[AR] Doorgangshekken in natuurgebieden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Doorgangshekken in natuurgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 14:50

Hoi,
Ik heb een vraag over diverse doorgangshekken in natuurgebieden. Voor ruiters zijn kleine klaphekken van 1.10 meter en voor auto's (brandweer/boswachter) en menkarren zijn er afgesloten hekken. Maar niet iedere menner kan er dan dus in, zoals ook bij ons in de begrazing het geval is. (ik zelf kan met mijn pony's rubberen hoefschoenen over de naastliggende stroommatten rijden).

Nu wil onze boswachter de grote hekken laten vervangen en wij menners mochten meedenken.

We denken aan een breed klaphek zodat alle menners er doorheen kunnen (en de wilde pony's niet naar buiten).

Maar zijn er van die klaphekken? Weet iemand waar ik informatie of foto's erover kan vinden?

Alvast dank.

Ingrid

mriekie

Re: Doorgangshekken in natuurgebieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 15:54

Ja, er zijn wel van die "klap"hekken... Ik ben ondertussen verschillende hekken tegen gekomen en in alle gevallen moet de groom eraf om het hek open en dicht te doen.

Een foto heb ik helaas niet

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 18:01

Daarvoor kan je het beste contact opnemen met Staatbosbeheer.
Op de Veluwe staan ze ook, je groom moet dan hekje open, hekje dicht doen. Vooral dat laatste is belangrijk anders kan ik weer de zwijnen uit het dorp jagen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 13:51

Hoi,

Bij ons in het bos loopt 1 zandpad door een gebied heen dat begraast wordt door koeien. Voor de ruiters en de menners is er een gezamenlijk hek gemaakt. Dit is geen klaphek, maar een "open-draai-hek". Haha!. Beetje lastig uit te leggen, maar ik ga bij deze een poging doen, en anders zal ik even kijken of ik nog ergens een foto in de database heb staan.

Het hek is een gewoon hoog hek zoals je dat op bedrijfsterreinen wel ziet. Het hek staat met 2 wielen op een rail, en kan daar dus overheen "rollen". Als het hek wordt open gedraaid, dan verdwijnt het in een houten behuizing, en ontstaat er een doorgang van zo'n 5 meter. Om het hek te kunnen openen zijn er twee draaiwielen bevestigd, 1 aan de buitenkant van het begrazingsgebied (om het gebied dus in te gaan), en 1 aan de binnenkant van het gebied (om er dus weer uit te kunnen). Deze wielen zitten op ruiter of koetsierhoogte, zo'n 8 meter voor het hek. Je draait het hek dus open vanaf de bok of vanaf je paard, het hek blokkeert als het in de behuizing is gerold, je rijdt over de rail heen waar het hek overheen rolt, en vervolgens ontgrendel je het hek weer bij het volgende draaiwiel, zodat het vanzelf achter je dicht rolt.

Is het duidelijk uitgelegd? Het is een heel prettig hek om te bedienen, de paarden zijn er over het algemeen niet bang voor en het klapt niet tegen je wagen/paard/jezelf aan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:42

Zo, dat klinkt heel luxe. Hier op de veluwe zijn gewoon normale 'weidehekken'. Te bedienen vanaf het paard, als je handig bent (en anders moet je afstappen) of door je groom als je met paard en wagen rijdt. Soms is het een sluis, zoals op het Houtdorperveld bij Ermelo: 2 hekken met 10 meter tussenruimte. Dan weet je vrij zeker dat je geen koeien doorlaat...

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:12

Ibbel schreef:
Soms is het een sluis, zoals op het Houtdorperveld bij Ermelo: 2 hekken met 10 meter tussenruimte. Dan weet je vrij zeker dat je geen koeien doorlaat...

Klopt, maar dan kan je er niet in als je alleen op de wagen zit. Daarom vind ik het open-draai-hek van Divine een hele mooie oplossing.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:30

Ik zoek nog even naar een foto van ons super-de-luxe hek!!! Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 20:38

Divine schreef:
Ik zoek nog even naar een foto van ons super-de-luxe hek!!! Haha!

Klinkt goed dat hek.
Is het dit toevallig? Dit wordt een paardentourniquet genoemd (volgens naam foto die ik kreeg gestuurd). Klapt altijd weer terug in zijn "oorspronkelijke" positie nadat je het gepasseerd bent.

