wandelen met een jonge hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zalatoi

wandelen met een jonge hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 15:32

Hallo,

ik heb nog niet zo lang geleden een jong paard gekocht, een 2,5 jarige hengst.
Ik ben nu rustig aan bezig hem aan de hand te beleren, met longeren en wandelen. Hij pakt het goed op, maar kan met wandelen nog wel eens onrustig worden. Het uitpad van de wei loopt door de wei van een boer dier er koeien, een Bels en een ezel heeft staan. Ondanks dat hij af en toe onrustig wordt (de Bels is een merrie) lukt het altijd goed om hem mee te krijgen.
Bij het wandelen probeert hij me vaak voorbij te lopen en wordt af en toe onrustig (hoofd schudden, stijgeren). Met een consequente aanpak lukt het wel om hem bij het wandelen goed mee te laten lopen, maar het zou beter kunnen. Hij is nog jong, hij moet nog aan mij wennen en andersom, maar een paar adviezen zouden welkom zijn.
Ik ben zelf niet echt met Natural Horsemanschip bezig, maar pak af en toe wel het boek van Hempfling "Dansen met paarden" erbij. Hij adviseert daarin om van richting te veranderen zodra het paard je voorbij loopt, tot hij genoeg van het draaien krijgt en erachter blijft.
Mijn paard geeft er niet om te moeten blijven draaien en na een paar keer is het ook niet praktisch meer. Ik hou hem niet bij zijn hoofd vast, maar met een touwlengte van ongeveer een halve meter. Als het nodig is, pak ik hem korter, maar wel ontspannen. Verder let ik er op hoe hij reageert op de omgeving om te voorkomen dat hij me voorbij loopt en vraag dan zijn aandacht.
Heeft iemand hier ervaring mee, dan hoor ik het graag.

Rauka

Re: wandelen met een jonge hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:52

Ik ben zelf ook bezig met een jong paard die dan ineens schrikt en mij dan bokkend voorbij rent. Behalve niet de bedoeling afentoe ook best gevaarlijk dus.
Wij zijn op de wei bezig met zelf bewust lopen. We focussen van paaltje naar paaltje, heel gericht lopen we ergens heen. Ik weet waar ik sta, ik weer waar ik heenga. Als het paard gek gaat doen draai ik abrupt 180 graden, focus op een ander paaltje en loop daar heel gericht heen. Verder let ik er ook op om tussen het paard en het (in haar ogen) gevaar in te lopen. Dus tussen de weg en het paard. Ik laat het touw trouwens 1-2 meter vieren.
Een leider weet waar hij heengaat, en bij gevaar gaat de leider tussen de kudde het gevaar instaan.

zalatoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 11:57

Bedankt voor de reactie. Het lijkt me inderdaad een goed idee om meer in de wei te gaan oefenen met een bepaald doel. Als het goed gaat kun je ook vreemde voorwerpen neer gaan leggen; paraplu, wapperende linten, plastic ed., maar dat is weer een stap verder.
Hoe bouw je de oefening op? Ik stel me voor dat het het beste is om niet te lang te oefenen, zodat het paard z'n aandacht erbij houdt en het leuk blijft vinden. Gebruik je alleen paaltjes (prikkers?) of ook afzetlint?

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:00

We bouwen de oefening uit door eerst een halve seconde stil te staan en weer aan te lopen, dan 3/4 sec. enz. en dat net zo lang met héle kleine stapjes uitbouwen totdat stillstaan geen probleem meer is. Als stilstaan goed gaat, gaan we verder met wijken voor druk. Pasje achterwaarts, voorhand overstappen, achterhand overstappen, enz. Hier kan je echt eindeloos mee varieren! En allemaal vooral héél rustig uitbouwen (parelli: when you take the time it takes, it takes less time Knipoog )

zalatoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 12:05

Ik zag nu pas dat er ook een film bijzit. Mooie beelden in de vrije natuur, ze lijkt me ook wel bijdehand.
Ik heb zelf ook nog een paar shetlanders en heb daar altijd veel mee in tweespan gereden. Nu de oudste pony op leeftijd is, ga ik met ze wandelen, dus ook vaak buiten. In de zomer maak ik meestal een trektocht met ze, waarbij de jongste los meestal los mee loopt. Het lijkt ongeveer op wat ik in de film zag.
groeten

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:32

Volgen kan elk paard. Een leider zijn kan lang niet elke ruiter.

