paard rent weg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Selket

paard rent weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 22:37

ik ben nu tijdje bezig met grondwerk met Safira, en het gaat opzich best goed Ja Maar zodra ze er geen zin meer in heeft loopt/rent ze weg. Ik heb haar niet meer vast omdat ze bijna alles (kom, ho, terug, opzij, aan de hand meedraven, stappen etc) gewoon braaf doet zonder dat ik haar vast hoef te houden. Ik doe het gewoon in de bak, dus ze kan nergens heen, maar het is toch flink irritant als ik er steeds weer achteraan moet als ze weer even vond dat ze genoeg gedaan had. Als ik haar weer mee terug neem naar de plek waar we bezig waren, doet ze daarma wel weer braaf mee en luisterd ook goed. Tot ik weer iets vraag wat ze (denk ik) te moeilijk vind of geen zin meer heeft.

Tijdens het rijden wil ze ook nog wel 'wegrennen' als ze vind dat ze genoeg gedaan heeft of ik teveel vraag. Dan gaat ze gewoon uit protest galloperen (hoofd en staart in de lucht, en gewoon sterk maken en galloperen). Heeft dit met elkaar te maken?

Weten jullie hoe ik dit het best kan oplossen?

Pistasche

Re: paard rent weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:08

Als ze wegrent met het grondwerk dan neem je een zweep en laat je haar zovaak rondrennen dat ze bijna niet meer kan.Nu is het een spelletje en als je dat doet zou ze dat heel vervelend vinden..!! Duivel

Met het rijden als ze wegrent laat ej haar stilstaan en draai je heel veel rondjes 5 ofso.
Daar krijgt ze dan ook de pest in.. Pling
Nog vragen pb maar Vingers aflikken

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:06

Ik ben het niet eens met JazzPony. Als ik dit bij mijn paard zou doen als hij geen zin meer zou hebben in het grondwerk zou hij denk ik zo een paar weken geen vertrouwen meer hebben in me en bij de kleinste beweging van me wegrennen. Probeer in plaats van zo'n toch vrij radicale oplossing te zoeken waar het vandaan komt. Misschien probeert je paard je wel iets duidelijk te maken. Doe je de oefening zoals altijd, voer je hem consequent uit? Hoe lang ben je al aan het trainen? Hoeveel nieuws heeft je paard geleerd en hoe lang / goed kan het paard dit al? Het kan bijvoorbeeld zijn dat je paard het echt moeilijk vind en mentaal even 'genoeg' heeft. Ik train ook liever los met mijn paard, júist om deze reden: Hij geeft zo duidelijk aan als hij genoeg heeft gehad. Als dit voorkomt laat ik hem nog een laatste oefening doen die hij goed kan, en daarna stop ik met de training.

Ik denk als het paard echt even genoeg heeft gehad dat het niet een goede oplossing is hem te laten rennen tot hij 'bijna niet meer kan'. Het paard zal dan inderdaad een nare ervaring opdoen, maar persoonlijk denk ik dat het paard deze nare ervaring niet gauw zal associeren met het feit dat zij van je wegliep.

Zo kan je ook proberen de training elke keer wat langer uit te bouwen. Probeer ook eens wat korter te trainen, tot vóór het moment dat je paard geen zin meer heeft, zodat jullie de training succesvol kunnen afsluiten zonder dat ze ook maar een keer is weggelopen en de hele training, ook al is hij dan iets korter, aandacht voor jou heeft gehad. Van daaruit kan je dan proberen elke keer iets langer te trainen.

Maar ik lees nergens hoe lang je trainingen zijn. Als je bv. een uur traint snap ik dat je paard het op het eind lastig vind om haar aandacht erbij te houden. Als je nog maar een paar minuten traint is het heel anders. Dat zal vast ook verschil maken. En hoe lang je hier al mee bezig bent, 'een tijdje' is een erg relatief begrip. Als je haar veel nieuwe dingen hebt bijgeleerd in korte tijd kan het zijn dat het mentaal toch veel is om dat allemaal te leren en begrijpen.

Ik wil nog wel even zeggen dat het lastig is om zoiets van achter de computer te beoordelen. Als je het echt zeker wil weten kan je ook kijken naar de mogelijkheden tot grondwerk-lessen bij jou in de buurt zodat een professional jullie kan helpen. Lachen

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:17

Ben het helemaal eens met wat Roskur zegt.
En Jazzpony: Nagelbijten / Gniffelen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:23

Inderdaad, zoek naar de oorzaak waarom je paard wegrent: Vind hij/zij het te moeilijk, ga er achter aan, (rustig!) geef nog een makkelijke en leuke oefening, belonen, en gedaan met de training.

