Wat te doen bij weerspannige jonge hengstjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Wat te doen bij weerspannige jonge hengstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:22

Ik heb een vraagje, ik heb een jong hengstje van 1.5, een tinker. Ik doe er verder niets mee, behalve wat poetsen en een hoefje geven voor de smid.
Nu is hij dus kreupel, na een jolige huppel in de wei en moet hij 2 weken op stal. Wel moet ik elke dag met hem stappen en taraaaaaaaaaa daar komt het probleem. Dat is amper te doen, hij begint "hengsten"gedrag te vertonen en is byzonder sterk. Doordat hij niet veel gewend is aan een touwtje te lopen, alleen af en toe van de stal heen en weer, vind hij het maar niks. Ik moet uitkijken dat ik niet mee wordt gesleurd. Hoe lossen jullie dit op? Ik wil liever niet met zwepen en ander 'geweld' hou ik ook niet zo van. Als hij ouder is wil ik graag grondwerk met hem doen en wanneer hij 4 a 5 is inrijden. Maar hoe verhelp ik dit probleem zonder het paard te "verknallen"?
Alvast bedankt!

Antheman

Re: Wat te doen bij weerspannige jonge hengstjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 18:40

Ik zou mijn paard niet in de stal zetten.

Kun je geen klein prikpaddockje in de wei maken? Bijv 5 bij 5 meter? Dan kan hij lopen, maar niet rennen. Wellicht wel soortgenoten die hij kan zien. In de wei valt heel wat meer te bekijken dan op stal.

Van stalrust kan een paard overmoedig raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:43

Dat is misschien een idee, ik zal es overleggen met de DA. Ook of ik dat kan realiseren, ik sta op een pensionstal namelijk.
Maar goed, de hengstentrekken komen, zo slaat hij bijvoorbeeld ook met zijn voorbeen en gaat hij bijten. Het is ook sinds de laatste maand hoor, dat hij dit soort dingen doet. Voorheen liep hij als een mak schaapje mee. Hij krijgt ook ineens interesse in de merries.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:32

En je wil hem wel hengst laten? Zo niet, dan zou ik hem binnenkort laten castreren.
Inderdaad proberen toch buiten te zetten.
En verder zou ik al proberen wat grondwerk te doen. Leren dat hij achter je moet blijven, leren dat jij de leider bent (en hij dus niet mag slaan en bijten naar je), en misschien is het een idee om aan nieuwe dingen te laten wennen, een beetje schriktraining. Dat vinden ze meestal heel leuk en interessant. Over een eng zeil heen bijvoorbeeld, wennen aan de paraplu.. Al zou ik daar wel mee wachten totdat zijn been weer in orde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 23:04

MysticTinker schreef:
En je wil hem wel hengst laten? Zo niet, dan zou ik hem binnenkort laten castreren.
Inderdaad proberen toch buiten te zetten.
En verder zou ik al proberen wat grondwerk te doen. Leren dat hij achter je moet blijven, leren dat jij de leider bent (en hij dus niet mag slaan en bijten naar je), en misschien is het een idee om aan nieuwe dingen te laten wennen, een beetje schriktraining. Dat vinden ze meestal heel leuk en interessant. Over een eng zeil heen bijvoorbeeld, wennen aan de paraplu.. Al zou ik daar wel mee wachten totdat zijn been weer in orde is.

Oke even de situatie schetsen. Ik sta op een pensionstal. Ik heb daar twee paarden. Flint en nog een oude merrie. Verder staan daar nog 4 andere paardjes.
Als ik Flint alleen buiten zet, wordt hij dol en gallopeert hij wat af. Met mijn merrie buiten wil niet. De andere paarden zijn niet van mij en ik heb dan ook niet altijd de mogelijkheid om hem met een ander naar buiten te laten, bovendien gaan ze jagen. Er is een weiland, wel groot. Door draden rennen doen ze geheid. En voor een klein stukje afzetting is er geen stroom.
Zo is de situatie nu.

