[AR] Paard is meer mee gemend, nu weer bereden, iemand ervaring ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Paard is meer mee gemend, nu weer bereden, iemand ervaring ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 12:58

Ik heb sinds tweeenhalvemaand mijn eerste eigen paard. Dat paard is zowel aangespannen als bereden, maar ik vermoed de laatste 1, 2 jaar meer aangespannen. Hij zou een gevoelige mond hebben en dus heb ik een heeel zacht bit gekocht. Daar loopt hij doorheen volgens de instructrice.
Ook heeft hij de neiging te gaan draven alsof hij ingespannen staat, hoofd in de lucht, knieen optrekkend, rug wegdrukken en gaan als de brandweer. Aan de teugels trekken werkt dus niet dan gaat hij juist harder. Hij had altijd een liverpoolstang in en nu heb ik dus een wat scherper bustrens gekocht, ook daar loopt hij doorheen maar ik heb geen zin nog verder te gaan met scherpe bitten.
Nu doet hij dit niet constant natuurlijk, hij schijnt ook M dressuur te hebben gelopen.
Herkent iemand dit, is het moeilijk een paard aangespannen en gewoon te bereiden ? Dressuur hoeft niet het is een recratiepaard voor mij. heeft iemand nog tips ?

A10

Re: Paard is meer mee gemend, nu weer bereden, iemand ervaring ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:13

Perrokai schreef:
Ik heb sinds tweeenhalvemaand mijn eerste eigen paard. Dat paard is zowel aangespannen als bereden, maar ik vermoed de laatste 1, 2 jaar meer aangespannen. Hij zou een gevoelige mond hebben en dus heb ik een heeel zacht bit gekocht. Daar loopt hij doorheen volgens de instructrice.

A10: Eerst zelf ondervinden of hij daadwerkelijk een gevoelige mond heeft. Dus gewone Liverpool erin en kijken hoe hij reageert. Vandaar uit kun je het bit aanpassen. Anders kost het je handen met geld.

Ook heeft hij de neiging te gaan draven alsof hij ingespannen staat, hoofd in de lucht, knieen optrekkend, rug wegdrukken en gaan als de brandweer. Aan de teugels trekken werkt dus niet dan gaat hij juist harder.

A10: Blijkbaar is hij toch niet zo gevoelig als verteld. Hang anders het bit een gaatje lager en/of de kinketting een gat strakker.

Hij had altijd een liverpoolstang in en nu heb ik dus een wat scherper bustrens gekocht, ook daar loopt hij doorheen maar ik heb geen zin nog verder te gaan met scherpe bitten.

A10: Toch maar een Liverpool proberen

Nu doet hij dit niet constant natuurlijk, hij schijnt ook M dressuur te hebben gelopen.
Herkent iemand dit, is het moeilijk een paard aangespannen en gewoon te bereiden ? Dressuur hoeft niet het is een recratiepaard voor mij. heeft iemand nog tips ?

A10: Weer schijnt, blijkbaar weet je nog niet zoveel over dit paard. Dus dat wordt gewoon een kwestie van uitproberen.

Bijna alle menpaarden worden normaal dresuurmatig op een trens ohz gereden. Levert doorgaans geen enkel probleem op.

Dressuur is de basis, ook voor een recreatiepaard, dus daar zou ik meer aan gaan werken Succes!
.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:31

Perrokai schreef:
Ook heeft hij de neiging te gaan draven alsof hij ingespannen staat, hoofd in de lucht, knieen optrekkend, rug wegdrukken en gaan als de brandweer. Aan de teugels trekken werkt dus niet dan gaat hij juist harder. Hij had altijd een liverpoolstang in en nu heb ik dus een wat scherper bustrens gekocht, ook daar loopt hij doorheen maar ik heb geen zin nog verder te gaan met scherpe bitten.
Als dat je idee van aangespannen rijden is, heb je het helemaal mis
Ook aangespannen moeten ze nagefelijk en ontspannen over de rug lopen.
Dus dat probleem heeft meer te maken met de manier waarop door de rijder gereden heeft, dan met aanspannen in het algemeen\.

