Mijn vriendin en ik hebben beiden een shetlander.
Die van mij is zwart, 19 jaar, 1.07 hoog en loopt al meer dan 10 jaar voor de kar.
De shetlander van mijn vriendin is een vosje, 5 jaar, 1.03 hoog en loopt net een jaar voor de kar.
Ik heb zelf een kar en een enkelspan tuig. Mijn vriendin heeft niks. (als we met haar pony mennen gebruiken we mijn tuig en kar of sulky.)Nu leek het ons een leuk idee om ze beiden voor een 2span te zetten. We hadden daar alleen een paar vraagjes over en waar kun je die nu beter vragen dan hier op bokt?
Op marktplaats hebben we al een langboom gevonden en nu willen we nog opzoek naar een tuig.
1) Maar we vroegen ons af of je van 2 enkelspannen tuig ook 1 2span tuig kon maken.
Er zijn tuigen in de handel waarmee dat wel kan inderdaad maar dat is bij jullie tuig niet het geval2) en kun je 1 dubbelspan tuig ook gebruiken als je met 1 pony gaat mennen.
Nee3) Heb je met tandem rijden ook ander tuig nodig?
Volgens mij ben je erg optimistisch. Tandem rijden is een vak wat je niet zo makkelijk ff doet. Maar goed, wanneer je zelf denkt over dat talent te beschikken dan kun je dit met 2 enkelspantuigen doen (kleine aanpassingen voor bevestiging strengen voorpony en lange leidsels) en je kunt de voorpony ook een dubbelspantuig op leggen.4) Als je een dubbelspan tuig heb heb je dan ook een links en rechts tuig?
Ja, er zit inderdaad verschil in links en rechts. De ring aan het borsttuig (zit er bij een enkelspantuig niet aan) zit naar een kant toe stevig vastgenaaid, de buitensingel zit aan de binnenzijde vastgenaaid aan het borsttuig. Ook zijn de binnenstrengen korter en stomp aangespitst.5) Ook is de kar die we hebben niet zo heel erg groot, als je daar 2 shetjes voor zou zetten zou den de shetlanders breeder zijn dan de kar zelf. is dit erg?
Erg is een groot woord maar erg mooi is het natuurlijk niet. Ook zag ik dat er geen rem op zat. Dit kan toch wel eens erg makkelijk zijn en veilig.6) De shetlanders zijn beide voor de kar beleerd zonder oog kleppen. Als ze naast elkaar rijden willen ze elkaar nog wel is speels bijten. Kunnen we ze zo met zijn tweeen voor de kar zetten zonder oogkleppen of zouden ze dan gaan spelen en bijten en is met oog kleppen handiger en veiliger? (wij rijden liever zonder oog kleppen.)
Paarden of ponies die je gebruikt moeten luisteren. Of ze nu voor de kar staan of onder het zadel maakt niet uit. Daarbij hoort dus niet dat ze met elkaar liggen klooien. Dit moet je nooit tollereren. Het is zelfs gevaarlijk omdat ze met de bitten en leidsels kunnen blijven haken of het hoofdstel aftrekken.. Maar los daarvan heb je hiervoor geen oogkleppen nodig om je ponies daarvoor te beschermen. 7) Ook vroeg ik me af of je altijd de zelfde pony aan dezelfde kant hebt staan. We zullen in het begin Polly de wat ouder shet aan de buitenkant zetten maar is het ook handig voor de pony's om ze af en toe is om te wisselen of gewoon laten staan als het goed gaat?
Meestal is het makkelijker om aan het begin om de ervaren pony rechts te zetten en de minder links. Zo heb je de groene onder de zweep lopen (wanneer je houding goed is op de bok), de linker ponie op de weg langs een eventuele slootkant zodat je daar niet zomaar in zou rijden en je groom die normaal altijd links langs de wagen en pony's loopt is dan direct er bij. Wanneer je de africhtingsfase gehad hebt is het zaak om de pony's vaak om te spannen. De ene keer links en de volgende rechts. Dit omdat ze zich anders te eenzijdig gaan ontwikkelen en je daar later problemen mee gaat krijgen.Hoop dat jullie ons een beetje opweg kunnen helpen naar onse droom
Ik denk dat het goed is dat jullie je eerst nog eens verder gaan verdiepen in het tweespan rijden. Er komt nog best wat bij kijken om het allemaal goed te doen. En als je het voor de eerste doet dan kun je er beter een ervaren iemand bij halen die je kan helpen het tuig op maat te maken en ze naast elkaar te rijden. Voor het tandemen geld het zelfde.
Veel plezier!