Een langboom moet geveert zijn om te voorkomen dat de pony's eraan moeten tillen en om te voorkomen dat de pony's de langboom tegen hun bekkies krijgen bij onregelmatigheden in het terrein. Dit laatste is vooral belangrijk bij kleine pony's met korte nekken. Die staan sowieso wat dicht op het uiteinde van een langboom.
Na bevestiging moet de boom dan ook recht vooruit steken en niet met het uiteinde op de grond zoals een lamoen. Soms is een boom torsie geveerd dmv rubbers of ze zijn geveert door een veer of schokbreker die in een schuine lijn zit naar de onderzijde van de wagen. Wat je ook wel ziet is dat er een ketting wordt bevestigd aan de onderzijde langboom naar onderzijde wagen die voorkomt dat de boom teveel omhoog schiet.
Eigenlijk heb ik ook een voorkeur voor een voorstuk wat kan draaien/ mee bewegen (de ringen waaraan de disselriemen worden bevestigd) zodat de ene pony niet alle bewegingen van de andere pony meevoelt.
Dit is trouwens de torsiegeveerde langboom van mijn wagen (zie op de site van HCA) Deze kost 166 euro en is op alle wagens te bevestigen als je een beetje een goede lasser kent