Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
xyzutu2 schreef:Dat je voor het fijnere dressuur/nh-werk toch echt op een pijn-veroorzakend element zoals het bit moet vertrouwen om het paard exact te laten doen wat jij wilt? Wat is het voordeel van een bit boven een bitloos hoofdstel, halster of zelfs een volledig onopgetuigd paard als het om de relatie gaat?
Waratje schreef:En op het moment dat je paard vanuit echte verzameling gaat oprichten, is de richting waarin een stang werkt weer subtieler dan een trens. Ik zou zo geen bitloze optoming kunnen verzinnen die dat vergelijkbaar zou kunnen doen.
Bandida schreef:Ik zie niet waarom je dat niet bitloos zou kunnen. Kwestie van je paard aan te leren wat je wil zeggen met welke hulp (net zoals met een bit dus).
Waratje schreef:Bandida schreef:Ik zie niet waarom je dat niet bitloos zou kunnen. Kwestie van je paard aan te leren wat je wil zeggen met welke hulp (net zoals met een bit dus).
Jij hebt kennelijk nog niet door dat je met een bit en een spoor veel kleinere en preciezere hulpen kunt geven dan met bitloos (in welke vorm dan ook) of alleen been. Laat maar, dat discussieert dus niet.
JoviBan schreef:Dit zijn dan 'technisch' hulpen. En geen subtielere, zoals je eerder aangaf.
Subtiel is fijntjes, fijngevoelig, verfijnd (zoals bijv. het orenspel van paarden een subtiele vorm van communiceren is).
Zonder bit (en sporen) is in mijn beleving dan ook subtieler dan mèt.
Subtieler omdat je zonder bit op een andere manier samenwerkt met je paard. Zonder bit komt het veel meer aan op de verbinding die je met je paard hebt en de energie die je met je paard deelt. Zonder bit sta je in veel beter en dieper contact met je paard, en is het geen kwestie van 'techische' hulpen, maar fijne, onzichtbare hulpen vanuit je gevoel en lichaam, je zit, houding, energie, centrum, spanning en ontspanning, focus, gedachten en 'plaatjes'.
Cassidy schreef:JoviBan schreef:Dit zijn dan 'technisch' hulpen. En geen subtielere, zoals je eerder aangaf.
Subtiel is fijntjes, fijngevoelig, verfijnd (zoals bijv. het orenspel van paarden een subtiele vorm van communiceren is).
Zonder bit (en sporen) is in mijn beleving dan ook subtieler dan mèt.
Subtieler omdat je zonder bit op een andere manier samenwerkt met je paard. Zonder bit komt het veel meer aan op de verbinding die je met je paard hebt en de energie die je met je paard deelt. Zonder bit sta je in veel beter en dieper contact met je paard, en is het geen kwestie van 'techische' hulpen, maar fijne, onzichtbare hulpen vanuit je gevoel en lichaam, je zit, houding, energie, centrum, spanning en ontspanning, focus, gedachten en 'plaatjes'.
En waarom ga jij er per definitie van uit dat iemand die zijn paard met bit rijdt deze lichaamsbeheersing, dit gevoel, de zit houding, energie en plaatjes niet heeft? Waarom is technisch in jouw ogen anders dan subtiel? Is een technische hulp per definitie niet subtiel, of een subtiele hulp per definitie niet technisch?
JoviBan schreef:Subtiel is fijntjes, fijngevoelig, verfijnd (zoals bijv. het orenspel van paarden een subtiele vorm van communiceren is).
xyzutu2 schreef:Inderdaad, om daar nog maar over te zwijgen...Maar de plek die ik bedoelde zijn de lagen; het dunne laagje tandvlees dat het bot in het tandenloze deel van de mond bekleedt. Elk bit werkt daarop in omdat elk bit daarop rust.
xyzutu2 schreef:Een stalhalster geeft een paard alleen signalen zonder dat deze hem veel last bezorgen,
Wendy schreef:Er wordt door veel mensen volgens mij vanuit gegaan dat een bitloze optoming per definitie minder pijn zou veroorzaken dan een bit.
Dat lijkt me een fatale denkfout...