Probleem met het aanleren van Plié

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_14

Probleem met het aanleren van Plié

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 18:21

Hallo, ik wil mijn verzorgpony het kunstje Plié (strekken) aanleren. Dus dat het paard allebei de benen gestrekt naar beneden houdt.
In het begin ging het heel goed. Ze pakte al heel snel een snoepje uit mijn hand tussen haar voorbenen(deze methode staat beschreven in een boek). Maar nu loop ik een beetje vast. Ze pakt het snoepje netjes aan, waarbij ze haar voorbenen al een beetje strekt. Maar hoe moet ik nu verder? Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, maar het lukt me niet om haar op commando te laten strekken. Bovendien strekt ze ook nog niet goed genoeg. Heeft iemand misschien wat tips over hoe je dit het beste kunt aanleren?

groetjes Julia

Riss

Re: Probleem met het aanleren van Plié

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:25

Misschien kun je het snoepje steeds een beetje verder weg leggen onder haar.
Nouja ik heb verder geen idee hoor Vork K dacht misschien helpt het Tong uitsteken

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 18:56

Tis een idee Knipoog je bent tot nu toe de eerste met een goede tip. Nog meer mensen?

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:07

Ik zou proberen of ze het ook doet als je geen snoepje in je hand hebt. Je maakt dus dezelfde beweging, alleen volgt ze in dit geval alleen jouw hand, niet het snoepje. Als ze het dan goed is beloon je haar en geef je een snoepje. Ik neem aan dat je ook al een stemcommando hierbij geeft...? En ik neem aan dat je met 'op commando' bedoelt met alleen het stemcommando? Als je op een gegeven moment elke keer op dezelfde plek naast je paard staat, mee naar achteren 'buigt', en je hand tussen de benen houd, kan je dit misschien uitbreiden naar bv. alleen de zweep of hand bij de singel en naar achteren buigen. Als ik bij mijn eigen paard naast hem ga staan, 'buig' zeg en zelf naar achteren meebuig, snapt mijn paard bv. al dat het de bedoeling is dat hij de buiging doet. Lachen De positie waar jij staat en de bewegingen die je maakt kunnen ook een grote rol spelen in het kunstje, en het paard kan daardoor gemakkelijker de associatie maken.

Mijn ervaring is trouwens ook dat je het beste een zweep/hand én stemcommando tegelijk kan geven voor een kunstje. Dan is het niet zo moeilijk te verwarren voor het paard als hij straks een heleboel kunstjes kent.

Het strekken kan veel tijd kosten. Mijn paard vind dit ook lastig, ik doe het met hem dus ook gewoon heel rustig aan allemaal. Dit kunstje vergt bij ons ook meer tijd, maar da's niet erg, die tijd neem ik ervoor. Bovendien zijn er ook oefeningen die hij wel gemakkelijker oppikt. Lachen

Hopelijk heb je er wat aan. Succes!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 19:22

Hartstikke bedankt voor de tips! Ik ga idd proberen of ze het ook zonder snoepje doet, normaal gezien lukt het eigenlijk alleen maar als ik haar letterlijk naar beneden lok met de geur van het snoepje... Bloos
En je hebt gelijk: voor dit soort kunstjes moet je veel geduld en tijd hebben Knipoog

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 14:11

Misschien nog meer mensen die wat handige tips hebben?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 00:23

Ik neem aan dat je deze oefening bedoelt, in deze uitvoering? Het heeft Jauke bijna 2 jaar gekost voor hij zich zo kon strekken, dit is namelijk heel belastend voor rug en buikspieren. Geduld is hierbij dus het advies! Verder heb ik gebruik gemaakt van zelf aan geboden gedrag, het buigen heb ik met een beloning onder de buik uitgelokt, dit heb ik op zweepcommando gezet, door het steeds lager vragen van de buiging bracht hij zelf ineens zijn hoofd omhoog en zakte lager bij de schoft.

Overigens heeft Jauke een hele sterke rug, hij is heel sterk in de lendenen, daardoor kan hij deze beweging waarschijnlijk ook weer iets makkelijker maken.