Geweldig filmpje parelli!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Inky_devil

Geweldig filmpje parelli!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 13:52

Ik weet niet of deze al ergens op bokt is geplaatst maar ik wil deze toch heel graag met jullie delen.
Ik was aan het zoeken naar parelli en toen vond ik deze.
Echt geweldig
http://www.youtube.com/watch?v=Ow2yDdRK_Zc&mode=related&search=
Als je dit met je paard kunt is dat toch helemaal het einde??
Wat vinden jullie ervan???

Tessabo

Re: Geweldig filmpje parelli!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 13:56

ja, super he? had ik ook al eens gezien, echt geweldig, heb 'm nu niet helemaal gekeken, maar aan het eind springt 'ie er toch mee over de omheining? heb echt met open mond zitten kijken .... en weet nu al dat ik dat dus nooit met de mijne voor elkaar krijg!:D

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 13:59

ja, geweldig dat hij over die omheining springt, en met wat een kracht. Maar ook wijken, piaffe, spinnen alles.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:05

dit i shelemaal geweldig ik wou dat ik zo met mijn paarden om kon gaan super

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 14:19

Ik vind het knap wat die man zijn paard allemaal geleerd heeft, ook het over de omheining springen is erg komisch. Haha!

Wat ik minder vind is de stress die ik in het paard zie, vooral lichamelijk: in het appuyement naar de camera toe zie je hoe sterk dit paard zich in zijn rug vasthoudt. In plaats van over te grijpen met zijn voorbeen wordt er opzij gedribbeld zonder dat het lichaam in de rug gebogen wordt. Natuurlijk heeft dit paardje zijn bouw niet mee (overbouwd aan de achterkant), maar zijn halshouding tijdens de film laat zien dat hij zich daarnaast ook gewoon in de rug vasthoudt en die hol trekt. Dat vind ik pijnlijk om te zien, omdat dit voor het paard zelf ook absoluut niet goed is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:34

Ik ben een zeeeer enthousiaste Parelli-er. Maar dit filmpje spreekt me totaal niet aan. Het is zeer spectaculair, dat zeker, maar niet mijn doel met Parelli. Dit valt voor mij in de categorie "kijk eens wat mijn paard allemaal kan", niet "kijk eens wat mijn paard voor mij graag doet".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:41

Kan het filmpje hier niet zien, maar hoort dit niet ergens anders?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:03

Inky_devil schreef:

Ik vind het geen fijn filmpje. Paard is best een leuk paard, maar die vent die erbij loopt is een lomperik die zijn paard verkeerd belast in een show die nergens over gaat. Als hij dit vaak doet met zijn paard, kan het dier binnen afzienbare tijd met "pensioen". En iemand die niet weet hoe je een correct appuyement of een correcte piaffe uitvoert moet zich er ook niet mee inlaten. Erg goed voorbeeld van hoe het NIET moet Huilen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:13

Tja ik ben er eigenlijk ook niet zo van onder de indruk!
Ik ben zelf TOTAAL geen NH mens maar dit soort dingen kan ik ook wel met mijn eigen gefokte merrie! Ook die kan ik alles laten doen zonder zadel en hoofdstel ( en zonder zweep!) als ik er op zit! Zeker als ik er dagelijks mee bezig zou zijn! Wel leuk om te zien hoor!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:29

Inmiddels filmpje bekeken, en ik vind dat de persoon erg houterig beweegt, en ook het stokje te veel nog moet gebruiken voor iemand die oefeningen van level drie en vier beheerst waar het thema toch eigenlijk refinement moet zijn.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:25

Waratje schreef:
Inky_devil schreef:

Ik vind het geen fijn filmpje. Paard is best een leuk paard, maar die vent die erbij loopt is een lomperik die zijn paard verkeerd belast in een show die nergens over gaat. Als hij dit vaak doet met zijn paard, kan het dier binnen afzienbare tijd met "pensioen". En iemand die niet weet hoe je een correct appuyement of een correcte piaffe uitvoert moet zich er ook niet mee inlaten. Erg goed voorbeeld van hoe het NIET moet Huilen

