[AR] Rijden in de sneeuw?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Rijden in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 13:50

Onze shetmerrie van ong. 1.03m loopt dagelijks voor ons 4wielig recreatie-wagentje. Vorig jaar hadden we een korte winterstop ivm. sneeuw op de weg. Ze staat níet op ijzers en heeft supersterke hoeven. De kar heeft 4 sterke luchtbanden, en is niet geremd.

Hoe doen jullie dat nou, als het zodanig heeft gesneeuwd dat er op sommige wegen, zandpaden en fietspaden nog iets sneeuw (evt. mét pekel) ligt? Rijden jullie dat ook gewoon nog door? Naar ik weet kan het volgens mij niet zoveel kwaad om over de weg te rijden door de sneeuw, als je maar zónder ijzers rijdt, omdat het volgens mij zo was, dat wanneer je wél met ijzers over de weg door de sneeuw rijdt, de sneeuw zich tot hard ijs onder de hoef en ijzers vormt.

In principe kun je, als je je snelheid erop aanpast toch gewoon met een pony zonder hoefbeslag door de sneeuw rijden? Ik heb ook wel sommigen gehoord die hun pony dan een paar kousen aantrekken met evt. bandages erover heen, zodat er geen sneeuw in de hoeven terecht kan komen.

Wat doen jullie, en áls jullie door de sneeuw rijden, is dat dan mét of zonder ijzers, en hebben jullie ook handige tips en adviezen om veiliger de weg op te kunnen? Ik zelf zit nog te twijfelen of het wel zou kunnen, door de sneeuw rijden...

laura2span

Re: Rijden in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:15

Ik rij nooit in de sneeuw. Of de pony's hadden ijzers, Of de ijzers waren er onder uit omdat ze op rust mochten.

Een keertje een rondje sleeen op een weiland als het gesneeuwd heeft. Gewoon gaan rijden vind ik gevaarlijk. Je pony glijdt dan misschien niet full time uit maar je wagen en andere wagens misschien wel. Nee, ik zou het liever heel houden allemaal.

Gelukkig ligt er geen sneeuw Clown

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:49

Over het algemeen vind ik het niet verstandig om echt serieus te gaan rijden in de sneeuw. Een rondje sleeën zoals Laura2span al zegt is natuurlijk wel erg leuk om een keer te doen. Maar de kans dat je pony uitglijdt is best groot en dat risico zou ik niet willen lopen.

Probleem is alleen dat hier bijna nooit sneeuw ligt. En als er een keer sneeuw valt, zijn ze hier hard bezig om de wegen begaanbaar te houden. Dus ik kan altijd sneeuwvrij rijden Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:05

Op wegen waar gestrooit is rijd ik gewoon (met mijn pony's zonder ijzers). Wel spoel ik dan even de voetjes af voordat ze weer het land op gaan. Met echte sneeuw hebben ze vrij of gaan we een rondje sleeen.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:10

Ik ga als er sneeuw ligt niet mennen met m'n welshje.
Tenminste; niet met de kar erachter;heb een 4 wielige wagen die ze zeg maar nét kan trekken.Ben als de dood dat ze uitglijd...
Maar heb haar vorig jaar nog wel een sleetje laten trekken dat kon ze makkelijk aan zonder uit te glijden Haha!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:08

Sneeuw is echt geen probleem. De problemen komen pas als de sneeuw aangereden is en dan spekglad wordt. Of als ook de ondergrong hard bevroren is.
Voor het rijden de hoeven vetten aan de onderkant en na het rijden spoelen.
Klonten krijgen we eigenlijk alleen als de paarden op ijzers staan.

Maar komt eigenlijk nog wel sneeuw?
De slee staat hier al een eeuwigheid in de opslag.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:14

Hoe zouden de Russen (om maar eens een paardenvolk te noemen) dat nou vroeger gedaan hebben, 6 maanden sneeuw, en alleen maar Troijka's als transportmiddel?
Tuurlijk kan je gewoon rijden in de sneeuw. Arresleden zijn ook niet voor niets uitgevonden...