Dit kun je een heel stuk gaan oplossen door aan 2 longeerlijnen te gaan longeren, en je hier dus de onspanning kunt gaan zoeken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:37

Probeer het anders eens zonder bit. En laat je tuig en de rug van je paard nakijken.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:38

Echwel schreef:

Aangespannen misschien nog wel, maar met mennen heeft dat niks te maken.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:39

tamary schreef:
Probeer het anders eens zonder bit. En laat je tuig en de rug van je paard nakijken.

Kan, natuurlijk. Maar dit paard klinkt mij meer als een dramkont-met-een-niet-erg-zachte-mond.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:58

tamary schreef:

En dan verongelukken, sorry hoor maar paard moet eerst eens leren ontspannen te lopen, voordat je andere kunstjes moet gaan doen.
Ontspanning leren dmv longeren is gewoon voor ieder paard heel belangrijk.

En A10 iedereen noemt mennen aanspannen(helaas) vandaar dat ik geen zin had om het te verbeteren.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 14:06

Als je een paard koopt, tenzij je het paard daarvoor al kende, zijn er natuurlijk altijd wat aspecten die je niet weet. Nml. een verkoper geeft er geen jaarverslag bij of noemt alle nadeeltjes op. Je zal dan zelf toch altijd tegen een aantal dingetjes aanlopen die je niet wist van tevoren, tenzij je enorm geluk hebt.
Verder is het geen enorm probleem. Ik zoek alleen naar mensen die het herkennen, als het bestaat, en die mischien tips kunnen geven. Met dressuurmatig gereden (ik heb nog totaal geen verstand van mennen) bedoel je dan dressuurmatig gemend of bereden. Hier in Duitsland hebben ze het nml. ook over dressuurmatigmennen. Wat ik bedoelde is dressuurmatig bereden "M" staat er in zijn papieren en is er verteld.
Mij werd ook verteld dat ik eens moest proberen te rijden met een liverpool, dus ik naar de ruitersportzaak waarvan de eigenaar een grote friesenfokker en menner is. Hij zei, nee moet je niet doen, is veel te hard en krijg je misschien nog meer problemen dan dat je nu hebt. En raadde me dus deze scherpere dubbelgebroken bustrens aan.
Ik heb een wagen, tuig etc. maar geen enkele ervaring met mennen en wacht dus tot de cursus in het voorjaar begint. Jullie hier in dit Topic weten natuurlijk veel meer dan ik. Een paard voor de kar gebruikt zijn lichaam toch heel anders dan een paard wat bereden wordt ? Loopt toch ook heel anders ? Is het moeilijk voor het paard om om te schakelen daar tussen ? Een tuigpaard heeft toch ook andere bespiering ?

En nee inderdaad ik weet nog helemaal niets over aangespannen rijden dus......vandaar dat ik hier mijn vragen stel... Bloos
Laatst bijgewerkt door Perrokai op 04-02-07 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 14:11

tamary schreef:

Zonder bit ? wat rijden of aanspannen ? Rijden kan nu echt niet dat zou gevaarlijk worden, hij is nml. niet bepaald rustig en zal gelijk de situatie misbruiken. Het ligt niet aan het berijden door zijn vorige eigenaresse iig. het zou wel aan mij kunnen liggen, dat wel.
Tuig heb ik nog niet gebruikt, zadel e.d. is nagekeken en is prima, rug wordt nog nagekeken, maar hier is niemand die over zijn rug begint, op bokt wel, waarom vraag ik me af, waarom zou het zijn rug zijn, en stel dat zijn rug ok is bevonden, wat dan ?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 14:14

Albertine_N schreef:
tamary schreef:

Kan, natuurlijk. Maar dit paard klinkt mij meer als een dramkont-met-een-niet-erg-zachte-mond.

