Clicker aanleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Poohbeer

Clicker aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 18:11

Hallo,

Hoe leren jullie je paard de clicker aan?

Mijn honden zijn ook clickergetraind, maar die hadden al na 4 clickjes door dat er lekkers volgt. Aziro is 2 en die snapt het na 20 keer clicken nog niet.

Zijn paarden langzamer hierin?

Een hond is natuurlijk een oppurtunist en als je een paard eten geeft is het onderdanig gedrag. Zit hierin het verschil van leren?

Mews

Re: Clicker aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:22

Een paard eten geven is juist geen onderdanig gedrag: Jij bent de leider en geeft aan je paard aan dat hij mag eten. In de kudde zie je dit ook wel: De kuddeleider bepaalt of het (nieuwe) paard aan de lekkerste malste stukjes gras of het kuil/hooi/biks mag zitten. Vandaar dat respect van je paard naar jou als basis ook zo belangrijk is. Als hij het voer brutaal uit je handen grist word het namelijk andersom.

Ik heb het bij mijn paard ongeveer een week geoefend en dan zo'n 3 of 4 keer, elke keer met 10 - 20 clicks + beloningen vlak achter elkaar volgend. Ik denk trouwens dat onze hond er ook lang over zou doen het te leren, ik heb het bij hem een stuk of 5 x gedaan en hij vond die click maar raar en eng klinken Nagelbijten / Gniffelen. (gelukkig kan het bij hem ook prima zonder, maar ik had hem net nieuw en bij me toen ik thuis was dus moest hem even gebruiken Bloos.)

Kijk ook eens bij de FAQ trouwens of de zoekfunctie, wie weet vind je nog wat. Lachen

_Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:45

Ik volg dit even Knipoog

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 21:21

Ik leer paarden de clicker in ong 20 minuten aan, vaak hebben ze het zelfs al sneller door, een enkeling merk ik heeft er iets langer voor nodig, maar langer dan een uur zeker niet.

Ik geef eerst een keer of 10-15 click+beloning. Daarna ga ik verder met wachten op de click, dit tot het paard iig door heeft dat als ik wachten zeg hij moet weg kijken. Bij een niet voergevoelig paard sla ik dit over omdat zo'n dier de interesse voor het voer direct verliest als hij het niet direct mag pakken. Daarna ga ik verder met targetten, bijv een pion of een cap. Na deze 3 oefeningentjes snapt het paard in vrijwel alle gevallen de clicker en reageert direct op het geluid.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:02

waar kan je zo een cliker kopen?

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 20:58

Taat schreef:

Ik heb een gewone clicker voor honden gekregen in de dierenwinkel.

Mijn pony aast overigens alleen op de beloning en let totaal niet op de clicker. Ik click ook eerst wel en geef daarna pas een beloning, maar als ik niet op pas zit ze met haar neus in mijn jaszak. Kan ik dan het beste een korte pauze inlassen (even een rondje wandelen door de bak) voor ik weer verder ga? Iemand tips? (ik zit ook nog in de "clicker aanleer fase")

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 10:52

Wel interessant zo'n methode maar weet zelf niet zo goed wat ik ermee moet.

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 17:07

Taat schreef:

okee ik wete nu dat ik zn clicker moet kopen in de dierenwinkel maar de prijs zijn die dingen een fortuin of is het onder de 10 € ?? Ik vraag dit omdat het me erg leuk lijkt om VD te doen Knipoog maar ik weet het nog niet allemaal zeker Schijnheilig

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:06

Die dingen kosten hooguit 5 euro, meestal veel minder. Ik verkoop ze voor 2 euro.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:07

Ik heb hem voor 5.. Gewoon bij dierenspeciaalzaak

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:12

Je moet het in het begin een paar dagen 4 keer per dag doen, ze noemen dat laden.Je neemt iets in je hand en die arm hangt naast je lichaam,als je paard naar je hand komt dan click je en dan geef je wat er in je hand zit.Leid je paard steeds af en click dan weer,doe dit ongeveer 15 keer per keer.Ik gebruikte daar voor appel of brood stukjes of winerpeen,toen hij het door had ben ik met de target stick begonnen, ook die had hij gelijk door.Als ik nu bij de stal kom loop ik op mijn tenen, en dan click ik 1 keer.Hij steekt dan meteen zijn hoofd buiten de stal.

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:02

Voor de wel bekende zakkenrollers is het consequent zijn zeer belangrijk. Alleen belonen op het moment dat het paard ( in dit geval) het gewenste gedrag vertoond. Je kunt bijv bij paarden die over gemotiveerd zijn, de training doen nadat ze een maaltijd gehad hebben. Ze zijn hierdoor half verzadigd maar de motivatie is nog aanwezig.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van: ''Als ik nu bij de stal kom loop ik op mijn tenen, en dan click ik 1 keer.Hij steekt dan meteen zijn hoofd buiten de stal''. ( niet vijandig bedoelt). De clicker is een secundaire versterker. Dit wil zeggen dat het signaal, de klik, het gewenste bedrag of actie beloond en gevolgd wordt door een beloning. De clicker is dus geen aandachts trekker ik zou dan eerder de voorkeur geven dat op het moment dat het paard zijn hoofd uit de box steekt een click geven en dan een beloning.

Succes!

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:04

Nog even een toevoeging...voor het over gemotiveerde paard of de zakken roller kun je ook meerdere keren clicken en dat pas de beloning geven. Dit werkt wel pas als de clicker goed geconditioneerd is. Je kunt er dan ook voor kiezen om pas te clicken als zijn/haard hoofd van je af gedraaid is.

Paaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:41

zoek op youtube had ik ook een goede video gevonden