Dual activering

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Dual activering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 00:36

Ik ben op het moment bezig met "dual aktivering"; dat is een methode die de linker/rechter hersenhelft van het paard aktiveerd. Er wordt gewerkt met blauwe en gele "balken" (van vrachtwagenafdekking, gevuld met schuimstof), een blauw of geel vlaggetje en blauw/gele pionnen.
Je begint met het vlaggetje; je loopt eerst met je paard netjes naast je. Het vlaggetje hou je in je linker hand. Het paard ziet dit natuurlijk en als je merkt dat hij het geaccepteerd heeft, beweeg je het voor hem langs van links naar rechts. 1-2 min. is voldoende, daarna wissel je je naar de andere kant en doe je het met je rechter hand, ook weer 1-2 min. Vindt je paard het een beetje "eng", doe je het wat langer, zolang totdat het voor je paard normaal is.
Daarna loop je achteruit, je paard loopt voor je. Nu beweeg je het vlaggetje onder z´n hoofd door, weer van links naar rechts. Ook maar weer een paar minuten.
Daarna zijn de balken aan de beurt.
Op de foto´s doe ik het met Jaike aan de hand, maar je kan er ook onder het zadel mee werken.
De methode is bedacht door de duitser Michael Geitner. (www.be-strict.de , als je aan de rechter kant bij Dual Activierung klikt, kun je nog meer over de methode lezen. Als je bovenaan bij "presse" klikt, kan je ook nog een aantal interessante artikelen over de methode lezen). Hij kwam tot de conclusie, dat blauw en geel de kleuren zijn die paarden het beste waarnemen.
Ze komen door deze methode makkelijker en sneller in balance en je kan het gewoon naast alle trainings methoden doen (western, dressuur, springen enz.)

Afbeelding
Aan de slag met het vlaggetje, achteruit.

Afbeelding
Door de balken heen, eerst in stap ...

Afbeelding
... daarna in draf.

Afbeelding
Leuk hoor, zo´n puberende 3,5 jarige die je steeds weer uitprobeerd Tong uitsteken !

Afbeelding
Ynskje (de mama van Jaike) draagt de balken voor de dual aktievering Pling !

Alle 3 mijn paarden vinden het erg leuk om te doen en ik ook Lachen .

Iejoortje

Re: Dual activering

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:06

Hoi,

Kwam laatst het boek van hem tegen. Moet het nog gaan lezen, maar had er al wel aardig wat over gehoord van een duitse collega. In Duitsland is het echt een hype. Ik ben zelf veel met activering van hersengolven en integratie van hersenhelften bezig en vandaaruit ben ik wel benieuwd naar wat hij te vertellen heeft.

Hoe kwam jij in aanraking met deze methode. Krijg je les van iemand hierin? Of ben je zelf aan de slag gegaan?

Ben benieuwd naar je ervaringen.

Groet Pien

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:07

ach ik zie net, dat je uit Duitsland komt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:50

Ik heb boek, DVD en Dual-balken en ik werk daar graag mee. Ik gebruik de balken ook voor mijn Parelli-grondwerk. Ik zag het in de Cavallo staan en was gelijk enthousiast Lachen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 22:15

Iejoortje schreef:
Hoe kwam jij in aanraking met deze methode. Krijg je les van iemand hierin? Of ben je zelf aan de slag gegaan?

Ben benieuwd naar je ervaringen.

Het is allemaal volledig bij toeval gegaan Knipoog .
Net als Promptertje, had ik al vaker in de Cavallo over Michael Geitner gelezen en heb ook zijn boeken "Be strict" en "Be stricht - onder het zadel" gekocht en gelezen.
Toen er een groot artikel over de dual aktivering in de Cavallo stond, vond ik dat erg interessant.
Een week of 8 terug, kreeg ik een telefoontje van een vrouw, die mijn telefoon nr. had gekregen van een gemeenschappelijke kennis. Ze vroeg of zij en haar dochter misschien 1-2 x per week bij mij in de binnebak mochten komen trainen.
Okay, geen probleem. Toen ze voor de eerste keer kwamen, kwamen we (natuurlijk Knipoog ) in gesprek en het klikte heel aardig.
Ze vertelde o.a., dat zij ook met de dual aktiverings methode van Mike Geitner werken; sterker nog, Judith, de dochter, had als jongste van allemaal (16 jr.!!) haar trainer bewijs bij MG gehaald.
Nadat ze met O & N ook nog eens een week hun paarden bij mij hadden gestald, bood Judith mij aan om met mijn paarden de dual aktivering te doen.
Nu is mijn Jaike-plakbandje 3,5 jr, nog niet onder het zadel en het leek me vooral voor haar geweldig om op deze manier al aan haar balance te kunnen werken, zonder dat ze zich ook op een ruiter hoeft te concentreren.
Het ging zo goed en ik had er zó´n lol in, dat we het daarna ook met mijn andere 2 paarden gedaan hebben Lachen .
Judith komt nu iedere zaterdag en degene van wie ik een merrie heb staan (diens veulen net is afgespeend) doet ook mee. We hebben nu 3 x les gehad..
Omdat zij haar spullen (de balken en de pilonnen) niet nodig had, mocht ik die lenen. We kunnen dus lekker oefenen Lachen .
Ik ben erg benieuwd naar de volgende oefening Ja .
Op de foto´s heb ik de balken nog recht liggen; inmiddels werken we ook met de balken in een L-vorm.
Je hoeft het niet vaker dan 2-4 x per week te doen, ong. 20-25 min. Je merkt ook aan je paard dat dit echt voldoende is; na die tijd is het wel gedaan met hun concentratie Knipoog .
promptertje schreef:
Ik heb boek, DVD en Dual-balken en ik werk daar graag mee. Ik gebruik de balken ook voor mijn Parelli-grondwerk. Ik zag het in de Cavallo staan en was gelijk enthousiast Lachen.

