hoe leer je een paard achteruit lopen?? als je erop zit en als je er naast/voor staat??
heb echt al vanalles geprobeert, maar werkelijk niks werkt, behalve dan met je helegewicht te gen het paard (fjord) in gaan hangen. en dit is natuurlijk niet echt de makkelijkste manier.
ik hoop dat iemand mij kan helpen... alle tips zijn welkom
wellicht kun je hier iets mee? Staat ook in, dat dieren er inderdaad flin tegen in kunnen gaan (vooral sterke fjordjes inderdaad ) Met een touwhalster kun je net even wat meer. Hoe oud is je fjord trouwens?
Die van mij heeft nu pas voor pas aangeleerd, misschien een optie voor jou, je drukt wel gewoon je been aan , maar maakt met 1 hand een ophouding, zodran het volgende been opgetild moet worden een ophouding met de andere hand etc. Zo krijg je geen getouwtrek met je pony, want dat wint hij/zij het toch wel.
Een vrij smalle U vorm maken met hindernissen, er tussen in lopen en je paard kan nog maar 1 kant op; achteruit. Echter niet dwingen, paarden gaan van nature tegen druk in. Zodra ze naar achteren gaat meteen uitbundig belonen, probeer er ook een commando aan vast te knopen, iets korts als 'terug'
Achteruit gaan is een oefening waar vooral de rangorde heel erg duidelijk wordt, als daar nog wat problemen zijn zal het achteruit gaan ook vaak problemen geven. Je heb haar nog maar heel kort dus misschien kan je eerst door middel van andere dingen nog aan de rangorde werken. Stopt ze wel netje als jij stopt met lopen, houd ze voldoende afstand. Als ze dat allemaal netjes doet kan je eens vragen een beetje achteruit te gaan. Ik ga dan voor het paard staan en duw zachtjes met twee vingers op de borst, de druk kan je iets opvoeren maar uiteraart niet in gevecht gaan. Eén stapje of beweging van het lichaam achteruit is genoeg om te belonen, vingers meteen weghalen en weer vooruit te gaan lopen. Maar ik denk dat je haar eerst een beetje verder moet 'ontdekken' omdat ze nog maar erg kort van jou. Leer haar eerst kennen zonder dat je haar meteen dingen wil leren.
Ik zou de druk wle opvoeren in fasen. Dus fase 1 raak je de haren van de borst aan. Fase 2 druk je tegen de huis, fase 3 tegen de spieren en fase 4 tegen de botten. Dit doe jemet 1 of 2 vingers. Niet gaan porren, maar de druk constant houden. De fasen volgen mekaar op en duren ongeveer 3 seconden. Dan ga je een fase hoger. Als ze bij fase4 nog niet achterwaarts gaat, hou je die druk gewoon vast. Dit moet voldoende 'discomfort' veroorzaken, zodat ze vanzelf achteruit zal gaan. Direct de druk weg en belonen. Je zal merken dat hij/zij steeds sneller zal reageren. Je moet de fasen niet te lang laten duren, anders wordt je paar der ongevoelig voor en bereikt je nogniet het effect dat het al bij fase 1 of 2 gaat reageren.