passen, kun je met alle hoefschoenen problemen verwachten natuurlijk.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 09:20

Antheman schreef:
jackie schreef:
http://www.renegadehoofboots.com

op de site staat "coming soon". ze zijn dus nog niet in de handel.

Oh, die Haha! De kleurtjes Cool

dat heeft de voordeel dat je voor ieder paard een andere kleur kunt nemen.... Clown ik zit de site in de gaten te houden met mijn knip in de aanslag Haha!

Smitjes zou ik persoonlijk nog niet kado willen. volgens mij krijgt je paard er zweetvoeten in en ze zijn werkelijk achterlijk zwaar. Haha!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 09:25

Speedster schreef:
... En als ze niet optimaal passen, kun je met alle hoefschoenen problemen verwachten natuurlijk.

dat is precies het probleem met die dingen. ik heb easyboot epics. mijn vriendin heeft ze al langer voor haar paard. we zijn er allebei laaiend enthousiast over. heb wel de nodige modificaties aan verricht. je kunt ze bijvoorbeeld ook met inlegzolen gebruiken voor dunne en gevoelige zolen. ze zitten ONDER de kroonrand en er zit een gaiter aan die je om de koot vastmaakt. heb nog nooit problemen met deze schoenen gehad. gisteren had ik ze voor de eerste keer aangedaan bij een van mijn paarden en er gelijk een buitenrit mee gemaakt. geen schuurplekken en ze liep als een tierelier.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 09:28

Mijn paard had ook een grote maat voet, 15,5 geloof ik bij 17 nog wat, zoals ik het getekend had op het papier (zijn hoef over getrokken.

uiteindleijk bleek deze in echte maat van de easyboot maat 3 te hebben ipv 4.
is er geen winkel bij jou in de buurt?dat je er 1 kopen kan,en gaat passen?

van die 1e ker passen beschadigen ze niet. en schoongemaakt zijn ze zo (moet je niet een half uur gaan lopen.

De eerste hoefschoenen aan was bij ons een ramp, hij zat loeistrak,maar nu na 3 x gebruiken , gaat het al een heel stuk makkelijker