nieuwe hoefbeslag wet in duitsland vooreerst stopgezet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

nieuwe hoefbeslag wet in duitsland vooreerst stopgezet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 17:23

In duitsland zou het beroep van hoefsmid alleen nog maar mogelijk zijn voor erkende hoefsmeden. hufpfleger en huftechnickers zouden hun beroep niet meer uit mogen oefenen. Voorlopig is dit even uitgesteld en kunnen de mensen in duitsland nog gebruik maken van alternative hoefsmeden.

Antheman

Re: nieuwe hoefbeslag wet in duitsland vooreerst stopgezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:17

Dinopino schreef:
In duitsland zou het beroep van hoefsmid alleen nog maar mogelijk zijn voor erkende hoefsmeden. hufpfleger en huftechnickers zouden hun beroep niet meer uit mogen oefenen. Voorlopig is dit even uitgesteld en kunnen de mensen in duitsland nog gebruik maken van alternative hoefsmeden.

dit is al langer bekend Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:38

Maar ik vind het wel even interessant om te weten!

Wat is de reden dat dit is uitgesteld? De manier waarop het gegaan is, is overigens echt schandalig. De beleidsmakers hadden als 'deskundigen' alleen hoefsmeden uitgenodigd en die kraakten allemaal Strasser af. Ja lekker objectief oordeel kan je dan vormen zeg Gestoord

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:00

Arabesk schreef:
Maar ik vind het wel even interessant om te weten!

Wat is de reden dat dit is uitgesteld? De manier waarop het gegaan is, is overigens echt schandalig. De beleidsmakers hadden als 'deskundigen' alleen hoefsmeden uitgenodigd en die kraakten allemaal Strasser af. Ja lekker objectief oordeel kan je dan vormen zeg Gestoord

Wel Arabesk, die beleidsmakers zijn geen kenners. Dit is een goed voorbeeld van hoe lastig het soms ligt.
Kijk om je heen hier op Bokt waar volop 'advies' over zadels gegeven wordt door met name boomloos verkopers en niemand die een lichtje opgaat.
Deze beleidsmakers hebben de 'officiële' experts uitgenodigd en zijn daarmee in een valkuil gestapt.
Je kan hun positie nog beter begrijpen als je op je netvlies houdt wat het belang is van bijvoorbeeld dierenartsen, de pharmaceutische industrie, de hoefijzer-fabrikanten en de rest avn de hippische wereld die goud verdient aan alleen al de maffe bandages.

Die beleidsmakers wisten niet alleen niet wat ze niet wisten, ze konden ook nog eens hun kop in het zand steken voor wat ze niet wilden weten.
Recht of krom, de NietBeslaanders hebben simpelweg niet krachtig genoeg gelobbied. Degenen die er belang bij hebben dat dit wél gebeurde waren-zijn de ruiters en die hebben gewoon afgewacht achter de ruggen van hun NietBeslaanders.

De overheid heeft geen belang bij de inhoud van een regeling. Beleidsmakers hebben twee belangen.
1. als politici of het politiek haalbaar is
2. als mens wat zíj ermee opschieten

In NL is iets vergelijkbaars op het moment aan het gebeuren met het ruiterbewijs. Daar gaat zonder enige twijfel vanuit de overheid een norm over komen, over een rijvaardgheidsbewijs voor ruiters op de openbare weg.
De betrokken experts komen volledig uit de 'officiële' hoek. Kijk er niet van op als er dan bijvoorbeeld een listige bepaling als 'deugdelijke optoming' in staat waarbij de expert, zijnde de hoofdstroom, deugdelijke definieert, dus als bit en zo optomingsloos en bitloos in de afvalbak liggen.
Dit speelt NU en wie neemt dit serieus??
Voor de overheid is het belangrijk dát het geregeld wordt en als vanuit de hippische sportbond de kastanjes uit het vuur gehaald worden is dat prima want dat regelt gelijk de politieke haalbaarheid.
Het is aan de direct belanghebbenden, de ruíters, om kenbaar te maken wat hún belang is.

Een ander, exáct gelijk, voorbeeld is de chipwetgeving.
Het heeft geen zin om naar het beleidsproces te wijzen. Dat is zoals het is en de enige mogelijkheid jouw belang te laten vertegenwoordigen is er een lobby voor te steunen.

HC

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 15:26

Ik heb het vermoeden dat dit eerder ontstaan is door de lobby van een paar al dan niet terecht boze smeden, voor de overheid levert dit nl niets op.