Over twee maanden gaat Flint naar de boerderij van mijn zus. Daar kan hij kiezen. Er zijn drie boxen in aanbouw. Hier kunnen ze in gaan staan in de winter als ze daar zin in hebben of bij hitte voor schaduw. Daar staat al een shet ruin. Ik ga daar ook over op stro.
Ik heb met de DA gesproken en met mooi weer en mei/juni/juli wordt hij gecastreerd. 28 juni wordt hij 2.
Mijn merrie gaat daar dan ook pas in augustus naar toe, dan gaat ze gelijk bij Flint in het land. Ze is erg dominant en probeert paarden ook echt kreupel te schopppen. Als het weiland echter al domein is van een ander, doet ze dit niet. Ook omdat Flint dan geen hengst meer is en heeft kunnen herstellen.
Ik wilde op zijn tweede (komend voorjaar eigenlijk) met grondwerk beginnen (ik heb het boek vann Inge Teblick al in den treure door gelezen Haha! . Eigenlijk omdat ik in de nieuwe situatie wat meer vrijheden heb. Ik kon voorheen mijn veulen niet uit het land halen, want dan was het gigantische herrie in het land, met gevaarlijke capriolen. Ook met Flint was er dan geen land te bezeilen, die wil terug vanzelf.

Dus met een maand of twee wil ik daar echt mee gaan beginnen. Ik zal eens kijken of ik hem morgen met de Fries naar buiten kan zetten, zij eet over het algemeen alleen. En als de anderen niet gaan jagen doet hij het ook niet. Hopelijk kan het

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 00:19

Ja, dat is dus een probleem.
Je jonge paard wordt allicht nogal vrolijk als hij alleen die paar minuten eruit mag dat jij hem vast hebt.
Zeker als hij ook nog hengstengedrag aan het ontwikkelen is, voor jou heel lastig. Dat kan de komende maanden nog heviger worden, zonnetje, hormonen enzo. Tong uitsteken
Toch lijkt het me voor jullie beiden heel belangrijk, dat jij de controle krijgt/houdt.
Voor zijn gezondheid is het belangrijk dat hij stapt. Voor jouw gezondheid, is het belangrijk dat hij dat enigzins normaal doet.

Dus wel heel duidelijk zijn, wat niet gewenst is. Daarbij zijn bijten en hoeven naar je uithalen, en tegen je oplopen, niet echt beleefd paardengedrag, wat ook in een kudde door oudere dieren zonder pardon kan worden afgestraft.
Dus gedraag je als een alphamerrie, en ben heel duidelijk als hij onbeschoft wordt. Dat mag volgens mij best met een tik, en wel een duidelijke. Die krijgt hij van oudere merries ook in zon geval.
Niet te flauw reageren als hij bijt of capriolen uithaalt. Jij bent zijn opvoeder, niet zijn speelkameraadje.

Ik zeg niet dat hij niet vrolijk mag zijn, of toenadering met je mag zoeken, maar stel je grenzen heel duidelijk.

Ik hoop dat zijn zere pootje snel beter wordt. Ach gut

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:39

randalinpony schreef:
Dus wel heel duidelijk zijn, wat niet gewenst is.

Correct.
Potentieel gevaarlijk of intiminderend gedrag stop je, punt. Gelíjk en helder. Niet boos worden, gelijk erna gewoon doorgaan.
Voorbeeld. Als hij met de kop opdringerig is, dan weet jij prima wanneer en hoe. Hou je elleboog klaar en help hem tegen een duidelijke elleboog aan te lopen. Het moet hem duidelijk zijn dat jíj hem afstopt omdat híj met zijn kop dringt.

Als hij in jouw rumte komt weet hij dat best. Zeg scherp 'nee'...'achteruit'. Doet hij dat niet dan stap jíj op zíjn klompen. En ga gewoon verder.

Als hij dan toenadering zoekt moet je hem die kans geven. Je kan door wel of niet actief op die toenadering te reageren belonen of 'straffen'.

Wees assertief, niet agressief.

Hoe lang is jouw leidtouw? Heeft het zin om een echt láng touw te gbruiken? Dan heb je veel meer rumte om hem te manipuleren zonder dat hij gelijk de touwtrekwedstrijd wint of moet 'toegeven'.
Ikzelf maak gebruik van een lichtgewicht leidstok. 90 cm. lang, 150 gram. Stijf zodat ik een linieaire vingerverlenging heb, te zwak als 'slaghout'. Een zweep is onduidelijke en zwiept.
Je kan met die lange vinger 'deur open' of 'deur dicht' doen en je hebt een veel groter aanrakingsbereik. Vergelijkbaar met de wortelstok van Parelli, maar dan veel lichter en stijf. Ik rij er ook mee.

