Stil staan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 00:01

Hallo,

Ik ben nu sinds een poosje bezig met clickertraining met m'n paardje (een 6 jarige Fjorden merrie). Komen op een vingerknip gaat super goed, en ze kan m'n rits openmaken. Het enige wat ze niet fatsoenlijk kan is stil blijven staan. Als ik haar neerzet en dan een paar seconden wacht en dan click heb ik niet het idee dat ze snapt dat dat was omdat ze stilstond. Ik heb ook een deurmat, waar ik haar met haar voorbenen op neerzet. Op het moment dat ik even wacht met clicken komt ze naar me toe, met een gezicht van 'hee leuk, wat ben je daar aan het doen?' Terug zetten heeft geen zin, ze loopt net zo hard weer vooruit...

Overgend blijft ze met zadelen heel netjes staan, loopt niet of niks. En ook als ik het halster afdoe om het hoofdstel in te doen of anderom blijft ze aan (mits ik een touw over haar nek leg).

Hoe kan ik haar nou duidelijk maken dat ze stil moet blijven staan? Overgends heb ik voor meelopen het commando 'ga je mee?' dus het is niet zo dat ik gewoon begin te lopen...

Amable

Re: Stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:14

Allereerst realiseer je dat stil staan 1 van de moeilijkste oefeningen voor je paard is. Het is allereerst tegen natuurlijk, jij bent haar leider en bij jou is ze veilig, helemaal in d'r uppie is ze natuurlijk een makkelijk doelwit voor prooien. Dat even voorop.
Daar komt bij dat stil staan en dus niets doen heel vreemd voor een paard is. Met rijden kom je dat ook vaak tegen, paarden die maar heel moeilijk stil kunnen blijven staan, ze snappen niet dat dat de bedoeling is.

Probeer eerst eens om haar je hand te laten targetten links en recht van haar schouder/buik zonder dat ze gaat lopen draaien oid. Wanneer ze beweegt zorg je dat jij op de plek blijft waar je was, dus sta je naast haar buik dan blijf je daar door mee te draaien en bewegen. Ondertussen geef je je commando voor halt houden. Op deze manier leert ze dat bewegen niet loont (ze komt niet dichter bij de beloning) en dat stil staan en buigen wel loont (dan kan ze er wel bij) Probeer in eerste instantie dat punt te vinden waarop ze gaat bewegen, maar waarop het haar niet veel moeite zou kosten er gewoon naar te reiken. Op deze manier leer je haar het commando voor halt houden kennen.

Voorts, loop bij de eerste keer halt houden op afstand niet naar voren weg, maar juist liever vanaf de zijkant naar achteren. De eerste keren halt houden blijf je in de buurt en wil je enkel een rondje om haar heen lopen. Ze mag je in de gaten houden, erg belangrijk zelfs!, maar niet van haar plek wijken. En uiteraard op deze manier verder uit bouwen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 00:28

Amable schreef:
Allereerst realiseer je dat stil staan 1 van de moeilijkste oefeningen voor je paard is. Het is allereerst tegen natuurlijk, jij bent haar leider en bij jou is ze veilig, helemaal in d'r uppie is ze natuurlijk een makkelijk doelwit voor prooien. Dat even voorop.
Daar komt bij dat stil staan en dus niets doen heel vreemd voor een paard is. Met rijden kom je dat ook vaak tegen, paarden die maar heel moeilijk stil kunnen blijven staan, ze snappen niet dat dat de bedoeling is.

Probeer eerst eens om haar je hand te laten targetten links en recht van haar schouder/buik zonder dat ze gaat lopen draaien oid. Wanneer ze beweegt zorg je dat jij op de plek blijft waar je was, dus sta je naast haar buik dan blijf je daar door mee te draaien en bewegen. Ondertussen geef je je commando voor halt houden. Op deze manier leert ze dat bewegen niet loont (ze komt niet dichter bij de beloning) en dat stil staan en buigen wel loont (dan kan ze er wel bij) Probeer in eerste instantie dat punt te vinden waarop ze gaat bewegen, maar waarop het haar niet veel moeite zou kosten er gewoon naar te reiken. Op deze manier leer je haar het commando voor halt houden kennen.

Voorts, loop bij de eerste keer halt houden op afstand niet naar voren weg, maar juist liever vanaf de zijkant naar achteren. De eerste keren halt houden blijf je in de buurt en wil je enkel een rondje om haar heen lopen. Ze mag je in de gaten houden, erg belangrijk zelfs!, maar niet van haar plek wijken. En uiteraard op deze manier verder uit bouwen.

Makkelijk doelwit voor roofdieren neem ik aan Haha!

Bedankt voor de tip, ik ga het zeker uitproberen

En nog een vraagje, waar kan ik het het beste doen? In de stalgang die goed verlicht en ruim is, waar het niet waait en geen rare dingen kunnen gebeuren, maar waar wel andere paarden staan die allemaal ook aandacht willen en draaien en waar zuur naar gekeken moet worden? Of in de bak, die ruim en voor een bak goed verlicht is, maar waar bomen omheen staan en waar alles toch een beetje spannend en open is?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:29

Altijd zoveel mogelijk in de bak werken, dus in de bak. Als je het klein op bouwt komt dat helemaal goed.

