'Bloot' beginnen, eindigen met bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

'Bloot' beginnen, eindigen met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:06

Al een tijdje vind ik het apart dat je in de 'natural' hoek van de aardbol eigenlijk twee tegenovergestelde stromingen hebt: de ene heet bitloos rijden, de ander natural horsemanship.

Natuurlijk is dat een beetje kort door de bocht, maar wat ik vreemd vind is dat elke natural horseman die ik bestudeerd/ontmoet heb lijkt te werken volgens hetzelfde principe: je begint met een bloot/behalsterd paard in grondwerk en rijden, en eindigt met een bit voor de 'verfijning'. Dat geldt voor Chris Irwin, Hempfling, Monty Roberts, Parelli, Voest (dacht ik?) en eigenlijk de gehele traditionele klassieke dressuur die begint met een metalen neusriem en eindigt met blanke stang. Het bit wordt zo in feite niets minder dan een statussymbool: je begint zonder, en pas als je perfect rijdt met heel goede handen, krijgt je paard een bit in. Het bit wordt voor de natural horsemen dus de stang&trens van de reguliere dressuur, of de spitzen van de ballerina's: datgene wat iedereen wil bereiken. Daarnaast heb je echter de ontwikkeling dat veel ruiters gewoon overstappen van bit naar bitloos, en vervolgens met een bitloos hoofdstel ook gewoon bitloos blijven en aantonen dat je ook daarmee perfect met je paard kunt werken.

Waarom ziet het grootste deel van de NH het bit dan nog steeds als essentieel voor de relatie met het paard - of voor de verfijning ervan? Zelf begin ik te denken dat NH-guru's het bit promoten om zo een betere aansluiting te krijgen tussen hun methode en de paardensport (wat natuurlijk financieel erg aantrekkelijk is), maar misschien is dat te cynisch.

Hoe staan jullie tegenover het bit aan de ene kant, en de promotie van het bit door nh-trainers aan de andere kant? Ik ben hier erg benieuwd naar.

Anoniem

Re: 'Bloot' beginnen, eindigen met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 16:54

Het lijkt inderdaad wel de omgekeerde wereld.

Ik begrijp ook niet dat er bij diverse NH-stromingen alsnog het bit erin gaat en dat er bij de dressuur een bit verplicht is en naarmate men hoger komt, men met stang&trens (en sporen) gaat rijden.
Wanneer je zonder deze ijzerwerken geweldig met je paard kunt communiceren, hoe is dit dan te “verfijnen” mèt ijzerwerk.

In mijn beleving is dat ijzerwerk namelijk juist een blokkade die je opwerpt tussen jou en je paard. Alles wat je samen doet en kunt en teweeg brengt zonder allerlei middelen, is toch veel zuiverder en “fijner” (qua afstemming en verbinding tussen jou en je paard).
Waar komt het dan vandaan dat die relatie en communicatie ook met een stuk ijzer in de mond moet kunnen.

Ik zie de toegevoegde waarde er niet van in. Integendeel zelfs.

Meer met minder, toch?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:43

Dat zou ik ook denken. Vooral omdat juist nh-ers zoveel nadruk leggen op de relatie mens-paard - is ijzer in de mond dan echt een essentieel onderdeel van de relatie mens-paard? Bovendien tonen ze stuk voor stuk allemaal aan dat je inderdaad zonder bit met je paard kunt werken als de communicatie en lichaamstaal goed zit. Dus waarom dat bit dan toch nog steeds als einddoel zien?

Het lijkt mij een beetje alsof je iemand leert zwemmen zonder zwembandjes om hem te laten zien dat hij het helemaal zelf kan, zonder hulpmiddelen, om hem als hij dan eenmaal kan zwemmen steeds met een zwemvest aan het water in te sturen omdat je dan makkelijker blijft drijven. Het is eigenlijk de omgekeerde wereld. Maar de reden - naast financieel - snap ik nog steeds niet helemaal. Is het een gebrek aan vertrouwen in de eigen methode? Of misschien zelfs een gebrek aan vertrouwen in de communicatiemogelijkheden met het paard? Dat je voor het fijnere dressuur/nh-werk toch echt op een pijn-veroorzakend element zoals het bit moet vertrouwen om het paard exact te laten doen wat jij wilt? Wat is het voordeel van een bit boven een bitloos hoofdstel, halster of zelfs een volledig onopgetuigd paard als het om de relatie gaat?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:41

xyzutu2 schreef:
Dat je voor het fijnere dressuur/nh-werk toch echt op een pijn-veroorzakend element zoals het bit moet vertrouwen om het paard exact te laten doen wat jij wilt? Wat is het voordeel van een bit boven een bitloos hoofdstel, halster of zelfs een volledig onopgetuigd paard als het om de relatie gaat?

