Stappen met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaah

Stappen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 11:30

Ik longeer mijn bijna 4 jarige kwpn-ruintje bijna iedere dag, dit gaat erg goed. Maar vooral in het begin heb ik echt veel moeite hem in stap te houden, of vanuit draf in stap te krijgen! Hoe kan ik dit het beste doen? Als ik naar hem toeloop, dus de lijn korter maak gaat hij stappen. Maar ik denk niet echt dat dit de juiste manier is? Hij luister wel naar Hoooo/stap, maar dat duurt echt bijna één minuut. Als hij moe wordt gaat het veel makkelijker, dat is ook wel logisch haha. Ik hoop dat iemand een tip heeft, want de hele tijd draven is ook niet goed!

liseke

Re: Stappen met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:36

ik longeer mijn pony altijd met haar hoofstel in. wanneer ik haar in stap wil krijgen vraag ik het haar 2 keer, luistert ze dan niet geef ik een ruk aan de lijn.

Saskiaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 11:40

Ja ik longeer ook met hoofdstel en geef een ruk aan de lijn, maar op een of andere manier wilt hij dan alleen maar harder. Verward

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:43

haaai

staat jou paard dag en nacht op stal?
want dan zal hij wel veel energie hebben en als hij dan wil draven zal hij dat ook doen Tong uitsteken
ik heb er ook een tijdje last van gehad.dat mijn paard niet wou stappen (heb het zelf ook gehad dat hij alleen maar wou galoperen )
ik heb gewoon de helle tijd mijn stem gebruikt.dan doet hij er maar een min over om in stap over te gaan !... ik weet het ,het is irritant maar het is tog de beste manier.
en als hij dan stapt goed belonen.
en wat liseke zegt zal ik NOOIT doen ( een ruk aan de longeerlijn geven als hij niet wil stappen)
dan krijgt je paard er alleen maar een slechte ervaring mee ! en het doet hem ook nog eens zeer !

suc 6

Saskiaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 11:44

Hey, hij staat wel veel op stal ja, omdat de paarden maar 2 uur in de paddock mogen! Ik geef geen harde ruk hoor, gewoon een ruk dat hij langzamer moet.. maar helpen doet het niet haha. En het rare is, als ik hem buitenzet, staat hij maar als een sul in die paddock! Raar dat ie daar zijn energie niet uitleeft toch?

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:46

Mijn pony die rende vroeger alleen maar aan de longe, hij was wel al aardig op stem maar vloog liever vooruit.

Nu als ik hem longeer begint hij eerst braaf met stappen totdat ik zeg dat hij mag draven; hoe je dat bereikt?

- Begin met duidelijk je stap commando te geven, duurt een reactie te lang? sluit de cirkel dan totdat ze stapt en als ze eenmaal stapt beloon haar uitbundig, draaft ze weer weg? doe het dan nog eens.

- Als je dat telkens herhaalt zal je steeds minder hoeven te sluiten. Het liefste iedere dag eventjes herhalen is mijn advies.

- Beloon haar telkens als ze stapt , of je er nu om vroeg of niet al zijn het maar 2 stapjes.

- Dit iedere dag eventjes oefenen of om de dag, net wat je wilt maar vaak herhalen is goed, al doe je haar alleen maar aan de longe om het stappen te oefenen en ga je daarna wat anders doen.

Blijven herhalen, op tijd belonen en niet afstraffen...

Veel succes Knipoog

@Saskia
Je moet de lijn in contact met de mond houden, het is net als met rijden. Als je gaat rukken gaat de pony alleen maar sneller.
Ik longeer mijn pony op lichte druk en voor een overgang maak je een kleine ophouding aan de lijn, zo kan je makkelijk op kleine hulpjes van draf naar galop of van stap naar draf, die ruk is dus net als een ophouding!
Iedere pony en paard doen het daarop, probeer maar eens voor de grap wat ophoudingen te maken en kijk wat er gebeurd.
Wil je langzamer, geef dan een beetje, eigenlijk is de hulp tot een langzamere gang, cirkel een beetje sluiten en dan ontspannen Knipoog

Veel succes!

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:47

Waarom wil je hem in het begin in stap houden, je kunt ook voor je gaat longeren gewoon aan de hand met hem stappen zodat je met longeren gelijk kunt beginnen met draven...
Maar als je hem in stap wilt krijgen en dit werkt niet zou ik geen ruk aan de lijn geven, als je erop zit geef je toch ook geen ruk aan de teugels ??
Ik zou eerder de lijn langzaam innemen zodat de cirkel kleiner wordt en het gewoon blijven vragen. En dan ook goed met je stem belonen als hij uiteindelijk gaat stappen.

Noesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:48

Hihi Raimondlover en ik denken er blijkbaar hetzelfde over!

Saskiaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 11:50

Dankje het snelle advies! En ik wil hem in het begin in stap houden omdat hij dat ook moet leren, als ik erop ga wil ik ook niet dat hij de hele tijd draaft, en niet luistert naar stap.
@Raimondlover: Ik zal dit vanmiddag is proberen, met die cirkel kleiner maken enzo! Hij luistert opzich wel goed naar mijn stem, hij weet donders goed wat draf, galop en hoo zijn, maar hoo/stap heeft hij nogal eens lak aan hehe. En ik zal niet meer aan die lijn rukken. Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:51

Bij jonge paarden, zeker als ze veel binnen staan, zou ik maar niet teveel stap vragen aan de longe. Gewoon lekker voorwaarts laten draven, zeker in het begin. Sommige paarden rennen nooit uit zichzelf, die moeten dat een beetje kwijtraken in het werk. Als de frisheid er een beetje af is, dan kan je hem wel laten stappen. Aan de hand het commando stap er al op zetten, en dan aan de longe proberen. Veel geduld en veel belonen, en let op je eigen houding. Laat je zweep zakken en loop een beetje richting zijn hoofd. Dan rem je je paard vanzelf af.

Saskiaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 11:53

Oké, ik wist niet dat je niet gelijk veel moest stappen met longeren, dacht dat dat juist wel goed was! Maar ik moet nu gaan, vandaag proefdag op mijn hopelijk nieuwe werk. Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:23

Het is niet slecht om ze veel te laten stappen, helemaal niet. Maar in draf hebben ze minder tijd/mogelijkheden te verzinnen ( zoals stilstaan, omdraaien etc. ). Daarom is regel 1 bij alles wat je met jonge paarden doet: voorwaarts!!!!
Dat geldt dus net zo goed voor longeren. Als hij het commando kent, dan weet je dat het er op zit. Dan kan je het wel een beetje opbouwen, maar laat hem eerst maar een beetje energie kwijt raken. Stappen vergt veel concentratie voor een jong paard!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:37

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 02-05-22 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 00:47

als je een longeer zweep hebt..
mijn vriendin deed iedere keer haar zweep voor haar paard.
en daarna ging het uit zigzelf als ze het vroeg.
dus ..

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 00:50

IK ben het geheel met Raimond lover eens.
En veel met je stem doen,
vaak zeggen hoo en stappen.

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:43

Saskiaah schreef:
Hij luister wel naar Hoooo/stap, maar dat duurt echt bijna één minuut.

Ik denk dat je hiermee al een heel eind op de goed weg zit hoor!
Dat het een dikke minuut duurt maakt niks uit. Maar beloon je paard uitbundig als hij dan wél terug gaat in de stap.
Grote kans dat het de volgende keer al een heel stuk sneller gaat. Knipoog

Daarnaast nog wel de goede positie aannemen. Jij wil dat ze een gang terug gaat, dus zal jij meer gericht op de voorhand moeten gaan staan.