Enneh, dat van die prooien was een test, of je wel goed las Tong uitsteken Clown

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 18:48

Nog iemand tips? (klein schopje)

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:42

Ik ben het met amabele eens. Verder zou je er een commando aan kunne hangen als je haar zadelt.. Zodra je dan in de bak bezig ben, herhaal je dat commando, wie weet werkt dat in het begin ook wel..

maar denk dat Amable zeker een goed punt heeft. Niet naar voren weg lopen maar naar opzij...

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 14:24

ik had hetzelfde probleem met mijn paard. Hij heeft een hele sterke achtervolgingsdrang naar mij toe. Nu kreeg ik hierdoor ook een probleem met het hoofdstel indoen, ik wil naast zijn hoofd staan en meneer gaat achteruit omdat ik een pas achteruit zet. Ik ben toen van hem af gaan staan en op gebarentaal weer naar voren gezet (en met hulp van mijn teugels, een zwaaibeweging) Als hij naar achteren ging en ik stond links van hem met mijn rechterarm wijzen en je lichaam naar zijn heup draaien, te ver naar voren is dus linkerarm en naar de schouder draaien. Hierbij hield ik 1 vinger strak wijzend in de lucht en ik hoef nu dus maar te wijzen en hij bevriest als het ware. Mijn paard reageert veel sterker op lichaamstaal dan op woorden.

Dit was dus eigenlijk toeval en toen ik laatst het stilstaan ging oefenen merkte ik ineens dat ik dit dus toe kon passen Haha! Ik zet hem stil, zeg 'blijf' en loop eerst naar achteren (blijf hem met mijn hand aanraken) dan schuin naar achteren weglopen en vervolgens op ongeveer 3 meter afstand een rondje om hem heen gaan lopen. Zodra ik bij zijn schouder kwam wilde hij dan naar mij toe en dan gebruik ik het wijzen (omhoog) en mijn stem (Nee, terug, HO!) Om hem weer stil te laten staan en hierbij het blijf weer herhalen en dan verder te lopen. Ik click pas als ik een heel rondje heb gemaakt.

Je kunt natuurlijk ook eerst met een touw werken om die gebaren te oefenen en dan eerst minder afstand te bewaren en eerst een kwart rondje en dan clicken, dan een halve etc. Ligt eraan hoe moeilijk je paardje het vind. Bij mijn paard was het echt dat hij niet begreep dat 'blijf' betekende dat hij moest blijven staan, nu heeft hij die link gelegd en vind hij het niet zo moeilijk meer (het corrigeren werkt nu ipv dat meneer gewoon doorloopt en mij aankijkt van: ik ben toch lief dat ik naar je toe kom?)

DenisSjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 09:33

in de bak oefenen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 14:46

Nou, ik kan proberen wat ik wil, ze blijft me achtervolgen. En als ze het na 2 min zat is valt ze de welshjes aan .... En dan knip ik weer in m'n vingers, komt ze weer naar me toe, en dan beginnen we van voor af aan...

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:10

je zegt dat ze andere paarden aanvalt, dan is ze dus absoluut niet met jou bezig. ik zou dus eerst het volgen gaan oefenen want dat zit er dan ook niet goed in.
Wat ik wel doe bij mijn paard (hij is zeer snel afgeleid door dingen uit zijn omgeving en ik heb alleen een buitenbak om in te werken en vaak ook met andere paarden erbij) is eerst een paar simpele kunstjes te doen die hij makkelijk vind. Zoals kusje geven, pion targetten. Dan weet hij al dat hij snoepjes krijgt als hij wat doet wat ik vraag en werkt hij veel beter mee met de moeilijkere dingen zoals blijven staan.
Blijven staan is ook heel erg moeilijk voor een paard en ik denk ook niet dat je dit tot je 'basis' kan benoemen. Je basis is wel dat je paard respect heeft voor jou en met jou mee wil en dat jij beslist waarheen. Als je paard al na 2 minuten jou niet meer interessant vind en andere paarden aan gaat vallen zit er iets mis in jullie communicatie en jouw leiderschap.

Ik zou je aanraden om eerst heel veel grondwerk te doen aan een lang touw, totdat je niet meer hoeft te corrigeren met dat touw. Zorg ervoor dat ze het leuk vind om met jouw te werken (voedselbeloning, acceptatie van jouw leiderschap) Wees zeer consequent en bouw alles heel erg langzaam op. Ik doe er bijvoorbeeld al 2 minuten over om mijn paard in de bak stil te zetten, het touw over zijn rug te leggen en het commando blijf te zeggen. Als hij in die 2 minuten al afgeleid is val ik weer terug op grondwerk.
Het kan zijn dat je gewoon te snel gaat voor je paard, je bewegingen wellicht te heftig zijn en je paard gewoonweg niet begrijpt wat jij wilt. Dat ze zich uit in agressief gedrag terwijl jij met haar aan het werk bent moet je simpelweg niet toelaten.

Wat doe jij eigenlijk als ze dit doet? beloon je als ze naar je toekomt? ben je dan boos op haar en waar begin je dan mee. Zoals ik al eerder zei als ze van je wegrent en zich agressief uit tegenover andere paarden ben je denk ik nog lang niet eraan toe om je paard het blijven staan aan te leren.
Veel succes iig en laat eens weten hoe het gaat!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 13:12

Voor je merrie gaan staan, en je zweep licht tegen haar borst drukken. (ik weet niet als je merrie bang is voor de zweep of niet?) Bij mij ging dat erg goed met een hand drukje Lachen