Soms gaat het niet om de relatie, maar om de oefening en dan kun je met een bit of een spoor subtielere aanwijzingen geven dan met een bitloos hoofdstel of een been (of hak). En op het moment dat je paard vanuit echte verzameling gaat oprichten, is de richting waarin een stang werkt weer subtieler dan een trens. Ik zou zo geen bitloze optoming kunnen verzinnen die dat vergelijkbaar zou kunnen doen.
Maar hier heb ik het dus over een niveau van africhting waar het gros van ons niet gaat komen en waar ook veel Olympische ruiters (nog?) niet zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:31

Subtieler of dwangmatiger?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:58

Als ik zeg "subtieler", dan bedoel ik dat ook.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:43

Waratje schreef:
En op het moment dat je paard vanuit echte verzameling gaat oprichten, is de richting waarin een stang werkt weer subtieler dan een trens. Ik zou zo geen bitloze optoming kunnen verzinnen die dat vergelijkbaar zou kunnen doen.

Wat doet die stang (of beter, je handen) dan precies op dat moment?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:46

Als het paard gaat kantelen in de verzameling, komt zijn front en dus ook zijn hoofd omhoog ten opzichte van jouw handen. Dat betekent dat als je met je trensje blijft werken, de hoek waarin die trens inwerkt op de mond anders (waarschijnlijk een stuk oncomfortabeler) wordt. Door de scharen van een stang komt de inwerking van je hand op een andere manier binnen bij de mond van het paard (niet direct op de stang in de mond, maar via de scharen), maar dat geldt dus alleen bij die nogal vergaande verzameling. Ik zit niet tot in detail in deze materie, daar mijn paard geen stang aanneemt (geschiedenis, met dank aan vorige berijder......) en ik bovendien niet aan dat niveau van verzameling kom. Bloos

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:00

Ik zie niet waarom je dat niet bitloos zou kunnen. Kwestie van je paard aan te leren wat je wil zeggen met welke hulp (net zoals met een bit dus).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:24

Ik bespeur hier een fanatiek volger van de Nevzorov methode, en eerder door jou geplaatste topics geven me gelijk: viewtopic.php?f=125&t=699000

In mijn ogen is het bit de mogelijkheid voor het verfijnen van de hulpen op een manier die je nooit zonder bit bereiken kunt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:20

Bandida schreef:
Ik zie niet waarom je dat niet bitloos zou kunnen. Kwestie van je paard aan te leren wat je wil zeggen met welke hulp (net zoals met een bit dus).

Jij hebt kennelijk nog niet door dat je met een bit en een spoor veel kleinere en preciezere hulpen kunt geven dan met bitloos (in welke vorm dan ook) of alleen been. Laat maar, dat discussieert dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:50

Waratje schreef:
Bandida schreef:

Jij hebt kennelijk nog niet door dat je met een bit en een spoor veel kleinere en preciezere hulpen kunt geven dan met bitloos (in welke vorm dan ook) of alleen been. Laat maar, dat discussieert dus niet.

Dit zijn dan 'technisch' hulpen. En geen subtielere, zoals je eerder aangaf.

Subtiel is fijntjes, fijngevoelig, verfijnd (zoals bijv. het orenspel van paarden een subtiele vorm van communiceren is).

Zonder bit (en sporen) is in mijn beleving dan ook subtieler dan mèt.
Subtieler omdat je zonder bit op een andere manier samenwerkt met je paard. Zonder bit komt het veel meer aan op de verbinding die je met je paard hebt en de energie die je met je paard deelt. Zonder bit sta je in veel beter en dieper contact met je paard, en is het geen kwestie van 'techische' hulpen, maar fijne, onzichtbare hulpen vanuit je gevoel en lichaam, je zit, houding, energie, centrum, spanning en ontspanning, focus, gedachten en 'plaatjes'.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:16

Ja, dat zijn technische hulpen die heel klein en verfijnd je energie en intentie kunnen aanvullen. En hoe subtiel je ook omgaat met je bitloze optoming, met bit kan het nòg kleiner om over het kriebelen met spoor maar te zwijgen. En ja, ik weet heel goed hoe energie en intentie werkt en mijn paard heeft toch echt een bit in als ik met haar in de bak werk en ik heb sporen om, terwijl ik haar heel goed kan plaatsen door gedachten, het kan net dat laatste stukje richting helpen geven.
Overigens werk ik bitloos niet echt anders dan met bit, dat gaat nog steeds om dezelfde energie en intentie, alleen is bitloos bij mij buitenrit en bit dressuurwerk in de bak, waarbij ik dus meer precisie wil.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:36

JoviBan schreef:

Subtiel is fijntjes, fijngevoelig, verfijnd (zoals bijv. het orenspel van paarden een subtiele vorm van communiceren is).

Subtieler omdat je zonder bit op een andere manier samenwerkt met je paard. Zonder bit komt het veel meer aan op de verbinding die je met je paard hebt en de energie die je met je paard deelt. Zonder bit sta je in veel beter en dieper contact met je paard, en is het geen kwestie van 'techische' hulpen, maar fijne, onzichtbare hulpen vanuit je gevoel en lichaam, je zit, houding, energie, centrum, spanning en ontspanning, focus, gedachten en 'plaatjes'.