Sneeuw in proppen onder de ijzers heb ik trouwens ook nog nooit meegemaakt. Misschien heb ik nooit m'n paarden op ijzers gehad in winters dat er toevallig plaksneeuw lag, maar iig, ik heb er nog nooit last van gehad. Tegenwoordig heb ik m'n paarden op kunststof staan. Dat is met sneeuw sowieso geen probleem.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:19

Idd, rijden kan gewoon in de sneeuw. Wij gaan ook met de arreslee op pas als er genoeg sneeuw ligt. En idd, het gevaar schuilt in de aangereden wegen. Dat glijdt als een gek.

arijanne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:29

wij rijden ook met sneeuw,alleen niet op aangereden wegen zoals bluebontje al schrijft.Dan gaanwe met zijn allen met de arreslee,soms wel een stuk of tien achter elkaar door bos en duin.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 23:22

Sjonniej schreef:
Over het algemeen vind ik het niet verstandig om echt serieus te gaan rijden in de sneeuw. Een rondje sleeën zoals Laura2span al zegt is natuurlijk wel erg leuk om een keer te doen. Maar de kans dat je pony uitglijdt is best groot en dat risico zou ik niet willen lopen.

Probleem is alleen dat hier bijna nooit sneeuw ligt. En als er een keer sneeuw valt, zijn ze hier hard bezig om de wegen begaanbaar te houden. Dus ik kan altijd sneeuwvrij rijden Lachen

Zo te zien veel uiteenlopende meningen. Ik twijfelde zelf, en ik heb dit topic geopend omdat er v/d week best veel sneeuwval (niet alleen natte sneeuw) is voorspeld, bovendien denk ik zelf dat de échte winter met kou en sneeuw nog moet komen, misschien net als vorig jaar in begin maart; wie weet; maart roert zijn staart, en april doet wattie wil

Hier in het oosten van het land valt best wat sneeuw, áls er wat valt. de grote, drukke wegen zijn dan vaak inderdaad gestrooid en makkelijk begaanbaar, maar over het algemeen rijdt ik veel over fietspaden langs buiten de bebouwde kom gelegen wegen en over fietspaden langs het kanaal; daar is soms niet gestrooid...

Ik heb Otje nog nooit voor de slee geknupt, maar ben het dit jaar zéker een keer van plan om te proberen; slee pret met je shet alleen moet dan het weiland wel weer een beetje opgeknapt zijn; het is nu één en al water en vooral véél en véél blubber en modder

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 23:23

Dennis schreef:
Op wegen waar gestrooit is rijd ik gewoon (met mijn pony's zonder ijzers). Wel spoel ik dan even de voetjes af voordat ze weer het land op gaan. Met echte sneeuw hebben ze vrij of gaan we een rondje sleeen.

Wegen waar gestrooid is leek mij inderdaad ook wel gewoon mogelijk, aangezien een kleine hoeveelheid pekel tijdelijk in de hoeven volgens mij niet schadelijk is. zolang je inderdaad de voetjes maar even afspuit voor ze weer op het land gaan Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 23:26

Albert schreef:
Sneeuw is echt geen probleem. De problemen komen pas als de sneeuw aangereden is en dan spekglad wordt. Of als ook de ondergrong hard bevroren is.
Voor het rijden de hoeven vetten aan de onderkant en na het rijden spoelen.
Klonten krijgen we eigenlijk alleen als de paarden op ijzers staan.

Maar komt eigenlijk nog wel sneeuw?
De slee staat hier al een eeuwigheid in de opslag.

Sneeuw was wel voorspeld voor aankomende week. Bovendien denk ik dat we net als vorig jaar best nog wel de échte winter kunnen verwachten, maar dan iets later; februari/maart zo ongeveer qua sneeuwval, dit was vorig jaar ook het geval.

Aangereden en spekgladde sneeuw had ik inderdaad nog niet echt aan gedacht; natuurlijk, verse sneeuw waar alleen fietsers door hebben gereden is niet echt super glad, in tegenstelling tot de sneeuw die door talloze auto's is verreden.

