Vandaag ging ik met 2 klasgenoten meet naar de manege. een van die klasgenoten ging de andere leren longeren. Diegene loop de hele bak rond met dat paard en dat paard ging heen waar die heen wou! ik heb ooit geleerd dat je op je plek moet blijven staan en gewoon met het paard moet meedraaien. Hele discussie gehad maar diegene vond maar dat je achter het paard aan moet lopen wat vinden jullie??
Als je paard ervaren genoeg is moet je idd blijven staan in het midden. Behalve bij de galop mag je wel wat veranderen. Maar bij een onervaren paard vind ik het zeker niet erg als je wat meestapt zodat jij achter de schouder van het paard bent. Dan heb je meer te vertellen als hij plots naar binnen toe draait.
Ik loop altijd een beetje mee maar dat is meer zodat ik zelf niet helemaal dol wordt. Ik kan trouwens niet stil staan dan verlies ik m'n evenwicht Maar ik heb wel altijd geleerd dat je niet helemaal mee moet lopen nee en ook niet dat je paard jou gaat longeren i.p.v jij hem
Ik sta altijd stil met longeren. Of tenminste, draai een heel klein rondje, en niet volledig alleen maar om mijn as heen draaien. Het is de bedoeling dat hij loopt, niet ik anders gingen we wel wandelen.
Bovendien vind ik het moeilijker om hem netjes te laten lopen als ik mee loop. Bij onervaren paarden kan ik het me wel voor stellen dat je af en toe mee loopt.
Ik loop ook altijd mee, want ik word zo duizelig als ik blijf staan. En ik zorg er dan ook voor dat die ene plek niet zo knetterhard wordt van het daar staan. Ik loop ook geen hele stukken, eerder kleine rondjes.
Ik loop altijd op een kleine cirkel mee(alleen bij mijn jongste paard) omdat ik haar bij elke stap voorwaarts moet houden, zodra ik om mijn as met haar mee draai gaat ze stil staan en kijkt me aan van: ik snap het even niet meer. Bij een paard dat het longeren nog moet leren is het misschien een idee om het eerst met z'n 2en te doen, 1 op het midden en 1 die het paard bij het halster/hoofdstel vast houd en de rondjes mee loopt. Zo heb ik het mijn paarden wel geleerd, bij commando halt ging ik stil staan en bij stap ging ik lopen, na een tijdje had ze het door, nu kennen ze heel veel commando's als halt,stap,draf,galop, achter(achterwaarts), om (omdraaien= vooral erg handig als je zonder lijn longeerd) en naar buiten(volte vergroten.
Ik loop ook altijd een stukje mee, omdat ik zelf niet zo goed ben in stil staan, en ik word duizelig. En wij longeren in een grote bak, dus zorg ik er zo ook voor dat je niet 1 plek krijgt. (we hebben ook een longeerbak, maar ik ga liever naar de gewone bak)
Bij onervaren paarden loop ik sowieso wat mee. Bij ervaren paarden blijf ik wat beter op mijn plaats staan, maar heb ik nog de neiging mee te lopen. Voor de bodem hebben ze inderdaad hier ook liever dat je niet constant op 1 plaats blijft staan, dan krijg je zo'n mooie cirkel in de bak
met longeren is het niet de bedoeling dat je de hele bak mee rond gaat lopen. longeerring draai je mee in een grote bak draai je rondjes mee ter grote van de longe maar verplaats je het rondje zodat ze niet op een plek blijven. in jou verhaal maak ik op dat het paard de hele bak gebruikt zoals hij het wilt en dat is niet goed begin eerst met een kleinere ruimte zodat hij/zij leert wat longeren is en de persoon die het moet leren en dan in een rijbak.
Toen ik het mijn pony had aangeleerd liep ik nog een beetje mee om het hem wat makkelijker te maken. (Hij liep namelijk om een boomstam heen). Nu blijf ik altijd op 1 plek staan, volgens mij is dit het beste, zo heb ik het zelf dan ook altijd geleerd. Groetjes
Driehoek vormen met je leidselhand en zweephand. Paard tussen die twee inzetten en dan zelf idd blijven staan. Alleen die driehoek in de gaten houden en meedraaien op de plaats. Denk aan een denkbeeldige stoeptegel en blijf tijdens het longeren daar op staan. Als je meeloopt, vorm je geen stabiele basis voor je paard en kan hij met jou aan de haal gaan.
Mja je been over been zetten en daarmee 4 stoeptegels gebuiken.. K "sta" juist steviger als k "meeloop", als k stil sta strekt ze me juist eerder uit balans.