De regelzucht van de overheid ontneemt de mensen weer niet alleen de vrije keuze, maar ook ook de ontwikkeling van gezond verstand en een kritische blik. En dan het maar raar vinden dat mensen zich gedragen als verwende 5-jarigen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 22:35

wat betekent dit? Dat alleen hoefsmeden die erkend zijn mogen bestaan? En dat NB'ers hun werk niet meer mogen uitvoeren??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:07

Daar komt het wel op neer ja. Cool

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:48

laetitia schreef:
wat betekent dit? Dat alleen hoefsmeden die erkend zijn mogen bestaan? En dat NB'ers hun werk niet meer mogen uitvoeren??

Wel, niet zó eigenlijk. Het houdt in dat mensen zonder vakbekwaamheidsdiploma niet beroepsmatig aan hoeven mogen hakken. Wat is daar mis aan?
Wat het dus betekent is dat NietBeslaanders ook een opleiding als hoefprofessioneel moeten hebben.

Traditionele kennis en kennis over beslaan is helemaal geen slechte zaak voor iemand die geld wil verdienen aan hoeven. Hoefonderhoud is een afgeleide van de omstandigheden waaronder een paard leeft en de belasting.
Beroepsmatige Niet Beslaanders zijn doorgaan zeer beperkt in hun blik en intoleranter dan traditionele hoefprofies. Dat is niet in het belang van het paard.
Een officieel woordvoerder van een dé opleiding in Duitsland heeft in het openbaar gezegd dat het beste 'beslag' voor een paard de eigen hoef is. Wat wil je nog meer? Een open blik door de Niet Beslaanders wellicht Haha!

De huidige situaties is een overgangsperiode.
Prima zaak dat brood-hoefhakkers een vakbekwaamheidsdiplma moeten hebben.
Dat vakbekwaamheidsdiploma zou moeten evolueren naar een integraal stuk kennis over natuurcompenseren en uitgebreid moeten worden met moderne kennis over Niet Beslaan én Niet Bekappen. Die moderne kennis moet dan wel solide onderbouwd zijn en niet anekdotisch.
Dat komt wel en ondertussen is het een goede zaak dat de zelfbenoemde Niet Beslaanders, feitelijk hoefbeunhazen, niet meer ongebreideld in het rond mogen hakken.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 10:53

tamary schreef:
De regelzucht van de overheid ontneemt de mensen weer niet alleen de vrije keuze,.

Helemaal niet.

Jij kan nog steeds
1. zelf de hoeven onderhouden
2. een profi de hoef laten Niet Beslaan

Het énige wat nu bepaald is dat die profi vakbekwaamheid dient aan te tonen. Jee wat rot Tong uitsteken

HC

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 11:05

Huertecilla schreef:
Jij kan nog steeds

HC

Klopt dat wel?? ik heb van verschillende kanten namelijjk gehoord dat je ook zelf niet aan de hoeven van je paard mag komen...

Als dat wel zo is, dan is er niet veel aan de hand.

Daarnaast heb ik ook gehoord dat een bekapper uit NL wel gewoon de hoeven van je paard mag doen (in duitsland)??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 21:29

Huertecilla schreef:
tamary schreef:
De regelzucht van de overheid ontneemt de mensen weer niet alleen de vrije keuze,.

Helemaal niet.

Jij kan nog steeds
2. een profi de hoef laten Niet Beslaan

Het énige wat nu bepaald is dat die profi vakbekwaamheid dient aan te tonen. Jee wat rot Tong uitsteken

HC

1. Ook daar proberen mensen wetten tegen te maken en er zijn veel antiverhalen in de pers (alleen dan voornamelijk in Engeland, hoefsmeden daar zijn aan het lobbyen om de mogelijkheid om zelf te bekappen uit de wet te peuteren, omdat deze alleen bedoeld zou zijn voor fokmerries, etc en niet voor paarden die werken).
2. Welke instantie beslist of die profi vakbekwaam is?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 22:24

_angela_ schreef:
Huertecilla schreef:
Jij kan nog steeds

HC

Klopt dat wel?? ik heb van verschillende kanten namelijjk gehoord dat je ook zelf niet aan de hoeven van je paard mag komen... Als dat wel zo is, dan is er niet veel aan de hand.

Daarnaast heb ik ook gehoord dat een bekapper uit NL wel gewoon de hoeven van je paard mag doen (in duitsland)??

Hoe wil je dat dan controleerbaar maken????

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:21

_angela_ schreef:
Huertecilla schreef:
Jij kan nog steeds

HC

Klopt dat wel?? .....Als dat wel zo is, dan is er niet veel aan de hand.