Helemaal correct.
Mooi is iets anders en daarbij zie ik helemaal geen verzameling die zeker bij de piaffe van belang is.
Het is echt een filmpje ´Kijk eens wat mijn paard kan´.
Jammer voor het paard.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:41

toch vind ik het wel mooi,ziet er wel leuk uit met dat springen,

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:20

sammy1 schreef:
toch vind ik het wel mooi,ziet er wel leuk uit met dat springen,

Ja maar het welzijn van het paard moet je natuurlijk op eerste plaats zetten.
Het mag er dan ´geweldig´ uitzien maar afgezien van de schade die aan het paard zo wordt toegevoegd.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 00:33

ja dat is ook zo,

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:26

Ik val niet zo zeer over de technische uitvoering van de piaffe, want dat is geen verschil met een slordig uitgevoerde spaanse pas, die je ook zo vaak op shows ziet of in het circus. Voor even kan dat ook geen kwaad, hij zal het niet dagelijks en niet uren achter elkaar meenemen.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 09:52

Van hogeschool dressuur heb ik helaas niet zoveel verstand maar ik vind het knap als je dit met je paard kan, ik vind het in ieder geval veel vbeter dan de dingen die ik hier in nederland tegenkom.
Paarden die gigantische bitten in hun mond hebben en tot bloedens toe worden gereden. Geschopt en geslagen met een zweep, sporen.
Geef mij dan maar iemand die het zonder al dat ijzer en geweld kan.
Ik kan het niet hoor al die oefeningen zonder hoofdstel of zadel en ik denk dat er weinig mensen zijn die dat wel kunnen.
Het zal allemaal wel slecht zijn voor de gewrichten van het paard, iemand die een paard naar beneden trekt met een slof niet? Of hun paard letterlijk naar beneden trekken met een stang en trens? Die paarden gaan als ze op zijn niet met pensioen, maar naar de slacht.
Ik zie ze regelmatig, paarden waar het bloed uit de mond komt lopen omdat ze minuten daarvoor nog in de mond gerukt zijn, paarden die kapotte flanken hebben van de sporen en paarden waar je nog niet eens ja hand op kan heffen zonder dat ze helemaal in paniek raken.
Die noemen zichzelf trainers.
Zonder hoofdstel, zonder zadel, doe het hem maar eens na denk ik dan altijd Vork .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:07

Inky_devil schreef:
Van hogeschool dressuur heb ik helaas niet zoveel verstand maar ik vind het knap als je dit met je paard kan, ik vind het in ieder geval veel vbeter dan de dingen die ik hier in nederland tegenkom.

Dan kijk je niet goed hier in NL. Er zijn hier genoeg mensen die heel fijn met hun paard omgaan, alleen die zijn niet zo showgeil. Tong uitsteken

Inky_devil schreef:
Paarden die gigantische bitten in hun mond hebben en tot bloedens toe worden gereden. Geschopt en geslagen met een zweep, sporen.

Er zit een heel skala tussen grof-ijzerwerk-en-geweld en zonder-ijzerwerk-en-geweld. Wil je een paard echt mooi laten lopen, kun je niet eens met geweld werken, want dan is de ontspanning weg en het samen-effect.

Inky_devil schreef:
Ik kan het niet hoor al die oefeningen zonder hoofdstel of zadel en ik denk dat er weinig mensen zijn die dat wel kunnen.
Het zal allemaal wel slecht zijn voor de gewrichten van het paard, iemand die een paard naar beneden trekt met een slof niet? Of hun paard letterlijk naar beneden trekken met een stang en trens? Die paarden gaan als ze op zijn niet met pensioen, maar naar de slacht.
Ik zie ze regelmatig, paarden waar het bloed uit de mond komt lopen omdat ze minuten daarvoor nog in de mond gerukt zijn, paarden die kapotte flanken hebben van de sporen en paarden waar je nog niet eens ja hand op kan heffen zonder dat ze helemaal in paniek raken.
Zonder hoofdstel, zonder zadel, doe het hem maar eens na denk ik dan altijd Vork .

