Hoe beginnen bitloos rijden,...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marbel

Hoe beginnen bitloos rijden,...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 23:02

Ik ben niet perse bezig met NH, wel heb ik heel veel aan grondwerk gehad om een vertrouwensband met mijn paard op te bouwen, wat ik af en toe herhaal. Wel wil ik graag bitloos gaan rijden omdat me dit veel vriendelijker lijkt voor mijn paard, maar hoe begin je zoiets? Ik was van plan om eerst met bit en daaroverheen een halster met een touw te gaan proberen, zodat ik af en toe gewoon de teugels aan het bit los kan laten en kan kijken hoe hij hierop reageerd. daarna als dat allemaal goed gaat en hij is gewend wou ik een bitloos hoofdstel gaan aanschaffen, is dit de goede manier, of moet ik het anders aanpakken.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Anoniem

Re: Hoe beginnen bitloos rijden,...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:17

Op zich een prima manier. Maar je kunt meteen beginnen met alleen de teugels van het halster vast te houden. De teugels aan het bit kun je gewoon voor het zadel leggen en niet gebruiken. Die zijn er dan alleen 'voor het geval dat'.

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 23:53

Dankje, meteen helemaal bitloos leek me ook al een beetje te riskant Bloos)

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:58

Ik ben gewoon van de een op andere dag bitloos gaan rijden, in de bak dat wel, kan ze nl toch geen kant op Haha!

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 00:01

Da's waar en ik vetrouw er wel op dat het goed gaat, ik wil ook pas dit voorjaar beginnen want in de winter is niet de goeie tijd om iets nieuws te beginnen.

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 00:07

Winter? Waar? Clown

Heb er nu een paar x mee gereden, eerst een van een vriendin geleend en toen zelf maar een aangeschaft. Vind het super!

marbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 00:21

Nou ja winter!!! Ik bedoel als het weide seizoen weer begint dan is hij een stuk rustiger en dat lijkt me een goed moment om het te proberen. Het lijkt me gewoon heerlijk voor hem om zonder bit gereden te worden en ben dan ook erg benieuwd hoe hij erop reageerd.

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 00:31

Snap ook wel wat je bedoelt, was grapje Clown

Ik rij die van mijzelf ook niet bitloos, die kan nl ontzettend ploffen Haha! Maar ga het zeker ook bij hem een keer uitproberen.

Rij nu een volbloedje bitloos op advies van de fysio, de 1e keer gingen we wel heel hard de bak door maar kon gewoon remmen hoor Ja ze reageert er echt heel goed op.

Succes met je paardje!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:34

psst schreef:

Ik rij die van mijzelf ook niet bitloos, die kan nl ontzettend ploffen Haha! Maar ga het zeker ook bij hem een keer uitproberen.

Rij nu een volbloedje bitloos op advies van de fysio, de 1e keer gingen we wel heel hard de bak door maar kon gewoon remmen hoor Ja ze reageert er echt heel goed op.

Wat heeft een bit te maken met ploffen?? Oh ja, wacht even, met een bit kun je dusdanig spanning opbouwen dat een paard ploft.......
Maar alle flauwekul daargelaten, een optoming is zo vriendelijk of onvriendelijk als de hand die er mee omgaat. Ook bitloze optomingen kunnen erg onvriendeljk zijn.
Aantal punten om op te letten:
*Bitloos is meestal signaalrijden, dus losse teugel totdat je wat gaat vragen. Dan moet je dus wel durven loslaten!
*Het paard moet wel netjes in balans kunnen lopen, losse teugel mag niet betekenen dat je paard uit elkaar valt en geen ruggebruik meer heeft (= erg ONvriendelijk).
*Afhankelijk van welke optoming je gebruikt: laat die los als jij los laat? Als dat niet het geval is, is hij niet geschikt.

Succes met uitproberen. Inderdaad beginnen met dubbele optoming en op de bitloze gaan rijden, lukt het niet, kun je altijd terug naar het bekende bit.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:07

psst schreef:

Succes met je paardje!
huh Verward ploffen? wat bedoel je daarmee?