Welk hulpmiddel gebruiken bij longeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Welk hulpmiddel gebruiken bij longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:31

Ik longeer mijn paard de laatste tijd veel.
Het probleem is dat het paard een headshaker is en daardoor de ene dag tov de andere heel hevig kan schudden met het hoofd.

Ik longeerde vroeger altijd met de pessoa voor hij zo hoofdschudde, maar dat lijkt me nu helemaal geen fijn idee wanneer hij zou schudden dat hij zo alles trekt aan zijn achterhand. Dat is iets dat ofwel heel goed zou gaan of juist heel slecht. En ik wil het risico niet nemen aangezien hij al een keertje gek kan doen.

Nu heb ik hem al enkele keren gelongeerd met een gogue, maar ik merk aan hem dat hij die druk achter zijn oren niet fijn vind. Dus heb erna een paar keer gelongeerd met bijzetteugels. Daar liep hij veel fijner op en ontspande lekker en bleef niet de hele tijd vechten zoals bij de gogue. Maar als hij dan ontspant en mooi in balans en tact heeft in de beweging, blijven de bijzetteugels op en neer bewegen door de beweging (vooral in draf omdat hij nogal danst) en ik zou iets willen dat wanneer hij nageeft, dat het helemaal stil is in de mond.

Nu hebben ze me al "aangeraden" om misschien een slof eraan te binden (dus singel, door bit en terug naar singel) maar dit lijkt me nogal moeilijk om vast te maken ed. Nu heb ik hier op bokt wel wat gezien met touwtjes, maar waar vind je deze (nog nooit gezien) of maak je die zelf, ...?

Andere suggesties zijn altijd welkom Lachen

Trice

Re: Welk hulpmiddel gebruiken bij longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:55

Een slof zou misschien idd goed kunnen werken.
Met een bijzetje zet je hem als het ware echt vast en de slof geeft net iets meer speling. Hij moet dan zelf de juiste positie vinden.

Je kunt het ook idd met een touwtje kunnen maken. Je kunt daarvoor gewoon touw gebruiken. Niet te dun, want dat kan erg wrijven en dus erg heet worden.
Je kunt de slof onderaan de singel vast maken maar ook het onderste oogje aan de zijkant. Dat is eigenlijk ook een beetje een kwestie van uit proberen.
En een toutje kun je zelf vast knopen, het voordeel is dat als je begint je het eerst wat losser kunt houden en namate je vordert het steeds iets strakker kunt zetten.