Je loopt naast je paard? Die manier van trainen gebruik ik pas na een paar maanden trainen, omdat dat stukken lastiger is. Dat merk je bijvoorbeeld bij een dominant paard, het loopt je snel voorbij zodat je er weinig over te zeggen hebt. Of bij een paard dat nog niet genoeg vertrouwen in de ruiter (=wandelaar), het paard wacht dan steeds op de ruiter.

Makkelijkste posities zijn of achter je paard (je drijft je paard op) of ervoor, je leid het paard. Het is nogal lastig om je paard de hele weg voorop te laten lopen terwijl hij los loopt, en erachter te lopen om hem op te drijven. In de wei en bak kan je dit wel oefenen, maar over de weg is ervoor lopen het handigste. Je paard moet dan natuurlijk wel eerst inzien dat hij niet over je heen kan lopen, eerst op een omheinde plek oefenen. Ik heb altijd een zweepje in mijn hand tijdens deze vorm van trainen, dat naar mijn paard wijst. Zweep naar voren laten wijzen en dus niet naar hem, is voor mij hetzelfde als een dressuurruiter die de teugels losgooit. Laat ik de zweep niet naar hem wijzen of corrigeer ik hem niet als hij me bijna voorbij gaat lopen, dan loopt hij me inderdaad voorbij (je leert ontzettend snel van zo'n consequent paard) Je kunt dan 3 dingen doen: aan het touw gaan trekken om je paard terug te halen. Meestal lukt dat niet, paarden zijn stukken sterker dan mensen. Je kunt het paard gaan proberen te straffen, maar ik denk dat het paard je dan alleen maar harder vorobij loopt, en je bereikt er eigenlijk niets mee. Ook kun je proberen weer voor het paard te komen, dat doe ik door een rondje te draaien zonder aan het touw te trekken. Als je niet goed uitkomt blijf je soms rondjes rennen! Het is dus ontzettend belangrijk hoe je ten opzichte van je paard staat. Vooral jonge paarden met veel karakters zijn uitstekende leermeesters. Een pony die mee blifjt sjokken wat jij ook doet, daar leer je stukken minder van.

Aan de hand wandelen vind ik een geweldige manier om te beginnen met het belren.

Rauka (en zalatoi): een paaltje of een auto zie ik niet als gevaar. Mijn paard misschien wel. Ik ben wel de leider, maar ga niet tussen hem en het gevaar instaan, omdat de leider bepaalt wat gevaarlijk is en wat niet. Dus lopen we gewoon door.

zalatoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 10:04

Ik heb in de wei een stuk afgezet met lint en ook onderweg naar de wei geoefend; ik vind dat hij al beter op me let met het lopen, vooral omdat ik me ook meer concentreer. Het lopen naar een bepaald doel (paaltje) vond ik goed werken en ook even rustig blijven staan. Ik merk dat Zalatoi ook vaker rustig blijft staan om rond te kijken als er andere paarden te zien zijn, in plaats van onrustig rond te draaien en te hinniken. Meer rust in de oefeningen werkt bij hem goed.
Ik loop trouwens voor hem in plaats van naast hem, maar liep me toch af en toe voorbij. Ik ga nog proberen of het gebruik van een zweep uitmaakt, misschien is het in het begin duidelijker voor hem dat hij daar achter moet blijven. Gebruik je een lange (menzweep) of een kortere zweep bij het lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:08

Als hij 2.5 is zou ik hem nog een jaartje op de wei zetten. Je kan hem nog zoveel jaar vanalles leren!
Zo'n jonge hengst hoort op de wei met soortgenootjes.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:13

laten castreren???