Paard trekt naar buiten tijdens longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_89

Paard trekt naar buiten tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 20:19

Hoi,

Ik heb de voornemens om mijn verzorgpaard Elfried zo nu en dan ook eens te longeren. Ik heb dit nu 2 keer geprobeerd, en het gaat al wel iets beter dan eerst, maar nog niet echt goed. Elfried is met beleren wel vaker gelongeerd, maar dit is al een aantal jaren terug en hij lijkt het niet meer te begrijpen cq kennen.

Aangezien er geen longeercirkel is, longeer ik hem in de bak. Langs de omheining in de bak loopt hij netjes op de volte maar in het midden van de bak trekt hij naar buiten en gaat hij aan de lijn hangen wegens het ontbreken van de omheining daar. Ik vroeg me af of jullie misschien tips hebben hoe ik dit het beste op kan lossen en hoe ik met hem kan oefenen met longeren of wat ik moet doen als hij naar buiten trekt.

Groetjes!

Marei

Re: Paard trekt naar buiten tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 20:24

Misschien kun je beter in het midden van de bak gaan staan.Zo leert hij zich op jouw(ook als middelpunt)te richten en gaat hij niet als vanzelf langs de wanden 'kleven'.Hou in het begin de longeercirkel wat kleiner en als het beter gaat laat je de cirkel wat groter worden.
Succes ermee Knipoog

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:09

Mijn vz pony deed dit ook in het begin.
Dan zetten ik pionen neer (of iets anders wat er op lijkt)
En daar moest hij dan voor langs, Lachen
Mischien wat je er wat aan hebt, ik heb eigenlijk niet echt een andere oplossing Clown

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:44

Ja misschien met pionnen of balkejes dat stukje afzetten.
Of znders om wat meer "te zeggen" te hebben kan je je longe eerst door je longeer singel halen en aan het bit vast maken. Of eerst door het bit en dan aan de longeer singel.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 20:19

Ik heb geen longeersingel! Knipoog Dus het moet gewoon zonder zadel of met zadel op.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:38

Valentinow schreef:
Of znders om wat meer "te zeggen" te hebben kan je je longe eerst door je longeer singel halen en aan het bit vast maken. Of eerst door het bit en dan aan de longeer singel.

Ik denk dat het bij dit paard weinig indruk zal maken, zeker als ik je rijtopics doorlees kim. Het stuk af zetten is denk ik een goede om mee te beginnen en de cirkel eerst wat kleiner houden en als het goed gaat meer ruimte geven. Doet hij dit in alle gangen of specifiek in draf oid?

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 20:43

In alle gangen doet hij het Ja Het lijkt gewoon alsof hij het niet snapt.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:46

wat ik bij mijn tinkertje deed die dat ook heel erg deed als hij ging hangen korte kneepjes geven. op een gegeven moment gaan ze dit snappen.

anouckiie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 20:27

ik heb hier nog nooit last van gehad maar het afzetten van de stukken waar die naar buiten trekt is wel een goed idee. mijn pony loopt juist eerder naar binnen dan naar buiten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 12:55

Longeer in een hoek van de bak ipv in het midden, maar gebruik van de afzetting van de bak van twee kanten, eventueel kun je de overige twee met hindernismateriaal afzetten, een paar hindernisstaanders met wegwerkersband kan bijv. al voldoende zijn.
Niet gaan trekken als je paard trekt, haal hem even naar binnen en laat dan weer los. Longeer met hoofdstel haal de longeerlijn door de binnenste ring, sla hem daar een keer omheen en maak hem vast aan de buitenste ring. Voorkomt het door de mond trekken van het bit als hij gaat trekken. Niet met longeerstukje werken, zo krijgt hij mee druk op de buitenring van het hoofdstel en gaat zo naar buiten kijken/trekt naar buiten.

Maar een ding moet je onthouden: Niet blijven trekken. Druk en dan weer los. Als je blijft trekken zal het paard alleen maar qua kracht van je winnen...je moet het technisch oplossen.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:45

Cassidy geeft hier hele goede tips, kim. Ik weet dat je nog niet zo handig bent met het longeren dus als je wilt kan ik je best een keer helpen of mag je eens met die van mij komen oefenen Knipoog

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 15:39

Ik longeer altijd zonder bitstukje maar met de lijn door de binnenste naar de buitenste Ja Hindernismateriaal is daar niet echt aanwezig en ik heb verder ook geen lijn/draad/afzetmogelijkheid.
Als je zin hebt Annelies, mag je wel een keer komen Nagelbijten / Gniffelen

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 15:44

Ik heb niet alles gelezen dus misschien overbodig, haha! Om te beginnen doe ik de longeerlijn altijd aan een kant door de bitring, over het hoofd (dus achter de oren langs) en vervolgens maak ik hem aan de buitenkant aan de bitring vast. Zo heb je net iets meer te vertellen. Verder is het belangrijk dat je niet voor je paard terecht komt zodat je hem afremt, zorg er dus goed voor dat je goed staat tov je paard. Ten slotte is het belangrijk dat je je paard ópgesloten' houdt in de V: dus tussen je arm en de longeerzweep. Dan zou het moeten lukken Knipoog