Wat leuk dat jij daar ook mee bezig bent OK dan! !
Hoe lang doen jullie het al en wat doe jij zoal met je paarden?
Mijn balken zijn besteld; die komen stom toevallig van de vriend van een oud stalgenootje Clown . Er is op het moment veel vraag naar, dus ik moet even geduld hebben Knipoog .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:26

Volgens mij schreef de Bit hier laatst ook een artikel over.

Ik zal eens kijken of ik het kan vinden Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:31

Ik heb de balken sinds deze zomer, heb ze bij Krämer besteld. Bij mijn jonge hengst heb ik ze nog niet gebruikt, bij mijn oudere merrie wel. Ik gebruik het zowel op de Geitner manier (dus rechtuit, L-vorm, trechtervorm heen en weer, als drafbalk) maar ook voor mijn gewone grondwerk: achterwaarts tussen de balken door, achterwaarts er overheen, zijwaarts er overheen.

Ik merk dat het best wel impact heeft. In het begin werd ze vrij onzeker van de balken, vooral als ik ze smaller leg. In het begin sprong ze er nog wel eens langs of rende ze er hard doorheen, maar gaandeweg gaat ze er steeds fijner doorheen met meer ruggebruik en rechter.

Momenteel is het iets te nat om er veel mee te doen, maar zodra de bodems weer iets beter worden komen de balkjes hun schuur weer uit. Ik heb trouwens op E-bay ook "markierkugel" gekocht in blauw en geel, die kun je ook heel leuk bij dit werk gebruiken Ja

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:33

Oh, het originele vlaggetje heb ik niet gekocht, ik knoop een knalgeel plastic tasje aan mijn carrot stick Knipoog. Fusion work Haha! !

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 22:44

promptertje schreef:
Ik heb de balken sinds deze zomer, heb ze bij Krämer besteld. Bij mijn jonge hengst heb ik ze nog niet gebruikt, bij mijn oudere merrie wel. Ik gebruik het zowel op de Geitner manier (dus rechtuit, L-vorm, trechtervorm heen en weer, als drafbalk) maar ook voor mijn gewone grondwerk: achterwaarts tussen de balken door, achterwaarts er overheen, zijwaarts er overheen.

Ik merk dat het best wel impact heeft. In het begin werd ze vrij onzeker van de balken, vooral als ik ze smaller leg. In het begin sprong ze er nog wel eens langs of rende ze er hard doorheen, maar gaandeweg gaat ze er steeds fijner doorheen met meer ruggebruik en rechter.

Momenteel is het iets te nat om er veel mee te doen, maar zodra de bodems weer iets beter worden komen de balkjes hun schuur weer uit. Ik heb trouwens op E-bay ook "markierkugel" gekocht in blauw en geel, die kun je ook heel leuk bij dit werk gebruiken Ja

Dat onzekere heb ik bij Jaike idd ook al gemerkt; als je de balken smaller legt, heeft ze daar idd nog wat moeite mee. De andere 2 (merrie van bijna 8, ruin van 17) hebben hier minder last van.
Maar goed, we zijn net begonnen en ze is nog jong. Het "mag" dus allemaal nog Knipoog .
Gebruik jij ook het Geitner halster, of neem je een touwhalster?
Als Judith er is, neem ik het Geitner halster en zelf werk ik met een touwhalster. Dat zijn ze bij mij gewend als we grondwerk doen en dat gaat ook prima.
Hoe oud is je hengst; doe je al überhaupt wat met hem? Mij leek de dual ativering juist ideaal om een jong dier op het "echte" werk (ohz) voor te bereiden.
Toevallig stuurde mijn vriendin een link van de markierkugel van e-bay op Lachen .
Heb je er echt zoveel nodig (is een paket van -dacht- ik 40 van die dingen, is het niet?!)? We hadden al bedacht om samen een set te kopen en die gewoon te verdelen (20 zij, 20 ik).

