[AR] shetlander steigert voor de kar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marrianne

shetlander steigert voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 12:20

haaij

mijn verzorgshet is een verschrikkelijk lieve pony en doet nooit een vlieg kwaad
en nou zit het zo de eigenaren en ik willen hem graag voor het karretje beleren

hij is er een maand geleden voor geweest en zondag weer dit allemaal deed hij helemaal geweldig

maar toen ik het gister weer ging proberen ging het dus absoluut niet goed hij ging alleen maar stijgeren en naar achter lopen en het stuur was ver te zoeken

ik vraag me af hoe dit opeens zo kan terwijl hij het de voige keren zo braaf deed en wat moet ik er tegen doen want als hij steigert kan ik niet anders als een goede tik geven
maar ik ga hem echt niet helemaal over zijn toeren helpen

wie weet hoe ik moet omgaan in deze situatie

ik heb trouwens goede hulp van mensen die er echt wel verstand van hebben maar ik zou graag jullie mening willen horen:D

ik hoop dat jullie er iets op weten Lachen

marrianne

Re: shetlander steigert voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 12:49

niemand Lachen
sorry ben een beetje ongeduldig Lachen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:55

ik zelf heb geen ervaring maar ik ken iemand die het goed kan .. hij had ook een pony die steigerde .. 1 malig een martigaal erom en het was over.. nu hoop ik niet heel bokt over me heen te krijgen .. het mag dus eigelijk niet .. die man rijd wedstrijden met zn paardjes voor de kar waar het dus niet mag maar de pony werd met martigaal gereden onder het zadel en toen was het stijgeren ook over .. nu pleas niet heel bokt roepen dat is niet goed voor de pony of weet ik veel wat!

_xpipo_macho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:57

dan is ze/hij niet goed genoeg beleerd

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:59

Gewoon voorwaarts houden?
In eerste instantie vriendelijk, luistert hij niet dan een tik geven.

En ik weet niet of je er alleen mee bezig was? Want dat is niet slim en niet veilig...inspannen (inrijden ook trouwens) doe je de eerste tijd altijd met minimaal 2 personen...in je eentje haal jij niks uit als de pony er met kar en al vandoor wil gaan...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 14:09

Hij heeft er dus pas twee keer voorgestaan. Dit is gewoon een kwestie van een pony die nog niet snapt wat de bedoeling is en moet leren trekken. De pony voelt bij het voorwaarts gaan druk op de borst en heeft het gevoel tegen gehouden te worden. In plaats van voorwaarts gaat de pony nu achteruit of omhoog. Dit kun je oplossen door bij het wegstappen een helper de kar mee te laten duwen tot deze rolt. De pony voelt dan minder weerstand. Daarnaast rijden met een goede menzweep en de pony drijven vlak achter de schoft zodra je merkt dat deze niet soepel voorwaarts gaat.
Daarnaast is het belangrijk om te weten of de pony geen pijn heeft door bijvoorbeeld tuig wat niet goed is bevestigd (wat je heel vaak ziet bij beginnende menners) of dat de wagen niet te zwaar is voor de pony. Wat voor bit gebruik je?

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:23

Ik heb dit ook gehad met mijn shetje.
Ik had haar echter al een paar weken voor de kar lopen en ineens begint ze alleen maar te steigeren en kreeg ik haar ook niet of slecht voorwaarts. Ik haar weer uitgespannen tuig gecontroleerd weer ingespannen en toen ik voorwaarts wilde begon ze weer te steigeren. De volgende dag kwam de DA toevallig voor een ander paard ik het verteld, wat blijkt heeft ze haken op de keizen die tegen het bit aan kwamen. Dus bij mij was het daarna gelijk verholpen. Gelukkig dat de DA langs kwam, anders had het nog wel even kunnen duren voor ik erachter was gekomen, want ze at normaal.
Ik hoop voor je dat het ook zo iets simpels is.

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:48

En die keren ervoor was de eigenaar er wel bij ? Misschien voelde ze zich toen vertrouwt want dan heeft ze ook nog iemand van de zijkant die ze kan zien en nu hoort ze jou wel
praten maar ziet ze verder niet wie of wat er achter haar gebeurd/staat. Ik zou de 1e paar maanden met 2 personen gaan oefenen. Dat is wel zo veilig als je een pony net beleerd.
succ6!

groetjes Katrien

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 11:30

nee kijk ik doe dat echt niet in mijn eentje er was iemand bij die er zelf heel veel verstand van heeft en zelf ook wedstrijden heeft gereden maar ik vraag me af hoe het komt dat hij het nu opeens niet meer accepteerd terwijl de keren daarvoor het echt geweldig en probleemloos ging
maar wel bedankt voor al julie reacties

zijn er nog meer mensen?

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:33

Ik zou idd ook even kijken of het tuig niet verkeerd heeft gezeten, misschien dat het ergens knelde oid en daardoor dus pijn deed?

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:06

Whoosh! stoute shettie zeg...
hi.. net kleine kinderen he? Blijven proberen.

Maar inderdaad eerst checken of alles goed zit tuig kar ...bit en als het daar niet aan ligt toch even volhouden en jou zin doordrammen hoor. In deze is vaak een ferme tik en overwicht heel belangrijk.
En geduld...jij wilt links dus ga je links . Hoe dan ook. Zorg dat je altijd deskundige hulp bij de hand hebt dat ie het niet te vaak kan flikken.
Succes

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:17

Onze shet deed dit in het begin afentoe ook. is simpel op te lossen door iemand eventjes mee te laten lopen naast/voor het hoofd van de shet. In het begin is het soms wat verwarrend om ineens die druk op de borst te voelen en daadwerkelijk te gaan trekken.
Beleren voor de kar is niet iets van 'het ging 10x goed dus hij kan het' Je paard moet leren onder alle omstandigheden rustig te blijven ook als je kar ergens in of achter blijft haken. Ik zou hierbij dus nooit de zweep gebruiken en verwarrende situaties altijd met rust(meelopen) proberen op te lossen om vertrouwen te kweken.

Roxatte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:11

Is je kar niet te zwaar ? en anders kun je je shet eerst weer eens een paar rondjes in het tuig laten lopen (met jou erachter Vork ) en dan weer voor de kar ....Maar wel consequent zijn !!