Hoeven vetten is een goeie tip; denk dat de sneeuw dan minder snel zal gaan 'plakken'.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:29

Als hier veel sneeuw valt wil ik ook zowiezo gaan sleetje-hobbelen met Tom.
De kar moet ik nog even bekijken, brede luchtbanden liggen wel goed, maar als er ingereden sneeuw in het profiel komt heb je ook heel snel gladde banden, wat ik wel gevaarlijk vind.
Ik ga met de kar dus niet opzettelijk door de sneeuw rijden, blijf dan liever op schoongemaakte wegen, die bij ons meteen vanaf de staloprit volop te vinden zijn.
De hoeven heb ik nooit problemen mee, vorig jaar met de sneeuw ook een dikke buitenrit ohz gemaakt, blootsvoets.
Eventueel kun je de hoeven insmeren met een dikke lik vaseline.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 23:31

Ibbel schreef:
Hoe zouden de Russen (om maar eens een paardenvolk te noemen) dat nou vroeger gedaan hebben, 6 maanden sneeuw, en alleen maar Troijka's als transportmiddel?
Tuurlijk kan je gewoon rijden in de sneeuw. Arresleden zijn ook niet voor niets uitgevonden...

Sneeuw in proppen onder de ijzers heb ik trouwens ook nog nooit meegemaakt. Misschien heb ik nooit m'n paarden op ijzers gehad in winters dat er toevallig plaksneeuw lag, maar iig, ik heb er nog nooit last van gehad. Tegenwoordig heb ik m'n paarden op kunststof staan. Dat is met sneeuw sowieso geen probleem.

Hmm ja Haha! goed argument joh, niet eens aan gedacht. Mochten mijn ouders het weer eens beter weten (zo is mijn moeder ook niet blij wanneer ik met regenpak, capuchon en petje in stromende regen ga rijden, alhoewel ik inmiddels 19 ben en príma voor mezelf kan zorgen, maarja, moeders he, altijd bezorgd; toch moet pony-lief wel op conditie blijven en werken voor haar eten Lachen )

Dan kan ik dít argument prima in de stijd gooien Lachen
Aangezien ik nooit echt zelf met ijzers te maken heb gehad, heb ik hier niet zoveel verstand van. wel weet ik dat kalkoenen en proppen uitglijden op bijv. nat gras etc. vaak voorkomt, maar ik was in de veronderstelling dat paarden voor een arreslee in de 'echte sneeuw' zoals in oostenrijk speciaal aangepast hoefbeslag hadden...

@ Sanex: onze kar heeft ook brede luchtbanden, maar het profiel is niet zo diep en heeft lange, smalle lijnen. Weet niet hoe dit zal uitpakken in échte sneeuw...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 23:35

arijanne123 schreef:
wij rijden ook met sneeuw,alleen niet op aangereden wegen zoals bluebontje al schrijft.Dan gaanwe met zijn allen met de arreslee,soms wel een stuk of tien achter elkaar door bos en duin.

Oh dat klinkt echt geweldig, een prachtig bellentuig, mooi versierd paard én arreslee maakt het gelijk zo romantisch Tong uitsteken

Een mini-arreslee voor de shet is ook echt een stoute droom van mij, maargoed, mocht er ooit iets anders komen (daar beslist eigenaar over) dan zal het toch echt een super deluxe marathon wagen worden...
Arresleen zijn supergaaf en prachtig mooi, maar hier in Nederland niet echt praktisch. (wel heb je van die arresleen dacht ik waaraan wielen/banden te bevestigen zijn indien er geen of niet genoeg sneeuw ligt, dacht ik)

Wat betreft dat 'bellentuig'; Otje heeft sinds vorig jaar steevast, bijna altijd een kleine geitenbel uit frankrijk aan haar borsttuig bevestigd; souvenirtje voor haar (en voor mezelf natuurlijk) van een skivakantie Clown Knipoog Heb zelfs nog gedacht om een paar van die losse, kleine belletjes te kopen en dat door mijn moeder aan een grote, stevige reep stof vast te naaien, dit dan onder de staartriem bevestigen; kerst/wintersfeer gegarandeerd Lachen Clown Bloos

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 19:31

Mijn pony heeft ijzers onder.. en ik rijd echt niet als er sneeuw ligt..
Die sneeuw wordt een grote brok.. en daardoor gaat hij slecht lopen en het is bovendien ook nog eens erg glad..

Ik wil het inderdaad ook niet riskeren dat er iets misgaat...

Dat van die Russen hierboven is trouwens wel een erg goed argument! Maar ik denk dat die paarden geen ijzers onderhadden.. Ik heb vorig jaar meegemaakt dat de sneeuw een grote ijsklont werd..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 20:03

Everest schreef:
Mijn pony heeft ijzers onder.. en ik rijd echt niet als er sneeuw ligt..
Die sneeuw wordt een grote brok.. en daardoor gaat hij slecht lopen en het is bovendien ook nog eens erg glad..

