Dressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:36

Ik zat laatst de kur van Bartels-Schellekens te kijken op muziek van Wibi. Ik zelf hou niet zo van dressuur, ik struin liever door de velden.
Maar toen vroeg ik me af wat iedereen zoal van dressuur vindt.
Vanuit 'NH' oogpunt kan ik me voorstellen dat je dit niks vindt. Niets natuurlijks aan een kur, maar das mijn mening vanzelf. Hoe is jullie mening daarover?

BabbieB

Re: Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:47

Even heel flauw, maar wel waar: aan paardrijden is sowieso niets natuurlijks. Een paard is nou eenmaal niet gemaakt voor ons om op te gaan zitten.

Daarom rijd je dressuur met een paard, zodat het gezond oud kan worden met jou op zijn rug. Zo bekeken is gymnastiserende dressuur dus beter voor het paard dan het op de voorhand door de bossen laten denderen met een ruiter erop. (Niet dat ik denk dat jij dat doet hoor.)

Je kan dat gymnastiseren zover doorvoeren als je wilt. Als je het goed doet, heeft een paard er alleen maar baat bij. En of de huidige dressuurtop het doet zoals het moet, is weer een heel andere discussie. Maar eigenlijk is dressuur bedoelt om het fysiek van een paard geschikt te maken om op te rijden. Nieteens zo tegennatuurlijk dus Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 11:56

zoals hier boven al vermeld worden is het rijden op een paard een onnatuurlijk iets. En zoals bij zoveel dingen zijn er daardoor extra maatregelen nodig om een paard gezond te houden.

Doordat het ruiter gewicht op de rug van een paard een onnatuurlijk en ongezond iets is heb je imo als ruiter de plicht je paard daar zo goed mogelijk op voor te bereiden. Door hem sterk te maken, zodat hij je makkelijker kan dragen en de schade tot het minium beperkt word. En dat is imo maar op één manier te berijken, en dat is dressuur Lachen

Ik vind het mooi om naar een kür van Imke te kijken, maar wat zij doet keur ik niet goed. Dressuur is een nuttig iets voor het bereiden van een paard, maar iedereen past dat weer toe op een andere manier. Ik dressuur vooral in het bos maar ook af en toe in de bak, maar ik voel absoluut niet de behoefte om naar wedstrijden te gaan en te "bewijzen" hoe goed we wel niet zijn. Daarvoor schiet alleen ik, en mijn paard in de stress. En wat berijk je er mee? Een l*llige lintje als je een beetje geluk hebt.

Verder vind ik het knap wat Imke met haar paard kan, ik doe het haar niet na. Wel vind ik het jammer dat het paard het dupe er van word, want ik kan niet zeggen de ik Sunrise nou een model voorbeeld is van een ontspannen paard. En waarom een goede ruiter als Imke nou twee bitten en sporen nodig heeft ? Sigaar

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:17

Volgens mij zijn die twee bitten en sporen verplicht op dat niveau, of zij ze nodig heeft zou ik niet weten.
Dressuur vind ik inderdaad ook noodzaak om het paard gezond te houden in het werk dat we er van vragen, daarnaast is het ook leuk om te doen. Maar wedstrijden is niet mijn hobby, dus die doe ik niet. Als iemand anders daar wel hobby aan heeft, moeten ze dat vooral wel gaan doen, is leuk toch? Zolang ze maar fatsoenlijk met hun paard omgaan en de basisprincipes van de dressuur in de gaten houden. Helaas zie je bij de top ook niet altijd netjes die basisprincipes terug (met name ontspanning is een probleem).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 13:52

Ik bedoel eigenlijk de dressuur zoals bij de grote wedstrijden wordt gereden.
Idd het berijden van een paard is onnatuurlijk. De oefeningen die je moet doen om hem in staat te stellen jou te dragen, dat bedoel ik niet.
Ik bedoel echt de kuren, de "hoge" dressuur. Dat heeft niet meer als doel om de rug van het paard sterker te maken. Dat gaat al weer een stap verder. Ik zie daar weinig "paard" in terug.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:37

berk schreef:
Ik zat laatst de kur van Bartels-Schellekens te kijken op muziek van Wibi. Ik zelf hou niet zo van dressuur, ik struin liever door de velden.
Maar toen vroeg ik me af wat iedereen zoal van dressuur vindt.
Vanuit 'NH' oogpunt kan ik me voorstellen dat je dit niks vindt. Niets natuurlijks aan een kur, maar das mijn mening vanzelf. Hoe is jullie mening daarover?

Dressuur is nodig om je paard in topconditie te krijgen/houden, wat ik dus heel natuurlijk vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:42

Antheman schreef:
Dressuur is nodig om je paard in topconditie te krijgen/houden, wat ik dus heel natuurlijk vind.

TS heeft zichzelf al verduidelijkt vóór jouw post. Knipoog

berk schreef:
Ik bedoel eigenlijk de dressuur zoals bij de grote wedstrijden wordt gereden.
Idd het berijden van een paard is onnatuurlijk. De oefeningen die je moet doen om hem in staat te stellen jou te dragen, dat bedoel ik niet.
Ik bedoel echt de kuren, de "hoge" dressuur. Dat heeft niet meer als doel om de rug van het paard sterker te maken. Dat gaat al weer een stap verder. Ik zie daar weinig "paard" in terug.

Ik vind dressuur ook belangrijk, èn leuk (en mijn paard gelukkig ook), maar ik ben het met je eens dat die kuren (en de manier waarop) het doel voorbij streven en niet nodig zijn om het paard soepel en sterk te houden.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 11:32

Afhankelijk van welk doel je ermee voor ogen hebt! Knipoog

Ik kan me zo voorstellen dat je een polopony wel op zijn achterhand wilt leren draaien. Een goede pirouette is dan geen overbodige luxe (of het welzijn van je paard moet je niet interesseren omdat je er nog 8 in reserve hebt, maar da's weer een ander verhaal)

Eerlijk gezegd heb ik al meelij met mijn paard als hij die ene sporadische keer op de trailer moet Bloos Ik moet er niet aan denken om hem het hele land door te slepen, laat staan onder zoveel druk te preseteren (dat kan ik zelf namelijk al niet! Haha! ) Wedstrijdrijden zal dus wel nooit mijn ding worden. Maar ongedwongen op eigen bodem (of op een buitenritje) zie ik geen kwaad in het oefenen van pirouettes of changementen (zolang dat met beleid gebeurt - want als je het met beleid doet, wordt je paard er alleen maar sterker en fitter van)

Ik ben helaas nog wel een paar jaar van dat niveau verwijdert helaas Knipoog Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 00:33

Ik kan met veel plezier naar een goed gereden Kur kijken. De oefeningen die daar getoond worden zijn namelijk dezelfde die een paard in de vrije natuur laat zien. Kijk maar even naar het imponeergedrag van een hengst als hij een merrie ziet of als hij wil imponeren tov een rivaal. Dat zijn Zijgangen, Prouettes en Passages van de beste kwaliteit. Als het paard ze niet in zich zou hebben, zou je ze ook niet tijdens een dresuuurproef op commando naar boven kunnen halen. Want dat is het enige wat de dressuur doet, de verzameling en de bewegingen op afroep presenteren, wat een paard in de natuur sowieso al ten toon kan stellen, maar dan alleen onder invloed van de nodige Adrenaline/Hormonen...