dilemma!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwtje68

dilemma!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 17:42

Knipoog hoi ik heb sinds een paar dagen een dravermerrie in bezit. ze zeiden dat ze 3 jaar en een paar maanden oud was, en ong een maand of 5 onder het zadel was en bereden word wat ze erg braaf doet. maar nu ik haar in mijn bezit heb en dus ook haar papieren heb! staat erin dat ze 12 mei 2004 is geboren dus nog geen eens 3 jaar oud is. nu is ze al bereden dus! ze is dus al met 2,5 jaar ingereden!!
a moet ik nu verder gaan met rijden van de pony?? als ik het doe is het maar 2 x in de week en niet langer dan een half uurtje! (anders ben ik bang dat ze het weer verleerd)
b of gewoon wachtten tot ze 3 word en dan opnieuw gaan beleren??
wat zouden jullie doen en wat is de leeftijd dat jullie je paard (draver)in gingen rijden??

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?? Knipoog

JIDO

Re: dilemma!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:18

Als het mijn paard was zou ik: voorlopig niet meer rijden tot de zomer, wel longeren met zadel op, maar wees niet bang hoor ze zal niet snel verleren, en als je er toch geen goed gevoel bij hebt dan ga je eens in de zoveel tijd eventjes op haar zitten, ze is natuurlijk al ingereden, maar als je met een jong paard aan de slag gaat gaan ze ook nog groeien, geef ze ook die mogelijkheid om te groeien, als het mijn paard was zou ik het zo doen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:24

Daar hoef je toch niet over na te denken? Gewoon lekker een poos laten staan en uit laten groeien, dan beperk je de schade nog enigszins. Schade die je paard nu oploopt door te vroeg rijden komt niet meer goed - en wat is nu een half of heel jaar op een jaar of 25 Lachen ?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:31

idd, helemaal met prom eens, als ik jou was, zou ik haar lekker van de zomer in een koppel gooien en niet (oke, nauwlijks) aankijken en dan in oktober eens beginnen met rijden

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 23:42

ja ik denk dat ik maar even wacht met haar verder te berijden en gewoon lekker aan de gang ga met grondwerk. helemaal met rust laten dat lijkt me nou ook overbodig. ze staat overdag lekker in de wei en tussen door ga ik met haar aan de slag. ik heb haar nog maar pas en wil wel een band krijgen met haar. ze is eigenlijk erg braaf met alles. zelf heb ik haar nog niet bereden hoor!

mamskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:51

hallo!!
Ik heb zelf een draver op stal staan en ik weet hoe de draver wereld in elkaar zit. Het beestje is waarschijnlijk met een jaar al ingespannen geweest en heeft dan ook de ritten gelopen. En heeft daardoor dus genoeg spieren op haar rug gekweekt zodat ze je nu kan dragen en er gewoon op gereden kan worden zoals jij wil, rustig aan dus. Een draver wordt met 1 jaar ingespannen en loopt dan per week om en nabij 9 ritten.
Dat gaat door tot hij 2 jaar is. Heeft hij zijn eigen dan bewezen blijft hij een draver, kan hij niet meekomen met de rest wordt hij ingereden en als recreatiepaard verkocht. Ik hoop dat ik je hiermee voldoende heb geinformeerd.

Groetjes, Marijke.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:53

wachten tot ze ruim drie is, en dan verder gaan.
meer kan je niet doen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 09:21

mamskie schreef:
hallo!!
Ik heb zelf een draver op stal staan en ik weet hoe de draver wereld in elkaar zit. Het beestje is waarschijnlijk met een jaar al ingespannen geweest en heeft dan ook de ritten gelopen. En heeft daardoor dus genoeg spieren op haar rug gekweekt zodat ze je nu kan dragen en er gewoon op gereden kan worden zoals jij wil, rustig aan dus. Een draver wordt met 1 jaar ingespannen en loopt dan per week om en nabij 9 ritten.
Dat gaat door tot hij 2 jaar is. Heeft hij zijn eigen dan bewezen blijft hij een draver, kan hij niet meekomen met de rest wordt hij ingereden en als recreatiepaard verkocht. Ik hoop dat ik je hiermee voldoende heb geinformeerd.

Groetjes, Marijke.

Ik geloof dat je dus niet weet hoe de draverwereld in elkaar zit Knipoog, want ze worden praktisch nooit voor hun 3e-4e jaar ingereden. En met voor een kar lopen ontwikkelen ze niet die spieren die nodig zijn om een mens te kunnen dragen. En "per week 9 ritten" !?!?!? Onze jaarlingen komen hooguit 3 keer in de week kort voor de kar. Waar komen deze "wijsheden" toch altijd vandaan Scheve mond ?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:26

idd, bij ons op stal gaat het heel anders, ik weet niet wat 9 ritten zijn? Maar ze komen echt niet heel veel vor de kar. Ook worden ze neit eerder beleerd dan in het najaar dat ze 1 zijn geworden.

