[AR] schokt jullie sulky ook zo?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dorette

schokt jullie sulky ook zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 23:44

Ik heb sinds een paar weken een nieuwe degelijke sulky gekocht voor mijn pony van 1.11m. Ik heb de sulky gekocht bij voskamphall in Eerbeek, het is een zeer degelijke sulky met 21 inch. banden. Ik heb mijn pony meegehad om de sulky te passen, ze hebben de sulky daar in evenwicht gehangen. We konden hem helaas niet echt proberen omdat mijn pony erg druk was door de reis met de trailer. Nu heb ik er thuis een aantal keer mee gereden en vind dat de sulky erg schokt tijdens het rijden (vooral in draf). Ik vroeg me af of dat normaal is. Als je tegen de rugleuning zit wordt je werkelijk door elkaar geklutst. Wie heeft er ervaring met sulky's?

Sam_Sam

Re: schokt jullie sulky ook zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:11

Als je het gevoel hebt door elkaar geklutst te worden, dan is je tweewieler duidelijk niet in evenwicht.
Je moet dus op zoek naar het juiste evenwicht.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:18

Als hij in evenwicht is hobbeld hij niet.

Leun je echt tegen de leuning haal je hem zelf ook weer uit evenwicht dus dat is ook niet echt handig.

dorette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 17:47

ik leun niet echt tegen de leuning. hoe kan ik het evenwicht verbeteren.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:53

dorette schreef:
ik leun niet echt tegen de leuning. hoe kan ik het evenwicht verbeteren.

Denk dat je vast wel een op een wip hebt gezeten. Nou, een tweewieler werkt het zelfde.
Het draaipunt is in dit geval de as van de wielen. Bij te veel druk op de ponie moet je het gewicht meer naar achteren zien te verplaatsen (oa door; zitting naar achteren, wielen naar voren, iets hoger in de lichtogen hangen, grotere pony kopen. Gewicht er bij op is eigenlijk nooit wenselijk).
Nou, en als je kar achterover dreigd te kieperen (wat natuurlijk niet kan omdat ie met de lichtogen aan de buitensingel vast zit) dan kun je het tegenovergestelde doen.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:57

Probeer zoveel mogelijk de wagen in evenwicht/balans te brengen en gebruik eventueel een ondersingel.
D.w.z. indien het inspan in lichtogen hangt maak je een verbinding dmv een leren singel onder de buik van de pony naar de bomen.
De wagen "spring nu veel minder tot niet".

Veel succes

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:40

Marmot schreef:
Probeer zoveel mogelijk de wagen in evenwicht/balans te brengen en gebruik eventueel een ondersingel.
D.w.z. indien het inspan in lichtogen hangt maak je een verbinding dmv een leren singel onder de buik van de pony naar de bomen.
De wagen "spring nu veel minder tot niet".

Veel succes
Dit kun je niet eens een tip meer noemen, dat is bij ieder tuig en zeker een tweewieler. Elk tuig heeft toch een buitensingel.
En toch moet je dat springen verhelpen met de juiste balans en niet door de boel vast te sjorren.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:15

Als de sulky in balans is schokt hij ook dit is normaal.
Als je pony loopt beweegt hij en aangezien je maar twee wielen hebt voel je dus dezelfde beweging als waneer je op een paard zou zitten.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 23:13

Peachy schreef:
Als je pony loopt beweegt hij en aangezien je maar twee wielen hebt voel je dus dezelfde beweging als waneer je op een paard zou zitten.

Dan heb jij nog nooit op een sulky gezeten die echt in balans is. Je beweegt altijd wel meer dan met een 4wieler, maar hij moet zeker niet schokken.
Als hij schokt, is hij niet in balans. Dat zit voor geen meter en is ook bijzonder vervelend voor de pony.

Als je geen verstelbaar bankje hebt, wordt het erg moeilijk om het in evenwicht te krijgen. Wanneer de bomen vh lamoen in de lichtogen zweven, dan is ie goed in balans.
Soms helpt het dus om bv de lichtogen een gaatje lager of hoger te hangen... net welke kant ie op moet.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 18:42

Peachy schreef:

Nee hoor een sulky dat in balans is schokt absoluut niet!

Een sulky in balans "zweeft" in de lichtogen en dus voel je de bewegingen van de pony dus nauwlijks tot helemaal niet!

Een sulky in goede balans rijdt echt heerlijk!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:14

Het word natuurlijk een ander verhaal wanneer je met een 2-wieler met brancardbeugels gaat rijden en ook de lichtogen met panieksluitingen zijn vaak vrij nauw.
Maar dit doe je natuurlijk niet met een tweewieler.....

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 19:46

BlackDevils schreef:
Het word natuurlijk een ander verhaal wanneer je met een 2-wieler met brancardbeugels gaat rijden en ook de lichtogen met panieksluitingen zijn vaak vrij nauw.
Maar dit doe je natuurlijk niet met een tweewieler.....

Nee dat lijkt me niet erg verstandig met een 2 -wieler Sigaar

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:15

Dorette, Als je wilt weten of je sulky in balans is kan je dat als volgt controleren, als je op de sulky gaat zitten en je laat iemand anders hem voor aan de bomen vasthouden. Degene die vooraan staat beweegt dan de sulky van boven naar beneden en voelt of de sulky voorover of achterover kiept (hij laat je dus niet vallen Haha! ) ergens daar tussen is de sulky in evenwicht. je moet wel in dezelfde houding gaan zitten als je normaal zou rijden. Als je zo kijkt merk je ook dat het maar een heel klein punt is dat de sulky in evenwicht is. Nu meet je de hoogte waar de lichtogen komen tot op de grond.
Nu ga je je pony inspannen en zet je de bomen op dezelfde hoogte vastals je net gemeten hebt, als je nu op de sulky gaat zitten gaat de sulky een klein beetje omhoog als je iets achterover leunt, dan zit je goed en is je sulky in balans. Als je pony nu gaat lopen zal de zitting van de sulky altijd wat op en neer gaan. een pony beweegt dus je sulky ook.

Als je een sulky met vering in de zitting hebt moet je de bomen weer net iets lager hebben zodat de vering niet elke keer tegen het bovendste punt aan schokt. De veren moeten onder lichte spanning blijven staan. Enigste nadeel hiervan is dat jij niet voelt wat je pony voelt. Dit kost iets meer moeite om het juiste punt te vinden voor jou en je pony.

Je kan ook nog een sulky hebben met veren op de wielen en dat is eigenlijk het beste, deze kan je op de zelfde manier afstellen als de bovenste en deze dempt de trillingen van de weg EN van je pony dus is ook het fijnst voor je pony.

Hoe zwaarder je sulky hoe rustiger hij ligt.
Ik heb zelf al meerdere sulky's gemaakt en verkocht en mijn vriendin en ik rijden regelmatig samen met de sulky's. We hebben twee hele lichte sulky's zonder vering en onze pony's vinden het prachtig om hiermee te racen Haha!

Een sulky die zweeft, kan je daar ook op gaan zitten zonder een pony ervoor? Haha!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:44

dit is voor mij de reden om niet met een 2-wieler maar met een 4-wieler te mennen.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 19:17

friesiszwart schreef:
dit is voor mij de reden om niet met een 2-wieler maar met een 4-wieler te mennen.

Als je even de reacties (van onder andere mij) doorleest is dit misschien een beeje voorbarig?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:24

Oud topic vandaar een slotje