Ik heb zelf een haremhengst van jaarling uit de kudde tot optomingsloos campocrosser opgevoed. Hij is koning van zijn wereld, sloopt Rottweilers uit hobby, valt betonwagens aan als zijn merries daar bang voor zijn, loopt ook dwars door een houten omheining + schrikdraad als hij dat nodig vindt, heeft álle hengstenstreken uit het boekje, laat zich in de wei door mijn zoon van 5 achteruit zetten Knipoog

Afbeelding
Afbeelding

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen 'landjepik' en speelsheid. Hij moet zijn energie en speelsheid wel kunnen uiten om frustraties te voorkomen. Landjepik sta je niet toe.
Gebruik jouw hersens. Hij is sterker dus een conflict wint hij altijd als hij dat wil. Dat mag hij NIET leren. Verzin een list Haha! Leidt hem af, doe iets geks, máák er een spel van. Jij bent alleen veel slimmer. Gelukkig véél slimmer, dus los het op Knipoog

Vervelend dat hij geblesseerd is. Aan elek wolk zit een gouden randje echter, want jij wordt nu 'gedwongen' vaardigheid te verwerven.
Dat gaat echt wel lukken als je om conflicten heen denkt, dus veel plezier samen!

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:08

Dank jullie wel voor de reacties, ik moet nog een hoop leren.
Ik heb hem vanmiddag buiten gezet, drama.
Op een bepaald moment kon ik hem niet meer houden. Hij rende het land in, inclusief halstertouw. Dat glibberde om zijn benen. Dat vond ie vervelend en hij probeerde het er af te galoperen. Mij daarbij bijna omver rennend. Later ook nog bokken en ik had me daar bijna een schop te pakken, alleen een hoop blubber in mijn gezicht. Hij is in ieder geval zijn overtollige energie kwijt. Ik baalde zo enorm, hij was door het dolle.
Ik heb hem expres tot nu toe niet zo veel in de hand gehad, om hem nog lekker veulen te laten zijn. Maar ik moet idd in actie komen, hij is 1.5 en hij wordt alleen maar sterker.
Ik ga een halstertouw halen met een speciale haak en kun je de lichtgewicht leidstok gewoon bij de ruitershop kopen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:07

Oefffff. Dat zijn een paar heel vervelende 'succes'ervaringen die jouw paard nu heeft.

Ik weet niet wat voor speciale haak je wil, maar al ligt er een driedubbele knoop in, hij moet gewoon wachten en dat heet opvoeden = essentieel.
Een paniekhaak of een snel'sluiting' zijn aanpassingen van jou bij zijn onaangepaste gedrag en een non-oplossing.

Nee, die leidstokken bestaan helaas niet meer. Vroegah..... tijdens de renaissance heetten die dingen poincon en in de 19de eeuw is hun gebruik verworden tot een 'swagger'stik van officieren en de ruiterversie is verdwenen.
Ik ben vorig jaar een antieke uit Bohemië op e-bay tegengekomen. Deze houten...

Afbeelding

Ik heb die voor dagelijks gebruik zelf gemaakt van oude golfstokken die ik bij het grof vuil zag staan. Met de ijzerzaag zaag de knot eraf en de holle, conische pijp op lengte. Plastic dopje erop en alles omwikkelen met een zacht tape. Ik heb zwart band voor wielrennerssturen gebruikt.

Het maakt niet echt wat voor alternatief voorwerp je er voor vermaakt. Een biljart keu, een ski-stok, bergwandelstok, verzin een list. Het is echter geen wondermiddel, maar een húlpmiddel.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:51

Een paniekhaak heet het geloof ik inderdaad. Zoals vandaag dat ie me wegschoot, kreeg hij het halstertouw om zijn benen of hij gaat er in galop op staan, wat tot zeer vervelende gevolgen kan leiden. Met een paniekhaak kan ik hem dan in iedergeval loskoppelen. Nou ik daar aan zit te denken is dat onzin, omdat je dat toch even moet doen dat loskoppelen. Misschien dan een korter halstertouw.
Met opvoeden was ik dus nog niet begonnen, ik dacht ik laat hem lekker veulen zijn. Hij is normaal ook zo ontzettend braaf. Heeft tot de laatste twee weken denk ik, nog nooit een stap verkeerd gezet. Nog korter zelfs. Braaf met voetjes geven, je mag overal aan komen en bij het in de wei zetten loopt hij altijd onverstoorbaar mee. Tot zijn kreupelheid, vorige week maandag. De DA laten komen en daar begon het, bijten, schoppen met het voorbeen en gewoon mij meesleuren. Met het stappen wil hij naar de wei, maar nog liever naar de stal waar de anderen staan. Sinds het stappen is hij zo vervelend, met vandaag het hoogtepunt. Ik heb hem even weer naar binnen gehaald, was ie nog zo vervelend, mij voorbij lopen. Maar hij is niet los gekomen dit keer hoor!
Ik moet het hem allemaal nog leren, maar hoe begin je daar aan, als hij, zodra je een stap buiten zet, zijn gewicht in de strijd gooit. Ik houd hem gewoonweg niet. Het is zoals vandaag gewoon gevaarlijk.
Gewoon pas na de verhuizing er mee beginnen? Hier wordt het niks, de omstandigheden zijn hier gewoon niet ideaal. Of nu beginnen. En hoe?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:41

