Nieuw paardje is hoefbevangen geweest...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Nieuw paardje is hoefbevangen geweest...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 22:31

Ik heb gister het vervelende nieuws gehad dat mijn nieuwe paardje (sinds 3 weken) hoefbevangen is geweest in erge vorm.

Gister is voor het eerst de NB-er geweest voor Fahkir en hij zei al meteen dat het linksvoor niet goed eruit ziet (ik vond al dat hij zo plat stond maar dacht dat het kwam omdat zijn hoeven te lang waren). Het hoefbeen is gekanteld.
Hij zei dat het misschien wel goed kan komen maar dat ik echt heel goed op zijn gezondheid moet letten. Hij heeft er nu geen pijn en last meer van vertelde de bekapper.

Ik voer hem voordroog van juni, 2e snede. Verder een kwartje muesli (was een halfje maar sinds vandaag teruggebracht) en wat maismeel (hij is vrij schraal).

De vorige eigenaar vertelde me dat hij bij hem op 2,5 kilo biks stond! En hij heeft nooit iets gedaan (is nog niet ingereden, is 7 jaar bijna 8). Hij stond daar het grootste gedeelte op stal, en dan op een betonnen vloer zonder stro ofzo.
Natuurlijk heeft die eikel me niet geinformeerd over het feit dat Fahkir hoefbevangen is geweest en de dierenarts die hem gekeurd heeft heeft dit dus niet gezien!!
Ik ga hem hier morgen nog over bellen, maar dat is voor een ander topic....

Ik ben heel erg geschrokken dat Fahkir een gekanteld hoefbeen heeft, ben wel blij dat ik een hele goede NB-er heb die aangesloten is, maar toch...kan ik Fahkir ooit inrijden? Wat is de kans dat hij weer hoefbevangen raakt?

Zal ik de muesli er helemaal uitgooien en hem op extra voordroog zetten met een mineralensteen? Overgaan op hooi?

Wat kan ik nog meer doen? Hij komt overdag buiten, in zandpaddocks (nu modder) maar staat 's nachts wel op stal. Ik heb hem iig op een dik strobed.

Wat te doen als ze straks weer dag en nacht het land opgaan in de zomer?

Heel veel vragen van een bezorgd baasje...

Jasmijn

Morrie

Re: Nieuw paardje is hoefbevangen geweest...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:47

even een vraagje: wie is die bekapper (mag ook per pb) en indien het degene is die ik denk dat het is, zou je een second opinion kunnen vragen van een andere bekapper (m/v)

Roweentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:52

Hallo,

Ik zou ook graag weten wie die bekapper is. Lachen Als je het me misschien ook via pb kan sturen Lachen.

Roweentje

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:55

raak niet gelijk in paniek. misschien is hij niet eens echt hoefbevangen geweest maar zien zijn hoeven er zo uit omdat het aan de hoefverzorging ontbrak. met goed bekappen krijg je dat onder de knie. uit jouw verhaal begrijp ik dat hij twee verschillende voervoeten heeft.

een gekanteld hoefbeen is trouwens ook niet het einde van de wereld. de meeste dierenartsen heben zero verstand van hoeven. verbaast me niks dat de DA niks in de gaten had.

ik heb zelf een ex hoefbevangen merrie waar zelfs een welbekende en goed aangeschreven hoefsmid niet aan heeft gezien dat ze bevangen is geweest.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:56

En je kunt altijd nog een rontgenfoto laten maken, dan weet je tenminste precies of het hoefbeen gekanteld is en hoeveel.
(ik heb veel vertrouwen in de bekapster, maar rontgenogen heeft ze (nog) niet) Haha!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:00

Kinke schreef:
En je kunt altijd nog een rontgenfoto laten maken, dan weet je tenminste precies of het hoefbeen gekanteld is en hoeveel.
(ik heb veel vertrouwen in de bekapster, maar rontgenogen heeft ze (nog) niet) Haha!

Dat wou ik ook zeggen. Als hij slecht bekapt is al die tijd en hij heeft simpelweg 2 verschillende hoefvormen, wil niet meteen zeggen dat hij hoefbevangen is geweest. Is hij met de keuring op de rontgenfoto geweest? Dan zou een dierenarts wel zien of het hoefbeen is gekanteld. Zou iig voor een second opinion naar een andere dierenarts gaan voor een foto en dan met hem overleggen wat wel en niet mogelijk is.
Mocht je er, in het slechtste geval, niks mee kunnen, kun je hem mis weer terug doen aan de verkoper (mits hij op de hoogte was van de hoeftoestand).

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 17:42

Mijn paard heeft ook 1 voet die wat platter is. Dat is een graasvoet die in de veulentijd al is onstaan. Die voet zal altijd wat anders blijven van vorm. Het is overigens wel een stuk verbeterd door de wijze van bekappen. Misschien kan dat het ook zijn?

