clicker ideeen voor een paard op boxrust

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

clicker ideeen voor een paard op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 21:10

Wiz had een botvliesontsteking en is vandaag vanuit de kliniek weer thuisgekomen.
Maar moet nu nog een maand tenminste boxrust. Het bot zelf ziet er goed uit, maar hij kreupel bij spanning wel (gewoon in stap kreupelt hij niet).

Hoe hou je een jong paard een maand bezig.
Iemand ideeën. Klickeren vindt hij leuk. Hij kan benen optillen, maar dat kan ik nu natuurlijk niet met hem doen.

Ogrop

Re: clicker ideeen voor een paard op boxrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:11

Ik denk dat je weinig kan doen met het Clickeren. Aangezien het paard dat iets moet doen. En hij van jou niets mag doen.. (boxrust)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 21:16

Hij mag de de DA niet rennen. Wel stappen rustig aan de hand korte stukjes. Maar hem nu drie benen op de grond (met zere been) te laten doen lijkt me niet goed.

Maar hij heeft toch nog een hoofd en een hals.

Ik vraag dus niet wat ik niet kan. Ik vraag of mensen ideeen hebben wat ik wel kan doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:17

Dingen aanraken en vastpakken, kleuren en vormen leren. Ja knikken en nee schudden, flehmen(=lachen). Dus alle kleine kunstjes die hij met alleen zijn hoofd kan doen.

Wat zijn de precieze instructies van de kliniek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:19

Je wel hoor,je kan hem dingen aan leren.Helemaal stilstaan,Hoofd hoog ,hoofd laag.Pasje achteruit als dat wel zou mogen.
Mischien is het boek van Inge Terblink iets daar staan heel wat ideeën over clikkeren in.Je kan hem een targetleren aanraken, een doek leren oppakken.Zo zijn er eigenlijk een tal van variatie's

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:41

Ik heb het boek van inge teblick wel. Staan leuke dingetjes in. Als je wilt kan ik het wel een keer voor je meenemen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 22:15

Wendy graag!!! Ja

De instructies van de kliniek zijn: boxrust. Hij mag wel stappen naar de wasplaats o.i.d. En als het goed blijft gaan aan de hand wat stappen. Hij mag absoluut geen blij sprongetje maken o.i.d. Het bot zou wat broos kunnen zijn na de ontsteking van het botvlies en moet tijd hebben om te helen, of de klap heeft ook een peesbeschadiging of verdraaiing opgeleverd bij zijn voorknie (hij is vlak boven de voorknie aan de binnenkant geraakt). Voor al deze blessures geldt minimaal 6 weken rust. Daarvan heeft hij er nu 2 opzitten. Hij loopt weer (ging op drie benen de kliniek in) maar het is een jong paard. Hij verveelt zich rot en is niet gewend op stal te staan.

Pasje achteruit mag bijvoorbeeld wel denk ik. Maar voet vragen en omhoog houden levert te veel stress op zijn zere been op. Dus dat mag niet. Doek oppakken moet kunnen idd. Is dat een zaak van eerst target aanraken en dan doorklikken als hij met de tanden aan doek zit??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 01:00

Yep zo werkt dat beetje bij beetje uitbouwen.Als ik jou was zou ik vooral oeffenen om hem te laten stilstaan zonder dat je hem vast houd.Klinkt belachelijk maar is best moeilijk.Je zet hem neer en bouwt het uit zodat hij los kan blijven staan en jij er een paar meter uit de burt kan gaan of rond kan lopen.Zulke oefeningen heb je later profijt van.
De mijne is nu 2,5 en vind die oefeningen ook harstikke leuk.Alleen stilstaan dat lukt nog niet goed.

Iets oppakken daar begin je mee met vanuit iets aan raken en als hij perongeluk zijn tanden er in zet dan clicker je.

