Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Perrokai schreef:Ik heb sinds tweeenhalvemaand mijn eerste eigen paard. Dat paard is zowel aangespannen als bereden, maar ik vermoed de laatste 1, 2 jaar meer aangespannen. Hij zou een gevoelige mond hebben en dus heb ik een heeel zacht bit gekocht. Daar loopt hij doorheen volgens de instructrice.
A10: Eerst zelf ondervinden of hij daadwerkelijk een gevoelige mond heeft. Dus gewone Liverpool erin en kijken hoe hij reageert. Vandaar uit kun je het bit aanpassen. Anders kost het je handen met geld.
Ook heeft hij de neiging te gaan draven alsof hij ingespannen staat, hoofd in de lucht, knieen optrekkend, rug wegdrukken en gaan als de brandweer. Aan de teugels trekken werkt dus niet dan gaat hij juist harder.
A10: Blijkbaar is hij toch niet zo gevoelig als verteld. Hang anders het bit een gaatje lager en/of de kinketting een gat strakker.
Hij had altijd een liverpoolstang in en nu heb ik dus een wat scherper bustrens gekocht, ook daar loopt hij doorheen maar ik heb geen zin nog verder te gaan met scherpe bitten.
A10: Toch maar een Liverpool proberen
Nu doet hij dit niet constant natuurlijk, hij schijnt ook M dressuur te hebben gelopen.
Herkent iemand dit, is het moeilijk een paard aangespannen en gewoon te bereiden ? Dressuur hoeft niet het is een recratiepaard voor mij. heeft iemand nog tips ?
A10: Weer schijnt, blijkbaar weet je nog niet zoveel over dit paard. Dus dat wordt gewoon een kwestie van uitproberen.
Bijna alle menpaarden worden normaal dresuurmatig op een trens ohz gereden. Levert doorgaans geen enkel probleem op.
Dressuur is de basis, ook voor een recreatiepaard, dus daar zou ik meer aan gaan werken Succes! .
Perrokai schreef:Als dat je idee van aangespannen rijden is, heb je het helemaal misIk heb sinds tweeenhalvemaand mijn eerste eigen paard. Dat paard is zowel aangespannen als bereden, maar ik vermoed de laatste 1, 2 jaar meer aangespannen. Hij zou een gevoelige mond hebben en dus heb ik een heeel zacht bit gekocht. Daar loopt hij doorheen volgens de instructrice.
Ook heeft hij de neiging te gaan draven alsof hij ingespannen staat, hoofd in de lucht, knieen optrekkend, rug wegdrukken en gaan als de brandweer. Aan de teugels trekken werkt dus niet dan gaat hij juist harder. Hij had altijd een liverpoolstang in en nu heb ik dus een wat scherper bustrens gekocht, ook daar loopt hij doorheen maar ik heb geen zin nog verder te gaan met scherpe bitten.
Nu doet hij dit niet constant natuurlijk, hij schijnt ook M dressuur te hebben gelopen.
Herkent iemand dit, is het moeilijk een paard aangespannen en gewoon te bereiden ? Dressuur hoeft niet het is een recratiepaard voor mij. heeft iemand nog tips ?
Echwel schreef:Als dat je idee van aangespannen rijden is, heb je het helemaal mis
tamary schreef:Probeer het anders eens zonder bit. En laat je tuig en de rug van je paard nakijken.
tamary schreef:Probeer het anders eens zonder bit. En laat je tuig en de rug van je paard nakijken.
Albertine_N schreef:tamary schreef:Probeer het anders eens zonder bit. En laat je tuig en de rug van je paard nakijken.
Kan, natuurlijk. Maar dit paard klinkt mij meer als een dramkont-met-een-niet-erg-zachte-mond.
Perrokai schreef:Als je een paard koopt, tenzij je het paard daarvoor al kende, zijn er natuurlijk altijd wat aspecten die je niet weet. Nml. een verkoper geeft er geel jaarverslag bij of noemt alle nadeeltjes op. Je zal dan zelf toch altijd tegen een aantal dingetjes aanlopen die je niet wist van tevoren, tenzij je enorm geluk hebt.
Verder is het geen enorm probleem. Ik zoek alleen naar mensen die het herkennen, als het bestaat, en die mischien tips kunnen geven. Met dressuurmatig gereden (ik heb nog totaal geen verstand van mennen) bedoel je dan dressuurmatig gemend of bereden. Hier in Duitsland hebben ze het nml. ook over dressuurmatigmennen. Wat ik bedoelde is dressuurmatig bereden "M" staat er in zijn papieren en is er verteld.
A10: Dressuur is dressuur. Of je het ohz, voor de wagen of onder water doet. Is allemaal één pot nat
Mij werd ook verteld dat ik eens moest proberen te rijden met een liverpool, dus ik naar de ruitersportzaak waarvan de eigenaar een grote friesenfokker en menner is. Hij zei, nee moet je niet doen, is veel te hard en krijg je misschien nog meer problemen dan dat je nu hebt. En raadde me dus deze scherpere dubbelgebroken bustrens aan.
A10: ohz of voor de wagen? OHZ een trens. Voor de wagen een Liverpool
Ik heb een wagen, tuig etc. maar geen enkele ervaring met mennen en wacht dus tot de cursus in het voorjaar begint. Jullie hier in dit Topic weten natuurlijk veel meer dan ik. Een paard voor de kar gebruikt zijn lichaam toch heel anders dan een paard wat bereden wordt ?
A10: nope
Loopt toch ook heel anders ?
Is het moeilijk voor het paard om om te schakelen daar tussen ?
Een tuigpaard heeft toch ook andere bespiering ?
A10: Een tuigpaard is iets heel anders dan een menpaard. Dat is net zo'n verschil tussen een dressuurpaard en een endurancepaard.
En nee inderdaad ik weet nog helemaal niets over aangespannen rijden dus......vandaar dat ik hier mijn vragen stel...
A10: En wij ze beantwoorden
Albertine_N schreef:Echwel schreef:Als dat je idee van aangespannen rijden is, heb je het helemaal mis
Aangespannen misschien nog wel, maar met mennen heeft dat niks te maken.
Perrokai schreef:Aan de teugels trekken werkt dus niet dan gaat hij juist harder. Dressuur hoeft niet het is een recratiepaard voor mij. heeft iemand nog tips ?
Perrokai schreef:Een paard voor de kar gebruikt zijn lichaam toch heel anders dan een paard wat bereden wordt ? Loopt toch ook heel anders ? Is het moeilijk voor het paard om om te schakelen daar tussen ? Een tuigpaard heeft toch ook andere bespiering ?
Perrokai schreef:Dat bedoel ik dus Albertine, ik weet er duidelijk niets van, niet eens het verschil tussen een tuigpaard en een menpaard. Tuigpaard is paard wat nooit bereden wordt ???? Menpaard is paard wat bereden wordt maar ook gemend ? Ik doe maar een gokje..![]()
Ik kan wel de hele tijd deze smilie erachter zetten maar jullie zullen mijn gebrek aan ervaring nu wel opgemerkt hebben toch ?

Echwel schreef:viewtopic.php?f=21&t=703219
viewtopic.php?f=21&t=701883
hier een paar voorbeelden maar er staan er nog veel meer
Perrokai schreef:Komt de oude eigenaar hem aanspannen?Ik denk dat er ook een beetje mee rond gereden is, daar kom ik van de zomer ook achter want dan komen ze hier hem bezoeken en aangespannen te rijden.....dan weet ik nu alvast waar ik op moet letten iig.