MiiRowiej schreef:nou ik bedoel mee basis als in, blijven staan als ik weg lopen (halt, zeg ik dan) stappen op comando, mee draven op comando, volgen enz. dat valt allemaal ook onder de basis tog? of zit ik er dan ver naast?
Kon hij dan nog niet meelopen aan het halster...?
(volgen / stappen op commando)
Ik vind zelf dat halthouden en rustig meelopen aan een doorhangend touwtje sowieso de basis van omgang met een paard zoals ik eerder al zei. Voor de rest denk ik dat blijven staan als jij wegloopt ook een best gecompliceerd kunstje is. Ik weet niet of je dit al deed, maar je kan dit het beste leren door naar achteren weg te lopen, zodat hij zich zou moeten omdraaien om jou te volgen. Recht weglopen is voor het paard een stuk lastiger.
Ik ben ook bezig met VD en het halthouden terwijl ik ergens anders sta blijft lastig voor m'n paard. Ik oefen het ook nog altijd door eerst naar zijn kont toe weg te lopen en een rondje om hem heen te lopen, vervolgens steeds iets verder van hem weg naar de zijkant toe. Naar voren kunnen weglopen terwijl hij netjes stilstaat ben ik nog niet aan toe. IMO is dit ook niet iets essentieels om met VD te beginnen... Want met kunstjes staat hij gewoon netjes stil, ook op een afstandje, en daar is deze oefening ook eigenlijk voor bedoeld.
Het gaat dus vooral om de basis die essentieel is om met VD te kunnen beginnen. Als je paard niet stil kan staan, kan je hem ook moeilijk een oefening gaan leren. Respect is trouwens ook een basis-ding, als je een vrij dominant paard hebt zal je daar dus ook het eea mee moeten werken zodat hij jou respecteert (en voerbeloningen).