Ja, dat klopt.
Er is dus inderdaad niet meer aan de hand dan dat íedere hoefprofi een staatserkend vakbekwaamheidsdiploma dient te hebben.
Ook traditionele hoefonderhouders kunnen een paard ijzerloos bekappen en als jij wil dat het wat lager op de hiel komt zullen ze dat heel geleidelijk voor je doen. Dus laten Niet Beslaan door een profi in NUL probleem.
Het hele eiereten is dat bv. volgers van Pete Ramey vinden dat die dat verkeerd doen. Ook tussen Ramey en Strasser is er verschil van mening etc.
Persoonlijk vind ik Ramey véél te smal denkend en eerlijk gezegd vind ík het een goede zaak dat zijn volgelingen in Duitsland niet zonder bredere vakbekwaamheid aan de bak mogen.

De bangmakerij over niet zelf mogen bekappen is... bangmakerij. Zoals Antheman stelt is dit niet te handhaven en de overheid is daar niet in geïnteresseerd.

In mijn ogen zou het ook voor NL een erg goede zaak zijn. Er is nota bene al een Eerste Loodgieters Vereniging onder de Natuurlijk Bekappers opgericht die zichzelf erkent, zelf opleidingen (waarondee een twijfelachige amerikaans) erkend etc. terwijl de basiskennis van de leden enórm verschilt.
Dit is een hoogst scheve situatie en de klant weet niet of een bekapper uit die club wel of geen diepgang heeft.
Voor de klant zou het wel zo helder zjn als ook in NL de staat de boel zo ordenen. Als een bepaalde hoefprofi dan vindt een bepaalde opleiding óók te willen volgen dan is dat mooi, maar hij beschikt dan tenminste ook over een gedegen basiskennis.

Ik onderhou de hoeven van mijn paarden al van voor Natuurlijk Bekappen zelf. Ik haal er voor de zekerheid halfjaarlijks een hoefprofi bij. Dat is dan een traditioneel hoefprofi want die weet gewoon veel en ziet héél veel. Inmiddels heeft hij met mijn uitleg een spaanse vertaling van de 'witte lijn methode' gelezen. Als tool, not rule!
I-de-aal!

Erg grapig is dat de opmerking 'tool, not rule' van een 'natural' komt. Nu nog even toepassen Haha!
Een gereedschapskist vol hoefkennis met daarin óók de witte lijnmethode, niet alleen maar, want tunnelvisie is niet in het minste belang van een paard.

Nogmaals, ook in NL kan en zal een traditioneel hoefprofi de hoeven van een paard prima ijzerloos kunnen onderhouden.

HC

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 16:25

En als de NB'er cerfiticaten in amerika heeft behaald zoals het AANHCP? Telt dat dan of niet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 19:22

laetitia schreef:
En als de NB'er cerfiticaten in amerika heeft behaald zoals het AANHCP? Telt dat dan of niet?

Niet voor een vakbekwaamheidsdiploma nee.
Het AANHCP is de 'Eerste Loodgieters Vereniging' in Amerika die zichzelf en de eigen opleiding erkende los van de traditionele hoefonderhouders daar.

Zij zijn ook binnen het Niet Beslaan in de VS discutable bezig en hebben in mijn ogen tunnelvisie.
Voor een breed en diep opgeleid hoefonderhouder is een dergelijke kursus zonder meer een goed extra stuk gereedschap.
Ik zou iemand met alléén een certificaat van die club zonder traditioneel bekwaamheidsdiploma niet aan mijn paarden laten. Deze aanpak is namelijk bepááld niet voor elk paard onder alle omstandigheden de ideale en uiteindelijk is wat een hoefonderhouder moet doen niet meer dan een afgeleide van de rest, niet andersom.
Je kan niet zeggen 'ik bekap uw paard 'natuurlijk' (op zich al l*lkoek) en als het pijn heeft moet het én wennen én moet u het maar meer laten bewegen.'
Dat is niet in het belang van het paard want helaas stáán de meeste paarden onder sub-ideale omstandigheden en wórden veel paardenhoeven knap zwaar belast. Als je daar niet de inhoud voor hebt, niet genoeg tools voor in je kist, dan hoor je niet beroepsmatig aan het werk te zijn.
Als je alleen maar een hamer in je kist hebt wordt elk probleem een spijker Knipoog

HC

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 20:24

Als ze niet vakbekwaam zijn hoe komt het dan dat ze zoveel goede resultaten boeken? En zoveel tevreden klanten hebben?

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:35

Ik ben het wel met HC eens. Het zou goed zijn als hoefsmeden (maar ook paardentandartsen) een erkend diploma moeten hebben. Andere beroepen, zoals dierenarts, zijn ook beschermde beroepen.

