Halthouden aan de longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_W

Halthouden aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 19:35

Hoi,

Ik heb een vraag.. Mijn paard is goed gewend aan de stemhulpen enz. dat gaat ook goed met het longeren.. (de voorwaartse hulpen gaan super, terug naar draf/stap wat minder maar dat wordt steeds beter Lachen ).
Maar halthouden doet ze niet. Vorige keer snapte ze hem en als ik dan "Noa halt" zeg en dan heel lang hoooooooo dan staat ze na een paar rondjes stil.. Toen natuurlijk gelijk beloont enzo.. Maar de keer erna snapte ze het niet. Ik had ergens gelezen dat je dan de zweep voor de pony moet houden, nou dat dus ook gedaan gaat ze als een gek galoperen..
Hoe laat ik Noa halthouden aan de longe?
Onder het zadel vindt ze dat ook wel moeilijk (in de bak, buiten doet ze het heel goed.. Lachen ) maar dat gaat steeds beter.. Haha!

Hoe leer ik haar halthouden aan de longe? Lachen

Groetjes Linda!

Anoniem

Re: Halthouden aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:36

gedult als je je paard goed beloont als je haar het komando halt heb gegeven en steeds als ze eindelijk stil staat goed belonen

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:39

Schouder naar haar toe draaien. als ze niet stopt voor haar gaan staan. en dan achterwaards zetten. als je dan ho roept. dan weet ze op een gegeven moment dat je voor haar gaat staan en daar achterwaarts gaat zetten als ze niet meteen stopt. (zo heeft mijn paard het geleerd.)

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 20:43

Uhm oke.. Maar Happiness, wat bedoel je met achterwaarts zetten? Bloos
Bedoel je achterwaarts laten lopen?
Dat kan ze ook (nog) niet.. Ik wil haar eerst het halthouden goed leren en dan komt achterwaarts gaan nog wel een keer Tong uitsteken
Tijdens grondwerk kan ze wel mooi stilstaan en achterwaarts gaan, maar aan de longe vindt ze het heel moeilijk. Vooral met de zweep..

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:09

Heey Lin,

Ik heb pas het boek "longeren met Lammert Haanstra" gekocht, staat ook wel wat in over je houding tijdens het longeren.. Misschien dat je daar wat aan kan hebben, mag je wel lenen als je wilt.. Lachen

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 12:18

@ Jasia: Dankje meis, zal ik veel aan hebben Lachen Gaat het halthouden bij Anneloes al wat beter? Lachen

Verder niemand meer..?

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:38

Hoi,
ja met achterwaarts zetten bedoel ik achterwaards laten lopen Knipoog
Maar als ze dat nog niet kan is dat niet zo handig denk ik..

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:48

ik ga regelmatig een stuk aan de hand stappen en dan ook het halthouden oefenen door stil te gaan staan en halt te zeggen. mijn paard lijkt het nu steeds beter te begrijpen....
het zal wel niet de officiele manier zijn maar ach, het lijkt te werken! succes verder!

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 15:34

Ik heb het bij mijn vz-paard aangeleerd door met dubbele longe te werken. Dus druk op beide teugels, want dat snapte ze wel.
Vanaf dat punt heb ik er een comando aan gegeven, namelijk "Hoooo, Halt Belle" en nu kan ik met diezelfde comando ook op 1 longe haar stil laten staan.

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 18:09

@Happiness: Achterwaarts laten lopen wil ik pas doen als ze écht goed stilstaat.. Tong uitsteken

@Marleeniej: Ik doe ook grondwerk met Noa, en dan gaat ze wel netjes stilstaan als ik "halt" zeg. Ook blijft ze staan als ik weg loop en kan ze dan achterwaarts gaan..
Aan de longe doet ze dat dus niet, en dat wil ik haar gaan aanleren..

@Trice: Uhm, ik weet niet of dat een goed idee, ik heb namelijk altijd al ruzie met één lijn, laat staan met twee.. Clown

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:18

Hmm, niemand geeft antwoord Boos!
Ik heb het zelf namelijk ook nodig Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:59

Waar longeer jij in? Heb je een afgesloten longeerkraal? Dan is het in principe mogelijk om haar tegen het hek van die kraal te stoppen, door idd schuin voor haar te gaan staan en zo haar weg naar voren te blokkeren.

