Pittige merrie & loslaten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley_

Pittige merrie & loslaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 20:47

Ik weet niet goed waar het hoort, maar ik denk dat het hier het meeste thuis hoort.

Ik heb een verzorgpony van 21 jaar. Ze wordt minimaal 1 keer per week gereden en maximaal 6 keer per week. Dit gebeurt door mij en nog een verzorgster. Wij zijn eind september begonnen met 1 keer per maand lessen in "het recht richten van het paard". Dit gaat allemaal zeer voorspoedig, alleen we lopen tegen 1 probleem op, sinds we zijn begonnen met "het recht rijden van het paard".

Mevrouw denkt dat ze nog een jonge stoere puber is, die als ze los gelaten wordt met alles de lucht in vliegt. Ze gaat dan zo erg tekeer dat ze vaak de dag erna onder het zadel kreupel-onregelmatig loopt. We proberen dan extra oefeningen te doen met kont eronder rijden, zoals veel voltes en achterwaarts zodat ze der achterbenen goed gaat gebruiken, en natuurlijk de oefeningen voor het recht richten. Meestal loopt ze dan na +/- 1 weekje weer redelijk de oude.

Aan de ene kant wil ik haar graag loslaten zodat ze haar "ei" kwijt kan, en aan de andere kant wil ik ook weer niet dat ze dan weer kreupel-onregelmatig loopt. En als ze lang niets los is geweest is ze kei druk en gaat ze onder het zadel met alles de lucht in vliegen. Ook met lang rijden rijdt je dan de frissigheid er niet uit. Toen kwamen we op 't idee, misschien is het dan beter als we elke keer als we er zijn haar loslaten, maar dit kan weer niet in verband met last van (soep)ogen (ook al maak je de ogen schoon met een sponsje, houdt ze er toch last van).

Onze vraag aan jullie is: "Hebben jullie misschien ideeën wat we hiertegen kunnen doen?"
&
"Hebben andere mensen misschien ook sneller last van onregelmatigheid nadat ze begonnen zijn met het rechtrijden of is dit echt haar leeftijd?"

Ik hoop dat jullie ons misschien met goeie ideeën kunnen helpen en met informatie een hoop kunnen leren. Haha!

unicorn1980

Re: Pittige merrie & loslaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:01

Het lijkt me wel een goed idee om haar elke dag even te laten uitrazen aan de longe of gewoon los even lekker tekeer laten gaan.Ik snap alleen het verband niet zo tussen haar soepogen en het loslaten maar daar heb ik dan ook geen verstand van. Natuurlijk zal een jong paard erg geneigd zijn om te gaan gek doen als ze teveel energie hebben en lekker alle kanten op kunnen. Kunnen ze niet elke dag even uitrazen met vriendjes? Sowieso heel belangrijk als ze niet elke dag gereden wordt lijkt mij! Lekker veel afwisseling in de oefeningen kan ook helpen, houd ze alert.Succes!

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 21:15

unicorn1980 schreef:
Het lijkt me wel een goed idee om haar elke dag even te laten uitrazen aan de longe of gewoon los even lekker tekeer laten gaan.Ik snap alleen het verband niet zo tussen haar soepogen en het loslaten maar daar heb ik dan ook geen verstand van. Natuurlijk zal een jong paard erg geneigd zijn om te gaan gek doen als ze teveel energie hebben en lekker alle kanten op kunnen. Kunnen ze niet elke dag even uitrazen met vriendjes? Sowieso heel belangrijk als ze niet elke dag gereden wordt lijkt mij! Lekker veel afwisseling in de oefeningen kan ook helpen, houd ze alert.Succes!

Als ze los gaat, rolt ze altijd, dat is gewoon een gewoonte, wat ze heerlijk vindt, daarna gaat ze racen. Als ze losgaat met der vriendjes doet ze er niets mee behalve knuffelen, en als ze los zou gaan met haar vriendjes zou het tot een heel ongeluk uit kunnen lopen, omdat ze daar niet echt van houdt en gaat schoppen. In de winter is ze alleen heel erg druk waardoor ze gaat rennen en gaat vliegen door de bak. En het staat fout hierboven, ze wordt minimaal 3 keer per week gereden, dit is het meeste geval. In vakanties loopt ze vaker, maar wel altijd met minimaal 1 rustdag. Ze wordt dan wel gelongeerd of gereden in de andere dagen. De afwisseling houden we er wel in, soms even springen, parcourtje trail, reining, of juist weer pleasure, soms wedstrydjes racen, enzovoort. Met de longeerlyn durf ik niet echt te proberen, want ze gaat meestal eerst even rollen, staat ze op en raast ze weg, waardoor ze meestal gelijk een bok geeft, en jij wordt dan (byna) geraakt. Trouwens heeft ze een stal met een uitloopje, ze kan ze der voetjes wel strekken op een rustdag. Ik vind het alleen niet leuk dat ze zo last van der voetjes heeft erna, terwijl ze het dan zo heerlijk vindt en er erg van geniet.

