[AR] van 2 enkelspannen, een 2span maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

polbo

van 2 enkelspannen, een 2span maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:57

Mijn vriendin en ik hebben beiden een shetlander.
Die van mij is zwart, 19 jaar, 1.07 hoog en loopt al meer dan 10 jaar voor de kar.
De shetlander van mijn vriendin is een vosje, 5 jaar, 1.03 hoog en loopt net een jaar voor de kar.
Afbeelding

En dit is onse grote droom Haha!
Afbeelding

Ik heb zelf een kar en een enkelspan tuig. Mijn vriendin heeft niks. (als we met haar pony mennen gebruiken we mijn tuig en kar of sulky.)
Afbeelding

Nu leek het ons een leuk idee om ze beiden voor een 2span te zetten. We hadden daar alleen een paar vraagjes over en waar kun je die nu beter vragen dan hier op bokt? Knipoog

Op marktplaats hebben we al een langboom gevonden en nu willen we nog opzoek naar een tuig.

1) Maar we vroegen ons af of je van 2 enkelspannen tuig ook 1 2span tuig kon maken.
2) en kun je 1 dubbelspan tuig ook gebruiken als je met 1 pony gaat mennen.
3) Heb je met tandem rijden ook ander tuig nodig?
4) Als je een dubbelspan tuig heb heb je dan ook een links en rechts tuig?

5) Ook is de kar die we hebben niet zo heel erg groot, als je daar 2 shetjes voor zou zetten zou den de shetlanders breeder zijn dan de kar zelf. is dit erg?

6) De shetlanders zijn beide voor de kar beleerd zonder oog kleppen. Als ze naast elkaar rijden willen ze elkaar nog wel is speels bijten. (Zoals hier op de foto.)
Afbeelding
Kunnen we ze zo met zijn tweeen voor de kar zetten zonder oogkleppen of zouden ze dan gaan spelen en bijten en is met oog kleppen handiger en veiliger? (wij rijden liever zonder oog kleppen.)

7) Ook vroeg ik me af of je altijd de zelfde pony aan dezelfde kant hebt staan. We zullen in het begin Polly de wat ouder shet aan de buitenkant zetten maar is het ook handig voor de pony's om ze af en toe is om te wisselen of gewoon laten staan als het goed gaat?

Nog een paar foto's van kar en pony.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Hoop dat jullie ons een beetje opweg kunnen helpen naar onse droom Knipoog Clown

BlackDevils

Re: van 2 enkelspannen, een 2span maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 02:06

polbo schreef:
Mijn vriendin en ik hebben beiden een shetlander.
Die van mij is zwart, 19 jaar, 1.07 hoog en loopt al meer dan 10 jaar voor de kar.
De shetlander van mijn vriendin is een vosje, 5 jaar, 1.03 hoog en loopt net een jaar voor de kar.
Ik heb zelf een kar en een enkelspan tuig. Mijn vriendin heeft niks. (als we met haar pony mennen gebruiken we mijn tuig en kar of sulky.)Nu leek het ons een leuk idee om ze beiden voor een 2span te zetten. We hadden daar alleen een paar vraagjes over en waar kun je die nu beter vragen dan hier op bokt? Knipoog

Op marktplaats hebben we al een langboom gevonden en nu willen we nog opzoek naar een tuig.

1) Maar we vroegen ons af of je van 2 enkelspannen tuig ook 1 2span tuig kon maken.
Er zijn tuigen in de handel waarmee dat wel kan inderdaad maar dat is bij jullie tuig niet het geval

2) en kun je 1 dubbelspan tuig ook gebruiken als je met 1 pony gaat mennen. Nee

3) Heb je met tandem rijden ook ander tuig nodig?
Volgens mij ben je erg optimistisch. Tandem rijden is een vak wat je niet zo makkelijk ff doet. Maar goed, wanneer je zelf denkt over dat talent te beschikken dan kun je dit met 2 enkelspantuigen doen (kleine aanpassingen voor bevestiging strengen voorpony en lange leidsels) en je kunt de voorpony ook een dubbelspantuig op leggen.

4) Als je een dubbelspan tuig heb heb je dan ook een links en rechts tuig?
Ja, er zit inderdaad verschil in links en rechts. De ring aan het borsttuig (zit er bij een enkelspantuig niet aan) zit naar een kant toe stevig vastgenaaid, de buitensingel zit aan de binnenzijde vastgenaaid aan het borsttuig. Ook zijn de binnenstrengen korter en stomp aangespitst.

5) Ook is de kar die we hebben niet zo heel erg groot, als je daar 2 shetjes voor zou zetten zou den de shetlanders breeder zijn dan de kar zelf. is dit erg? Erg is een groot woord maar erg mooi is het natuurlijk niet. Ook zag ik dat er geen rem op zat. Dit kan toch wel eens erg makkelijk zijn en veilig.

6) De shetlanders zijn beide voor de kar beleerd zonder oog kleppen. Als ze naast elkaar rijden willen ze elkaar nog wel is speels bijten. Kunnen we ze zo met zijn tweeen voor de kar zetten zonder oogkleppen of zouden ze dan gaan spelen en bijten en is met oog kleppen handiger en veiliger? (wij rijden liever zonder oog kleppen.) Paarden of ponies die je gebruikt moeten luisteren. Of ze nu voor de kar staan of onder het zadel maakt niet uit. Daarbij hoort dus niet dat ze met elkaar liggen klooien. Dit moet je nooit tollereren. Het is zelfs gevaarlijk omdat ze met de bitten en leidsels kunnen blijven haken of het hoofdstel aftrekken.. Maar los daarvan heb je hiervoor geen oogkleppen nodig om je ponies daarvoor te beschermen.

