longeervraag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

longeervraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 20:56

weet niet of het hier goed staat , maar anders moet iemand het maar verplaatsen....

een vriendin van mij verzogt zins zaterdag een 6 jarige friese ruin
hij had een half jaar stil gestaan en zij wou het weer rustig op pakken.
ze had hem het hoofdstel ingedaan en was naar de bak met hem gelopen om te gaan longeren....
ze zei het eerste wat hij deed was wegvliegen en gek doen(bokken,rennen enz)
naar een paar rondjes komt hij de helle tijd naar haar toen of ging hij ergens stil staan..
dan pakt ze rustig het longeren weer op en meneer doet dan precies hetzelfde weer...hij had zo gek gedaan dat ze de blaren in de handen had...
zij weet niet meer wat ze moet doen, en had mij gevraagt of ik het mischien wist...

mijn advies was : handschoenen aan,bak afzetten, en als hij naar haar toe vliegt hem een tik geven met de zweep...ik denk dat hij haar uitprobeert namelijk

zij zelf denk dat hij mischien wat stijf is en daarom zo doet.

wat denken jullie???

XxSultanxX

Re: longeervraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 21:07

niemand,sorry dat ik zo haastig ben maar moet het snel weten ... (nouwjah zij wil het snel weten Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:12

Bak afzetten is een idee als je zeker weet dat hij er niet vandoor gaat. Laat hem van te voren eens lekker uit racen, dan is hij de meeste enegrie kwijt. Vliegt hij op haar af? Dan zou ik hem een tik geven anders niet.

Stijf zijn zou heel goed kunnen waarom hij zo doet. Als hij zo gek doet dat de blaren op dr handen staan lijkt het mij veiliger om de longeerlijn helemaal weg te laten. Maar ik weet niet hoe goed hij op stem reageert.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:15

tip: bak afzetten, lange zweep, handschoenen en geen hoofdstel met bit. Het paard krijgt vaak (ligt er aan hoe de longeerlijn vast zit) een ruk met het bit in de mond.

Longeer dus met halster
Paard de baas zijn ( denk ook om de driehoek- houding)
en verder, rustig opbouwen Knipoog

xxiezz

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:16

Ik had ook zo pony
Ik heb der steeds iemand naast laten lopen elke keer weer.
Op een gegeven moment kapte mijne erbij (Neem hiervoor wel een sterk!! persoon)

Optie 2: Als die stopt hem gewoon een tik geven , zodat die blijft doorlopen!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 21:17

dankje wel nog meer mensen???

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 21:34

is er nog iemand met tips?

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:38

Waarom zoek je niet de bron van dit gedrag op?

Heeft het met respect te maken, fisiek iets, energie teveel?

Als het echt zo snel moet: Idd laten zien dat jij de baas bent. Een paard mag niet zomaar over je heen lopen, van je af sturen (als het moet met zweep) bit zou ik in de kast laten liggen idd.
En idd, kan ze hem niet los door de bak laten rennen ofzo?

edit: komt ie wel buiten, of staat ie 23/7 op stal?
dan zou het wel eens energie kunnen zijn lijkt mij

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 21:41

maaike93 schreef:
Waarom zoek je niet de bron van dit gedrag op?

Heeft het met respect te maken, fisiek iets, energie teveel?

Als het echt zo snel moet: Idd laten zien dat jij de baas bent. Een paard mag niet zomaar over je heen lopen, van je af sturen (als het moet met zweep) bit zou ik in de kast laten liggen idd.
En idd, kan ze hem niet los door de bak laten rennen ofzo?

