We kregen de tip van iemand om een Nh-er te bellen. Dat hebben we dus gedaan en vandaag kwam de heer in kwestie bij ons langs.
Hij wilde meteen door naar het paard en dus liep ik met hem mee naar haar, ik besloot hem even bezig te laten. Mijn merrie heeft het niet zo op vreemde en al helemaal niet op vreemde mannen, ze hapt dan nogal vlot, maar bij hem ging ze helemaal tegen hem leunen! Hij bekeek haar en ging zijn 'materiaal' halen, wat zoveel betekende als een touwhalster en een lang touw.
Hij deed het haar om en nam haar mee naar buiten, hielt zich een 20-tal minuutjes met haar bezig en wandelde vervolgens met haar richting de trailer. Liet haar even kijken en zwaaide vervolgens met zijn 'staart' en huppa...Pretty stond erop...
Hij haalde haar er weer rustig af en zo ging het even voort, zette haar er weer op, laad klep toe, rondje rijden, laadklep open, even rondwandelen, weer op de trailer, laadklep weer toe en weer rijden (kwestie van het 'op wedstrijd gaan' wat na te bootsen). Pretty ging het eerste half uur nog wat tegen hem in, (lees; steigeren als hij haar vooruit wilde laten gaan enz) maar geleidelijk aan zag je haar hele houding veranderen...
Ik heb echt een uur staan genieten, ze werd geleidelijk aan helemaal ontspannen, totaal niet meer dominant, heel attent, heel megaand...En toen was het mijn beurt.
Hij legde me uit wat ik moest doen, de eerste keer ging het nog een beetje mis, ik vond het moeilijk om de timing goed aan te voelen, maar toen ik de 2de keer probeerde ging ze ook bij mij makkelijk de trailer op! Geen gezeur, niet moeilijk doen, gewoon erop, en ook weer heel rustig er af. Ik moest haar weer wat afstand laten nemen door haar achterwaarts te laten gaan en weer proberen en huppa opnieuw er zo op!
Zo ben ik ook een half uurtje met haar bezig geweest onder begeleiding van hem. Hij corrigeerde hier en daar een beetje, legde nog een aantal dingen uit en uiteindelijk ging het gewoon probleemloos.
Pretty was ook bij mij heel volgzaam, heel gehoorzaam, alles wat Pretty eigenlijk zelden is.

We hebben Pret op stal gezet en hem uitgenodigd voor wat te drinken, afgerekent en ook het touwhalster en het touw afgerekent. Hij doet ook aan natuurlijk bekappen en de 14de februari gaan we daar heen! Gezien we nog geen smid zijn tegen gekomen die het langer dan 5 minuten wil proberen met Pretty hopen we dat hij haar wel bekapt krijgt!

Wat ze op een avond met 5 mannen niet eens klaar kregen na 2 uur, kreeg hij helemaal alleen in een 20tal minuten klaar. (eigenlijk een halve minuut want de trailer op gaan deed ze niet moeilijk over.) Geen kracht, geen geweld...Gewoon luisteren en reageren...
Dus vanaf vandaag lees ik een beetje mee hier