[AR] Kar met vaste bomen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gwen666

Kar met vaste bomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 12:39

Hi! Ik heb als absolute leek op het gebied van mennen een vraagje. Ik ben bezig mijn paard recreatief zoveel mogelijk verschillende dingen te laten doen, en wil haar ook graag eens voor een simpele kar proberen. Nu kon ik een tweewieler goedkoop op de kop tikken, maar iemand vertelde mij dat die gevaarlijk zou zijn, omdat de bomen vastzitten aan de kar (hij is helemaal van hout). Nu heb ik zelf vroeger op een manege heel veel met dat soort 2-wielige karretjes gereden (die verhuurden ze met pony's om in het bos wat mee te rijden), dus het verbaasde mij een beetje. Het argument was dat het paard ook mee om zou vallen als de kar omvalt. Kunnen jullie mij laten weten wat je hiervan denkt?

ZEJA

Re: Kar met vaste bomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:44

Volgens mij hoort een lamoen aan de kar vast te zitten.
Anders lijkt het me zo l*llig rijden.

Gwen666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:07

Misschien moet ik iets duidelijker zijn dan? Bij veel karren kunnen de bomen bewegen, toch (of heten dat dan niet de bomen?, die stangen aan weerszijden van je paard?). Bij deze kar zitten die dus vastgemaakt aan de kar en kunnen dus niet zonder kar bewegen. Hierbij een foto, niet van de betreffende kar, maar een soort gelijk idee.
Afbeelding

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:18

Ik ga heel onaardig klinken..
Maar zo te lezen heb je geen bal verstand van paarden inspannen..

Ik zou eerst eens wat theorie gaan lezen, dan een cursus volgen.

Dan 3x op mijn hoofd krabbelen.
En dan misschien eraan denken mijn paard in te spannen..

Het is werkelijk niet dat je dat zo maar even doet, dat heeft een grondige voorbereideng, kennis en ervaring nodig..

Zelfs recreatief zul je toch beter beslagen ten ijs moeten komen(hoe toepasselijk met dit weer).

Dus voordat je zo een kar koopt, eerst eens meer over mennen leren.
Zelfs het kopen van zo een kar(mag de naam wagen niet eens hebben) zou ik zonder enige kennis van zaken maar niet doen..

Gwen666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:42

Ok, ik snap wat je bedoelt, en tis goed dat je eerlijk bent hoor. Tis alleen toch niet helemaal zo dat ik er absoluut geen verstand van heb, ik heb alleen nooit de juiste benamingen geleerd. Ik heb met mijn paard ook wel al 'droog' geoefend, dus zonder kar, maar met een autoband achter dur aan, zoals iemand aangeraden had om haar te laten wennen aan iets achter zich wat ze moet trekken, en op het moment moet ze helaas op boxrust, dus ik heb nog tijd om me nog verder in te lezen en met alles wegwijs te worden. Ik verbaasde me dus alleen over het feit dat een kar (want dat is het idd, eigenlijk een typische ponykar) met vaste lamoenen levensgevaarlijk wordt genoemd, terwijl ze daar op die manege altijd mee reden. Ik kan overal wel veel informatie vinden over verschillende tuigen en hoe aan te spannen en te mennen, maar slechts heel weinig over rijtuigen en karren, vandaar.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:47

Ten eerste ben ik het met Echwel eens.

Ten tweede nog even een andere opmerking: Lijkt mij dat als deze kar niet PRECIES achter je pony/paard past, je dus automatisch krijgt dat de hele kar gaat hellen, omdat het lamoen / de bomen niet los kunnen scharnieren. Dus bij een te groot paard ervoor staat je hele kar automatisch in een hoek van 45 graden... Clown
Ook wanneer je een heuveltje opgaat waarbij de pony eerst, en daarna pas de kar, over het heuveltje gaat (drempel bijvoorbeeld), lijkt het me erg oncomfortabel, ook voor de pony. Zou dus niet mijn keuze zijn, zo'n kar.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:09

Ook ik ben het met mijn 'collegabokkers' eens wat betreft het inspannen zonder ervaring. Dat 'droogoefenen' of tewel slepen aan de lange lijnen waar je het over hebt, is iets héél anders dan het echte werk.

Enig idee hoe je een paard moet optuigen en inspannen? Hoe zie je of je borsttuig goed zit, hoe maak je de broek vast, welk bit moet je gebruiken, hoe kun je het beste de leidsels voeren?