edit: komt ie wel buiten, of staat ie 23/7 op stal?
dan zou het wel eens energie kunnen zijn lijkt mij

het hoeft niet snel Lachen maar ze wou graag snel antwoord Tong uitsteken

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:43

bak afzetten, en gewoon goed voorwaarts houden, als het maar beweegt!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 21:43

hij staat snachts op stal en overdag in de bak Lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 21:45

ze heeft zich net aangemeld op bokt,dus ze zal straks wel reageren Lachen

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:47

hey hebben mensen nog meer vragen? ik zag hem zaterdag voor het eerst op stal en hij was/ is super lief!!! maar in de bak niet. ik denk dat hij last heeft van zijn rug! want er reed voor mij ook een meisje op voordat hij een half jaar had stil gestaan maar die zei dat hij altijd al moeilijk is geweest. op een gegeven moment ging het bij haar wel goed maar als ze op hem ging zitten verstrakte hij altijd onder het zadel. ik had ook geen cirkel staan ofzo dus hij kon overal heen! en dat deed hij ook! eerst probeerde ik hem vast te houden maar dat ging niet. toen heb ik hem maar laten gaan elke keer als hij weer weg rende! hij heeft in totaal misschien 5 rondjes om mij heen gelopen en ben bijna 20 min bezig geweest. dus behoorlijk probleem. maar idd zonder bit is zeker een optie! bedankt! en bak afzetten ga ik volgende keer ook zeker doen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:20

Wat mij opvalt is hoeveel er geslagen word hier Nagelbijten / Gniffelen

Zou pas een mep geven als hij je aanvalt, voor slaan is die zweep niet eens bedoelt.

Heb je een kaptoom? Die blijft vaak beter zitten dan een halster. Ga hem niet proberen tegen te houden. Hij wint toch uit eindelijk, dan heb je nog meer problemen er bij.

Hij zou best last van zijn rug kunnen hebben. Is zijn rug gevoelig? Trapt hij tijds het longeren, kan hij over zijn hele lijf inbuigen?

Doet hij de volgende keer weer zo idoot? Laat hem eerst even uit rennen, niet aan de longeerlijn. En stop zodra hij twee of drie rondjes achter elkaar goed om je heen heeft gelopen.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:27

Als hij altijd in de bak staat, kan hij het ook zien als speelplek met maatjes misschien. Ik heb geen ervaring op dit gebied, dus zit even na te denken wat het misschien zal kunnen zijn.

Is het misschien een oplossing om eerst eens lekker te poetsen, wandelen (evt. met iemand anders erbij als hij gek gaat doen) en dan gewoon eerst "maatjes" met hem worden, dan eens een poging doen tot longeren.

Desnoods kun je misschien een reading van hem laten doen, misschien komt er wat uit.

Ik zal iig heel rustig aan doen, ook het bit uit doen en zeker de zweep even weglaten. Misschien heeft hij daar ook geen goeie ervaringen mee...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:30

RT-P --> LO

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:37

Het is niet zo vreemd dat ie zo druk doet als het paard een half jaar niks gedaan heeft (wel in de wei ofzo heeft gestaan hoop ik?)
Als ik mijn paarden een paar dagen in de wei laat staan en ze dan echt mogen werken (longeren), zijn ze ook door het dolle heen en gaan eerst hard rondjes crossen.

Dus eerst gewoon los in de (halve) bak laten uit rasen en misschien kan je beter dan beginne met freestylen of grond werk ofzo. En als hij jou vertrouwt en anders om, als hij dan nog niet netjes gelongeerd kan worden, snapt hij het blijkbaar echt niet. En dan kan je er dus beter eerste tijd iemand naast laten lopen.

succes

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:42

ja idd! eerst maatjes worden is wel een plan. hij heeft wel in de wei gestaan dat half jaar juist alleen maar in de wei. ook niet binnen. hij staat nu sins drie week s'nacht binnen en overdag in de bak alleen want meer paarden hebben ze niet. het is best wel een probleem geval. haha. hij is ook niet van mij. ik zou hem verzorgen voor mensen want die doen er niks mee om dit gedrag dus. die mensen hebben gewoon een paard genomen omdat ze er plek voor hadden en is het zo fout gegaan. zonde!! maar ik ga er zaterdag weer heen. hoop ik nog op veel tips en dan ga ik daar zeker wat mee doen! volgens mij kan hij niet goed in buigen over zijn lichaam maar daar heb ik me in eerste instantie niet mee bezig gehouden. dus dat ga ik zaterdag ook proberen. misschien is het een mix van alles. wat moet ik doen als hij wel gewoon heel stijf is van een half jaar in het jonge gras lopen?

