Dubbele longe/lange lijnen: nu verder!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Dubbele longe/lange lijnen: nu verder!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 13:19

De basics gaan hartstikke goed, maar ik wil wat meer kunnen doen vanaf de grond. Zijgangen e.d. en daar zoek ik wat begeleiding in, puur alleen op m'n eigen gevoel kom ik er niet echt uit.
Heb al wat dingen gehoord over de eventuele organisatie van een clinic, dat lijkt me heel interessant.

Iemand ervaring met een van deze boeken of andere aanraders?

http://www.mediaboek.nl/product/12139_P ... +der+Longe
http://www.mediaboek.nl/product/17017_H ... ngenarbeit
http://www.mediaboek.nl/product/13312_P ... n+der+hand
http://www.mediaboek.nl/product/16606_Long+Reining
http://www.mediaboek.nl/product/12136_D ... ngsmethode
http://www.mediaboek.nl/product/3860_Lu ... ng-Reining

Voor de duidelijkheid: het gaat me niet om NH-gerelateerd grondwerk...

regine

Re: Dubbele longe/lange lijnen: nu verder!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:39

Ik geef les in het werk aan de lange lijnen, maar ik zie dat je in het Gooi woont dus daar komen wel reiskosten bij.

hoe ver ben je met lange lijnen? Kun je gewoon de basis, stap draf galop zonder dat je achter je paard aan rent? En basis figuren als voltes, slangevoltes?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 15:11

Hoe bedoel je zonder erachteraan te rennen?

Ik werk 'm in een afgesloten cirkel aan de dubbele longe in stap, draf en galop (en tempowisselingen daarin) zonder problemen. Verwacht hier ook weinig problemen mee gewoon in de rijbaan. Van hand veranderen doet hij ook braaf via een S. Hij geeft er niks om als de lijn eens raar tegen z'n lijf aan komt.
En ik kan er in stap achter lopen over het erf ("mennen") zonder dat hij omdraait of andere gekke fratsen, in draf en galop heb ik dat nog niet geprobeerd Haha!

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:22

Bij lange lijnen werk is het de bedoeling dat je bij het binnenachterbeen meeloopt met je paard. Je stuurt het paard dus van achter en houdt de teugels ieder aan een zijkant van het paard. Het is de bedoeling dat jij gewoon normaal loopt, ook in draf en galop niet loopt te rennen maar in normale pas kan meekomen. Als in deze positie de basis goed is kun je beginnen met schouder binnen buiten wijken en zo rustig doorwerken naar travers of appuyementen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 15:48

Die positie lijkt me geen probleem, maar het is een paard van 1.80+ dat ruim beweegt... En dientengevolge toch wel aardig wat meters maakt in beweging. Ik zie het nog niet helemaal voor me hoe ik dat in draf en galop in normale pas kan volgen, of moet het echt zó sterk verzameld?
Draf gaat dan onderhand richting passage en dat lijkt me nog wat extreem. Of hij loopt te sjokken en dat is ook niet echt wenselijk lijkt me?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 23:14

Ben toch benieuwd naar het antwoord op bovenstaande Lachen

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:22

Ik was ff niet online, maar dan moet je inderdaad meer verzamelen... achter je paard aan rennen lijkt me nou niet echt rust creeeren in je werk aan de hand...

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:26

jammer dat je zo ver woond want ik ben ook opzoek naar les Bloos

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 19:23

ja Hoorn is wel een heel eind uit de buurt...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 19:38

mmm, nou ik zie het nog niet helemaal voor me hoor hoe ik 'm van de een op de andere dag zo op z'n gat moet zetten, vind ik niet fair tegenover m'n paard ook. Had gehoopt op wat meer praktisch uitvoerbare tips. 't is ook een wat ander type paard dan een lippizaner Knipoog

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:13

Je kunt hem voorbereiden aan de longe, steeds wat meer verzameling vragen. Je kunt uiteraard niet zo'n verzameling in 1 keer verwachten, zo iets moet naar toe gewerkt worden.
Ik gebruik bij CAp het woordje laaaangzaaaaam ervoor. Verbind er een commando aan en heb zelf veel geduld.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 19:22

Dat kent 'ie, want ik schakel heel veel, maar altijd korte stukjes. Zal wel eens kijken of ik dat kan uitbouwen... Het heeft geen haast Lachen
Overigens is "traag" en "verzameld" niet hetzelfde, maar dat zul jij ook wel weten Knipoog

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:49

Ik heb het volgens mij ook niet over traag gehad want dat heeft inderdaad niks met verzameling te maken Knipoog .
Zorg in je 'uitbouw' dat je paard wel zichzelf blijft dragen inderdaad, dat is het belangrijkste van het werk aan de lange lijnen. Je kunt al proberen om je paard wat dichterbij je te houden dan een normale volte waarom je longeert en dat zo uitbouwen. Probeer of je zelf steeds wat meer met hem mee kan lopen en probeer hem voor te zijn als ie versnelt, voel je dat aankomen dan maak je rustig een ophouding en ga je terug naar stap. Je loopt zelf een kleinere volte als je paard maar blijft ong. ter hoogte van zijn binnenachterbeen. Als je merkt dat je paard de verzameling op begint te pakken kun je proberen steeds iets dichter bij je paard te komen met het werk. Nog meer vragen... gewoon vragen Knipoog