Voor de rest zou ik terug gaan naar grondwerk. Je zegt dat ze het aan de hand wel doet, maar dan vanuit stap? Heb je al eens geprobeerd om het te doen als je met haar aan de hand aan het draven bent?

Ik heb overigens de indruk dat je niet konsekwent bent met je stemhulpen. Eerst Halt en dan Hoo....wat is je commando voor halthouden? Wat is je commando als ze langzamer moet?

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-07 00:03

@ Cassidy: Dat halthouden doet ze vanuit stap en draf, zonder touwtje..
Ik heb geen longeercirkel, helaas.
Voor langzamer gaan heb ik "ho" en halthouden wil ik dus "halt" van maken.. Eerst zeg ik dan ook ho om haar wat langzamer te laten stappen en dan als ze bijna stilstaat "halt"..
Maar het gaat er dus om hoe ik heta an leer, want ze snapt er echt niks van! Tong uitsteken

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:14

Ik ben ook bezig met een new forest longeren het gaat steeds beter maar ik denk dat je veel gedult moet hebben en niet te snel boos worden want je paard snapt het nog niet! als ze het goed doet zou ik haar belonen en bijvoorbeeld als ze het goed doet stoppen (geen misbruik maken van die situaties)

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 14:21

Bedankt voor je reactie!

Ja geduld heb ik wel hoor, ik bedoel ik kan moeilijk boos worden omdat ze iets niet snapt.. Tong uitsteken
De ene keer gaat beter dan de andere keer, en als ze het goed doet wordt ze ook enorm beloont! Voor mij is ze op dat moment gewoon het beste paard op de hele wereld! Tong uitsteken

Nu het volgende probleem; het wil af en toe wel lukken maar dan valt ze heel erg naar binnen. Als ik dan met de zweep wijs dan gaat ze weer harder.. Wat moet ik hiermee doen? Eerst niks tot ze het halthouden begrijpt en dan pas daar mee verder, of gelijk daaraan werken? En hoe..?

Alvast bedankt Haha!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 18:35

ik heb geleerd van iemand dat je ze dan beter harder kunt laten gaan als ze maar niet naar binnen komen dan gaan ze het vanzelf begrijpen ( gebruik anders een kortere zweep en wijs naar haar buik ( niet naar haar kont) dit helpt echt)

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 18:38

Een kortere zweep gaat niet lukken, Noa is namelijk heel slim haha, als ik haar zo lang laat dat de zweep haar nét niet kan raken dan weet ze dat al Tong uitsteken
En dan komt ze tijdens het longeren ook naar binnen vallen enz.
Maar dan moet ik haar dus naar buiten laten gaan, gaat ze sneller.. En dan weer op nieuw beginnen met halthouden en als ze naar binnen valt op nieuw beginnen zeg maar?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:17

Oke dan gaat het vast wel met een lange zweep maar sommige paarden zijn bang voor de zweep maar deze dus niet

Ja en het zou egt niet in 1x goedgaan je bent er wel een tijdje mee bezig maar op lievelee werkt het echt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:19

Zodra ze het aan de hand kent, wanneer je haar bijvoorbeeld uit de wei haalt en steeds tussendoor Hooo zegt en stilgaat staan, als ze dat dan doorheeft doen ze het aan de longe ook.. Lachen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:20

Mee eens !

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 19:50

@ VIPPIEKIPPIE: ik doe heel vaak grondwerk met haar en dan gaat ze op mijn commando wel gewoon stilstaan.. Dit gaat dan ook heel gemakkelijk..
Maar aan de longe niet..

@Nelleke1: Nee bang van de zweep is ze absoluut niet! Lachen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:39

Oke dan kan je beter een lange pakken ja maar naar buik wijzen werkt echt dan gaat ze naar buiten

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 22:07

Ja dat weet ik.. Tong uitsteken Maar als ik dat doe, gaat ze dus ook weer sneller.. Tong uitsteken

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:43

ik zet 1 piepklein stapje opzij en zeg hooooooooo
dan staat ze stil

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 22:58

Dan kent je pony het al goed.. Lachen
Maar bij mij gaat het juist om het aanleren zeg maar..