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:44

Hoevaak kom je bij hem? Ik denk als je 1 à 2x in de week komt, dat je ook minder kan verwachten van een paard dan dat je bijna dagelijks komt...

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:13

ja dat is zeker waar! maar dat was de eerste keer. en ik wist niet zot goed wat ik daar nou mee aan moest. van die mensen kan ik ook niet zo vaak dus het word ongeveer 2 keer in de week.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:00

Hmm... Nou ik zal gewoon eerst meer een band opbouwen door gewoon lekker te wandelen, en daarna beginnen met longeren.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 21:40

adnariM schreef:
Hmm... Nou ik zal gewoon eerst meer een band opbouwen door gewoon lekker te wandelen, en daarna beginnen met longeren.

dat zou ik ook doen Knipoog rijden kan altijd nog

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 21:43

hadas schreef:
ja idd! eerst maatjes worden is wel een plan. hij heeft wel in de wei gestaan dat half jaar juist alleen maar in de wei. ook niet binnen. hij staat nu sins drie week s'nacht binnen en overdag in de bak alleen want meer paarden hebben ze niet. het is best wel een probleem geval. haha. hij is ook niet van mij. ik zou hem verzorgen voor mensen want die doen er niks mee om dit gedrag dus. die mensen hebben gewoon een paard genomen omdat ze er plek voor hadden en is het zo fout gegaan. zonde!! maar ik ga er zaterdag weer heen. hoop ik nog op veel tips en dan ga ik daar zeker wat mee doen! volgens mij kan hij niet goed in buigen over zijn lichaam maar daar heb ik me in eerste instantie niet mee bezig gehouden. dus dat ga ik zaterdag ook proberen. misschien is het een mix van alles. wat moet ik doen als hij wel gewoon heel stijf is van een half jaar in het jonge gras lopen?

@Judith_ : er word niet veel geslagen hier,tenminsten niet bij mij ( in longeer zonder zweep )
maar als een paard gevaarlijk word door keihard naar je toe te rennen vind ik wel dat je hem een tik mag geven...en zoals je in hadas der stukje kan lezen doet dit paard het dus al heel lang(dit gedrag ) en word er gewoon niks meer mee gedaan omdat hij zo doet.
dan denk ik tog dat het uitesten is hoor,tenzij het paard natuurlijk pijn heeft...maar dat zal dan betekenen dat hij al zo vet lang pijn heeft(omdat hij dat dus altijd al deed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 07:40

Volgens mij heb je mijn berichet niet goed gelezen.

Citaat:
Vliegt hij op haar af? Dan zou ik hem een tik geven anders niet

Citaat:
Zou pas een mep geven als hij je aanvalt, voor slaan is die zweep niet eens bedoelt.

Bovendien kan een paard heel goed heel lang pijn hebben zonder dat mensen het echt denken. Als lichamelijk alles word uitgesloten en hij echt uitprobeert kun je dat er echt niet uitslaan.

Het viel mij op dat er zoveel geadviseerd werd omhem een tik te geven.

hadas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:27

haha ja dat valt mij ook op dat vele slaan. daar ben ik ook niet zo voor! hij rent niet alleen op mij af maar gewoon in de wilde weg dus gewoon eigelijk door de bak heen ook van me af! ik ga wel weer kijken wat hij de volgende keer doet. denk dat hij pijn heeft wat hij doet is echt niet normaal. en ook als je opstapte (ze reden er eerst op) verkramte hij helemaal als je er op stapte dat wijst toch uit op pijn?!? ik heb ook nog nooit mee gemaakt dat een paard zo reageert als het gaat om het feit dat hij niet voor mij zou willen werken.omdat mensen zeggen dat ik een band op moet bouwen. ik ben het daar wel mee eens maar dan hoeft hij toch nog niet zo te reageren? of zie ik dat verkeerd? heb veel paarden mee gemaakt maar dit is volgens mij niet omdat ik hem beter moet leren kennen. verder ben ik het helemaal met Judith_ eens. mensen hebben vaak niet door dat het om pijn gaat..