berk schreef:
Ik moet het hem allemaal nog leren, maar hoe begin je daar aan, als hij, zodra je een stap buiten zet, zijn gewicht in de strijd gooit. Ik houd hem gewoonweg niet. Het is zoals vandaag gewoon gevaarlijk.
Gewoon pas na de verhuizing er mee beginnen? Hier wordt het niks, de omstandigheden zijn hier gewoon niet ideaal. Of nu beginnen. En hoe?

Tja, dat is van >2000 km. afstand niet zinnig te beantwoorden.

Het is voor míj een basisregel dat ik niets 'probeer'. Als ik er niet in alle redelijkheid zeker van ben dat iets goed gaat heb ik nog meer voorbereiding te doen.

Maarreh, hoe lang is je leidtouw? Ik zou als ik met een dergelijk paardje zou moéten lopen, minimaal 6 meter, liever 10 tot mijn beschikking willen hebben met een zware bullsnap aan een touwhalster en de wortelstok. Zakken vol wortelschijfjes en vervolgens beginnen met basisregels over de verhoudingen en communicatie in de roundpen.

Wat je ook doet, laat hem in vredesnaam geen gevaarlijke 'succes'ervaring opdoen, want dat wordt snel iets wat hij nooit meer vergeet.

HC

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:35

Laat hem niet los als hij vervelend doet!
Zoals Huertecilla al zei, dat is een succeservaring.
Is er geen bak of paddock waarin je hem kan laten stappen, dan heb je iig. aanleuning aan de buitenkant.
Ik weet niet wat voor blessure hij heeft? Zelf jaag ik zo een paardje nogal eens achterwaarts, maar met blessures moet je daar erg mee uitkijken. Als het iets met pezen is, kan het zeker niet.

Zelf vind ik netjes meelopen echt basisopvoeding, wat ze zo snel mogelijk moeten leren. Juist voor situaties als waarin jij nu zit. Lekker paard zijn kan ie ook best als jij er een paar keer per week 10 minuten mee bezig bent, hoor.
Bij ons komen de paarden in de winter op stal, en dan lopen ze smiddags buiten. Al vanaf veulen leren ze meelopen naar de paddock, meestal met twee of drie paarden tegelijk.
Dat soort dingen heb je een paardenleven lang plezier van.

Je klinkt een beetje alsof je nog wat onzeker bent, over de opvoeding van je paardje. Niet zijn! Als je met hem bezig bent, gewoon van hem eisen dat hij jou respecteert, en jou gehoorzaamt. In ruil daarvoor ben jij consequent, geduldig en een echte baas.
Want dat is wat een jong paard nodig heeft. Iemand die iedere dag opnieuw dezelfde regels uiteenzet.
Als je er zelf niet uitkomt, zou ik je willen adviseren op zoek te gaan naar iemand die je wat 'voor kan doen', iemand die al bezig is de manier waarop jij met je paard wil gaan werken, liefst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 00:30

