Longeren: galop lukt niet goed.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sokje

Longeren: galop lukt niet goed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 23:43

Ik longeer nu een jong paard. Stap en draf gaan goed.. Galop doet ze wel, maar dan moet ik er echt achteraan rennen en als ze in galop zit valt ze er weer uit.

Hoe houd ik haar in de galop en hoe maak ik het teken van de galop duidelijker?

Ezter

Re: Longeren: galop lukt niet goed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:57

Erachteraan rennen Nors opkijken Hmz dat is ook een manier Knipoog
Dat zou ik maar eens niet meer doen om te beginnen volgens mij raakt ie daar alleen maar van in de war.

Wat wel: Zorg dat de cirkel groot genoeg is. Geef duidelijke stemhulpen, niet aan de longeerlijn trekken. Gebruik de longeerzweep als hij niet luistert, eerst gewoon richting de achterhand bewegen, vaak hoef je hem niet eens te raken. Gaat hij nog niet in galop, geef een zacht tikje. Galoppeert het paard, neem het na een rondje weer terug naar draf. Waarschijnlijk vindt het paard het nog erg moeilijk om op de volte te galopperen, dus heb er wat geduld mee, laat hem de overgang maken zonder hem op te jagen en galoppeer korte stukjes op het begin.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 00:00

Nee ik ren er niet letterlijk achter aan, maar het lukt niet altijd het paard te raken..komt ook omdat die zweep veel te zwaar is.

Bedankt voor je tips!

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 00:03

Haha oke dan is het goed Lachen

En tip voor de zweep (ik vond die ook altijd zwaar toen ik nog jonger was)
Als het fijn gaat en ze loopt wel door, klem de zweep dan tussen je arm. Dan heb je hem nog wel in je hand om te wijzen bv, maar draag je het gewicht niet meer zo op je pols.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 00:06

Oké, ja dat is ook een goede tip. Lachen Ik had echt kramp ja in m'n hand..

Nu je toch bezig bent, wil je nog een ander vraagje beantwoorden?
Als ik wil dat ze in stap doorstap dan klik ik met m'n tong, maar dan reageert ze niet. dus klik ik nog een keer met een kleine zweephulp.. dan gaat ze direct draven..dan komt ze wel weer terug naar stap, maar is dit fout of goed?

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 00:08

Opzich is het goed wat je doet. Alleen krijg je nu teveel reactie in plaats van te weinig. Dus probeer om de hulp die je geeft net ertussenin te zoeken. Dus iets meer zodat ze wel reageert, maar iets minder zodat ze niet gaat draven.
Het is wel moeilijker voor het paard hoor, overgangen zal ze inmiddels wel begrijpen, maar tempowisselingen, dus hoger of lager in dezelfde gang, dat verschil zal ze nog niet zo goed zien. Gewoon blijven proberen, dan komt het vanzelf.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 00:10

Oké Lachen Dank je wel hè

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 00:39

eigenlijk is mijn ervaring, dat een jong paar dgalop vréselijk moeilijk vind, en daarom vaak die bocht gewoon niet haalt. omdat het altijd op de volte moet.

ik laat dit altijd maar zo, maar probeer wel korte stukjes galop te doen aan de longe, en zorgen dat het paard terug komt wanneer ik het heb gezegd, en dat die er nie tuitvalt.. (dus gewoon een halve volte, en dan belonen en terugnemen

ze worden vanzelf sterkter, en handiger

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:31

RT-P --> LO

hpslena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:42

Ezter schreef:
Erachteraan rennen Nors opkijken Hmz dat is ook een manier Knipoog
Dat zou ik maar eens niet meer doen om te beginnen volgens mij raakt ie daar alleen maar van in de war.

Wat wel: Zorg dat de cirkel groot genoeg is. Geef duidelijke stemhulpen, niet aan de longeerlijn trekken. Gebruik de longeerzweep als hij niet luistert, eerst gewoon richting de achterhand bewegen, vaak hoef je hem niet eens te raken. Gaat hij nog niet in galop, geef een zacht tikje. Galoppeert het paard, neem het na een rondje weer terug naar draf. Waarschijnlijk vindt het paard het nog erg moeilijk om op de volte te galopperen, dus heb er wat geduld mee, laat hem de overgang maken zonder hem op te jagen en galoppeer korte stukjes op het begin.

Helemaal mee eens Knipoog
zal vast lukken