Ja klopt is het ook, met ook nog eens een bereconditie dus geeft niet snel op. Hij is wel mild hoor verder maar voor de kar of hij dan anders is kom ik dus pas in het voorjaar achter....

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:15

Perrokai schreef:
Als je een paard koopt, tenzij je het paard daarvoor al kende, zijn er natuurlijk altijd wat aspecten die je niet weet. Nml. een verkoper geeft er geel jaarverslag bij of noemt alle nadeeltjes op. Je zal dan zelf toch altijd tegen een aantal dingetjes aanlopen die je niet wist van tevoren, tenzij je enorm geluk hebt.
Verder is het geen enorm probleem. Ik zoek alleen naar mensen die het herkennen, als het bestaat, en die mischien tips kunnen geven. Met dressuurmatig gereden (ik heb nog totaal geen verstand van mennen) bedoel je dan dressuurmatig gemend of bereden. Hier in Duitsland hebben ze het nml. ook over dressuurmatigmennen. Wat ik bedoelde is dressuurmatig bereden "M" staat er in zijn papieren en is er verteld.

A10: Dressuur is dressuur. Of je het ohz, voor de wagen of onder water doet. Is allemaal één pot nat Knipoog

Mij werd ook verteld dat ik eens moest proberen te rijden met een liverpool, dus ik naar de ruitersportzaak waarvan de eigenaar een grote friesenfokker en menner is. Hij zei, nee moet je niet doen, is veel te hard en krijg je misschien nog meer problemen dan dat je nu hebt. En raadde me dus deze scherpere dubbelgebroken bustrens aan.

A10: ohz of voor de wagen? OHZ een trens. Voor de wagen een Liverpool

Ik heb een wagen, tuig etc. maar geen enkele ervaring met mennen en wacht dus tot de cursus in het voorjaar begint. Jullie hier in dit Topic weten natuurlijk veel meer dan ik. Een paard voor de kar gebruikt zijn lichaam toch heel anders dan een paard wat bereden wordt ?

A10: nope

Loopt toch ook heel anders ?

Is het moeilijk voor het paard om om te schakelen daar tussen ?

Een tuigpaard heeft toch ook andere bespiering ?

A10: Een tuigpaard is iets heel anders dan een menpaard. Dat is net zo'n verschil tussen een dressuurpaard en een endurancepaard.

En nee inderdaad ik weet nog helemaal niets over aangespannen rijden dus......vandaar dat ik hier mijn vragen stel... Bloos

A10: En wij ze beantwoorden Tong uitsteken

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 14:16

Albertine_N schreef:
Echwel schreef:

Aangespannen misschien nog wel, maar met mennen heeft dat niks te maken.

Kun je dat iets verder toelichten hoe jij dat ziet ? Sorry gebrek aan inzicht en ervaring van mij....

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 14:21

Dat bedoel ik dus Albertine, ik weet er duidelijk niets van, niet eens het verschil tussen een tuigpaard en een menpaard. Tuigpaard is paard wat nooit bereden wordt ???? Menpaard is paard wat bereden wordt maar ook gemend ? Ik doe maar een gokje.. Bloos
Ik kan wel de hele tijd deze smilie erachter zetten maar jullie zullen mijn gebrek aan ervaring nu wel opgemerkt hebben toch ? Knipoog

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:24

Perrokai schreef:
Aan de teugels trekken werkt dus niet dan gaat hij juist harder. Dressuur hoeft niet het is een recratiepaard voor mij. heeft iemand nog tips ?

Je schrijft dat dressuur niet hoeft maar je moet dit toch dressuurmatig oplossen.

(Hard) aan de teugels trekken is nooit een goede optie om een paard te laten stoppen. Paard zal alleen maar gaan proberen aan de druk te ontkomen door juist ja harder te gaan.
Geef een ophouding laat los en geef dan nog een ophouding. Grootste gedeelte moet je eigenlijk met je zit doen en niet met je teugels.