Als ik jou was, zou ik je paard niet zomaar voor zo'n 'wagen' spannen, er gebeuren zat ongelukken, óók en zélfs onder de meer ervaren menners.

Bovendien, wil je een 'wagen' in de trant kopen van het wagentje van deze foto, dan wens ik je veel succes; het is hetzelfde effect als je er een kruiwagen achter knupt, koop dan een echte sulky, dit ding is even vlug in elkaar geflanst en absoluut géén garantie voor veiligheid.....

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:24

Nu geven jullie wel allemaal meteen commentaar dat de TS wel geen kennis over mennen zal hebben. Maar dan zal ik dat ook wel niet hebben want ik heb nog nooit een tweewieler gezien met een los lamoen hoor. Het lijkt mij voor een tweewieler een stuk veiliger als dat gewoon vast zit aan de wagen.

Gwen666: Je bedoelt dus die stangen die naast je paard zitten, dat die vast zitten aan de wagen? Bij een tweewielige wagen moeten die idd vast zitten aan de wagen anders zal de wagen voor of achterover kiepen. Het is dan wel van belang dat de wagen goed bij je pony past zodat hij horizontaal ligt en in evenwicht zodat er niet teveel gewicht op de schoft van je pony komt te rusten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:27

Gwen666 schreef:
Hi! Ik heb als absolute leek op het gebied van mennen een vraagje. Ik ben bezig mijn paard recreatief zoveel mogelijk verschillende dingen te laten doen, en wil haar ook graag eens voor een simpele kar proberen. Nu kon ik een tweewieler goedkoop op de kop tikken, maar iemand vertelde mij dat die gevaarlijk zou zijn, omdat de bomen vastzitten aan de kar (hij is helemaal van hout). Nu heb ik zelf vroeger op een manege heel veel met dat soort 2-wielige karretjes gereden (die verhuurden ze met pony's om in het bos wat mee te rijden), dus het verbaasde mij een beetje. Het argument was dat het paard ook mee om zou vallen als de kar omvalt. Kunnen jullie mij laten weten wat je hiervan denkt?

viola schreef:
Nu geven jullie wel allemaal meteen commentaar dat de TS wel geen kennis over mennen zal hebben. Maar dan zal ik dat ook wel niet hebben want ik heb nog nooit een tweewieler gezien met een los lamoen hoor. Het lijkt mij voor een tweewieler een stuk veiliger als dat gewoon vast zit aan de wagen.

Gwen666: Je bedoelt dus die stangen die naast je paard zitten, dat die vast zitten aan de wagen? Bij een tweewielige wagen moeten die idd vast zitten aan de wagen anders zal de wagen voor of achterover kiepen. Het is dan wel van belang dat de wagen goed bij je pony past zodat hij horizontaal ligt en in evenwicht zodat er niet teveel gewicht op de schoft van je pony komt te rusten.
??????????

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:18

Ze zegt idd dat ze een leek is op dit gebied, maar is dat dan meteen een rede om ook maar aan te nemen dat ze niet van plan is zich erin te verdiepen. Er wordt gedaan alsof ze haar paard al voor de wagen gezet heeft zonder enige kennis in plaats van een normaal antwoord geven op haar vraag.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:20

Echwel schreef:
Ik ga heel onaardig klinken..
Maar zo te lezen heb je geen bal verstand van paarden inspannen..

Ik zou eerst eens wat theorie gaan lezen, dan een cursus volgen.

Dan 3x op mijn hoofd krabbelen.
En dan misschien eraan denken mijn paard in te spannen..

Het is werkelijk niet dat je dat zo maar even doet, dat heeft een grondige voorbereideng, kennis en ervaring nodig..

Zelfs recreatief zul je toch beter beslagen ten ijs moeten komen(hoe toepasselijk met dit weer).
Dus voordat je zo een kar koopt, eerst eens meer over mennen leren.
Zelfs het kopen van zo een kar(mag de naam wagen niet eens hebben) zou ik zonder enige kennis van zaken maar niet doen..

Gwen666 schreef:
Ok, ik snap wat je bedoelt, en tis goed dat je eerlijk bent hoor. Tis alleen toch niet helemaal zo dat ik er absoluut geen verstand van heb, ik heb alleen nooit de juiste benamingen geleerd. Ik heb met mijn paard ook wel al 'droog' geoefend, dus zonder kar, maar met een autoband achter dur aan, zoals iemand aangeraden had om haar te laten wennen aan iets achter zich wat ze moet trekken, en op het moment moet ze helaas op boxrust, dus ik heb nog tijd om me nog verder in te lezen en met alles wegwijs te worden. Ik verbaasde me dus alleen over het feit dat een kar (want dat is het idd, eigenlijk een typische ponykar) met vaste lamoenen levensgevaarlijk wordt genoemd, terwijl ze daar op die manege altijd mee reden. Ik kan overal wel veel informatie vinden over verschillende tuigen en hoe aan te spannen en te mennen, maar slechts heel weinig over rijtuigen en karren, vandaar.
Dit is dus een discussie
Waarbij men netjes antwoord, en weer een antwoord terug krijgt.