Ik wil het inderdaad ook niet riskeren dat er iets misgaat...

Dat van die Russen hierboven is trouwens wel een erg goed argument! Maar ik denk dat die paarden geen ijzers onderhadden.. Ik heb vorig jaar meegemaakt dat de sneeuw een grote ijsklont werd..

Die van mij heeft prima hoeven, volgens de hoefsmid een echt geluk, daarom wordt er ook zo min mogelijk aan gedaan, alleen af en toe bekapt of wat bijgesneden, omdat door heel veel op het asfalt lopen de hoeven soms beetje ongelijk afslijten, dan worden de randjes wat bij gewerkt.

Als ze ijzers onder zóu hebben, zou ik er niet over denken om met sneeuw de weg op te gaan, maar blootsvoets moet volgens mij met enige voorzichtigheid in acht genomen wel kunnen...

Merlynlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:05

leuk man ! In de sneeuw rijden, geen hoefijzer natuurlijk, en neit serieus gaan rijden ! :d Heerlijk even een rondje in de sneeuw stappen :p

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:07

Sneeuw? Zie jij sneeuw? Waar? Afgod

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 20:08

Merlynlover schreef:
leuk man ! In de sneeuw rijden, geen hoefijzer natuurlijk, en neit serieus gaan rijden ! :d Heerlijk even een rondje in de sneeuw stappen :p

Bedankt voor je reactie, maar dat een rondje in de sneeuw ontzettend leuk is, dat weet iedereen denk ik wel zo'n beetje.... Knipoog

Edit:
@ A10: Gedeeltelijk woon ik ook in Groningen (op kamers) en daar schijnt het gesneeuwd te hebben Knipoog De pony's staan hier in Schalkhaar, en ook hier is misschien voor deze week of aankomende week sneeuw voorspelt...

En mocht het anders nog een tijd duren; dan weet ik in ieder geval wat meer over in de sneeuw rijden, natuurlijk heeft iedereen een eigen mening, maar altijd leuk om over zulke dingen te discussieren Lachen

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:29

Albertine_N schreef:
Sneeuw? Zie jij sneeuw? Waar? Afgod

Bij ons, lag vandaag een klein ' pakje' sneeuw, Annelies heeft vanavond in een besneeuwde bak gereden

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:36

mijn pony's hebben ook geen ijzers onder en ik rij ook gewoon over de weg als het sneeuwt/heeft gesneeuwt. Het kan op zich geen kwaad, maar ik zou ook niet op spekgladde wegen gaan mennen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:58

Ik rij zonder ijzers en dat gaat best in de sneeuw. Ik heb vaak in de sneeuw gement, er is niets mooiers als mennen in de verse sneeuw in het bos (en niets kouder!)
Op een gegeven moment heb ik wel dat mijn banden (noppenbanden) erg glad worden en dat de wagen wat meer naar links of rechts kan gaat glijden bij heuvelafwaarts en meeremmen. Voorzichtig aan dus.
Sleeen is ook leuk. Vooral drie sleeen achter de pony met allemaal neefjes en nichtjes is een groot succes gebleken hier!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:54

napie schreef:
Ik rij zonder ijzers en dat gaat best in de sneeuw. Ik heb vaak in de sneeuw gement, er is niets mooiers als mennen in de verse sneeuw in het bos (en niets kouder!)
Op een gegeven moment heb ik wel dat mijn banden (noppenbanden) erg glad worden en dat de wagen wat meer naar links of rechts kan gaat glijden bij heuvelafwaarts en meeremmen. Voorzichtig aan dus.
Sleeen is ook leuk. Vooral drie sleeen achter de pony met allemaal neefjes en nichtjes is een groot succes gebleken hier!

3 sleeen? Lachen ghehe, klinkt leuk, dan hebben ze ook geen ruzie om 'wie er eerst mag' Tong uitsteken

Ik heb eigenlijk nooit echt met pony en wagen door de sneeuw gereden, wil dat toch wel eens proberen. Vooral als er net zo'n pak vers sneeuw ligt vind ik het héérlijk om even met de hond naar 't bos te gaan, zo mooi he, zo'n witte wereld Lachen