*edit: kijk maar eens goed naar de eerste foto: een geel plastik tasje van de Norma aan een oude zweep Pling !
We hadden het met dubbelzijdig plakband vastgemaakt, maar dat bleek niet zo vorst-bestendig te zijn; zak ligt er nu af Tong uitsteken .
Maar ... we zijn al weer aan het knutselen Knipoog .
Laatst bijgewerkt door Sterre op 29-01-07 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:49

Twintig stuks per persoon van die Kugel is zát! Ik gebruik altijd een touwhalster, daar ben ik nu eenmaal aan gewend en voldoet tot nu toe prima.

Mijn hengst is bijna 2 jaar oud, het is een draver en dus al beleerd voor de kar (al hoeft hij maar weinig te doen hoor, voordat ik ongeruste PB's ga krijgen Knipoog ). Ik ben ook af en toe wat Parelli games met hem aan het doen, maar ben nog niet aan de Dual Aktivierung toe gekomen, eerst de games wat meer bevestigen zodat ik hem handig tussen de balken door kan laten gaan.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 23:01

Grappig dat jij zo met Parelli bezig bent, dat was een vorm van omgaan die mij eigenlijk helemaal niet zo aanspreekt Scheve mond ...
We hebben eens een WE een clinic met Birger Gieseke bijgewoont (zonder paard).
Ik vond de man niet bijster sympatiek, kan goed zijn dat ik daarom een beetje een Parelli antipathie heb Bloos! .
Er kwam natuurlijk ook nog eens bij, dat we inmiddels al wel een goede basis hadden (o.a. door Andrea Klemer en Peter Pfister), zodat ik ook niet echt de noodzaak zag om op Parelli over te stappen Knipoog .
Ik denk dat het vooral zoeken is naar een omgangsvorm, die goed voor je paard én voor jezelf aanvoelt.
Peter Pfister zegt zelf altijd: "probeer alles en behoudt het goede" en ik denk dat dat een goede leidraad in de zoektocht naar de juiste omgang is Lachen .

*Antheman: Leuk! Ben benieuwd wat die er over schrijven Lachen .

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:05

Birger maakt al een hele poos geen deel meer uit van de Parelli organisatie. Daar ben ik niet rouwig om Knipoog. Parelli heeft mijn kijk op paarden en de omgang drastisch veranderd, met veel blijere paarden als gevolg Lachen. Goed toegepast is het een feestje - maar uiteraard kan het ook slecht toegepast worden...

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 23:31

Ik wist idd al dat Gieseke en Parelli "geschiedene Leute" waren Knipoog .
Wie nu wie de vriendschap opgezegd heeft, weet ik niet Knipoog .
Ik denk dat wij een jaar of 7 geleden de clinic hebben bijgewoont. Toen werkte hij iig wel volledig met het Parelli-systeem.
Woon je trouwens in Dld (zo ja: waar ongeveer)?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 23:35

Haha nee, ik woon in Den Haag, maar kom wel veel in Duitsland. Mijn hengstje heb ik trouwens gekocht in Ascheberg bij Münster.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 01:00

ik heb hier echt nog nooit van gehoord Bloos
kunnen jullie misschien wat meer uitleg geven wat precies de bedoeling is?

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 01:14

Boven de foto´s heb ik het zo goed mogelijk proberen uit te leggen Knipoog .
Je kunt ook op de site van MG kijken (site staat in de eerste post).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 20:28

Geïnspireerd door dit topic, het lekkere weer en het feit dat één van de paddocks droog genoeg was heb ik mijn Dual-balken vandaag weer tevoorschijn gehaald. Mijn merrie had er veel lol in Lachen. Heb niet te veel ingewikkelds gedaan, alleen de "L" en de balken achter elkaar zoals boven op de foto's. Ik doe dit werk met touwhalster en leadrope, maar op het eind laat ik haar los.

Dat vindt ze ook prima, loopt er dan netjes in stap en draf doorheen. Het leuke was, toen ik wilde stoppen en bij de uitgang ging staan, draaide ze zich om en liep er zelf nog een keertje doorheen. Kennelijk waren we nog niet klaar Haha!.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 23:10

Hihi Promptertje, had je merrie dus mazzel dat ik dit topic had gestart Knipoog .

*russel, leuk dat je reageert; zou je je mening wat kunnen verduidelijken Lachen ?!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:03

Interessant Lachen
Ik had die dingen al eens in de gids van Kramer gezien, maar vroeg me al af hoe het precies in elkaar zat. En waarom je precies die materialen moest hebben in die kleuren Lachen
Maar daar ben ik nu wel achter Haha!