Mischien kan je ook wijken voor druk leren,uiteindelijk is dat niks meer als en pasje opzij.Maar dat staat in Inge haar boek wel uitgelegd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 09:14

Stilstaan zonder vastzetten kent hij al. Wiz is een westernpaard (de grootste van Nederland Haha!). Dat is basis voor de meeste western oefeningen. Alle parelli level 1 oefeningen kent hij ook en deels zonder touw.

Maar ik denk dat ik met genoemde hoofd/tanden/lip-oefeningen wel een heel eind moet kunnen komen. Bedankt allemaal. Ook namens een zich vervelende Wiz.

goingwith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:20

Mijn paard moest ook stalrust, dat is het eerste waar een dierenarts aan denkt. Mijn paard had een diepe vleeswond aan zijn been, met hechtingen en een drain erin. Net als bij jouw paard, kun je stalrust ook vertalen als een kleine paddoc waar toch nooit gerend wordt en waar ze met zijn tweeën in kunnen staan. Zo heeft mijn paard gestaan, beter nog dan in een stal, want daarin gaan ze vlot liggen, en dat is helemaal ongewenst met zo'n blessure. De dierenarts had geen bezwaar tegen die verharde paddoc en stond verbaast over zijn goede en vlotte genezing. Tegen verveling is niets zo goed als een maatje waar je paard bij kan staan, en de genezing is ook zeer gebaat bij rustig rond stappen de hele dag. Als je daarbij nog wilt clickeren dan is dat natuurlijk super. Net zoals masseren vooral in deze tijd als de wintervacht los laat.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 15:35

Inmiddels mag Wiz even een uurtje in de binnenbak. Los in een paddock is geen optie. Met botvliesonsteking is het risico op een foute stap echt te groot. Bij een vleeswond is het risico dat de wond opnieuw gehecht moet worden.Maar als het bot zelf niet goedkomt is een hechting opnieuw doen geen optie.

Maar het gaat gelukkig goed met hem.

AstraGirlieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:13

Kent hij iets van targettraining? Anders kan je nu op stal beginnen daarmee gekoppeld aan de clicker? Je kan hem dan leren bvb het uiteinde van de zweep of een kegel aan te raken, en dan clicker je en beloon je. ALs hij eenmaal uit de stal mag, kan je dan verder opbouwen.

goingwith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:19

Wat een wonderlijk paard heb je dan, als hij voor een uurtje in de binnenbak rustiger en veiliger is dan op een verharde paddoc met z'n tweeen. Wauw mijn paard gaat direct rollen en helemaal uit zijn dak na 3 weken paddoc rust. Ik verdenk toch sterk die dierenarts van stalrust-denken. Of is je paard inderdaad zo doodkalm op het zand? Ik wil niet zeuren hoor, op de natural site is het echt belangrijk om onterecht stalgebruik duidelijk te krijgen, voor de rest moet ieder doen wat die doet, natuurlijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 00:36

Ik heb geen wonderlijk paard ik heb een redelijk normaal jong paard. Dat speelt met andere paarden. En dan op zijn achterbenen gaat staan met dat andere paard. En dan met een knal op de voorhand terecht komt en zijn bot/beenvlies zwaar belast. Waardoor een splinter los kan schieten die dan weggeopereerd moet worden. En ook op sites waar botvliesontsteking bij mensen staat beschreven, staat rust en niet belasten helemaal bovenaan. Daarom gaat mijn paard zeker niet met een ander jong paard in een paddock. En al zeker geen verharde paddock omdat hij daar harder op zijn been terecht kan komen.

Ik ben zeker niet voor onnodige boxrust, ik zal de eerste zijn om mijn paard op de wei te laten genezen, maar even niet met deze blessure.