7) Ook vroeg ik me af of je altijd de zelfde pony aan dezelfde kant hebt staan. We zullen in het begin Polly de wat ouder shet aan de buitenkant zetten maar is het ook handig voor de pony's om ze af en toe is om te wisselen of gewoon laten staan als het goed gaat?
Meestal is het makkelijker om aan het begin om de ervaren pony rechts te zetten en de minder links. Zo heb je de groene onder de zweep lopen (wanneer je houding goed is op de bok), de linker ponie op de weg langs een eventuele slootkant zodat je daar niet zomaar in zou rijden en je groom die normaal altijd links langs de wagen en pony's loopt is dan direct er bij. Wanneer je de africhtingsfase gehad hebt is het zaak om de pony's vaak om te spannen. De ene keer links en de volgende rechts. Dit omdat ze zich anders te eenzijdig gaan ontwikkelen en je daar later problemen mee gaat krijgen.

Hoop dat jullie ons een beetje opweg kunnen helpen naar onse droom Knipoog Clown

Ik denk dat het goed is dat jullie je eerst nog eens verder gaan verdiepen in het tweespan rijden. Er komt nog best wat bij kijken om het allemaal goed te doen. En als je het voor de eerste doet dan kun je er beter een ervaren iemand bij halen die je kan helpen het tuig op maat te maken en ze naast elkaar te rijden. Voor het tandemen geld het zelfde.
Veel plezier!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:59

André je bent geweldig!!

De enige aanvulling/herhaling die ik heb: Ga je eerst asjeblieft meer in het tweespanrijden verdiepen. Een mencursus voor 2span is helemaal geen gek idee.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:42

Sjonniej schreef:
André je bent geweldig!!

Dank je. Afbeelding
Je bent zelf ook niet zo verkeerd! Afbeelding

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 15:06

Bedankt voor je antwoorden!

We zijn nu druk bezig ons in het mennen te verdiepen. Het is ook niet zo dat ze meteen morgen in het dubbelspan staan Knipoog

Er zit nu inmiddels al wel een rem op de kar dus dat probleem is opgelost. (de foto's zijn al aardig oud toen zat er nog geen rem op de kar)

Verder is het eigenlijk helemaal niet de bedoeling om in tandem te gaan rijden maar ik vroeg me gewoon af of dat ook kon.

De vraag met of links en rechts tuig had bedoelde ik meer of je ook tuig had met meerder borst ringen zodat het niet uit maakt of die links of rechts staat. Ik wist wel dat het aan de borst ring lag maar volgends mij heb ik ook tuig met 2 of 3 borst ringen gezien.

Voor men lessen zijn we druk aan het kijken maar hebben nog niet echt wat gevonden.

We zijn zeker niet van plan om ze zo morgen ineens in het dubbel span te zetten en ook halen we er een ervaren iemand bij.

Echt we gaan voorzichtig te werk en zijn ons nu eerst aan het verdiepen in het dubbelspan voor dat we ze daadwerkelijk er in zetten.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 08:50

In principe heeft links en rechts een eigen tuig. De buitensingel bij een span kan nl (meestal) maar aan 1 kant open en dicht. Dit moet altijd de buitenkant zijn dus. Als je tuig dubbele ringen heeft maakt het allemaal niet zo gek veel uit. Als je tuig maar 1 ring heeft, heeft links en rechts dus een eigen tuig.
De evtentuele 3e ring aan het borsttuig is om de springriem aan te bevestigen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:32

Citaat:
Meestal is het makkelijker om aan het begin om de ervaren pony rechts te zetten en de minder links. Zo heb je de groene onder de zweep lopen (wanneer je houding goed is op de bok), de linker ponie op de weg langs een eventuele slootkant zodat je daar niet zomaar in zou rijden en je groom die normaal altijd links langs de wagen en pony's loopt is dan direct er bij

Wow, hier zitten ook voor mij nog een paar dingen in waar ik nog niet bij stil had gestaan. Zoals de groene onder de zweep hebben en de groom aan de goede kant ... Ik stond er wél bij stil dat de groene het verkeer aan zijn kant kreeg en dus altijd nog het ervaren paard moet wegduwen als hij wegspring én in ons geval dat de groene op de bolle kant van de weg loopt. Handig, want hij is nog wat kleiner. Maar die andere twee, nooit aan gedacht!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:31

Of juist de onervaren rechts; Dan ziet hij zelf de sloot, voordat hij de ander erin duwt. En hij moet eerst door de ander heen voordat hij het spul de weg/voor een auto optrekt.
Voor allebei is wat te zeggen Lachen

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:09

Nog een voordeeltje van links is dat je meestal rechts op de bokt zit en het jonge paard, mocht ie slaan, je er dus niet achter zit. Plus dat een paard gewent is dat zijn geleider links loopt en dit dan ook het geval is. Tong uitsteken

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:25

Mooi zo;-) Houden we dit nog even vol. Vorig jaar hebben we weleens omgespannen, maar toen we in het bos kwamen en er van die echte karrensporen waren, werd het verschil van bijna 10 cm tussen de paarden écht te groot. Die grote liep in het midden op het hoge stuk en die kleine werd écht klein;-)

Gisteren trouwens gemeten. In augustus was kleintje 163,5 en gisteren ruim 1.67. Ze schelen dus nu nog maar 4,5 centimer!