Je kunt ook spijkers op laag water zoeken en denken dat mensen alleen maar negatief
zijn, wat dus niet aan de hand is..

TS geeft aan, een ander antwoord..
Wat is daar in hemelsnaam mis mee???

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 02:27

Ga met Echwel mee.... TS zet zélf in haar beginpost dat ze een totale leek op dit gebied is. Vervolgens word haar door meerdere mensen hier geadviseerd dat het niet verstandig is e.d en áls ze wat wil beginnen, het verstandig is éérst zich er in te verdiepen.

Lijkt mij een vrij logisch, en zeer bruikbaar advies. Zie niet in wat hier mis mee is. Bovendien is men volgens mij vrij om te discussieren hier op bokt, niet iedereen hoeft het met elkaar eens te zijn en het wordt nétjes en niet beledigend gezegd...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:09

Jongens, even on topic.

TS vraagt wat het probleem is van een wagen met een vast lamoen. Bij een 2-wieler (of liever 1-asser, want dat is het 'probleem') heb je altijd een vast lamoen, het lamoen is nl het tweede steunpunt van de wagen (die ene as het andere).
Het grote voordeel van een 2-wieler is dat hij niet kan scharen (er zit immers geen draaiende voor-as onder) als je paard achteruit gaat, of in verzet gaat. Over het algemeen worden 2-wielers daarom juist gezien als veiliger. Als een 4-wieler omgaat is dat niet minder ernstig dan wanneer een 2-wieler omgaat.
Het advies dat je gegeven is over 2-wielers is wat mij betreft dan ook onzinnig.

Waar je wel op moet letten bij een 2-wieler is, wat eerder al opgemerkt is, dat je hem goed gebalanceerd moet hebben / dat de wagen goed te balanceren is, zodat je paard niet te veel en neit te weinig druk op het schoftje heeft. Te weinig is niet prettig voor jezelf, dat 'huppelt' de wagen te veel, te veel druk is onprettig voor je paard en kan oa schuurplekken geven.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:34

Beste Gwen,
Dit soort tweewielers is vooral bedoeld om in stap gebruikt te worden in de landbouw. Door een zak zand of iets degelijks achter in de bak te leggen kan je hem best goed in evenwicht krijgen; in draf zwevend in de lichtogen.
Je paard of pony moet dan wel een beetje een vlakke draf hebben anders is het schommelen voor je zelf en voor het paard niet comfortabel.
Succes met het mennen, het is erg leuk om te doen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:43

Ibbel schreef:
Te weinig is niet prettig voor jezelf, dat 'huppelt' de wagen te veel
Heb jij wel een met een tweewieler gereden? Mooiste is wanneer er helemaal geen druk meer op het schoftje staat zoals Albert ook beschrijft. Dan danst hij in de lichtogen en heb je het minste last van schommelingen. Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:19

Ja, ik heb jaren met een tweewieler gereden. Ik heb het niet over precies-in-evenwicht, maar als de bomen continu uit de lichtogen komen. Als je dus teveel achterover helt met de handel.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 00:51

We hebben zelf een dresseerkar. Ook een tweewieler dus met vast bomen. Zelfs nog met ijzerbeslag. Ze werden vaak voor beleren gebruikt omdat een wagen niet kan scharen als het paard achterwaarts kruipt. Nadeel is dat er geen rem op zit en je paard dus goed aan een broek gewend moet zijn. Het is inderdaad erg belangrijk dat de wagen in evenwicht ligt. Bij ons zitten we in stap iets achterover maar als ze aandraaft dansen we over de weg. Bij ons zijn trouwens de bomen in lengte verstelbaar.

Afbeelding

Ik hoop dat het verdere beleren soepel verloopt. Zorg dat er geen echte ongelukken kunnen gebeuren. Dus tuig in orde, wagen veilig en de juiste helper aanwezig. Altijd mes mee (scherp natuurlijk) en ik zou snelsluitingen kopen zodat je in geval van nood je paard makkelijk kan bevrijden.
Succes.