Afbeelding

Verder vond ik nog deze van een carterbreker ... maar die houdt uiteraard geen koeien tegen, maar wel auto's. Menkarren kunnen er wel overheen (mits je wagen geen auto-assen heeft, maar voorzien is bijv. marathonwagen-assen)

Afbeelding

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:05

Nope, het is dit hek:
(wel een beetje een gedateerde foto, 2 jaar geleden lag er wel sneeuw rond deze tijd, haha):

Foto van veraf:
Afbeelding

Foto iets dichterbij:
Afbeelding

Het hek draai je dus open met dat ronde wiel, rechts op de foto. De ontgrendel-handle zit daarboven, niet echt goed te zien. Zo'n wiel zit ook aan de linkerkant, net buiten de foto. Op de voorgrond zie je het vee-rooster, dat wordt afgeschermd door de twee schuine palen, zodat de kans klein is dat je er met je paard bij komt (met alle gevolgen van dien...).
Naast het vee-rooster (buiten de foto, op de voorgrond), zit een voetgangershek, fietsers en de auto van de boswachter gaan gewoon over het vee-rooster. Op de achtergrond de houten behuizing waarin het hek wegrolt.

Duidelijker? Het is een superhek! Paarden moeten wel even wennen aan het wegrollen van het hek, met mijn rijpaard had ik geen probleem, de pony waarmee ik men, heb ik laten wennen aan de hand. Gewoon een paar keer naar toe gegaan, hek open en dicht gedraaid, en toen was ie later in het tuig ook niet meer bang. Over het algemeen gaan alle paarden er zo doorheen.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:44

ik vind de hekken op de veluwe perfect, ben zowiezo van mening dat je nooit zonder groom naar buiten moet gaan... dus dan is dit een mooie en redelijk goedkope oplossing...

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:43

Heb er zelf nog geen ervaring mee, maar bij ons zijn er stroomonderbrekers geplaatst die menners en ruiters d.m.v. een knop kunnen inschakelen zodat de stroommat tijdelijk stroomloos wordt (op de een of andere manier heb zou ik altijd de neiging hebben om het eerst zelf te gaan controleren voordat ik er iets overheen stuur). Geen idee hoe dat financieel zit maar misschien dat dit een optie is voor jullie?

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:15

Bij ons in het goois natuur reservaat kun je een sleutel kopen (nou ja je betaald borg en krijgt hem dan) als je een boskaart koopt.
Er wordt beweid door witte koeien dus de hekken moeten altijd weer op slot gedaan worden.
Je groom moet hem altijd voor je opendoen en weer achter je dichtdoen.
Maar het is geen klaphek, lijkt me ook niet handig als je hem per ongeluk loslaat en hij slaat tegen je wagen of paard heb je de poppen aan het dansen.
Dus ik ben niet voor een klaphek.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 17:47

Hier kunnen we na ondertekening van een formulier ook een sleutel krijgen. Maar de oude hekken zijn echt aan vervanging toe en de gemeente/boswachter is bereid om eens verder te kijken dan een houten hek met een sleutel ... daarom gaan wij dus op zoek Haha!
Stroommat onderbreking is geen optie, want de stroommatten gaan er sowieso uit omdat ze te vaak onder het zand zitten of mensen de rubberen matten beschadigen cq meenemen. Hoge onderhoudskosten dus voor gemeente.

Dat draaihek ziet er zeker geweldig uit.

Enig idee van welke makelarij of firma naam, of telefoonnummer van een of andere bosopzichter, of een naam van het geval???

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:38

Ik zal eens kijken of er een plaatje of iets dergelijks opzit. Het is wel een professioneel hek wat volgens mij bij een firma vandaan komt. Als ik mijn grote-vriend-de-boswachter zie kan ik hem er ook wel eens naar vragen. Maar aangezien die man paarden liever als biefstukjes ziet dan als plezierige dieren, kijk ik zelf eerst wel even of er een plaatje opzit Haha!. Je hoort nog!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 08:41

Isapaardje: PM met bedrijfsgegevens gestuurd!!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 23:57

Divine schreef:
Ik zal eens kijken of er een plaatje of iets dergelijks opzit. Het is wel een professioneel hek wat volgens mij bij een firma vandaan komt. Als ik mijn grote-vriend-de-boswachter zie kan ik hem er ook wel eens naar vragen. Maar aangezien die man paarden liever als biefstukjes ziet dan als plezierige dieren, kijk ik zelf eerst wel even of er een plaatje opzit Haha!. Je hoort nog!