En waarom ga jij er per definitie van uit dat iemand die zijn paard met bit rijdt deze lichaamsbeheersing, dit gevoel, de zit houding, energie en plaatjes niet heeft? Waarom is technisch in jouw ogen anders dan subtiel? Is een technische hulp per definitie niet subtiel, of een subtiele hulp per definitie niet technisch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:03

Cassidy schreef:
JoviBan schreef:

En waarom ga jij er per definitie van uit dat iemand die zijn paard met bit rijdt deze lichaamsbeheersing, dit gevoel, de zit houding, energie en plaatjes niet heeft? Waarom is technisch in jouw ogen anders dan subtiel? Is een technische hulp per definitie niet subtiel, of een subtiele hulp per definitie niet technisch?

Waarom technisch in mijn beleving anders is dan subtiel, heb je in mijn vorige post kunnen lezen.

Ik schrijf nergens dat ik per definitie ergens vanuit ga. Er zullen wellicht ruiters zijn die met bit en sporen ook veel rijden op gevoel.

Voor mij persoonlijk is het de uitdaging om volledig te blijven rijden op gevoel en verbinding. En dat ik hierbij geen bit (en sporen) nodig heb. Als er een nòg kleinere vraag of aanwijzing nodig is om nòg fijnere respons te krijgen, dan wil ik dit nog steeds verkrijgen zonder bit en sporen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:07

JoviBan schreef:

Het sluiten van je hand om de teugel en de boodschap van je hand via de teugel naar de mond kan verfijnder zijn dan het orenspel van een paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 12:08

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:46

Waarom wordt een bit door de tegenstanders gezien als negatief?

In mijn ogen geeft een bit juist MEER vrijheid aan het paard dan een bitloos hoofdstel of touwhalster. (en dan zeker die kruislings-werkende hoofdstellen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:16

Waarom dan?

Een stalhalster geeft een paard alleen signalen zonder dat deze hem veel last bezorgen, een bit is een metalen staafje dat op het gevoeligste gedeelte van het paardenlichaam ligt. Met gevoelig wordt niet alleen bedoeld dat er veel temperatuurs- en drukreceptoren zitten, maar ook dat dit de meeste pijnreceptoren bevat, zodat elk signaal daar direct op wordt gevangen en met voorrang naar de hersenen wordt getransporteerd. Waarom zou je jouw communicatie met je paard via die weg willen laten verlopen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:20

Stalhalster is een heel ander verhaal dan een touwhalster, en een bit is niet per definitie met pijn verbonden. Er zijn zoveel verschillende soorten en vormen, dat je een beetje generaliseert met je omschrijving. Dubbelgebroken trensjes bijv. liggen op de tong en niet op de lagen, hebben geen knevelwerking op de tong en prikken niet in het verhemelte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:30

Inderdaad, om daar nog maar over te zwijgen... Knipoog Maar de plek die ik bedoelde zijn de lagen; het dunne laagje tandvlees dat het bot in het tandenloze deel van de mond bekleedt. Elk bit werkt daarop in omdat elk bit daarop rust.

Ik geef je trouwens gelijk als je zegt dat een touwhalster/dr. cook bitloos hoofdstel iets anders is dan een gewoon stalhalster. Maar de bitloze dressuur-stroming is dus op een dwaalweg, terwijl nh-ers die zonder bit beginnen en met bit eindigen de communicatie met hun paard uitdiepen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:37

xyzutu2 schreef:
Inderdaad, om daar nog maar over te zwijgen... Knipoog Maar de plek die ik bedoelde zijn de lagen; het dunne laagje tandvlees dat het bot in het tandenloze deel van de mond bekleedt. Elk bit werkt daarop in omdat elk bit daarop rust.

Misschien is het wel handig om dit boekje eens door te lezen?

http://www.mediaboek.nl/product/18780_Een+beter+Bit

En de website van Myler:

http://www.toklat.com/myler/

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:53

xyzutu2 schreef:
Een stalhalster geeft een paard alleen signalen zonder dat deze hem veel last bezorgen,

Een stalhalster geeft een paard heel erg veel ruis naast het signaal dat je feitelijk wilt geven. Dat is in mindere mate ook het geval bij de meeste bitloze optomingen. En reken maar dat een paard die ruis vervelend vind, maar ze leren ook daar mee omgaan door zichzelf daar gedeeltelijk op "uit" te zetten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:22

Er wordt door veel mensen volgens mij vanuit gegaan dat een bitloze optoming per definitie minder pijn zou veroorzaken dan een bit.
Dat lijkt me een fatale denkfout...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:32

Wendy schreef:
Er wordt door veel mensen volgens mij vanuit gegaan dat een bitloze optoming per definitie minder pijn zou veroorzaken dan een bit.
Dat lijkt me een fatale denkfout...

Met deze tekst geef je aan dat jij er vanuit gaat dat een bit per definitie pijn doet......... Volgens mij ook al een denkfout.