Misschien kan je ook een boekje gaan bijhouden bij welke oefening je paard wegrent: als dit dezelfde zijn dan kun je merken dat het gewoon nog niet gaat voor je paard. Dus ik zou zeggen denk na over wat er in het hoofd van je paard omgaat.

Uit je post leid ik precies ook wel af dat je paard er gewoon even vandoor moet gaan om z'n geheugen wat op te frissen, en dat het daarna weer wat beter gaat. Misschien ben je gewoon wat te lang bezig ofzo. Veel succes! Verder ga ik trouwens mee met Roskur!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:07

hai femke...leuk dat je nu safira als leaspaardje hebt joh!

betreft het achterna lopen, zou ik juist niet doen.
ik ben het ermee eens dat ze jou waarschijnlijk iets duidelijk wilt maken... te moeilijk, een 'foute' houding van jou waardoor zij het niet snapt bijv. , maar wanneer zij wegrent, zou ik daar niet achteraan gaan.

loop eens van haar weg, met je rug naar haar toe, maak je wat klein en kijk eens wat er gebeurd.... waarschijnlijk zal haar nieuwsgierigheid het winnen en zal ze jou weer opzoeken. op dat moment kun je weer belonen en weer oppakken waarmee je bezig was.

succes met safira Haha!

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 22:22

bedankt voor de reacties!
Ik 'train' helemaal niet zo lang met dr, omdat we pas begonnen zijn begin ik gewoon langzaam. We zijn meestal hooguit 20 minuutjes bezig, meestal korter.
Ik denk inderdaad dat ze de oefening dan te moeilijk vind, omdat ze meestal bij dezelfde oefening wegloopt/rent (opzij, rechtsom, linksom kan ze wel gewoon). Moet ik deze oefening gewoon weglaten dan of toch elke keer even proberen?

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 23:14

femkjuh schreef:
bedankt voor de reacties!
Ik 'train' helemaal niet zo lang met dr, omdat we pas begonnen zijn begin ik gewoon langzaam. We zijn meestal hooguit 20 minuutjes bezig, meestal korter.
Ik denk inderdaad dat ze de oefening dan te moeilijk vind, omdat ze meestal bij dezelfde oefening wegloopt/rent (opzij, rechtsom, linksom kan ze wel gewoon). Moet ik deze oefening gewoon weglaten dan of toch elke keer even proberen?

Doet ze het na één keer deze oefening doen ook al? Dan zou je het eventueel ook elke keer maar één keer kunnen doen. Of bijvoorbeeld minder eisen stellen, met een wat minder goede uitvoering genoegen nemen bijv. (maar dat zal ook aan de oefening liggen of dat mogelijk is...) Ik weet niet om wat voor oefening het gaat en of dit dus mogelijk is, maar hopelijk heb je er wat aan. Lachen

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 20:36

ze doet het bij de oefening waarbij ik wil dat ze opzij gaat als ik dr zachtjes aanraak bij dr flank met mn hand of zweep.. Linksom snapt ze het heel goed, rechtsom is denk ik te moeilijk nog voor dr. Dan rent ze dus weg. Ik neem nog met heel weinig genoegen, daar zal het niet aan liggen Knipoog

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 21:25

Vrijheidsdressuur is vrij,m maar niet vrijblijvend. Ze mag aangeven dat ze iets moeilijk vindt, maar gewoon bij je weg lopen vind ik persoonlijk heel onbeleefd, dan doet ze haar best niet voor je. Vooral als ze er zo snel al de brui aan geeft en weg rent, dan zou ik haar weg sturen, laten lopen. Ze mag kiezen, of met je meedoen of rennen. Betekent niet dat ze geen eigen mening mag hebben en niet mag laten weten wat moeilijk is! Maar ze moet wel met haar aandacht bij je blijven en haar best voor je doen. Je zou ook een touwtje over de hals kunnen leggen, dan kun je haar pareren als ze weg wilt.

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:12

Amable schreef:
Vrijheidsdressuur is vrij,m maar niet vrijblijvend. Ze mag aangeven dat ze iets moeilijk vindt, maar gewoon bij je weg lopen vind ik persoonlijk heel onbeleefd, dan doet ze haar best niet voor je. Vooral als ze er zo snel al de brui aan geeft en weg rent, dan zou ik haar weg sturen, laten lopen. Ze mag kiezen, of met je meedoen of rennen. Betekent niet dat ze geen eigen mening mag hebben en niet mag laten weten wat moeilijk is! Maar ze moet wel met haar aandacht bij je blijven en haar best voor je doen. Je zou ook een touwtje over de hals kunnen leggen, dan kun je haar pareren als ze weg wilt.

ben het hier helemaal mee eens