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 12:34

Hoefbevangenheid hoeft niet het einde te zijn hoor, met de meeste paarden komt het allemaal weer goed en zijn als ze ernstig hoefbevangen zijn er in een jaar weer vanaf mits ze de juiste verzorging krijgen.
Zou je niet een foto kunnen posten van zijn hoeven en ik ben ook wel nieuwschierig wie jouw NBer is.
Het kan idd ook een graasvoetje zijn wat ze hierboven ook al hebben gezegt heeft mijn arabier ook, ondervind hier geen last van gelukkig,
Ik hoop dat het allemaal weer goed komt met je paardje

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 13:34

Een ex-hoefbevangen voet zal er toch heel anders uitzien neem ik aan. Witte lijn verbreed, flares, ringen in de hoef.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 14:15

Ik zal dit weekend foto's maken van zijn hoef, onderkant en zijkanten en voorkant!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 17:02

Kinke schreef:
Een ex-hoefbevangen voet zal er toch heel anders uitzien neem ik aan. Witte lijn verbreed, flares, ringen in de hoef.

Hoeft niet. Ik heb een merrie staan die zeker weten hoefbevangen geweest is (en de rongenfoto's bewijzen dit) maar daar is aan de buitenkant niets te zien. Geen verbrede witte lijn, geen ringen en weet ik wat al nog meer.

Maar het is zeker niet het eind van de wereld. In muslie zit vaak melasse, en dat is niet echt goed voor hoefbevangen paarden. Maar mijn merrie (een shetlander) heeft afgelopen lente ook op 1 kg merriebrok gestaan zonder problemen (ze had dit ook echt nodig). Gewoon goed in de gaten houden, maar niet meteen in paniek raken.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:03

laetitia schreef:
Ik zal dit weekend foto's maken van zijn hoef, onderkant en zijkanten en voorkant!

ik ben benieuwd.

ik vind het nogal wat als bekappers/hoefsmeden zulke uitspraken doen. mijn vroegere hoefsmid zei ook vaak over mijn ruin dat hij hoefbevangen geweest moest zijn. en net zo vaak zei ik tegen hem dat ik dat dan wel gemerkt zou moeten hebben want hij heeft bij mij nog nooit een stap kreupel verzet. dit paard is op latere leeftijd bekapt door een NBer die me vervolgens weer wijs probeerde te maken dat hij een bokhoef had. in werkelijkheid had hij een platte en een steilere voet door jarenlang verkeerd bekappen (smid probeerde de platte hoef steiler te krijgen wat natuurlijk niet lukte).

inmiddels is dit paard 21 en loopt prima op zijn blote voeten die ik zelf bekap.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 20:51

Hierbij de foto's welke ik vanochtend genomen heb:

Linksvoor (waar hij dus hoefbevangen zou zijn geweest):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Je ziet wel duidelijk een knik in de hoef (onder kroonrand loopt hij nog recht en daarna komt er een knik)

Ter vergelijking ook rechtsvoor op de foto:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 02:04

ik denk hier niet direkt aan hoefbevangenheid, maar eerder aan gebrek aan hoefverzorging, waardoor de hoefwand van de plattere voet verbogen is. het bekende grasvoetverhaal dus

je ziet wel ringen in de hoef en een betere aanhechting hoefwand/hoefbeen in de bovenste 2 cm van de hoef, waardoor je uiteindelijk een verbeterde hoef krijgt als de rest naar beneden uitgegroeid is.

belangrijke vraag: hoe loopt hij??

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 13:48

waarschijnlijk is hij wel hoefbevangen geweest maar aan het bovenste stukje te zien gaat het de laatste wel beter ik zou gewoon een goede NBer zoeken dan komt het vast wel allmaal wel weer goed en heb je een leuuk paardje

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:42

Hmmm, mijn paard heeft ook zo'n hoef. Is rondom op de foto geweest en heeft geen gekanteld hoefbeen oid.
Is zelfs der beste voetje op de röntgen Knipoog

Ik ben het eerder met Jackie eens, mijn paard heeft op een eerder keuringsrapport staan dat ze zeer mager was. Zij heeft volgens mij ook niet echt goede verzorging gehad lijkt mij.
Als je het 100% zeker wil weten kan je altijd een foto ervan laten maken.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:45

crystal schreef:
waarschijnlijk is hij wel hoefbevangen geweest maar aan het bovenste stukje te zien gaat het de laatste wel beter ik zou gewoon een goede NBer zoeken dan komt het vast wel allmaal wel weer goed en heb je een leuuk paardje

bij een paard dat hoefbevangen is geweest lopen de ringen anders, namelijk aan de achterhelft van de hoef in een boog naar beneden, dit omdat de hiel van een hoefbevangen paard sneller groeit dan de toon. dit paard is gewoon niet vaak genoeg en ook niet op de juiste manier bekapt.

laetitia heeft al een bekwame bekapper, dus het zal we goed komen met het paard, mits er vaak genoeg (om de vier weken) gecorrigeerd wordt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:47

ik heb niet alle reacties doorgelezen, maar
maak eerst een rontchenfoto dan weet je meer,
je zult hem niet kunnen terugbrengen, want je bent zelf nalatig geweest door niet te keuren...