In de binnenbak heb ik eerst allerlei werkjes met hem gedaan omdat hij mocht lopen weer. Alleen perse niet in draf. Dus we hebben wat grondwerkdingen gedaan, zoals over zeiltjes lopen e.d. waardoor hij rustig werd. Daarna heb ik hem losgelaten en hooi gegeven. En hij heeft niet gesprongen. Gewoon wat gegeten en alle speelmateriaal in de bak gesleept. Kortom: je moet je paard kennen lijkt me.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:53

Dat lijkt mij ook. Het ene paard is het andere niet he? Het lijkt me nog altijd het belangrijkste dat je kijkt naar wat voor jouw paard goed is.
Ik heb geen idee hoe mijn eigen driftkikker op boxrust zou reageren. Laten we het er op houden dat ik hoop dat het er nooit van komt....

goingwith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:40

Ja je kent je eigen paard, prima je weet zelf waar hij wel en niet rustig genoeg is om te genezen. Als ik over een verharde padoc praat voor 2 paarden waarvan er één moet genezen. Dan denk ik aan een ruimte van 5 bij 10 meter. En paarden die elkaar kennen en liggen. De kans dat er dan gelegen, gerold, gedraafd of gestijgerd wordt is practisch nul. Doet een paard dat toch, ja dan blijft de stal over helaas. En dat is dan ook de juiste keuze.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 14:33

Going With..mijn paard kan steigeren in de stal om bij de buurvrouw te komen. Dus zeker in 5 x 10 meter. Hij wil gewoon spelen met andere paarden. En dan krijg je veel gehap naar achterbenen en halsgehap en steigertjes tegen elkaar op. Rennen doet hij niet zoveel. Het is een relaxed paard. Hij lijkt op zijn moeder.

Dus ook met zijn tinkermaatje durf ik hem niet apart te zetten. Nog los van het feit dat de eigenaar van het tinkermaatje haar paard echt niet uit de kudde gaat halen om de mijne in een paddock een speelmaatje te geven.

Maar hoe dan ook.. nog twee weken en dan weer foto's maken. Als het bot er dan nog rustig uitziet, mag hij weer ietjes mee en kan hij revalideren op de wei waar het jonge gras aan het groeien is dan.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:00

Fijn dat je paard zo goed reageert op het 'werken' in de binnenbak. Dat zal hem zeker voldoening geven. Nu hopen dat het er over 2 weken goed uit ziet en het ergste leed geleden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:04

Anya schreef:
Going With..mijn paard kan steigeren in de stal om bij de buurvrouw te komen. Dus zeker in 5 x 10 meter. Hij wil gewoon spelen met andere paarden. En dan krijg je veel gehap naar achterbenen en halsgehap en steigertjes tegen elkaar op. Rennen doet hij niet zoveel. Het is een relaxed paard. Hij lijkt op zijn moeder.

Dus ook met zijn tinkermaatje durf ik hem niet apart te zetten. Nog los van het feit dat de eigenaar van het tinkermaatje haar paard echt niet uit de kudde gaat halen om de mijne in een paddock een speelmaatje te geven.

Maar hoe dan ook.. nog twee weken en dan weer foto's maken. Als het bot er dan nog rustig uitziet, mag hij weer ietjes mee en kan hij revalideren op de wei waar het jonge gras aan het groeien is dan.

Bij ons is het oude paard(20) gewondgeraakt het weekend.Een grote en diepe beenwond.Hij is gehecht en staat in een drukverband en ook voor hem is het helaas verplichte boxrust.Ondanks zijn leeftijd gaat hij zich ook vervelen maar de komende tijd is het niet anders.Ten eerste mag zijn verband niet nat of vies worden en ten tweede als hij bokt of steigert kan zijn wond open scheuren.En ook dat doet hij nog .Samen met de veulens en een jonge arabier kan hij ontzettend rondrazen.Gelukkig hoef Opa als de wond wat genezen wil nog maar 14 dagen op stal.Onder tussen gaan we drie keer per dag een wandeling maken met hem voor wat afleiding.

paarden buiten dat moet ook,het liefst zoveel mogelijk.Maar als het voor hun gezondheid niet anders kan dan moetn ze binnen.

Meer moeite heb ik met het feit dat er bij ons een veulen van 8 maanden 24/7 binnen staat.Omdat het nu te modderig is buiten.Voor zulke zaken heb ik geen begrip.Bovendien hebben we een was plaats.S'avonds benen spuiten en s'nachts kunnen ze drogen op stal.