Ik WIL helemaal niet zonder zadel en hoofdstel rijden. Een zadel is sowieso zeer gewenst voor de rug van het paard en zonder hoofdstel is alleen maar om gehoorzaamheid te testen. Dressuuroefeningen doe je niet om de oefening zelf, maar om de gymnastiserende werking die er van uitgaat bij correcte uitvoering, daarbij maakt het niveau van de oefeningen verder niets uit.
Dit soort shows is gewoon een kwestie van kunstjes doen, heeft niet veel met dressuur van doen. En vaak is het vooral een kwestie van veel tijd erin steken om het aan te leren. Net waar je hobby ligt.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:11

even een stipiee..het filmpje wil hier niet laden

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:23

Bij mij doet het filmpje het wel, en het is in 1 woord GEWELDIG!.
Wauw zeg!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:02

Inky_devil schreef:

Er zijn genoeg mensen die dit kunnen en zelfs op een véél gerichtere manier dan op het filmpje te zien is.
Wil je meer info dan Pb me maar anders gaan we te zeer off topic.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 02:06

ik vind het er ook niet lekker uitzien. op de één of andere manier mis ik iets. dressuurtechnisch heb ik niet zoveel kennis, maar ik weet wel dat het er anders uit hoort te zien. ik mis vrijheid, het paard doet alles op duidelijke scherpe commando's, en veel onderdelen zien er gedwongen uit vind ik. ik denk ook niet dat dit paard altijd zo getraind is, ik denk dat er zeker ook gewoon met zadel en hoofdstel geoefend is, en met wie weet wat nog meer.
ik heb ook filmpjes gezien van dergelijke oefeningen die er heel anders uitzagen, veel vrijer en uiterst ongedwongen.
in de titel staat:'plays', nu vind ik dat dergelijke oefeningen wel een spel kunnen zijn, maar het is geen spelen. echt spelen is vrijheid blijheid, tenminste dat is mijn opvatting van het woord. ik zou dit niet kunnen, met niet één van mijn paarden, maar ik speel wel met ze. en dat gaat toch heel anders, er komt géén hulpmiddel aan te pas, en toch weet zelfs mijn jongste van tien maand de regels.

wat overigens niet wegneemt dat ik het knap vind. of het voor het paard ook leuk en gezond is is daarin een tweede.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:10

Heb het filmpje al eens gezien, en kon toen al niet helemaal inkomen, waarom iedereen het zo geweldig vond. Nu nog steeds niet, eigenlijk.
Mij zul je niet horen zeggen dat het niet knap is hoor. Ik bedoel, zoveel mensen kunnen het niet, hun paard laten spinnen en piafferen (?) zonder optoming of iets. Maar de meeste mensen díé het kunnen, doen het goed. Ik zie hier vooal een gespannen paardje, dat wel doet wat zijn baas vraagt, maar niet met de ontspanning en kalmte die je zou verwachten van combinatie die (afgaande op wat Cassidy zegt) al L3/L4-oefeningen kan/kent/doet.
Ik wil niet zeggen dat ik het beter kan hoor, ik ben ook pas L1 met m'n verzorghobbeltje, maar bij ons zien de oefeningen die we doen, er tenminste ontspannen uit, naar mijn idee.
En inderdaad wat merrieveulen zegt: Echt spelen kun je dit niet noemen.

De piaffe vind ik overigens erg knap hoor, maar het appuyeren daarintegen echt vreselijk. Nogmaals: ik kan het niet beter, maar als je je paard zo'n oefening laat doen, moet je toch wel weten waar je het over hebt. Hij dribbelt opzij, in plaats van dat hij met grote, ruime passen schaart..

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:14

jeetje,,! echt geweldig..! heb hem wel 10 keer zitten bekijken! supper mooi

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:22

Het is wel knap Tong uitsteken

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 15:31

Had het filmpje al een keer eerder gezien maar dat maakt niet uit, blijft geweldig om te zien Ja