Bedankt Haha!

Wij hebben gelukkig een boswachter die het liefst zelf met een paard rond zou gaan rijden Haha!

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 22:41

hier in valkenswaard exact dezelfde hekken als op de foto's van isapaardje.. Staatsbosbeheer wil er schotse hooglanders inzetten, maar wat mij betreft zetten ze die koeien ergens anders neer, en plegen ze onderhoud aan de (ruiter)paden. ( en halen ze die ondingen weer weg. hier ligt er aan de kant waar je door dat draaihek moet ook een veerooster naaast ( nu nog met smalle openingen, maar dat wordt breder) en daar sprong mijn paard vanmiddag al op.. dus ik ben er niet blij mee!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 15:14

Even voor de goede orde. De foto's die ik hierboven van dat draaihek plaatste zijn NIET uit onze begrazing, maar kreeg ik als voorbeeld door van iemand.

Wij zelf hebben hetgeen op onderstaande foto te zien is:
Afbeelding

Dit is een wildrooster voorzien van een stroommat. Het lijkt een ideale doorgang, mooi breed voor de menkar, maar oh wee als je hier met een beslagen paard op komt. Dan kan hij vliegen Clown.

Dat is in het verleden ook wel eens gebeurd (honden aan de fiets ook overigens ... mat ligt op het fietspad). Ikzelf rij met rubberen hoefschoenen, dus ik kan hier wel zo overheen.

Sinds een jaar of zo staat er wel een waarschuwingsbordje bij "stroommat vee".

(stroomonderbrekingsknop vond men te duur ... hebben we ze wel op gewezen dat dit mogelijk is)

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:00

Hmmm, zo'n stroommat, hoe reageren onbeslagen paarden daarop? Ik bedoel: het zal dan toch neem ik aan ook gewoon voelbaar zijn (anders zouden de koeien aan de andere kant ook gewoon doorlopen Clown ). Hoe moet je dat dan oplossen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 22:14

Onbeslagen kan ook niet inderdaad.
Er lopen in de begrazing bij ons exmoor pony's en die gaan er ook niet overheen. Of ze moeten net op die rubberen strips stappen.

Er is ooit eens een aanspanning wel doorheen gevlogen. het paard kreeg een optater, maar sprong dus voorwaarts. Toen hadden ze ook een probleem om er weer uit te komen. Uit moeten spannen, paard los door het doorloop/ruiterhek kunnen halen, kar over het wildrooster duwen, en weer inspannen. Heb je dus wel een groom bij nodig Clown

Maar er is ook al meerdere malen een fietser onderuit gegaan omdat de aangelijnde hond een stroomschok kreeg en weg stoof en de fietser van zijn fiets trok. Ik vind het al met al maar een gevaarlijk ding, tenminste voor die mensen die niet echt goed doorhebben (met een dier erbij) wat het precies voor een ding is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 09:07

Ik open mijn topic maar weer eens.
De stroommatten schijnen op termijn vervangen te gaan worden. Dit omdat het toch te veel problemen oplevert. Zowel onderhoudstechnisch als klachten van bosbezoekers.
Men wil nu goede poorten maken zoals in het aangrenzende natuurgebied van staatsbosbeheer.

Gekke is alleen dat daar juist deze poorten zijn verdwenen en er stroommatten zijn neergelegd.

Ik vraag me dan wel eens af of er wel wordt nagedacht over doorgangen.

In een ander stuk bos waren doorgangen van 1.27 m. Erg smal voor een beetje menwagen (met mijn karretje van 1.25 breed incl. wieldoppen ging het net (als ik er recht voorstond). Nu is in die doorgang een stomp gezet van 25 cm hoog. Nu gaat het dus net niet meer (moet eerst om die stomp sturen omdat mijn paardje zulke korte pootjes heeft).

Zijn er dan helemaal geen standaard richtlijnen waar bosbeheerders naar kunnen grijpen om maten of voorbeelden te zoeken van zulke doorgangen? Of waar wij als menners naar kunnen verwijzen?

Dit is om gek van te worden Boos!