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:17

crossmonster schreef:
ik heb niet alle reacties doorgelezen, maar
maak eerst een rontchenfoto dan weet je meer,
je zult hem niet kunnen terugbrengen, want je bent zelf nalatig geweest door niet te keuren...

misschien moet je toch beter lezen, want:
Citaat:
en de dierenarts die hem gekeurd heeft heeft dit dus niet gezien!!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 22:27

Ik ben helemaal niet nalatig geweest! Ik snap niet dat je dat ineens zo kan roepen??? Waar maak jij dat uit op????
Je kan beter voortaan alles goed doorlezen voor je iemand behoorlijk kwaad maakt om de onwaarheden die je kwakkeloos neerzet hier!

@ jackie: Hij loopt verder goed, al zet hij zijn linkervoorbeen wel iets buiten de massa en als hij een lange wandeling heeft gemaakt heb ik het idee dat hij wat stijver gaat lopen op het einde.

Tevens ben ik erachter gekomen dat bij een andere potentiele koper Fahkir is afgekeurd. Zij wilde hem voor endurance gaan gebruiken en hij was prima in orde, totdat hij op de kleine zachte volte moest draven
Na 10 min begon hij rechtsachter onregelmatig te worden. Daar is hij toen op afgekeurd.
Ook hier heeft de keurende arts niets gezegd over de hoef.
Verder vind ik het ook raar om een paardje dat totaal geen conditie en geen spierontwikkeling heeft te longeren op een hele kleine zachte volte wat superbelastend is voor zo'n beest.

Kan het dat rechtsachter te maken heeft met linksvoor?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 23:47

zou kunnen.

als hij goed loopt zou ik verder niet echt wakker liggen van zijn hoeven. zoals ik al schreef komt het wel goed met regelmatig bekappen. als je dat nog kombineerd met netjes inrijden, recht richten en eventueel wat sportmassage, osteopathie of dergelijke, dan kom je er wel.

als je twijfelt kun je foto's laten maken. persoonlijk zou ik dat alleen doen als er daadwerkelijk sprake is van kreupelheid.

kun je eens een foto plaatsen van je paardje? ben wel benieuwd hoe hij eruit ziet

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:00

Heeft je paard een naast de klinische keuring ook een röntgenologische keuring gehad?
Zo nee? Dan zou ik het alsnog doen. Alleen dat kan een gekantelt hoefbeen uitsluiten. En je kan er dan volgens mij alsnog werk van maken als het inderdaad waar is dat hij al eens eerder is afgekeurd. Dat zou nl een verborgen gebrek zijn.

Als hij gewoon goed loopt zou ik me niet al te druk maken. Als ik de foto's zo bekijk lijkt het gewoon een graasvoetje. Heeft die van mij ook gehad. Als je paard al wat ouder is kan je daar nog maar weinig aan doen. Is hij jonger dan kan je hoefsmid/bekapper er nog een klein beetje aan corrigeren.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:41

heb je ook laten rontchenen dan ??

alleen een klinische keuring zegt niets, ze kunnen hem verdooft hebben, en je had dus bloed moeten laten trekken op dat moment
nu ga je uiteraard van het goede uit in de mens, maar helaas gaat dat in de echte wereld niet op

en zoals bovenstaande bokker ook al zegt, alleen op de rontchen kan men dat zien...
en dat heb je niet gedaan, dus ik denk niet dat je hem daarop kunt terugbrengen.
en ik wil je niet boos maken, maar je ogen openen,

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:36

mag ik misschien jouw ogen ook openen voor het feit dat je bovenstaande hoeven gewoon weer goed krijgt met op de juiste manier en frequent genoeg bekappen.

op de foto van de zogenaamd bevangen geweeste hoef kun je duidelijk de knik zien die erop wijst dat de hoef boven die lijn al weer een goede vorm heeft. zodra deze ring naar beneden toe uitgegroeid is zie je er niks meer van.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 23:08

crossmonster schreef:
heb je ook laten rontchenen dan ??

alleen een klinische keuring zegt niets, ze kunnen hem verdooft hebben, en je had dus bloed moeten laten trekken op dat moment
nu ga je uiteraard van het goede uit in de mens, maar helaas gaat dat in de echte wereld niet op

en zoals bovenstaande bokker ook al zegt, alleen op de rontchen kan men dat zien...
en dat heb je niet gedaan, dus ik denk niet dat je hem daarop kunt terugbrengen.
en ik wil je niet boos maken, maar je ogen openen,

Het verzoek om respectvol te discussieren hier.