Ik denk dat hij me ontsnapt is, doordat ik te voorzichtig ben geweest. Tja het hoort raar. Hij had een dik been, hij heeft daarvoor injecties voor vochtafdrijving, antibiotica en een pijnstiller gehad. Met een week of drie moet het minder worden. Hij mag op zich naar buiten, maar rustig. En hij mag zeker geen korte wendingen maken. Dat was het probleem.
Mijn merrie heeft ook wel eens haar kuren, maar dan zorg ik dat ze met haar hoofd naar me toe wordt geplaatst. Alleen vergt dit een korte wending en aangezien de DA het nadrukkelijk afgeraden heeft, durfde ik dit vanmiddag niet te doen. En toen was hij gevlogen, in de weide zelf was het misschien joligheid.
Ik heb idd hier geen bak tot mijn beschikking of een kleine afgezette ruimte. Over 2 maanden verhuizen mijn paardjes naar een plek waar ik dit wel heb.
Het is de bedoeling dat ik daar met de training zou beginnen. Ik dacht ook wel dat dat zou kunnen, want hij is altijd zooooooo braaf. Er is nooit iets. Hij loopt altijd braaf aan een halstertouwtje met me mee, is me nog nooit voorbij gegaan. Tot de laatste 2 weken.
Dat geeft me te denken. De hele dag ben ik er al mee bezig. Tot de volgende conclusie ben ik gekomen:
Hij staat nu in een stal tussen een ruin en een merrie in, aan de overkant staan 3 merries. Ik wil graag dat hij zijn sociale contacten behoudt, maar ik heb de stalopstelling veranderd. Ik heb de ruin in het midden gezet. Lichamelijk contact met de merrie kan op stal niet meer. Verder ben ik drie weken geleden begonnen met het bijvoeren van enig veulenbrok, 0,5 kg per dag. Daar ga ik ook mee stoppen en voer wel meer ruwvoer. Ik vond hem iets te mager worden vandaar dat ik dat ben gaan voeren, maar zo te zien heeft dat geen goed effect. De brok is het enige wat ik heb veranderd en het kan zijn dat hij daar veel te veel energie uit haalt. Want kan een paard binnen twee weken zo enorm veranderen van sulletje naar een soort van Rambo, zonder dat er verder dingen zijn veranderd? Behalve de biks dan. Ik snap er echt niks van. Het ging allemaal zo goed.

Ik kom idd wat onzeker over, met volwassen paarden heb ik ervaring, met veulens minder. Ik wil een paardje niet verknallen, je hoort het zo vaak. Ik denk, lekker veulen laten zijn en zodra we zijn verhuisd, beginnen met grondwerk en dat uitbouwen.
Ik heb ook een vriendin uit de buurt gebeld, met wat ervaring met veulens, zij gaat me helpen. Als alles goed gaat wil ik graag nog jaren met hem vooruit, hij blijft hier tot hij dood gaat is de bedoeling, het moet mijn rijpaard worden. Ik ben bang wat fout te doen en ben daardoor te voorzichtig, waardoor het uiteindelijk fout gaat denk ik. Ik corrigeer best, maar ivm de kreupelheid, word ik voorzichtig, ik ben bang dat ik met hem omtrekken alleen maar meer beschadig.
Bij mijn volgende stalling hebben we een ruime paddock en staan wat minder paarden. Met zijn drieen zijn ze daar. Ze hebben daar ook 24 uur per dag de mogelijkheid om naar buiten en weer naar binnen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 00:34

Afbeelding

Dit is het monstertje Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:43

Een foto van mijn lief met een jonkie van ons.

Afbeelding

Ze staan normaal zonder halster en we rijden ook zonder.
Alleen in de beginfases werken we tijdelijk met touwhalsters die we zelf op maat, goed aansluitend, knopen. Vrijwelzonder uitzondering zitten die als ik ze zie te los.
We werken het meest buiten in de campo met een gesloten, dus niet aansnoerende, lus om de hals.

Neem je eigenlijk een zak vol wortelschijfjes mee als je hem gaat verzetten of wat ook? SPÉÉL met hem. Het aanraken van je hand leer je hem in 5 minuten en dan heb je het belonen-met-een-brug er al in zitten!
Wij gebruiken als bekrachtiger het woord 'Si'.

Maak een plan vóóraf voor alles, ALLES!!!, wat je met dit paardje gaat doen nu. Wat wil je, hoe ga je dat aanpakken en wat als.... Zorg voor inherente veiligheid zodat hij geen 'succes' heeft.
Probeer hem zélf te laten ontdekken wat de fout is.
Bijvoorbeeld een lang touw. Hou dat met zeg 1½ m. ruimte vast. Wil hij meer dan zeg je nee, maar laat hem wel gaan. Je bent in een veilige ruimte want inherent veilig bezig dus weg kan hij toch niet en jij hebt 10 meter Haha! Haal hem weer naar binnen met bekrachtigen en beloon hem bij je. Bijvoorbeeld.
Moet je hem wel eerst die brug aanleren uiteraard Knipoog Plán!