Als het paard dat niet gewend is kan het dus iets langer duren dan gebruikelijk voordat het paard stilstaat maar dat is wel de enige manier waarop hij op steeds lichtere hulpen leert te reageren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:27

Tuigpaardensport is geen mensport
Mennen wordt onder verstaan, dressuur vaardigheid marathon..
Tuigpaardensport is heel anders.

Ook tuigpaarden worden bereden.
Paard voor de wagen spannen heeft niets te maken dat ze niet ohz worden gereden.

Zeker menpaarden worden vaak ohz gereden.

Als je even de pagina's hier bij ar doorkijkt zie je heel veel antwoorden ivm ,dressurrijden en mennen..

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:28

Perrokai schreef:
Een paard voor de kar gebruikt zijn lichaam toch heel anders dan een paard wat bereden wordt ? Loopt toch ook heel anders ? Is het moeilijk voor het paard om om te schakelen daar tussen ? Een tuigpaard heeft toch ook andere bespiering ?

dit verschil valt best mee, mijn paard loopt dressuurmatige voor de kar en onder het zadel en dit doet ze beide op hoog niveau dus het kan wel. verder moet een paard voor de kar ook gewoon zijn achterhand eronder brengen, nageeflijk worden. ik denk dat jij het idee hebt dat een paard voor de kar echt trekt en dus op z'n voorhand gaat lopen maar als het paard dressuur matige voor kar wordt gebruikt is dit niet het geval. uit jou verhaal blijkt echter dat je paard waarschijnlijk niet dressuur matige is gemend. ik denk dat het zowieso goed is om veel grondwerk te doen, dus longeren. daarmee kun je je paard zelf zien lopen en kun je je paard leren rustiger en ontspannen te worden, daar komt ook bij dat het ook een band schept om zo samen aan het werk te zijn. en vertrouwen tussen ruiter en paard is altijd de basis om vooruit te komen.
met een liverpool rijden lijkt me trouwens niet goed, het is een bit speciaal voor mennen, onder het zadel heb je andere hulpen die je bij het mennen niet hebt.

en een tuigpaard is een paard dat met knieactie rondjes door de baan loopt en een menpaard wordt in dressuur, vaardigehied en marathon gereden. dit heeft niks te maken met bereden of niet Knipoog

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:31

Perrokai schreef:
Dat bedoel ik dus Albertine, ik weet er duidelijk niets van, niet eens het verschil tussen een tuigpaard en een menpaard. Tuigpaard is paard wat nooit bereden wordt ???? Menpaard is paard wat bereden wordt maar ook gemend ? Ik doe maar een gokje.. Bloos
Ik kan wel de hele tijd deze smilie erachter zetten maar jullie zullen mijn gebrek aan ervaring nu wel opgemerkt hebben toch ? Knipoog

Bijna Tong uitsteken

Een menpaard is een (rijpaard gefokt)paard dat voor de (marathon)wagen loopt. Ofwel recreatief ofwel in wedstrijdverband. (dressuur, marathon, vaardigheid)
Een tuigpaard is een paard dat voor een showwagentje zo spectaculair mogelijk moet lopen.

Het zijn twee totaal verschillende diciplines.

Menpony:
Dressuur
Afbeelding

Marathon:
Afbeelding

Tuigpaard:
Afbeelding

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:31

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:33

Tuigpaard: wordt gebruikt voor de aangespannen sport, het tuigen: http://www.knhs.nl/news.asp?ID=8109&Pca ... omStyle=11
Menpaard: hiermee wordt gemend, dit is een geheel andere tak van sport. De manier van trainen voor deze paarden verschilt maar weinig van de dressuur ohz. Houding moet hetzelfde zijn, achterhand moet dragen, voorhand moet vrijkomen, alle 3 de gangen belangrijk. http://www.knhs.nl/news.asp?ID=8106&Pca ... omStyle=11

Jouw paard lijkt me meer een gevolg van iemand die alleen aan een losse teugel door het bos heeft gecrossed. Dit heeft weinig met het echte mennen te maken. Als je met een paard ohz ook alleen maar in volle draf/galop door het bos heen gaat, krijg je hetzelfde probleem. Jammer dat je er nu pas achter komt, ik wens je veel succes met het oplossen. Probeer je goed te ontspannen. Iedere keer weer opnieuw terugnemen en opnieuw beginnen. Vooral niet boos worden en terug gaan trekken.

