Je begint met het vlaggetje; je loopt eerst met je paard netjes naast je. Het vlaggetje hou je in je linker hand. Het paard ziet dit natuurlijk en als je merkt dat hij het geaccepteerd heeft, beweeg je het voor hem langs van links naar rechts. 1-2 min. is voldoende, daarna wissel je je naar de andere kant en doe je het met je rechter hand, ook weer 1-2 min. Vindt je paard het een beetje "eng", doe je het wat langer, zolang totdat het voor je paard normaal is.
Daarna loop je achteruit, je paard loopt voor je. Nu beweeg je het vlaggetje onder z´n hoofd door, weer van links naar rechts. Ook maar weer een paar minuten.
Daarna zijn de balken aan de beurt.
Op de foto´s doe ik het met Jaike aan de hand, maar je kan er ook onder het zadel mee werken.
De methode is bedacht door de duitser Michael Geitner. (www.be-strict.de , als je aan de rechter kant bij Dual Activierung klikt, kun je nog meer over de methode lezen. Als je bovenaan bij "presse" klikt, kan je ook nog een aantal interessante artikelen over de methode lezen). Hij kwam tot de conclusie, dat blauw en geel de kleuren zijn die paarden het beste waarnemen.
Ze komen door deze methode makkelijker en sneller in balance en je kan het gewoon naast alle trainings methoden doen (western, dressuur, springen enz.)
Aan de slag met het vlaggetje, achteruit.
Door de balken heen, eerst in stap ...
... daarna in draf.
Leuk hoor, zo´n puberende 3,5 jarige die je steeds weer uitprobeerd

Ynskje (de mama van Jaike) draagt de balken voor de dual aktievering

Alle 3 mijn paarden vinden het erg leuk om te doen en ik ook