Mijn zoon van toen 4 met onze hengst bij de merries

Afbeelding

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:18

@huertecilla
Dank je wel voor je adviezen Lachen
Ik heb mijn leesboeken er bij gehaald en ik ga inderdaad beginnen met het belonen met een brug. Ik wil de oefeningen goed doornemen en dan gaan we het met Flint proberen! Ik heb er veel zin in!
Ik haal de oefeningen uit het boek van Inge Teblick, werken met voedsel, bridge en handtarget, beleefdheid met voedsel. Dit zijn ook oefeningen die ik in kreupele toestand kan doen.
Ik ga ook een leadrope (of in ieder een lang touw) en een stick aanschaffen. En een touwhalster. Ik heb er zin in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:19

Prachtig hoe je zoontje met de hengst kan om gaan. Ik heb een zoon van 10 maanden en heb de hoop dat ook hij zo met Flint kan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:25

berk schreef:
Ik ga ook een leadrope (of in ieder een lang touw) en een stick aanschaffen. En een touwhalster. Ik heb er zin in!

Heb je een botenzaak ik de buurt? Haal daar touw voor de schoten. Koop je 10 meter met rood frutje, 6 met blauw en 4 met groen of zo. Ze splitsen er als je ze even de tijd geeft vast een musketon voor je in. Ook die hebben ze in de zeilhandel in de perfecte uitvoering met een borgpen. Je ziet die verder alleen wel eens bij menners aan de strengen.
Touw heb je nooit teveel.
Een truuk om het zacht te krijgen en houden is wassen met wasverzachter Knipoog

Veel plezier.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:03

berk schreef:
Prachtig hoe je zoontje met de hengst kan om gaan. Ik heb een zoon van 10 maanden en heb de hoop dat ook hij zo met Flint kan.

Ons campo-binkie mocht zodra hij kon zitten af en toe bij mij of ma voorop.
Op de volgende foto is hij 2 jaar 2 maanden

Afbeelding

en met bijna 3 kon ik hem geen groter plezier doen dan zo naar de peuterspeelschool te brengen

Afbeelding

maar tegenwoordig wil hij persé 'zelf' rijden en wel met halsring. Hier met buurmeisje.

Afbeelding

Het allermooiste vindt hij 'volar', vliegen. Met zorro-cape tegen de wind in draf en armen wijd Haha!

HC

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:50

Citaat:
Ik heb met de DA gesproken en met mooi weer en mei/juni/juli wordt hij gecastreerd.

Wordt een hengst niet beter gecastreerd bij koud weer? Minder vliegen, minder kan op infecties.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:55

Kan beter buiten op de weide, dan zijn er minder infectiekansen. Maar het is wel verstandig een voorjaarsdag te kiezen, voordat de vliegen er zijn idd. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:59

Op een mooie voorjaarsdag inderdaad. Maar met het rare weer de laatste tijd weet je maar nooit wanneer dat is Haha! . Vorig jaar werd het in mei weer wat aardig weer geloof ik.
We willen het wel in de wei, dat is schoner dan op stal en de temperaturen zijn ook iets aangenamer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:16

berk schreef:
Op een mooie voorjaarsdag inderdaad. Maar met het rare weer de laatste tijd weet je maar nooit wanneer dat is Haha! . Vorig jaar werd het in mei weer wat aardig weer geloof ik.
We willen het wel in de wei, dat is schoner dan op stal en de temperaturen zijn ook iets aangenamer.

belangrijker is
- winter = hormoonlaagseizoen
- zomer = hormoonhoogseizoen

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 16:50

Tja dat is ook weer waar. Mijn DA adviseerde in het voorjaar. Vroeg in het voorjaar dan maar. Hij ligt graag en op een stal met zaagsel, ligt dit allemaal niet zo hygienisch.
Hij wordt bij zodra hij weer 24/7 naar buiten gaat, gelijk verhuisd. Geen merries in de buurt. Mijn merrie doe ik er pas halverwege de zomer er naar toe.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:18

Daarom ben ik echt voorstander van veulentraining.
Veulens moeten echt meer leren dan gewoon aan een touwtje lopen en voetje geven.
Ik vind t belangrijk dat ze echt meteen vanaf dag 1 leren wat hun plaats is.
Die van mij kon op minder dan een maand echt netjes aan een halsterkoord lopen in stp en draf. Mooi halthouden, achteruit gaan gelijk met mij...
http://www.zippyvideos.com/2799282125443896/dscn5784/
Voor meer filmpjes en foto's kan je in mijn profiel terecht.
Ik zou zeggen probeer echt te laten merken wat mag en niet mag zoals hierboven al uitgelegd staat. Heel veel suc6 verder met hem.