Daarnaast is het noit zo'n probleem om spieren te kweken, dat duurt niet zolang en dat zal dit paard dan ook wel voldoende hebben, maar dat is niet belangrijk. Botten, pezen en banden doen er veel langer over om te harden en dat is veel belangrijker als je erop gaat zitten dan die spieren

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 23:15

Mamskie weet duidelijk niet waar ze het over heeft... Sorry, maar ik ken geen enkele stal waar ze 9 keer per week voor de kar komen. Bij ons ook twee tot drie keer, en ook pas vanaf anderhalf jaar. En dan nog, de kar is veel minder zwaar belastend als er op. Rashida, ik zou nog lekker een zomertje wachten, misschien nog wel langer. Lekker laten groeien, dan heb je er later veel meer plezier van!!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 00:29

Knipoog oke ik heb het wel zo'n beetje begrepen gewoon voorlopig niet berijden dus. en zeker wachtten tot ze 3 jaar oud is en het liefst nog langer. maar is ze dan niet alles verleerd wat ze al weet. ze is al nl een half jaar onder het zadel geweest bij haar vorige eigenaresse. die woog dan ook maar 50 kg maar dan toch is dat niet schadelijk geweest voor haar dan? die reed er ook echt al mee in het bos enz.... dat kan ik nooit meer terug draaien.
kan iemand mij wat meer over haar en haar ouders vertellen. ze heet Wonder girl haar pa is Golden sund en haar ma heet kathy park boko ken iemand haar of haar ouders?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:55

Ik ken wel een ander kind uit deze moeder (Trendy Trot, is inmiddels niet meer), maar geen 1 heeft de baan gehaald.

Als ik jou was, zou ik me niet te druk maken om wat er al mee is gedaan, als je haar nu genoeg rust geeft, hersteld ze hier wel weer van en hoogstwaarschijnlijk is er geen blijvende schade aangebracht.

Over dat afleren: Paarden leren niet zo snel af wat ze geleerd hebben, deze is goed genoeg beleerd geweest om het aangeleerde niet te vergeten en zometeen kan je dus gewon leker aan de slag met een heropgefrist, vrolijk en volwassen paard

draverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:42

mamskie schreef:
hallo!!

Groetjes, Marijke.

Ja ja, jij weet hoe de draverswereld in elkaar zit? Nou ik zie het! Ik mag niet hopen dat jij op een draversstal( entrainement, maar dat wist je vast wel dat dat zo heet, want je hebt toch zoveel verstand van hoe het in de dravers gaat) komt te werken want dan haalt daad werkelijk geen enkel paard de baan met je 9 ritten per week! en als hij/zij zich niet na 2 jaar bewezen heeft gaat hij/zij weg...even normaal doen he, door mensen zou als JIJ word de sport in erg kwaad daglicht gezet.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:24

tja... zo kan je het ook zeggen, het was al 3 keer op een iets aardiger manier gezegd

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 21:05

het is uberhaupt al vrij voorkomend dat paarden tegenwoordig(ook kwpners) met 2,5 worden in gereden.
ik zou me niet zo druk maken erom, als het beestje geen kenmerken vertoont van pijn of moeilijkheden zou ik rustig aan doorrijden, meestal als je ze spontaan stil zet krijg je problemen

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 19:41

Heey, vandaag is mijn draver bij ons afgelevert, Ze heet Ushi Ferrari en haar vader is ook Golden Sund!moeder is Kansrijk Pompano..

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:54

ook ik heb vorig jaar met dit dilema gezeten met onze jonge henst en omdat hij destijds gecastereer moest worden hebben wij om raad gevraagd bij onze paarden arts en die zei dat het beter was om en van tijd tot tijd er wel even op te gaan zitten zodat hij daar wel aan gewend zou blijven maar er niet meer op te rijden en hij was toen zelfs anderhalf . Maar na de tweede keer nam hij dat zo goed dat we er zelf mee gestopt zijn maar hij heeft er ook niets aan opgelopen we hebben hem nog na laten kijken . ik zou zo zeggen speel nog een jaar met hem of haar en kruip er speelse wijze af en toe in de wei nog eens op en geniet er het jaar daarop vol van groeten fuego

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:40

De paarden bij ons worden pas gezadelt als ze tegen de vier jaar oud zijn. En terugkomend op wat mamskie zegt ... Daar ga ik niet veel woorden aan vuil maken, maar die weet duidelijk niet waar ze het over heeft.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:46

mamskie schreef:
hallo!!

Groetjes, Marijke.

een draver blijft altijd een draver of hij zich nu bewezen heeft of niet...
verder ben ik het eigenlijk met je hele tekst niet eens...vooral dat het beestje voor de kar de goeie spieren heeft ontwikkelt om een mens te kunnen dragen...

rashida ik zou lekker rustig aan doorgaan met haar, zoals hierboven al ergens staat als je haar spontaan stil laat staan kon ze daar wel eens meer hinder van gaan ondervinden.
hoewel lekker op de weide en een beetje vakantie vind denk ik geen elk paard vervelend Knipoog

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:48

mamskie schreef:
hallo!!

Groetjes, Marijke.

voor een kar lopen daar krijgt een paard andere spieren van als met rijden dus ben het niet helemaal mee eens groeten fuego

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 14:30

Knipoog hoi ik heb besloten om er mee te wachtten tot in het najaar! ben nu aan het longeren gewoon lekker los met halster en zie wel verder maar ik heb geen haast met haar. ben net bezig met mijn andere pony met beleren dus laat haar nog even verder uitgroeien! haar tijd komt nog wel.