[AR] Western en mennen kan dit samen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bertvr

Western en mennen kan dit samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 16:08

Ik ben echt geen wetstrijdt ruiter of zo maar ik wil ik wil mijn haflinger voor de kar en western beleren maar kan dit samen?

Arretje

Re: Western en mennen kan dit samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:29

Bertvr schreef:
Ik ben echt geen wetstrijdt ruiter of zo maar ik wil ik wil mijn haflinger voor de kar en western beleren maar kan dit samen?

Ik weet niet of het samen kan, ik denk het wel. Mijn Welsh Cob is onder het zadel western beleerd en staat nu voor de kar. Voor de kar is geen probleem, rijden weet ik niet want wij rijden er niet op.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:54

Hahaha, bind er een huifkar achter en ga heel hard racen. Ideale combinatie (ziet een westernfilm voor zich)

Ik denk dat het een kwestie van ervaren is. Gewoon uitproberen en samen met je instrukteur uiteindelijk oplossingen bedenken bij problemen.

tadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:38

Geen probleem hoor, western en mennen.
Ik heb twee appaloosa pony's, 1 van een meter en 1m van 1.42 die bijde zowel western als voor de kar lopen. ik heb er geen las van dat ze de omschakeling niet kan maken.
Het enigste waar je rekening mee moet houden is dat je stem comandos niet op elkaar gaan lijken. Dus als je ho zegt bij western en ze maakt een sliding stop. Haha denk niet dat je dat oor de karwilt, dus maak je een ander komando van.
Hier western onderdeel trail
Afbeelding
hier voor de kar
Afbeelding
Heb jammer genoeg geen foto van de pony van 142 voor de kar, maar wl een onder het zadel.
Afbeelding

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:03

Ik denk dat dit heel erg afhankelijk is van de manier waarop je deze takken van sport beoefent. Het is immers een feit dat de gwenste houding van een westernpaard totaal anders is dan de gewenste houding van een menpaard. Waardoor je dus ook een andere stijl van rijden hebt en je traint de spiergroepen anders.
Zolang je recreatief rijdt, heb je hier geen last van. Rijd je echt western- en menwedstrijden wordt het lastiger lijkt me.

Ik heb er zelf geen ervaring mee trouwens.

tadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:10

Sjonniej schreef:
Ik denk dat dit heel erg afhankelijk is van de manier waarop je deze takken van sport beoefent. Het is immers een feit dat de gwenste houding van een westernpaard totaal anders is dan de gewenste houding van een menpaard. Waardoor je dus ook een andere stijl van rijden hebt en je traint de spiergroepen anders.
Zolang je recreatief rijdt, heb je hier geen last van. Rijd je echt western- en menwedstrijden wordt het lastiger lijkt me.

Ik heb er zelf geen ervaring mee trouwens.

Wij rijden dus in alle twee takken dus ook wedstrijden, de meeste paarden kunnen die omschakeling goed maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:22

Er is zelfs een onderdeel Western Driving (wordt in NL geloof ik niet uitgeschreven, maar in de VS bestaat het wel)
Ik rijd mijn Paso ook Western, en daarnaast voor de wagen. Beide (nog) niet in wedstrijdverband, maar ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen, op basisniveau. Op topniveau zal het niet lukken, omdat de eisen aan een top-Westernknol toch wel erg specifiek zijn, en die voor een top-marathonknol idem dito.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 12:36

ja hoor dit kan prima ook op wedstrijdniveau. Ik rijdt western wedstrijden en manlief rijdt menwedstrijden, gaat prima samen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 15:34

Maar dan is het dus ook mogelijk om een paard én western én Engels te berijden. Grappig, nooit geweten.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 08:44

Sjonniej schreef:
Maar dan is het dus ook mogelijk om een paard én western én Engels te berijden. Grappig, nooit geweten.

okeej okeej ik beken, Tjo loopt momenteel L2 met wp dresuur, Rijdt 4 diciplines western (en 5 als manlief gaat barrelracen alssie zin heeft) en heeft al wat bekertjes verzameld, start dit seizoen klasse 2 endurance en loopt dus ook nog mendurance en vaardigheid voor de wagen (dressuur kan ze ook maar daar vind hubbie geen reet aan).
Kwestie van goed plannen, in de winter meer western en dressuur en in de zomer meer mennen en endurance. Gaat allemaal prima samen. Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:58

Het plannen ging me niet om. Maar het lijkt me toch een heel andere manier van rijden dan het Engelse rijden. Tenminste, wat ik er dan van zie en lees. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Maar ik had eerlijk gezegd nooit gedacht dat je een paard Engels én Western tegelijk kan opleiden, en beide ook nog in wat hogere mate dan alleen een rondje in stap Lachen .

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:56

De basis is toch gewoon 't zelfde?
En ik kan me zo voorstellen dat meneer de cowboy op zondag ook met een buggy naar de kerk moest....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 20:26

Ja de basis van het bit accepteren, stap/draf/galop. Maar in mijn ogen is de rest van de training, dus met name de houding van het paard. Totaal verschillend. Dus had niet gedacht dat paarden toch nog zo makkelijk kunnen overschakelen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:55

Houding kun je (als je je paard netjes aan de hulpen hebt) instellen zoals je wilt. De uitgangspunten zijn hetzelfde (het bekende duitse rijtje) en de hulpen daarvoor hoeven helemaal niet veel te verschillen.
Ik vind het iig heerlijk om lekker af te kunnen wisselen. Iedere dag hetzelfde is ook maar saai Haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:59

Als Anky Laag Diep Rond rijdt, doet ze qua hoofd/halshouding en achterbeengebruik precies hetzelfde als wat een Westernruiter wil zien - behalve dan dat Anky aanleuning heeft, en de Westernruiter z'n teugels in een boogje heeft hangen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:47

Ja als je het zo zegt, klinkt het ook wel heel logisch inderdaad Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 19:59

Een westernruiter heeft ook aanleuning (juist door het boogje in de reins en de langere scharen aan het bit) alleen heeft Anky dr paarden hoger en ronder ingesteld (met wedstrijden) dan de westernruiter. Verder is het iid hetzelfde wat er gevraagd wordt.