basis moeielijker als kunsjes ..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MiiRowiej

basis moeielijker als kunsjes ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 23:03

hoo0wi ..
ik ben nu sins een paar weken bezig met VD .. maar ik krijg de basis er maar niet in! terwijl hij met een kunstje als targetten helemaal geen moeie heeft, jambette snapt hij ook al bijna ( die dingen probeerde ik gewoon om te kijken hoe het zou gaan) maar de basis snapt hij gewoon niet! misschien doe ik iets verkeerd maar ik weet niet wat, hoe hebben jullie de basis geleerd? en wat kan ik doen om het buidelijk te maken bij hem?

Qimm

Re: basis moeielijker als kunsjes ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:12

herhalen, herhalen, herhalen en alles wat goed is uitbundig belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:12

Qimm schreef:
herhalen, herhalen, herhalen en alles wat goed is uitbundig belonen.

Helemaal mee eens Lachen

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:10

omdat ik met een van mijn shets aleen kunstjes heb gedaan
heb ik die basis nooit aangeleerd.
Ik heb nu besloten dat ik met mijn andere shetlander clickertraining ga doen en dan eerst de basis!!!
Tip: doe alles in kleine stapjes, dus als je haar laat blijven staan terwijl je wegloopt loop dan niet te ver weg. Knipoog

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:14

Ik denk dat kunstjes correct uitvoeren moeilijker is dan basis correct uitvoeren, het heet niet voor niets basis?

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:59

Wat bedoel je precies met de basis..? Alleen het aan een los touw meestappen, halthouden, dat soort dingen...? Ik vind eigenlijk dat dat soort dingen de basis zijn voor elke omgang met je paard, niet zozeer voor het leren van kunstjes. Of bedoel je iets anders...? En wat lukt er dan precíes niet, welke oefening?

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 19:17

nou ik bedoel mee basis als in, blijven staan als ik weg lopen (halt, zeg ik dan) stappen op comando, mee draven op comando, volgen enz. dat valt allemaal ook onder de basis tog? of zit ik er dan ver naast?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:21

De dingen die je paard leuk vind om te doen, leer je hem ook makkelijker aan. dingen die moeilijker zijn, en hem ook meer moeite kosten zijn moeilijker aan te leren en vergen van jou veel geduld en doorzettingsvermogen.
Zo is die van mij dol op nee schudden, maar ja knikken gaat een stuk lastiger.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:46

MiiRowiej schreef:
nou ik bedoel mee basis als in, blijven staan als ik weg lopen (halt, zeg ik dan) stappen op comando, mee draven op comando, volgen enz. dat valt allemaal ook onder de basis tog? of zit ik er dan ver naast?

Kon hij dan nog niet meelopen aan het halster...? Blond (volgen / stappen op commando)

Ik vind zelf dat halthouden en rustig meelopen aan een doorhangend touwtje sowieso de basis van omgang met een paard zoals ik eerder al zei. Voor de rest denk ik dat blijven staan als jij wegloopt ook een best gecompliceerd kunstje is. Ik weet niet of je dit al deed, maar je kan dit het beste leren door naar achteren weg te lopen, zodat hij zich zou moeten omdraaien om jou te volgen. Recht weglopen is voor het paard een stuk lastiger.

Ik ben ook bezig met VD en het halthouden terwijl ik ergens anders sta blijft lastig voor m'n paard. Ik oefen het ook nog altijd door eerst naar zijn kont toe weg te lopen en een rondje om hem heen te lopen, vervolgens steeds iets verder van hem weg naar de zijkant toe. Naar voren kunnen weglopen terwijl hij netjes stilstaat ben ik nog niet aan toe. IMO is dit ook niet iets essentieels om met VD te beginnen... Want met kunstjes staat hij gewoon netjes stil, ook op een afstandje, en daar is deze oefening ook eigenlijk voor bedoeld.

Het gaat dus vooral om de basis die essentieel is om met VD te kunnen beginnen. Als je paard niet stil kan staan, kan je hem ook moeilijk een oefening gaan leren. Respect is trouwens ook een basis-ding, als je een vrij dominant paard hebt zal je daar dus ook het eea mee moeten werken zodat hij jou respecteert (en voerbeloningen).

MiiRowiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 00:00

oke ,, dat zal ik dan eens proberen, en ja hij loopt wel gewoon mee aan het halster en zo, maar voornamelijk het halthouden als ik weg loop blijft lasitg inderdaad maar nou zie ik dat dat eigelijk niet zo heel gek is .. dus ik ga geod mijn best doen Haha!