Ik heb sinds een paar maand een bijrijdpaard. Na ongeveer anderhalf jaar niet te hebben gereden door verschillende omstandigheden vond ik het geweldig om weer te kunnen beginnen met rijden. Toen ik voor het eerst weer op een paard zat besefte ik pas hoe ik het gemist had.
Ik ben geen natural. En de bedoeling was om dressuur te gaan rijden met dit paard.
Maar nu ik dat doe, denk ik eigenlijk, waar ben ik in godsnaam mee bezig?!

Ik heb niet eens een band met het paard. Het paard luistert naar mij, maar is bovenal een enorme kluns en loopt je zo omver als je er niet verdacht op bent. Ze let totaal niet op je. Ze denkt dus dat zij de leider is. Even een voorbeeldje, bepaalde mensen kunnen haar niet meenemen naar de bak, want dan gaat ze heel hoog steigeren. Ze weet precies bij wie ze dit wel en niet kan doen. Bij mij doet ze het niet (één keer heeft ze het wel gedaan, ze had toen 's nachts in de stal gestaan en ik wilde haar vanuit de stal direct meenemen naar de bak. Ze had toen dus wat energie te veel. Maar dan nog is het natuurlijk niet goed dat ze dat flikt).
Ik heb ook het gevoel dat ze het dressuurrijden helemaal niks aan vindt. Ze is zowieso liever lui dan moe. Behalve op bepaalde dagen, vooral als het bijvoorbeeld slecht weer is, dan is ze net een kanon (zoals ik hier boven dus zei). Oja en op buitenrit hoeft ze maar één eng dingetje te zien en het is direct wegracen, en er is geen houden meer aan, vooral natuurlijk richting huis.
Mijn gevoel zegt nu dus dat ik moet stoppen met dressuurrijden. Ik doe er zowel mezelf als het paard geen plezier mee.
Ik wil dolgraag bezig met NH, parelli, whatever. Iets in die richtingen!
Als ik goed nadenk is dat eigenlijk ook wat ik altijd al wou. Vroeger, bij mijn verzorgpony's speelde ik al na wat ik Monty Roberts op de videobanden zag doen, en het werkte.

Maar nu weet ik dus gewoonweg niet waar ik moet beginnen. Ik weet alleen, dat hoe stom het ook klinkt, vanaf vandaag alles anders zal gaan worden.

Moet ik een boek kopen, of moet ik op internet lezen, hoe zit het met die parelli paketten, kan ik ergens lessen volgen met dit paard en zo ja wáár kan dat?
Ik wil gewoon alles weten. Zou het echt mogelijk zijn, dat ik, met dít paard, ver kan komen? Dat we echt en band zullen krijgen, en, dat wij ooit op een dag, rustig met een touwhalstertje door het bos rijden?