Cickertraining doel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elise95

Cickertraining doel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 21:31

Ik snap het doel niet van de clickertraining.
Je kan tegen je paard toch ook gewoon braaf zeggen.
Wat maakt het nou uit.
Weten jullie meschien meer? Pling

Valentinow

Re: Cickertraining doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:33

Als je braaf zegt is het niet altijd dezelfde toon
Maar even de zoekfunctie gebruiken en je komt heel veel tegen .. Lachen
Laatst bijgewerkt door Valentinow op 24-01-07 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:36

De clicker geeft altijd hetzelfde geluid. Je stem veranderd, is nooit hetzelfde. Als jij braaf zegt, maar het paard het eigelijk niet helemaal goed gedaan heeft zal er toch wat ergenis in je stem doorklinken. Heeft het paard het juist uitermate goed gedaan en ben je daar zelf heel enthousiast over, dan hoor je dat ook terug in je stem.

Daarom dus een clicker. Bovendien beloofd het iets lekkers als het paard het goed gedaan heeft wat dus een enorme motivatie is om het de volgende keer nog beter te doen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:55

fjordnina schreef:
Daarom dus een clicker. Bovendien beloofd het iets lekkers als het paard het goed gedaan heeft wat dus een enorme motivatie is om het de volgende keer nog beter te doen.

Hoe leer je een paard dat. Gewoon een keer klikken en dan wat lekkers geven, en dan herhalen ofzo?

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 23:05

fjordnina schreef:
De clicker geeft altijd hetzelfde geluid. Je stem veranderd, is nooit hetzelfde. Als jij braaf zegt, maar het paard het eigelijk niet helemaal goed gedaan heeft zal er toch wat ergenis in je stem doorklinken. Heeft het paard het juist uitermate goed gedaan en ben je daar zelf heel enthousiast over, dan hoor je dat ook terug in je stem.

Je kan bovendien op afstand belonen: Het is een beloningssignaal, dus zelfs als je paard bijv op een afstand staat te gapen kan je clicken en hij weet dat hij iets goed heeft gedaan en daar een beloning voor gaat krijgen. Je kan ook consequenter zijn: Als je 'braaf' zegt kan je paard in de tussentijd alweer allerlei dingen hebben gedaan, terwijl je de clicker gebruikt precies op het moment dat je paard het gewenste gedrag laat zien: Dat beloon je dus direct en je paard weet door het korte, duidelijke signaal ook dat hij precies op DAT moment iets goed doet en hier een beloning voor zal ontvangen.

Hier zijn idd al veel topics over geweest. Even zoek dus inderdaad. Lachen

Qimm, je moet de clicker eerst 'laden' ja. Je moet elke keer binnen een bepaalde tijd (ik meen een halve seconde ofzo Clown) na de click voer geven zodat je paard het met elkaar zal associeren. Ik deed zelf het voer en de clicker bij de hand houden, clicken en terwijl ik dat deed al het voer naar de mond brengen, zodat hij echt VLÁK na de click het eten kreeg. Lachen Dit oefen je dan 10 - 15 x achter elkaar en als je paard opdringerig word of het eten uit zichzelf wil pakken negeer je hem (als hij wil happen naar je snoepjes stap je even van hem weg).

Ik heb bij het laden zelf veel gehad aan het boek "Clickertraining voor paarden" dat ik bij de Slegte heb gekocht voor 5 euro, al wel zo'n 2 jaar terug trouwens dus ik weet niet of ze hem nog hebben. Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:55

Oke, ik vroeg me al af hoe een paard (of welk dier dan ook) een klik leuk vind Clown

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:46

Qimm schreef:
Oke, ik vroeg me al af hoe een paard (of welk dier dan ook) een klik leuk vind Clown

De click is ook niet de beloning, maar het signaal voor de beloning. Hij krijgt dan ook altijd na een click een beloning. Lachen Hij vind dus niet zozeer de click leuk, maar associeert dit met een beloning omdat hij weet dat hij iets goeds heeft gedaan en daar een beloning voor zal krijgen. Pling

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:04

Dat snap ik Lachen

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 11:10

Als je clickert kan je het op het moment doen dat se het doet.
Paarden kunnen niet zo goed onderscheid maken in woorden.
Als jij veel praat tegen jepony op een normale toon dan weet hij/zij toch niet wanneer je braaf zegt..?

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:53

JazzPony schreef:
Als je clickert kan je het op het moment doen dat se het doet.
Paarden kunnen niet zo goed onderscheid maken in woorden.
Als jij veel praat tegen jepony op een normale toon dan weet hij/zij toch niet wanneer je braaf zegt..?

Als ik als hij een oefening goed doet (na de click) 'braaf' zeg merkt hij echt wel dat ik blij met hem ben hoor. Haha! Niet alleen de emotie in de stem, maar ik praat dan harder en veel opgewekter. Knipoog

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:46

Ja dat is waar maar dat is dan toch wel met een click toch..Tong uitsteken

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 22:55

JazzPony schreef:
Ja dat is waar maar dat is dan toch wel met een click toch..Tong uitsteken

Ja, ik gebruik ook een click. Maar ook als ik bijv. tijdens het rijden hem met stem beloon (ik gebruik de clicker niet met rijden) snapt hij wel dat hij iets goed heeft gedaan of wanneer het juist minder goed gaat aan de toon van mijn stem. Het is dus niet zo dat je stem altijd hetzelfde klinkt: Het voordeel van de clicker is júist dat die altijd hetzelfde klinkt en daardoor geen extra toon heeft, terwijl je stem dat wel heeft. Lachen

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:05

Het grote voordeel van een clicker is dat het altijd hetzelfde geluid maakt en dus voor het dier makkelijker te herkennen is. Daarnaast zou een ander ook met je paard kunnen werken (mocht je zelf niet in staat zijn te trainen). Ze kennen namelijk het signaal al.

Het belonen met stem kan natuurlijk ook, maar een dier merkt het meteen wanneer jij bijvoorbeeld een slecht humeur hebt. Een clicker is emotioneelloos.. (is dat een woord?) Het geeft dus een seintje aan je paard zonder emoties.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:15

Trice schreef:
Het grote voordeel van een clicker is dat het altijd hetzelfde geluid maakt en dus voor het dier makkelijker te herkennen is. Daarnaast zou een ander ook met je paard kunnen werken (mocht je zelf niet in staat zijn te trainen). Ze kennen namelijk het signaal al.

Het belonen met stem kan natuurlijk ook, maar een dier merkt het meteen wanneer jij bijvoorbeeld een slecht humeur hebt. Een clicker is emotioneelloos.. (is dat een woord?) Het geeft dus een seintje aan je paard zonder emoties.

Emotieloos Knipoog

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:01

Qimm schreef:
Emotieloos Knipoog

Whahaha Clown Tja... Bloos