De vergelijking in het algemeen tussen ohz - mennen is hier niet geheel van toepassing. Maar het grootste gedeelte van de MENpaarden wordt ook probleemloos ohz gereden, op een trens.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 14:40

Ok dat schept allemaal weer wat meer duidelijkheid voor mij. Ik dacht inderdaad dat het op trekken neerkwam en dus de voorhad meer ingezet werd. Hoe hij voor de kar gelopen heeft weet ik dus niet of dat dressuurmatig was of niet. Longeren doe ik iedere dag, grondwerk regelmatig, het duurt ook best lang voordat hij zich dan ontspant en daarna heeft hij nog enorm veel energie over. Dat van die liverpool en berijden dat zei die man dus ook, niet doen..
Ik moet er eens beter en langer naar gaan kijken want hier wordt meer gemend dan bereden. Wat mij opviel is bij rustige normale ritjes lopen de friesen van mijn achterbuurman ook dressuur, echt als ze gaan sjesen is de achterhand ver te zoeken....en lopen ze dan net als mijn paard "soms" doet, de knieen hoog optrekkend.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 14:44

Zoals al gezegt is met dit paard waarschijnlijk (iig de laatste tijd) aan een lang teugeltje door het bos gecrossed (al dan niet met een karretje er achter).

Mijn pony's lopen allemaal (wel niet op wereld nivo) voor de wagen en onder het zadel. Voor de wagen lopen de meeste op het moment ook wedstrijden en IBOP ik er ook mee (ohz en voor de wagen).

Ik zou gewoon beginngen je paard soepeler te maken en te laten ontspannen (zelf vind ik dit het makkelijks aan de dubbele longe) en vandaar uit weer verder werken naar wat jij er mee wil (dresuur, dresuur-matig mennen, buitenritjes, een sprongetje oid).

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 14:48

Dat was helemaal duidelijk met die foto's. Ja weet je het is misschien jammer dat ik er nu pas achterkom, maar ik pas me daar indien nodig aan of steek er meer moeite en tijd in om het voor elkaar te krijgen. Is tenslotte allemaal leuk en hobby. Ik had wel wensen toen ik een paard kocht maar geen eisen waar hij aan moest voldoen, op gezondheid en een goed vriendlijk karakter na dan....
Ik denk dat er ook een beetje mee rond gereden is, daar kom ik van de zomer ook achter want dan komen ze hier hem bezoeken en aangespannen te rijden.....dan weet ik nu alvast waar ik op moet letten iig.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 14:57

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:29

Heb je het paard voor het kopen ook bij de verkoper gereden?
En hoe was 'ie toen onder het zadel en wat voor bit had hij toen in?
Misschien dat dat je wat meer info. geeft...

Anders zou ik denk een poosje gaan longeren met een touwtje of dubbele longe, zodat hij weer leert om laag en ontspannen over de rug te lopen.
Als hij dat aan de longe weer doet kun je proberen of het onder het zadel ook weer beter gaat.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:08

Perrokai schreef:
Ik denk dat er ook een beetje mee rond gereden is, daar kom ik van de zomer ook achter want dan komen ze hier hem bezoeken en aangespannen te rijden.....dan weet ik nu alvast waar ik op moet letten iig.
Komt de oude eigenaar hem aanspannen?
In dat geval zou ik toch maar eens iemand uitnodigen die er echt verstand van heeft en als die man dan komt kun jij hem misschien nog wat voor doen. Een beetje hulp van een ervaren iemand kan wonderen doen, zeker wanneer je zelf er een goed gevoel voor hebt.