Heel erg bedankt voor je berichtje! Haha!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:28

minderen in voer ???

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:34

haha de mijne rolt ook altijd gelijk hihi

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 21:36

shadowflower schreef:
minderen in voer ???

Goed idee, en kan ze wel gebruiken ook de dikzak Clown .
Zoveel krijgt ze ook weer niet, ongeveer 1 beker/ schep biks per dag, over 3 maaltijden verdeelt, en daarbij krijgt ze hooi afgemeten. Zou ik dan meer hooi moeten geven, en minder biks? Ik ben beetje dom in die dingen Bloos

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 21:37

DaanxBien schreef:
haha de mijne rolt ook altijd gelijk hihi

haha ja hé, & ondertussen kreunen van "Oh, wat is dit geweldig"
& dan of racen, of nog een keer rollen en dan racen.. ligt eraan hoe lekker t was .. Knipoog

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:43

nah kreunen doet ze haast niet .. en ze houd het meestal bij een keertje.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:49

Gooi ze dagelijks even los, als ze dagelijks d'r kont kan uitslaan bouwt ze minder spanning op dan waneer er meerdere dagen tussen zitten.
Gooi haar zeker de eerste paar keer los na het werk, of ga eerst een minuut of tien stappen aan de hand, zo voorkom je al een gedeelte van de blessures.
Doe een peesbeschermertje om de voorbenen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:52

kan ze niet gewoon altijd overdag buiten staan?
dan kan ze haar energie over de dag verdelen.
minderen in voer is minderen in krachtvoer, op stal moeten ze wel lekker veel hooi krijgen.

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 22:03

Kelly_ann schreef:
Gooi ze dagelijks even los, als ze dagelijks d'r kont kan uitslaan bouwt ze minder spanning op dan waneer er meerdere dagen tussen zitten.
Gooi haar zeker de eerste paar keer los na het werk, of ga eerst een minuut of tien stappen aan de hand, zo voorkom je al een gedeelte van de blessures.
Doe een peesbeschermertje om de voorbenen.

Na het werk heb ik ook al geprobeerd, maar soms is ze dan nog te druk dat ze tekeer gaat, ze heeft dan meestal niet last van onregelmatigheid de dag erna! Ik ga de 10 minuten stappen maar is proberen hopen dat het helpt! Peesbeschermers ga ik denk ik voor de zekerheid ook maar weer is gebruiken!

Hartstikke bedankt voor je reactie! Haha!

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 22:08

Marigold schreef:
kan ze niet gewoon altijd overdag buiten staan?
dan kan ze haar energie over de dag verdelen.
minderen in voer is minderen in krachtvoer, op stal moeten ze wel lekker veel hooi krijgen.

Ze staat met der vriendjes buiten alleen in de zomer, als het winter wordt gaan ze keihard rennen en wanneer het glad is zijn ze bang dat ze gaat uitglijden, vast komen te zitten in electriciteits draden enzovoort. & trouwens heeft de wei dan niet zoveel tijd om te groeien.
Deze strobaal die ze nu heeft, vindt ze niet echt lekker en laat ze het liggen, ze wordt dan erg hongerig en chaggerijnig ( en treedt der verleden weer een heel stuk erger op ). Ik ga het proberen met de volgende strobaal! Knipoog

Ik lijk trouwens wel een erge zeurpiet die op alles is iets aan te merken is, maar het is echt een merrie met een verleden, en ik wil haar nog wel een leuke laatste jaartjes geven, ze is niet één van de jongste meer & het is ook een mevrouw pietkeurig!

Bedankt voor je reactie Knipoog

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:43

schraal hooi dus geen 1e snede. een pavo summerfit koek ofzo ... en veel beweging (gewoon tips)

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 19:02

Dankuwel Lachen