Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sjonniej schreef:Over het algemeen vind ik het niet verstandig om echt serieus te gaan rijden in de sneeuw. Een rondje sleeën zoals Laura2span al zegt is natuurlijk wel erg leuk om een keer te doen. Maar de kans dat je pony uitglijdt is best groot en dat risico zou ik niet willen lopen.
Probleem is alleen dat hier bijna nooit sneeuw ligt. En als er een keer sneeuw valt, zijn ze hier hard bezig om de wegen begaanbaar te houden. Dus ik kan altijd sneeuwvrij rijden
Dennis schreef:Op wegen waar gestrooit is rijd ik gewoon (met mijn pony's zonder ijzers). Wel spoel ik dan even de voetjes af voordat ze weer het land op gaan. Met echte sneeuw hebben ze vrij of gaan we een rondje sleeen.
Albert schreef:Sneeuw is echt geen probleem. De problemen komen pas als de sneeuw aangereden is en dan spekglad wordt. Of als ook de ondergrong hard bevroren is.
Voor het rijden de hoeven vetten aan de onderkant en na het rijden spoelen.
Klonten krijgen we eigenlijk alleen als de paarden op ijzers staan.
Maar komt eigenlijk nog wel sneeuw?
De slee staat hier al een eeuwigheid in de opslag.
Ibbel schreef:Hoe zouden de Russen (om maar eens een paardenvolk te noemen) dat nou vroeger gedaan hebben, 6 maanden sneeuw, en alleen maar Troijka's als transportmiddel?
Tuurlijk kan je gewoon rijden in de sneeuw. Arresleden zijn ook niet voor niets uitgevonden...
Sneeuw in proppen onder de ijzers heb ik trouwens ook nog nooit meegemaakt. Misschien heb ik nooit m'n paarden op ijzers gehad in winters dat er toevallig plaksneeuw lag, maar iig, ik heb er nog nooit last van gehad. Tegenwoordig heb ik m'n paarden op kunststof staan. Dat is met sneeuw sowieso geen probleem.
arijanne123 schreef:wij rijden ook met sneeuw,alleen niet op aangereden wegen zoals bluebontje al schrijft.Dan gaanwe met zijn allen met de arreslee,soms wel een stuk of tien achter elkaar door bos en duin.
Everest schreef:Mijn pony heeft ijzers onder.. en ik rijd echt niet als er sneeuw ligt..
Die sneeuw wordt een grote brok.. en daardoor gaat hij slecht lopen en het is bovendien ook nog eens erg glad..
Ik wil het inderdaad ook niet riskeren dat er iets misgaat...
Dat van die Russen hierboven is trouwens wel een erg goed argument! Maar ik denk dat die paarden geen ijzers onderhadden.. Ik heb vorig jaar meegemaakt dat de sneeuw een grote ijsklont werd..
Merlynlover schreef:leuk man ! In de sneeuw rijden, geen hoefijzer natuurlijk, en neit serieus gaan rijden ! :d Heerlijk even een rondje in de sneeuw stappen :p
Albertine_N schreef:Sneeuw? Zie jij sneeuw? Waar?
napie schreef:Ik rij zonder ijzers en dat gaat best in de sneeuw. Ik heb vaak in de sneeuw gement, er is niets mooiers als mennen in de verse sneeuw in het bos (en niets kouder!)
Op een gegeven moment heb ik wel dat mijn banden (noppenbanden) erg glad worden en dat de wagen wat meer naar links of rechts kan gaat glijden bij heuvelafwaarts en meeremmen. Voorzichtig aan dus.
Sleeen is ook leuk. Vooral drie sleeen achter de pony met allemaal neefjes en nichtjes is een groot succes gebleken hier!