Buitenlandse diploma's kunnen ook erkend worden. Meestal wordt de landelijke beroepsgroep geraadpleegd bij het erkenne van dta soort diploma's. Ik ga binnenkort naar Frankrijk. Als ik daar aan het werk wil in bepaalde beroepen (bijoorbeeld het onderwijs) moet ik mijn diploma's daar ook laten erkennen en daarmee vakmanschap aantonen.

Verkeerd beslaan van een paard kan voor het paard erg nadelig en pijnlijk zijn. Het kan in een extreem geval zelfs uitlopen op regelrechte dierenmishandeling. Iemand die een erkende opleiding heeft afgerond zal dat soort fouten niet maken. Natuurlijk heb je dan nog steeds goede en minder goede vaklieden, maar dat heb je in ieder beroep.

Als de beruchte NB opleiding in Amerika daar erkend zou zijn door de overheid, dan zou de Nederlandse overheid die erkenning over kunnen nemen en dan zou er niks aan de hand zijn. Natuurlijk hebben die mensen na zo'n opleiding een forse dosis meer inzicht dan iemand die voor het eerste een reinet en vijl in de hand neemt, maar altijd nog aanzienlijk minder dan een traditioneel rijkserkend hoefsmid.

Voor de klanten (wij dus) biedt zo'n erkenning ook zekerheid. De NB'ers (in idt geval in Duistland) zouden dus blij moeten zijn met een dergelijk wetsinitiatief en er alles aan moeten doen om ook een dergelijke degelijke opleiding op te zetten en die te laten erkennen. Zo'n opleiding zal dan alleen effe wat langer duren dan een paard maanden vrees ik....

Iemand die een NB cursus doet en daarmee uitsluitend zelf zijn/haar eigen paard "te lijf" gaat is natuurlijk ook riskant, maar dat is een heel ander geval dan iemand die professioneel dinesten aanbiedt aan anderen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:42

laetitia schreef:
Als ze niet vakbekwaam zijn hoe komt het dan dat ze zoveel goede resultaten boeken? En zoveel tevreden klanten hebben?

'Zoveel' is relatief en 'goed' vooral door henzelf uitgeroepen.

Er zijn meer traditionele hoefsmeden met meer tevreden klanten en veel betere sportresultaten. Maakt dat bijvoorbeeld een hoefijzer nu gelijk beter?

Nogmaals, mijn paarden Niet Beslaa ik al van voor Niet Bekappen in NL en ik streef naar Niet Bekappen.
Dat maakt echter nog niet dat wat ik hier onder deze omstadigheden kan doen voor alle paarden onder alle omstandigheden slim is. Bepaald níet zelfs. Verschillende dingen die ik hier ervaar duiden juist op het tegendeel. Het is echter allemaal natuurcompenseren.
Wát je nu exact inhoudelijk moet doen onder de specifieke omstandigheden bij jouw paard, dáár heb je nu net die volle greedschapskist voor nodig. Met kennis van beslaan, van alternatief beslag, witte lijn, Niet Bekappen, noem het op. Eigenlijk heb je begríp nodig, maar aangezien dat niet geléérd kan worden is een breed referentiekader al een heel goed beginpunt.

In míjn ogen zou het voor de klant een goede zaak zijn als er aan een algemeen vakbekwaamheidsdiploma voor hoefonderhouders invulling gegeven zou worden.
Mijn eigen traditionele smid heeft een hier staatserkend vakbekwaamheidsdiploma, een boekje over de Witte Lijn methode en een kursus Niet Bekappen van mij. Dat mag dan "zo'n je-weet-wel Spanjaard" zijn, hij is beter voorbereid op zijn beroep dan menig NietBekappen-tunneldenker. Dat tunneldenken is écht een risico voor paarden namelijk.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:48

pjotrg schreef:
Voor de klanten (wij dus) biedt zo'n erkenning ook zekerheid. De NB'ers (in idt geval in Duistland) zouden dus blij moeten zijn met een dergelijk wetsinitiatief en er alles aan moeten doen om ook een dergelijke degelijke opleiding op te zetten en die te laten erkennen. Zo'n opleiding zal dan alleen effe wat langer duren dan een paard maanden vrees ik....

Krek als het niet waar is Pjotrg. Mij leek het juist een káns. Helemaal gezien de publieke uitspraken van een vooraanstaand woordvoerder.
Los daarvan kan ík er niet bij waarom iemand die er beroepsmatig mee bezig wil zijn, helemáál als die ethische berokkenheid claimt, er niet altijd meer van wil weten. Helaas is dat een kenmerk van tunnelvisie Haha!

Ik zie dat je dezelfde automatische tikfout maakt als ik Knipoog

HC

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 21:51

Waar het hart van vol is Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 22:15

pjotrg schreef:
Waar het hart van vol is Haha!

Ja, Freudiaanse maak ik ook Knipoog

HC