De meeste mensen beginnen met een liverpoolstang. Een bokkenbitje zie je (zeker bij shetten) ook heel veel. De prijs hangt af van wel materiaal je bitje gemaakt is en wat voor bitje je wil. Ik denk dat je uit mag gaan van een euro of 20 voor een simpel maar goed bitje. Informeer anders even bij de plaatselijke ruitershop.
(Tip: Een stang mag altijd een cm groter zijn dan je trensje)
Ik heb een liverpool bij Letty gehaald, omdat alle gewone stangetjes niet goed zaten in haar kleine bekkie. Heb nu eentje met een lichte tongboog naar voren en heel mooi klein maatje (wat betreft bril en scharen). Koste me wel iets boven de E100,-. Ze loopt er 10x beter mee, dan met de standaard, dus heb er zeker geen spijt van.
Voor de duidelijkheid. Dat 'schuimbakje' noemt letty een schuimbeugel. (ik heb het ooit anders geleerd maar ben de naam kwijt). Die is bedoeld zo dat de leidsels van de voorpaarden niet achter de scharen van het achterpaard kunnen blijven hangen. Is voor jou dus niet nodig denk ik
ik ben word straks begeleid die zelf veel ervaring heeft met mennen.. maar moet lang zaam de nodige spullen verzamelen vandaar dat ik hier over begin... maar texeenmaikey wat heeft die liverpool stang wat jij heb voor nut? (wat voor werking)
Laura2span, dat bedoelde ik eigenlijk ook, alleen was de naam kwijt en had geen zin om weer terug te kijken op de site ik denk de mensen verbeteren me wel als ik het fout heb;-)
Bit is zo scherp als de hand van de .......... Juist ja
Ik heb zelf een bokkenbitje, doet mijn shetlander het beter op dan op een liverpool. Het is meestal allerlei bitten uitproberen en dan kom je er vanzelf achter waar je pony het het best op doet.
Ik heb ondertussen een hele emmer vol bitten. Van een gewone liverpool tot met en zonder tongboog, vierringtrens en bokkebitje. Het ligt aan de pony de fase van africhting en het meest aan de hand van de menner. En aan wat je er mee wilt. Ik zou even wachten met het aanschaffen van een bit tot je begeleiding hebt. Deze komt er aan begreep ik. Misschien kun je ondertussen een bit lenen en dan kijken wat er bij jou pony het beste past. Ik heb wel wat liggen dus als je wilt lenen dan hoor ik het wel. Want anders wordt het een dure grap weet ik uit ervaring. Succes er mee.